21
  • Krumplipuskaa
    #21
    Ahogy olvasok egy két hozzászólást,az jön le hogy páran akik osztani próbálják az észt,még a kreszel sincsenek tisztában.Mire is gondolok,pl senkinek sincs joga kritizálni a másik közlekedő tetteit,még akkor sem ha esetleg szabályokat hág át.Szóval ha ilyesmit észlelsz menj tovább mintha mi sem történt volna,és sokkal nyugodtabban veszed a következő akadályt. Persze ez nem könnyű,ezt tanulni kell !
  • idebudanemoda
    #20
    3D-s autópályákat!
    jövőre meg 4D-t!
    p.s. ez simán modellezhető, az is megvolt?
  • csimmasz
    #19
    Az indokolatlan sebességkorlátozásról sem ártana megemlékezni, hogy a feje szakadt volna az annyába annak a kreténnek aki 70 es tábla után bebasz egy 30 ast olyan 50m es távra, meg a többi hasonló kreténség
  • NKing
    #18
    Én ehhez annyit fűznék hozzá, hogy sokan hajlamosak felülbírálni a sebességkorlátozást olyan helyeken, ahol más (pl mert nem akar 30-100 ezer forintokat fizetni, ha mérnek) betartja a táblán szereplő értéket. Nem egyszer tapasztaltam, hogy a megengedett sebességgel haladva levillogtak, ledudáltak, leszemétkedtek a sietős autósok - és nem a BMW-sek, Mercisek, meg a szokásos sztereotípiák, nem... a kis suzukis, meg régi hondás hülyék, akiknek padlóra kell nyomni a gázt, hogy 70 helyett 80-al menjenek... és akkor még nem mondtam, hogy persze az előzésnél a forgalom elől elzárt terület jelzés valamint a záróvonal sem esik ki. Mindezt este, kanyarban, 1+1 sávos autóúton!
  • prybaby
    #17
    Olvasd el ujra a cikket! Nem azert kell lassitani, hogy ne kelljen megallnod hanem mert mogotted nem jon senki!
    Tovabba egy zold lampanak van egy atereszto kepessege, pl 10 auto. Ha te megallsz a pirosban akkor rendben van, hogy ugyis utolered a sort meg raersz stb, de jol beszopatod a 11. 21. 31. stb. autosokat mert ok miattad nem fognak tudni atmenni a zoldon!
  • Lucy in the Sky
    #16
    Egy tipikus dugóban két lámpa között vagy 10x megállsz és elindulsz, talán lenne értelme ezen spórolni. Aztán ha kifogod a pirosat, nem vesztettél semmit, mert pillanatok alatt utoléred újra a sort. Baromi nagy veszteség az az üzemanyag, amit a pozícióharc miatti fölösleges gyorsítgatások után pár másodperccel a féktárcsákon hő formájában eldisszipálsz. De ugyanez a helyzet ha nincs dugó, de messziről látom a pirosnál várakozókat, saccra lassítok valamennyit, hátha sikerül valamennyi lendületet megtartani azáltal, hogy mire odaérek, már halad a sor, ezért nem kell megállni. Többnyire bejön, 20-30 km/h-ra történő kigyorsítás megspórolva, kevesebb szennyezés és fogyasztás, kicsit vastagabb pénztárca.

    Nyilván az is rontja az utak általános áteresztőképességét, hogy minden közlekedő a saját egyéni logikája szerint kezeli ezeket a helyzeteket, ez ugye maga a káosz. Még ha mától oktatnának is egy ajánlott szisztémát a kresztanfolyamok keretein belül, az is csak évtizedek alatt fejtené ki a jótékony hatását, ugyanúgy, ahogy a cikkben szereplő kütyük sem oldanak már meg semmit a mi életünkben, akkor sem, ha holnaptól minden új járműbe kötelezően beépítik.
  • kvp
    #15
    Automata eseten a teljes sor egyszerre gyorsit meghozza a leggyengebb auto maximalis gyorsitasi ertekevel, tehat szepen egyenletesen gyorsul mint egy vonat. Elektromos hajtaslancu autoknal ez egy finom es egyenletes gyorsulast jelent, mig mechanikus valtoval szerelt jarmuveknel kb. azt amit a regi mechanikus valtos motorvonatok jelentettek (angliaban regen gyakori volt a mechanikus valtos tavvezerelt szerelveny), tehat minden jarmu egyszerre valt es az eltero valto parametereket az eltero fordulatszamokkal kompenzalja hogy azonos legyen a sebessege. Mint emlitettem elektromos hajtaslanc eseten a gyorsulas szabalyzasa trivialis. Igy akar 10 centis kovetesi tavolsagot tartva allohelyzetbol is fel lehet gyorsulni szinte akarmeddig.

