Ötvös Tibor

Megoldás születhet a forgalmi dugókra

Egy új technológiai eszközzel folyamatossá lehet tenni a forgalmat, mivel az autóra felszerelhető érzékelők figyelik az előttünk és mögöttünk haladó jármű sebességét és ahhoz igazítja a sajátunkat.

Bizonyára mindenki belefutott már olyan dugóba, ahol igazából nincs semmi oka a lassulásnak és megállásnak, nincsenek útfelújítások, baleset vagy forgalomkorlátozás - szimplán csak nem halad a sor. Ilyenkor általában azt gondoljuk, hogy valaki nem halad elől és miatta van ez a fennakadás, ám ez az esetek többségében nem igaz. Éppen ezért több professzor is elgondolkodott már a jelenségen és Berthold Horn elektromérnök most talán megtalálta a választ a kérdésre.

Horn szerint a legtöbb esetben a dugókat az áramlástannal is le lehet írni, míg mások a Káosz-elméletet hozzák fel példaként. A mérnök egy érthető példán szemléltette a saját elméletét: ha egy medencét kukoricakeményítővel töltünk fel, simán át tudunk sétálni rajta. Bár maga az anyag folyékony marad, de a lépésünkkel kifejtett nyomás hatására megkeményedik, mivel összesűrűsödik a folyadék. A víz azonban más, az egy Newton-féle folyadék, mivel teljesen mindegy, mit csinálunk vele, ugyanolyan folyékony marad a medencében, mint eredetileg. A nem-Newton-féle folyadékok - ilyen a kukoricakeményítő is - azonban nyomás hatására megszilárdulnak.

A ketchup azonban itt is kakukktojás, mivel az alapállapotban nem-Newton-féle folyadék, ám ha felrázzuk, akkor folyékonnyá válik. "Most pedig képzeljük el úgy a forgalmat, mint egy folyadékot" - kezdte mondandóját Horn. "Ha a közlekedő autók elérnek egy bizonyos számot egy bizonyos helyen, akkor az egész 'megszilárdul', mindenki lelassít, mivel mindenki az előtte haladó járműre reagál." Az úriember szerint megtalálta az ellenszert a folyamatra, méghozzá a luxusautókban már elérhető alkalmazkodó sebességtartó (ACC) képében. Az eszköz figyeli az előttünk haladó autó sebességét és ahhoz igazítja a sajátunkét.

Horn szerint azonban a járművek hátuljára is kellene ilyet szerelni, ezt nevezte el kétoldalú figyelőnek. Elmélete alapján ahhoz, hogy a forgalom folyamatos legyen, nem csupán az előttünk haladó autóra kell figyelni, hanem a minket követőre is. A múlt hónapban Hollandiában bemutatott radar működési elve szerint a saját autónkat mindig az előttünk és mögöttünk haladó járművek közötti táv felén tartja. Ha pedig mindenki használja majd ezt az egészet, akkor lehet, hogy lassan, de folyamatosan tudunk haladni.

