Gyurkity Péter

Elhíznak és depresszióra hajlamosak a játékosok

Egy most elkészült tanulmány megerősíti a korábbi feltételezéseket, miszerint a játékokat gyakran használó fiatalok és felnőttek az átlagosnál rosszabb egészségi állapotban vannak.

Az amerikai Centres for Disease Control (CDC) két egyetemmel összefogva készítette el tanulmányát, amelynek keretében 500 felnőttet kérdeztek meg Washington államban. A válaszokból kirajzolódnak a korábban is feltételezett főbb pontok, ezek pedig korántsem kedvezőek a játékokat előnyben részesítők számára.

A megkérdezettek 45 százaléka ismerte el, hogy gyakran tölti idejét számítógépes játékokkal. A nők esetében ez többnyire a depresszióra való hajlammal, valamint általában véve rosszabb egészségi állapottal jár együtt, míg a férfiaknál elsősorban azt tűnt ki, hogy a játékosok az interneten is több időt töltenek, az életmód eredményeként pedig nagyobb a testtömeg-indexük, mint a nem játékos válaszadóknak. Az nemtől függetlenül igen jellemző, hogy a játékosok előszeretettel támaszkodnak az internetes közösségekre némi szociális támogatásért cserébe, nem ritkán elhanyagolva társas érintkezésre lehetőséget adó eseményeket, lehetőségeket.

A fiatalok körében szintén ezek a pontok tűnnek a legfontosabbnak, így nem meglepő, hogy esetükben is a túlsúlyt, valamint a mentális egészséget emelik ki a tanulmány készítői. Más szakértők ehhez hozzáteszik, hogy a modern számítógépes fejlesztések nagyban különböznek a hagyományos játékoktól, inkább hasonlítanak az aktív időtöltéssel járó tevékenységekre, az agy jobb felét dolgoztatva meg. A nagy kérdés tehát, hogy miként tarthatjuk meg a játékok jelentette előnyöket, miközben megpróbáljuk kiszűrni, eliminálni az egyértelmű hátrányokat.

Az is nyilvánvaló, hogy a hatalmas iparággá alakult szegmens fontosabb szereplői mindent megtesznek majd a játékok pozitívumainak kihangsúlyozásáért, és nem biztos, hogy elég erős lesz az óvatosabb szakértők hangja.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • amitakartok #78
    "A nők esetében ez többnyire a depresszióra való hajlammal, valamint általában véve rosszabb egészségi állapottal jár együtt"
    És itt máris ok-okozati összefüggést vonnak le, hogy a depisek játékoktól olyanok, pedig lehet, hogy épp fordítva van: azért játszanak, mert depisek (és a gép sose szól vissza).
  • Balumann #77
    Szerintem azt mindenki nagyon jól tapasztalja, hogy gépezés után kevésbé érzi jól magát az ember, mint mondjuk egy séta, sport, vagy bármi nem egyhelyben ülős/fekvős tevékenység. Minél többet ül az ember a gép előtt, annál inkább romlik az egészsége. Minél többet ül az ember egyedül a sötétben a gép előtt (természetellenesen), annál inkább hajlamosabb lesz depresszióra, agresszivitásra, stb..
    A legtöbb dologhoz nem is kellenek ilyen kutatások, maximum megerősítenek. Ebben a kérdésben mind2 irány lehetséges, az előzménye inkább a szülő nevelése és odafigyelés, abból adódik szinte minden.
  • morden #76
    Valahogy jobban hiszek féltucat egyetemi profnak, mint néhány fórumozónak az sg-n, számomra az az érv nem érv ami úgy kezdődik, hogy " én x éve gépezek napi 12+ órát és tökéletesen érzem magam" " én nem ismerek ilyet" (természetesen sarkított példák nehogy valaki abba kössön bele, hogy nincs is szó szerint ilyen szöveg itt:P)
  • nkmedve #75
    Csak morden hsz-ére reagáltam, amiből azt szűrtem le, hogy szerinte ha a felmérést X darab doktori fokozattal rendelkező egyén csinálta akkor az automatikusan igaz és reprezentativ.

    #72: Persze, ez igaz. Játszani lehet, csak mértékkel, minden függőség káros. Ha valaki napi 1-2 órát játszik, mondjuk tévézés helyett, akkor még valószinű marad ideje mozgásra is.
    Kérdés az is hogy valaki miért lesz függő? Lehet, hogy eleve depressziós és a játékok világába menekül, vagy túlsúlyos és nem szeret mozogni. Ezért a felmérés inkább forditva lehet igaz, vagy ha igaz is ebben a formájában akkor csak a függőkre.
    Én úgy vettem észre, hogy szokás mostanában mindenféle ilyen felmérést megjelentetni ami a játékokat rossz szinben tünteti fel. Legtöbbről utólag kiderül, hogy nem reprezentativ, vagy teljesen hamis, úgyhogy már nem tudom melyiknek lehet hinni.
  • milu00 #74
    www.napiakciok.hu/europark -7e ft ruhaakció
  • Maniello #73
    1. az amcsik nagy része alapban túlsújjal küzd...
    2. attól, h vki jáccik, még nem zárja ki a sportot... vis értelmes ember kompenzálná
    3. lassan 8 éve gépezek (kb. 1 éve már nem jáccom), de ettől függetlenül, pont h rám férne 1 kis hízás... 15 évesen 173 cm-mel k8 kiló...
  • morden #72
    Azért azt remélem mindenki belátja, hogy aki sokat ül a gép előtt az szarabbul jár, mintha sétálgatna ehelyett az erdőben. És akit a net szocializál az bizony sikertelenebb lesz a face to dace emberi kapcsolatokban mint aki emberek között nől fel.
    Most jöhetnek a saját életekből vett példák, hogy bizony józsibá soha nem ivott egy kortyot se és a mája vitte el, míg Bazsi bá végigpiálta az életét és még él és egykorúak, ami igaz is lehet, de ezek a kívételek és nem a tendenciák.
  • who am I 7 #71
    Tehát egy orsiási birka csorda a cél, amely majd a terroristák kezébe kerül...és....
  • dronkZero #70
    "Tudom én, hogy a doktorok soha nem tévedhetnek,"

    Ezt úgy mégis honnan a fenéből veszed?

    "csak akkor azt nem értem, hogy egyébb hasonló felméréseknél hogy fordulhat elő, hogy egyébb felmérések cáfolják őket."

    Az egészségügy a tudomány egyik legbizonytalanabb területe, a világ legbonyolultabb dolga az élő szervezet és annak működése. Ráadásul az egyének is különbözőképp reagálnak ugyanarra a hatásra.

    Amikor egy kutatás eredményeit vizsgálod, akkor nem árt a bulvárszint fölé emelkedni egy picit, hozzánemértő újságírók igencsak el tudják ferdíteni a dolgot. Emellett nem árt átnézni a vizsgálati módszert, a minta méretét (hány főn végezték a kísérletet), összetételét, és az eredmény szórását.

    Nagyjából ez a módja, hogy két ellentmondó kutatási eredmény összehasonlításának. De jellemzően ilyenkor a legjobb megoldás az lenne, hogy konkrétan az ellentmondó eredmények részletesebb vizsgálatára egy új tesztet végeznek.
  • nkmedve #69
    Lemaradt a vége:
    Főleg játékok esetén igaz ez, olvashattunk itt már néhány ilyen cikket (erőszakossággal kapcsolatban például).