    A temaban mar rengeteg kutatas szuletett, tehat az automata autok elterjedeset nem a tisztan automata autos uzemmod megoldasa gatolja, hanem a kiszamithatatlanul viselkedo emberekhez torteno alkalmazkodas megoldasa. Viszont minel tobb automata auto lesz, annal jobb lesz a forgalom, azaz annal kevesebb dugo lesz es annal magasabbra novelheto az atlagsebesseg. Mindezt ugy, hogy a gyalogosokat es az elvetve ember altal vezetett autokat tovabbra is benne lehet hagyni a forgalomban. (az ember vezette autora persze ugy fognak vigyazni, mintha egy kisgyerek biciklizne az autopalya kozepen, tehat mindenki lelassit mellette, betartjak az elso-hatso-oldalso kovetesi tavolsagot)
  • NEXUS6
    #14
    Amúgy meg, a dugó ugyan úgy meg fog jelenni a mikrobikocsiknál is.
    Ha kialakult, akkor már ilyen-olyan-szuper-radar ide vagy oda, a kocsik totyognak.

    Kialakulni meg azért alakul ki, mert a kocsik sebességtartásában kis eltérések vannak, aztán ezek a kis eltérések végighullámoznak a rendszeren és közben erősödnek, majd a hullám eléri a maximumot, a kocsisor megáll. Minnél kisebb a sebesség, annál többet kell váltogatni, annál kevésbé egyenletes a távolság a kocsik között. Persze a mikrobikocsi kicsit okosabb, kisebbek a különbségek, de a lényeg nem változik.

    Jellemző pl a lámpánál történő indulás. A lámpa egyrészt nem csak azért van magasan, hogy a hülye tefus le ne verje, hanem hogy lássa az egész sor, zöldrevált és indulhat, ez lenne a helyes. De agyfaszt kapok, amikor 8 sec-es zöldnél az emberek totyorognak, nem csak hogy nem indul egyszerre a sor, hanem még aki kanyarodik az sem próbál eltakarodnia csába, helyet csinálni, hanem mint aki jólvégezte dolgát besatuzik a kereszteződés után.

    A radaros kocsi-sor ugyan úgy hernyózna ilyen esetben, mint a sok béna által vezetett. Ergo egy városban szinte semmi hatása nem lenne.

    Pályán talán valami.
  • alma2
    #13
    "A múlt hónapban Hollandiában bemutatott radar működési elve szerint a saját autónkat mindig az előttünk és mögöttünk haladó járművek közötti táv felén tartja."
    Szo szerint ertelmezve, van 3 auto 1 km tavon, akkor 500 meteres tavolsagban fogjak kovetni egymast. Vagyis ki tudja, mert az utolso mogott nincs senki, vagyis megall, es bevar valakit, hogy tudjon feltavon menni :p
    Inkabb arra kellene torekedni, hogy a lampak atereszto kepesseget maximalizaljak kozben az egysegre autok szamat is noveljek.
  • Macropus Rufus
    #12
    stimmel. Nekem is a kedvenceim közé tartoznak a 70-es táblánál 40-el vánszorgók.
    A gondott ott látom, hogy csak a maximum sebesség van szabályozva. Sok esetben kitenném a min. 50-et. És ennyi. Vagy megy minimum 50-el vagy meg lesz büntetve lassú hajtás miatt.

    Még anno olvastam, hogy a németek (és a magyarok!) eléggé komolyan kutatják, hogy miért alakulnak ki dugók ott ahhol az nem is indokolt. (pl. lejjebb írták, hogy Debrecenből hazafelé jövet szopás volt). Bármennyire is hihetetlen elég ha valaki csak 5-6km/h-val megy lassabban mint az első autó, egy 5km sor végén már álló autók lesznek.

    Ilyenbe futottam bele én is amikor Pestről Budára mentem megállt a sor a Robert Károlynál.
    Oka: baleset volt a hídon Budáról Pest felé, tehát a másik sávban. De a sok kíváncsi loser képes volt lassítani, hogy megnézze. Nem álltak meg, csak 70 helyett 10-re lassítottak. Már a árdióban mondták be, hogy qurvára nem kellene ezt csinálni, ui. a Roberten áll a sor. Ennyit számít 3-4 töketlenkedő.

    De a dugókba - véleményem szerint - totálisan szatrúl beállított közlekedési lámpák is benne vannak nyakig...

    A gond akkor fog megszüni amikor a kocsik egysmással kezdenek kommunikálni.
  • NEXUS6
    #11
    A múltkor volt, hogy baleset volt valamelyik pályán, az érintett kocsik már a leállósávban, de az emberek lelassítottak nézelődni.
    Lett is dugó.

