Balázs Richárd
Elszenvedte első hibáját India első Mars-küldetése
Egy hete indult el és máris túlesett első hajtómű problémáján az indiai Mars küldetés. Hétfőn egy nem tervezett manővert kellett végrehajtani a műhold pályamagasságának növeléséhez, miután az eredeti, vasárnapra beütemezett manővert nem sikerült végigvinni.
A másfél tonnás indiai műhold túl nehéz volt hordozórakétájának, hogy közvetlen pályára állítsák a Mars-utazáshoz, ezért egy kerülő pályát kapott, ahonnan fokozatosan, a tervek szerint hat manőverrel kell áttérnie végleges pályájára. Az utolsó hajtómű begyújtást november 30-ra tervezték, ezzel sikerülne végleg elszakadnia a Föld gravitációs vonzásából. A múlt héten három begyújtást teljesítettek, a vasárnapi negyedik azonban megszakadt a célul kitűzött 100 000 kilométeres magasság elérése előtt. A küldetés vezetői szerint 78 722 kilométeres magasságot sikerült elérni, ezért hétfőn a földi irányítás egy kiegészítő hajtómű begyújtást rendelt el, így a Mangalyaan, vagy másik nevén a Mars Orbital Mission (MOM) műhold jelenleg 117 030 kilométeres csúcsponttal rendelkező pályán kering. Az öt perces begyújtás ezúttal rendben lezajlott.
A vasárnapi hibát a folyékony üzemanyagú főhajtómű idő előtti leállása okozta, miután váratlanul megszűnt a hajtómű üzemanyag ellátása. Az Indiai Úrkutatási Szervezet (ISRO) állásfoglalása szerint ezt a főhajtómű áramlásvezérlő szelepének elsődleges és tartalék szolenoid tekercseinek együttes áram alá kerülése okozta. A mérnökök a tekercsek egyidejű működésének képességét akarták tesztelni, hogy elkerüljék a lehetséges meghibásodást, amennyiben az egyik tekercs problémát okozna a jövőbeli kritikus begyújtásokkor. Az első három pályamódosításkor sikeresen gyakorolták a giroszkópok, a gyorsulásmérők, a magasság szabályzó hajtóművek és elektronikák elsődleges és tartalék láncainak együttes alkalmazását, az áramlást vezérlő szelep tekercseinél azonban eddig csak az elsődlegest használták.
"Nem nagy dolog, mondhatni elég jellemző egy ilyen összetett küldetésre, amit első alkalommal kísérelnek meg" - nyilatkozott az esetről John Logsdon professzor, a washingtoni Űrpolitikai Intézet nyugalmazott szakértője. "Nagyon valószínű, hogy lesznek még kisebb meghibásodások."
A következő pályamódosítás november 15-én esedékes. A 71 millió dolláros MOM India első Mars projektje. November 5-én hagyta el a Földet egy PSLV (Polar Satellite Launch Vehicle) rakéta tetején és a tervek szerint 2014. szeptember 24-én áll pályára a Mars körül. A szonda színes felvételeket fog visszaküldeni a vörös bolygó felszínéről, tanulmányozza a Mars összetételét és feltérképezi a légköri metánt, amire az élet egyik indikátoraként tekintenek a tudósok. "Hosszú út vezet a Marsra és még számos kritikus manővert kell végrehajtani" - összegzett Pascal Lee, a NASA Ames Kutató Központjának Mars Intézetében dolgozó tudósa. "Azonban ez India első Mars-küldetése és eddig a Mangalyaan igen meggyőzően teljesít."
A másfél tonnás indiai műhold túl nehéz volt hordozórakétájának, hogy közvetlen pályára állítsák a Mars-utazáshoz, ezért egy kerülő pályát kapott, ahonnan fokozatosan, a tervek szerint hat manőverrel kell áttérnie végleges pályájára. Az utolsó hajtómű begyújtást november 30-ra tervezték, ezzel sikerülne végleg elszakadnia a Föld gravitációs vonzásából. A múlt héten három begyújtást teljesítettek, a vasárnapi negyedik azonban megszakadt a célul kitűzött 100 000 kilométeres magasság elérése előtt. A küldetés vezetői szerint 78 722 kilométeres magasságot sikerült elérni, ezért hétfőn a földi irányítás egy kiegészítő hajtómű begyújtást rendelt el, így a Mangalyaan, vagy másik nevén a Mars Orbital Mission (MOM) műhold jelenleg 117 030 kilométeres csúcsponttal rendelkező pályán kering. Az öt perces begyújtás ezúttal rendben lezajlott.
A vasárnapi hibát a folyékony üzemanyagú főhajtómű idő előtti leállása okozta, miután váratlanul megszűnt a hajtómű üzemanyag ellátása. Az Indiai Úrkutatási Szervezet (ISRO) állásfoglalása szerint ezt a főhajtómű áramlásvezérlő szelepének elsődleges és tartalék szolenoid tekercseinek együttes áram alá kerülése okozta. A mérnökök a tekercsek egyidejű működésének képességét akarták tesztelni, hogy elkerüljék a lehetséges meghibásodást, amennyiben az egyik tekercs problémát okozna a jövőbeli kritikus begyújtásokkor. Az első három pályamódosításkor sikeresen gyakorolták a giroszkópok, a gyorsulásmérők, a magasság szabályzó hajtóművek és elektronikák elsődleges és tartalék láncainak együttes alkalmazását, az áramlást vezérlő szelep tekercseinél azonban eddig csak az elsődlegest használták.
"Nem nagy dolog, mondhatni elég jellemző egy ilyen összetett küldetésre, amit első alkalommal kísérelnek meg" - nyilatkozott az esetről John Logsdon professzor, a washingtoni Űrpolitikai Intézet nyugalmazott szakértője. "Nagyon valószínű, hogy lesznek még kisebb meghibásodások."
A következő pályamódosítás november 15-én esedékes. A 71 millió dolláros MOM India első Mars projektje. November 5-én hagyta el a Földet egy PSLV (Polar Satellite Launch Vehicle) rakéta tetején és a tervek szerint 2014. szeptember 24-én áll pályára a Mars körül. A szonda színes felvételeket fog visszaküldeni a vörös bolygó felszínéről, tanulmányozza a Mars összetételét és feltérképezi a légköri metánt, amire az élet egyik indikátoraként tekintenek a tudósok. "Hosszú út vezet a Marsra és még számos kritikus manővert kell végrehajtani" - összegzett Pascal Lee, a NASA Ames Kutató Központjának Mars Intézetében dolgozó tudósa. "Azonban ez India első Mars-küldetése és eddig a Mangalyaan igen meggyőzően teljesít."