Ez természetesen nem működik majd a jogos dugók esetében, ott mindenképpen lassítani kell, de azért érdekes lenne megfigyelni, mennyire könnyítene ez az új megoldás a fővárosi csúcsforgalmakon. A kétoldalú figyelő még csak prototípusként létezik és számos teszt áll még előtte, de az eddigi eredmények nagyon biztató képet mutatnak és így elkerülhetők lennének az olyan dugók, mint ami például 2000 szeptemberében volt Kínában, ahol két hétig álltak majdnem egy helyben a Tibet-Peking közötti autópályán a járművek közel 100 kilométer hosszan.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Krumplipuskaa #21
    Ahogy olvasok egy két hozzászólást,az jön le hogy páran akik osztani próbálják az észt,még a kreszel sincsenek tisztában.Mire is gondolok,pl senkinek sincs joga kritizálni a másik közlekedő tetteit,még akkor sem ha esetleg szabályokat hág át.Szóval ha ilyesmit észlelsz menj tovább mintha mi sem történt volna,és sokkal nyugodtabban veszed a következő akadályt. Persze ez nem könnyű,ezt tanulni kell !
  • idebudanemoda #20
    3D-s autópályákat!
    jövőre meg 4D-t!
    p.s. ez simán modellezhető, az is megvolt?
  • csimmasz #19
    Az indokolatlan sebességkorlátozásról sem ártana megemlékezni, hogy a feje szakadt volna az annyába annak a kreténnek aki 70 es tábla után bebasz egy 30 ast olyan 50m es távra, meg a többi hasonló kreténség
  • NKing #18
    Én ehhez annyit fűznék hozzá, hogy sokan hajlamosak felülbírálni a sebességkorlátozást olyan helyeken, ahol más (pl mert nem akar 30-100 ezer forintokat fizetni, ha mérnek) betartja a táblán szereplő értéket. Nem egyszer tapasztaltam, hogy a megengedett sebességgel haladva levillogtak, ledudáltak, leszemétkedtek a sietős autósok - és nem a BMW-sek, Mercisek, meg a szokásos sztereotípiák, nem... a kis suzukis, meg régi hondás hülyék, akiknek padlóra kell nyomni a gázt, hogy 70 helyett 80-al menjenek... és akkor még nem mondtam, hogy persze az előzésnél a forgalom elől elzárt terület jelzés valamint a záróvonal sem esik ki. Mindezt este, kanyarban, 1+1 sávos autóúton!
  • prybaby #17
    Olvasd el ujra a cikket! Nem azert kell lassitani, hogy ne kelljen megallnod hanem mert mogotted nem jon senki!
    Tovabba egy zold lampanak van egy atereszto kepessege, pl 10 auto. Ha te megallsz a pirosban akkor rendben van, hogy ugyis utolered a sort meg raersz stb, de jol beszopatod a 11. 21. 31. stb. autosokat mert ok miattad nem fognak tudni atmenni a zoldon!
  • Lucy in the Sky #16
    Egy tipikus dugóban két lámpa között vagy 10x megállsz és elindulsz, talán lenne értelme ezen spórolni. Aztán ha kifogod a pirosat, nem vesztettél semmit, mert pillanatok alatt utoléred újra a sort. Baromi nagy veszteség az az üzemanyag, amit a pozícióharc miatti fölösleges gyorsítgatások után pár másodperccel a féktárcsákon hő formájában eldisszipálsz. De ugyanez a helyzet ha nincs dugó, de messziről látom a pirosnál várakozókat, saccra lassítok valamennyit, hátha sikerül valamennyi lendületet megtartani azáltal, hogy mire odaérek, már halad a sor, ezért nem kell megállni. Többnyire bejön, 20-30 km/h-ra történő kigyorsítás megspórolva, kevesebb szennyezés és fogyasztás, kicsit vastagabb pénztárca.

    Nyilván az is rontja az utak általános áteresztőképességét, hogy minden közlekedő a saját egyéni logikája szerint kezeli ezeket a helyzeteket, ez ugye maga a káosz. Még ha mától oktatnának is egy ajánlott szisztémát a kresztanfolyamok keretein belül, az is csak évtizedek alatt fejtené ki a jótékony hatását, ugyanúgy, ahogy a cikkben szereplő kütyük sem oldanak már meg semmit a mi életünkben, akkor sem, ha holnaptól minden új járműbe kötelezően beépítik.
  • kvp #15
    Automata eseten a teljes sor egyszerre gyorsit meghozza a leggyengebb auto maximalis gyorsitasi ertekevel, tehat szepen egyenletesen gyorsul mint egy vonat. Elektromos hajtaslancu autoknal ez egy finom es egyenletes gyorsulast jelent, mig mechanikus valtoval szerelt jarmuveknel kb. azt amit a regi mechanikus valtos motorvonatok jelentettek (angliaban regen gyakori volt a mechanikus valtos tavvezerelt szerelveny), tehat minden jarmu egyszerre valt es az eltero valto parametereket az eltero fordulatszamokkal kompenzalja hogy azonos legyen a sebessege. Mint emlitettem elektromos hajtaslanc eseten a gyorsulas szabalyzasa trivialis. Igy akar 10 centis kovetesi tavolsagot tartva allohelyzetbol is fel lehet gyorsulni szinte akarmeddig.