    Másrészt, ha balesetet látok, vagy csak leálló kocsit, akkor én úgy megyek, hogy számítók rá, hogy az emberke mondjuk kibaxsza az ajtót elém, vagy akármi, kilép a kocsi mögül az útra, mert nem figyel. Behúzódok a belső sávba, vagy lassítok valamennyit.
    Ha sok embernek hasonló a reakciója, az már egy dugó.
  • Pluskast
    #10
    Abszolút igaz! Nekem attól áll égnek a hajam amikor este megyek haza a váci úton és az isten barmai szó szerint 40-el mennek, pedig ki van rakva a 70-es tábla. De nem ő szarik rá meg szarik arra is, hogy mások is vannak a forgalomban nem csak ő.
  • Pluskast
    #9
    Pedig van amikor nagy segítség lenne. Kb 2 hete jöttem haza kora este Debrecenből. Hatvan környékén valami ótvar dugó alakult ki, de olyan mértékű, hogy volt, hogy 5 percet álltam az autópálya kellős közepén. Pedig nem volt sem útfelújítás sem baleset, szóval ok nem volt a dugóra.
  • DeviloftheHell
    #8
    nem lenne semmi gond az elözgetéssel ha az istenverte barma nem 50 el közlekedne az autopályán fényes nappal csucsidöben, nem tud gyorsabban menni akkor utazzon busszal ne tartson fel többszáz embert, mindennap látom ezt a mennyiségü barmot
  • prybaby
    #7
    Nem ertem varosi dugoban miert jo nekem lemaradni az elottem levotol? Ezzel csak annak az eselyet novelem meg, hogy pirosat kapok es ezzel novelem a menetidom / dugo meretet.
  • endrev
    #6
    "Egy új technológiai eszközzel folyamatossá lehet tenni a forgalmat, mivel az autóra felszerelhető érzékelők figyelik az előttünk és mögöttünk haladó jármű sebességét és ahhoz igazítja a sajátunkat."

    Ezt 10 éve kitaláltam, hogy ezt kéne csinálni. :D
  • Lucy in the Sky
    #5
    A nagyobbik, alapvető gond a kultúra hiánya. Egy bizonyos szintig az emberek is képesek sebességet és követési távolságot tartani, ez működhetne is, ha nem lenne mindig mindenhol a sok törtető barom. Előttem araszol a sor, hagyok saccra megfelelő távolságot, és szép egyenletesen, alapjáraton gurulok utána, megspórolva az elfékezgetett üzemanyagot. Legalábbis egy ideális világban így is lehetne, a valóságban nem telik el egy perc, máris megjelennek a hülyék, és elkezdenek megelőzgetni vagy elémvagdosni, hogy néhány pillanat elteltével újra ott találjam magam a dugóban, pár autónyival hátrébb a sorban. Ugyanez történne minden automatikával is, amíg az utakon elég gyakoriak a nyomulós emberi sofőrök - arra pedig még várhatunk egy ideig, hogy elfogyjanak :)
  • Molnibalage
    #4
    Az ára sem lett ötvenszeres - tessék már az inflációt is számításba venni - és csontig lerágott téma, hogy 50 évre előre nem látták a technológiai fejlődést.
  • torreadorz
    #3
    Szerintem már az is bőven jó ha 50 km/h-val meg tudják tenni. Jelenleg egy csomó szopás abból van, hogy a hülye paraszt nem tud vezetni dugóban és nekikoccan az előtte lévőnek amiért leáll az egyik sáv és mögöttük lesz a giga dugó...
  • kvp
    #2
    A felvazolt tavolsagtarto rendszer a robotautok egyik alapfunkcioja. A kutatas gyakorlatilag azt bizonyitotta be, hogy az automata orszaguti kozlekedes hatekonyabb mint az ember vezette.

    Egyebkent meg automata rendszerekkel addig novelheto az utak telitettsege, amig futoszallagga valtoznak. Ez a novelheto atlagsebesseg miatt jelentos kapacitastartalekot jelent. Kepzeljunk el egy 2x4 savos autopalyat dugoval, a kocsik 10 centire allnak egymastol es neha araszol a sor. Most ugyanezt a suruseget de 300 km/h-as atlagtempo mellett. Ember nem kepes ra, de a gepek igen.
  • lapaleves
    #1
    hú, hát ez nagy segítség a világnak.

    meanwhile évente +40% forgalom kínában, és teherkocsin szállított szén, mert nincs vasút.

    hetvenvalahány óta riogatnak, hogy elfogy az olaj, és mekkora bullshit, hiszen közben csak ötvenszeresére nőtt az ára.