Balázs Richárd

Megérkezett az újév első aszteroidája

Az aszteroidák észlelésének történetében másodszor sikerült órákkal a becsapódás előtt észlelni egy Föld felé tartó űrkőzetet. Pánikra nincs ok, amúgy is túl vagyunk rajta, az aszteroida mindössze néhány méter átmérőjű volt és nagy valószínűséggel valahol Afrika és Dél-Amerika között, az Atlanti-óceán fölött elégett a légkörben január 2-ra virradóan.

A 2014 AA jelű aszteroidát az arizonai Mt. Lemmon Survey távcsövével észlelték, Phil Plait csillagász beszámolója szerint mérete legfeljebb egy kanapé nagyságú lehetett, ami szerencsére nem jelentett veszélyt bolygónkra, legfeljebb egy kis újév köszöntő látványosságot. Az eset egyetlen szempontból érdemel említést, a 2014 AA ugyanis az első becsapódás előtt felfedezett aszteroida 2008 óta. "A 2014 AA nagyon valószínű, hogy nem élte túl a légkörbe való belépést, mivel méretében hasonló volt a 2008 TC3-hoz, az egyetlen másik becsapódó objektumhoz, amit a becsapódás előtt sikerült észlelni" - olvasható a MPEC (Minor Planet Electronic Circular) közleményében.

2008-ban a 2008 TC3 aszteroidát órákkal azelőtt észlelték, hogy megsemmisült volna Szudán fölött. A becsapódás pontos idejének és hozzávetőleges földrajzi helyének ismeretében a meteorit vadászoknak sikerült több törmeléket is begyűjteniük a sivatagon átsüvítő tűzgolyóból. Ez volt az első eset, hogy egy érkező aszteroidát felfedeztek, megjósolták a becsapódás helyét, és erről a területről töredékeket gyűjtöttek be. A töredékek begyűjtése a 2014 AA esetében elég valószínűtlennek tűnik, maga a teljesítmény, amivel az aszteroida megfigyelőknek sikerült egy ilyen csillagászati mércével mérve parányi és halvány objektumot észlelni, és előrejelezni a becsapódás idejét és körülbelüli helyét, rendkívülinek mondható.

A közel egy évvel ezelőtti orosz meteorrobbanásból már megtanulhattuk, hogy egy viszonylag kisméretű aszteroida is komoly károkat és zavarodást okozhat, ha lakott terület fölött lép be a légkörbe, ezért a beérkező űrkőzetek észlelési technikáinak fejlesztése segíthet a felkészülésben, vagy akár a veszélyeztetett települések evakuálásában is, amennyiben szükséges. Az továbbra sem kérdés, hogy lesz-e újabb becsapódás, sokkal inkább hogy, hol és mikor, az elsődleges védővonalat pedig a Föld-közeli aszteroida észlelő állomások jelentik.