Ötvös Tibor

Ha rettegni akarsz... az Outlast a te játékod


Sokszor van olyan eset, hogy nagyon várunk egy-egy alkotást és végül igen komolyan csalódunk. Épp ezért vártuk kicsit félve a Red Barrels első alkotását, mely az előzetesek szerint igen ütősnek tűnt, de azért megvártuk az Outlast megjelenését. Megérte.

Mit lehet kihozni egy megszokott sablonból? Adott egy régen bezárt elmegyógyintézet, mely a legendák szerint közel sem annyira lakatlan, mint azt elsőre gondolni lehet. És persze felbukkan hősünk, a kalandor riporter, Miles Upshur, aki szeretné kideríteni a '71-ben bezárt épület rejtélyeit.

Azt már az elején le kell szögezni, hogy az Outlast egy nagyon profi munka, ami annyira nem meglepő, hiszen a csapat olyan emberekből áll össze, akik anno a Prince of Persia: Sands of Time, Uncharted és Splinter Cell szériákon dolgoztak. Bár ezek egyike sem nevezhető horrornak, de valahogy mégis nagyon összekapta magát az összes résztvevő. A sztori és maga a játékmenet sem az a tipikus horror, inkább thrillernek nevezhetnénk. Szóval nem egy A bolygó neve: halál vagy A dolog szintű rémisztgetésre kell számítani, hanem inkább A barlang vagy a Rec klausztrofóbiás élményei várnak ránk.


Ez egyébként már rögtön az első lépéseknél ki is derül. Miután egy ajtó becsapódik előttünk, más útvonalat kell keresnünk a tovább jutáshoz. Így jutunk ki egy ablakon, ahol a Mirror's Edge játékmenetére hasonlító ügyességi részhez jutunk. Az ajtónyitásoknál pedig az Amnesia megoldásai köszönnek vissza, azaz berúghatjuk azt vagy megpróbálhatjuk csendben feltörni a zárat és halkan bejutni.

Másban is hasonlít az Amnesia sorozatra az Outlast. Nincs fegyverünk. Hősünk egyetlen eszköze a kamerája, melynek éjszakai módjával láthatjuk nagyjából az, hogy mi is van a sötétségben. Mert bizony egy 1971 óta lezárt épületben már nem nagyon van áram és legtöbbször a kintről beszűrődő holdfény világítja meg az utunkat.

Így hősünk egyedül sebességére és eszére számíthat. Ha meglátunk egy ellenséges lényt, akkor bizony fel kell húzni a nyúlcipőt és rohanni, ahogy csak tudunk. Ha ez sem segít, akkor pedig kamera lekapcs és be kell húzódni a sötétbe. Mert ami elsőre az ellenfelünknek tűnik, az később legjobb barátunkká válik.



Ám a Red Barrels fejlesztői nem szeretnék, ha mindenki csak lopakodna, így a sztori során két alkalommal rákényszerítenek minket arra, hogy más módszert vessünk be a játékmenetbe. De mivel nem akarjuk lelőni a poénokat, így erről többet nem árulunk el. Ráadásul a többi feladványt is többféle módon oldhatjuk meg, szóval a változatosságra nem lehet panasz.

