Ötvös Tibor
The Lost - a BioShock készítőinek titkos projektje
Néha érdekes dolgokat hoz az élet. Az Irrational Games számos sikeres játékot készített mégis egy olyan program kellett egyik tervezetük megvalósulásához, mely angol nyelvterületen meg sem jelent.
A System Shock 2 sikere (ami anyagi tekintetben elég mérsékeltre sikeredett) után az Irrational Games lehetőséget kapott arra, hogy elkészítse első, konzolos játékát. Ez volt a The Lost, mely PS2-re és Xboxra lett megtervezve. "A The Lost egy elég vegyes játékmenettel rendelkező program volt" - árulta el Bill Gardner dizájner. "Olyan, mintha a Silent Hill, a Zelda és a Devil May Cry egy játékban találkozott volna."
A The Lost fejlesztése 2003-ban fejeződött be, de angol nyelvterületen soha nem látott napvilágot. A fejlesztők ugyanis a kész változat láttán azt tapasztalták, hogy a játék nem éri el a saját maguk által támasztott feltételeket és ezért nem adták ki. De két évvel később 2005-ben belépett a képbe az indiai FXLabs. A kiadóval Ken Levine, a csapat kreatív igazgatója ült le tárgyalni és azt tervezték, hogy betörnek vele az addig elég kiaknázatlannak tartott indiai piacra.
Az FXLabs azonban nem konzolos játékot szeretett volna, hanem PC-s programot, így elkezdődtek a portolás munkálatai. "Az FXLabs közel egy évet töltött el a játékkal. Átnéztek mindent, bekértek minden fejlesztői csomagot és pontról pontra mentek át a játékon. Végül valaki küldött nekem egy linket, melyen egy csomó Bollywoodi színász táncolt és énekelt, a háttérben pedig a The Lost képei pörögtek."
"Sokat változtattak a megjelenésen és az ottani ízlésvilághoz igazították a programot." A játék pár héttel később meg is jelent (csak Indiában) és pár fejlesztő vásárolt is magának egy-egy példányt. "Alapjaiban a játék ugyanaz a The Lost volt, amit mi készítettünk, csak egyszerűen bizonyos apróságok át lettek alakítva, hogy az ottani piacon is megállja a helyét a program."
"Nagyon furcsa volt játszani egy olyan játékkal, melyen éveket dolgoztunk, ám a végeredmény mégsem a mi érdemünk volt" - tette hozzá Gardner. "Ha nincs a The Lost, akkor nem lett volna BioShock sem. A System Shock 2 kudarca után minden dühünket és frusztrációnkat ebbe a játékba öltük és közben sokat tanultunk a konzolos programozásról és annak nehézségeiről. Utána már sokkal higgadtabban tudtunk nekifogni a BioShock fejlesztésének."