    A temaban mar rengeteg kutatas szuletett, tehat az automata autok elterjedeset nem a tisztan automata autos uzemmod megoldasa gatolja, hanem a kiszamithatatlanul viselkedo emberekhez torteno alkalmazkodas megoldasa. Viszont minel tobb automata auto lesz, annal jobb lesz a forgalom, azaz annal kevesebb dugo lesz es annal magasabbra novelheto az atlagsebesseg. Mindezt ugy, hogy a gyalogosokat es az elvetve ember altal vezetett autokat tovabbra is benne lehet hagyni a forgalomban. (az ember vezette autora persze ugy fognak vigyazni, mintha egy kisgyerek biciklizne az autopalya kozepen, tehat mindenki lelassit mellette, betartjak az elso-hatso-oldalso kovetesi tavolsagot)
  • NEXUS6 #14
    Amúgy meg, a dugó ugyan úgy meg fog jelenni a mikrobikocsiknál is.
    Ha kialakult, akkor már ilyen-olyan-szuper-radar ide vagy oda, a kocsik totyognak.

    Kialakulni meg azért alakul ki, mert a kocsik sebességtartásában kis eltérések vannak, aztán ezek a kis eltérések végighullámoznak a rendszeren és közben erősödnek, majd a hullám eléri a maximumot, a kocsisor megáll. Minnél kisebb a sebesség, annál többet kell váltogatni, annál kevésbé egyenletes a távolság a kocsik között. Persze a mikrobikocsi kicsit okosabb, kisebbek a különbségek, de a lényeg nem változik.

    Jellemző pl a lámpánál történő indulás. A lámpa egyrészt nem csak azért van magasan, hogy a hülye tefus le ne verje, hanem hogy lássa az egész sor, zöldrevált és indulhat, ez lenne a helyes. De agyfaszt kapok, amikor 8 sec-es zöldnél az emberek totyorognak, nem csak hogy nem indul egyszerre a sor, hanem még aki kanyarodik az sem próbál eltakarodnia csába, helyet csinálni, hanem mint aki jólvégezte dolgát besatuzik a kereszteződés után.

    A radaros kocsi-sor ugyan úgy hernyózna ilyen esetben, mint a sok béna által vezetett. Ergo egy városban szinte semmi hatása nem lenne.

    Pályán talán valami.
  • alma2 #13
    "A múlt hónapban Hollandiában bemutatott radar működési elve szerint a saját autónkat mindig az előttünk és mögöttünk haladó járművek közötti táv felén tartja."
    Szo szerint ertelmezve, van 3 auto 1 km tavon, akkor 500 meteres tavolsagban fogjak kovetni egymast. Vagyis ki tudja, mert az utolso mogott nincs senki, vagyis megall, es bevar valakit, hogy tudjon feltavon menni :p
    Inkabb arra kellene torekedni, hogy a lampak atereszto kepesseget maximalizaljak kozben az egysegre autok szamat is noveljek.
  • Macropus Rufus #12
    stimmel. Nekem is a kedvenceim közé tartoznak a 70-es táblánál 40-el vánszorgók.
    A gondott ott látom, hogy csak a maximum sebesség van szabályozva. Sok esetben kitenném a min. 50-et. És ennyi. Vagy megy minimum 50-el vagy meg lesz büntetve lassú hajtás miatt.

    Még anno olvastam, hogy a németek (és a magyarok!) eléggé komolyan kutatják, hogy miért alakulnak ki dugók ott ahhol az nem is indokolt. (pl. lejjebb írták, hogy Debrecenből hazafelé jövet szopás volt). Bármennyire is hihetetlen elég ha valaki csak 5-6km/h-val megy lassabban mint az első autó, egy 5km sor végén már álló autók lesznek.

    Ilyenbe futottam bele én is amikor Pestről Budára mentem megállt a sor a Robert Károlynál.
    Oka: baleset volt a hídon Budáról Pest felé, tehát a másik sávban. De a sok kíváncsi loser képes volt lassítani, hogy megnézze. Nem álltak meg, csak 70 helyett 10-re lassítottak. Már a árdióban mondták be, hogy qurvára nem kellene ezt csinálni, ui. a Roberten áll a sor. Ennyit számít 3-4 töketlenkedő.

    De a dugókba - véleményem szerint - totálisan szatrúl beállított közlekedési lámpák is benne vannak nyakig...

    A gond akkor fog megszüni amikor a kocsik egysmással kezdenek kommunikálni.