Őszintén be kell vallanom, hogy az idei év egyik legfélelmetesebb és legizgalmasabb élményét okozta az Outlast. Remélhetőleg egyre nagyobb teret kapnak az ilyen független alkotások, melyek nincsenek "agyonhájpolva", reklámozva... egyszerűen csak majdnem tökéletesek a saját műfajukban. Kétségtelenül az év egyik legjobbja.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • herlius #7
    Ha figyelmesen elolvastad a cikket, akkor bizony ott is megemlítik, hogy ez nem kifejezetten horror játék, tehát a cikkíró szerint sem itt kezdődik ez a műfaj. Másrészt viszont nem teljesen világos hogy milyen életszerűséget vársz el egy játéktól. A játékok nagyon nagy része egyáltalán nem életszerű, többnyire valamilyen fiktív sztorit dolgoznak fel kisebb-nagyobb sikerrel. Az Undying mégis mitől annyira életszerű? Meg úgy általában véve a horror műfajú játékok, filmek mennyi életszerűséget tartalmaznak? Az Outlast sem tökéletes játék, mint ahogy egyetlen játék sem az, de sokmindenben kiemelkedően jónak mondható és bizony órákra képes lekötni az embert. Ennél többre pedig szvsz egy átlagos gamer nem nagyon vágyik.
  • Ender Wiggin #6
    Mmm. Undying. Bárcsak Barker papírra is vetette volna a történetet. Megunhatatlan.
  • masterthief #5
    A Thief Deadly Shadows árvaházas pályája (Shalebridge cradle) elbújhat a Thief The Dark Project: Return to the Cathedral küldetése mellett.
    Minden esetre, eléggé csábító az Outlast. De ott lesz még az Amnesia A machina for pigs is.
    Nem beszélve a Dying Lyght, Hellraid című remekművek is jók lesznek. Meg talán az Evil Within.
    Imádom a horror game-eket.
  • Broafka #4
    azért a Thief 3 Deadly Shadows árvaházas részéről se feledkezzünk meg, az is rendesen odabaszott.
    Én most kezdtem ezzel el játszani, de ha tényleg nem lesz fegyver... az elég... tré lesz. Hát, majd meglátjuk, lehet még történet ügyileg elviszi a hátán magát a játék
  • Atisz #3
    Sablonos, indie-hulladéknak tűnik, bár a tény, hogy az Unreal engine-t licencelték a fejlesztők, ezt némiképp megcáfolni látszik.
    Az ilyen "nincs fegyverem, de van kamerám" féle cuccoktól általában hányingerem van (kivéve a Penumbrát), mivel minden életszerűséget nélkülöznek és véleményem szerint a horror nem itt kezdődik. A lovecraft-i horrorokban - ahol a főhős alapvetően esélytelen a félisteni hatalmú ősgonoszokkal szemben - sem nélkülözhető a fegyver, legalább egy kócos revolver jelenléte, tehát ezt a new wave-es japán felfogást én a készítők helyében nem erőltetném.

    Az előttem szóló Broáfkával értek egyet: az Undying zseniális volt (legalábbis a játék első kastélyban és kalózszigeten játszódó fele, az idegen dimenziós részek már nem jöttek be), a Fear (ahhoz képest, hogy egy pörgős FPS-ről van szó), az Alien vs. Predator akármelyik része szintén félelmetes volt, valamint a Condemned (aminek a 2. része azóta sem jött ki PC-re :/) és a Dead Space 1. része.
    De említhetném akár a System Shock 2-t is, ami számomra a mai napig félelmetes, ugyanúgy ahogy a Thief: The Dark Project, a sötétben megbújó hörgő zombikkal :)
  • Broafka #2
    szerintem megteszi, jók tudnak ezek lenni. De ha valaki jó történettel rendelkező horrorokat akar játszani, annak ajánlom a Clive Barker játékokat (köztük is az Undyingot. Grafikailag retró, hangulat fantasztikus, történet fenomenális)
    De szerintem az ilyenek is jók, mert ezeknek is lehet ugyanúgy hangulatuk. Anno a F.E.A.R. volt ilyesmi. Szokásos "japán-szellem-kislány" horror stílus, 80%-ban akcióval, de néha meg tudott fosatni
  • Etinger #1
    Iszonyatosan nagy sablonra épül az egész, klasszikus ijesztegetős elemekkel. Oké, klassz, hogy ezt jól adja vissza, de nálam innentől már közepesről indul.

    Igazából az látszik, hogy kreativitás és új ötletek 0. Technikailag még lehet csillagos ötös, de most őszintén, azt ki nem szarja le, ha mellette 239213. alkalommal is egy elmegyógyintézet a helyszín és zombi utánzatok az ellen? :) Mellé kevés fény és miegymás... hűha.