Berta Sándor
Játékokkal tanítanák a számítógépekeket
Egy osztrák intézmény azt vizsgálja, hogy miként tudnak az emberek játékok felhasználásával szemantikai adatokat bejuttatni az informatikai rendszerekbe.
Az Innsbrucki Egyetem Szemantikai Technológiai Intézetének (STI) munkatársai igyekeznek a számítógépeknek megtanítani, hogy miként válasszák ki az információtengerben a hasznos dolgokat. Ahhoz azonban, hogy ez sikerüljön, először el kell látni az eszközöket az ehhez szükséges tudással. A kutatók gyors, olcsó és játékos módot találtak arra, hogy lehetővé tegyék a szemantikus adatok feltöltését a számítógépes rendszerekbe.
"Ebben a kérdésben nem mellékes szempont a játékok fejlesztése" - nyilatkozta Katharina Siorpaes, az STI munkatársa. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy jelenleg a számítógépek csak nagyon nehezen képesek egy videó vagy kép értelmezésére. Ez, vagy egy felvétel készítési helyének, az évnek vagy éppen az időjárásnak a meghatározása az emberek számára egyszerű feladat. Az emberi tudás számítógépek számára is értelmezhető módon való lefordítása viszont komoly kihívások elé állítja az informatikusokat, ráadásul egy hosszan tartó és drága folyamat.
Siorpaes elmondta, hogy a tanulás egyik módját a játékok jelentik, mivel így hasznos feladatok rejthetők el a kooperatív online programokban. A szoftvereknek köszönhetően a számítógépek plusz tudásra tehetnek szert és ezáltal egyúttal hozzájárulhatnak a szemantikus adatok gyűjtéséhez. A szemantikai technológiák segítségével az információk sokkal pontosabban feldolgozhatók és értelmezhetők, a hasznos adatok pedig könnyebben kiszűrhetők.
A szakemberek munkájuk eredményeként kifejlesztették az Onto Gamest, amelyben a játékosoknak egy videó tulajdonságait kell dokumentálniuk. Az új rendszer a játékosok kollektív intelligenciáját vizsgálja és mivel az egyes résztvevők nem tudnak kommunikálni egymással, így a módszer eredményes. Az Onto Gamesben eddig 350-en nyertek, akik összesen 2000 adatcsomagot gyűjtöttek össze. "Az első eredmények azt mutatják, hogy a rendszer nem csak helyes, hanem egyúttal nagyon sok információt is generált. A játékosok pozitívan fogadták az új programot és a kikapcsolódást nyújtott nekik" - szögezte le Siorpaes.
A szoftver alapját az innsbrucki Playance cég fejlesztései jelentik, amely a felhasználók segítségével ír le videókat és idén ősszel mutatja be első szemantikus online játékát. A tervek szerint az új játékok elhelyezhetők lesznek akár a saját honlapokon vagy akár más platformokon, például a Facebookon.
Az Innsbrucki Egyetem Szemantikai Technológiai Intézetének (STI) munkatársai igyekeznek a számítógépeknek megtanítani, hogy miként válasszák ki az információtengerben a hasznos dolgokat. Ahhoz azonban, hogy ez sikerüljön, először el kell látni az eszközöket az ehhez szükséges tudással. A kutatók gyors, olcsó és játékos módot találtak arra, hogy lehetővé tegyék a szemantikus adatok feltöltését a számítógépes rendszerekbe.
"Ebben a kérdésben nem mellékes szempont a játékok fejlesztése" - nyilatkozta Katharina Siorpaes, az STI munkatársa. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy jelenleg a számítógépek csak nagyon nehezen képesek egy videó vagy kép értelmezésére. Ez, vagy egy felvétel készítési helyének, az évnek vagy éppen az időjárásnak a meghatározása az emberek számára egyszerű feladat. Az emberi tudás számítógépek számára is értelmezhető módon való lefordítása viszont komoly kihívások elé állítja az informatikusokat, ráadásul egy hosszan tartó és drága folyamat.
Siorpaes elmondta, hogy a tanulás egyik módját a játékok jelentik, mivel így hasznos feladatok rejthetők el a kooperatív online programokban. A szoftvereknek köszönhetően a számítógépek plusz tudásra tehetnek szert és ezáltal egyúttal hozzájárulhatnak a szemantikus adatok gyűjtéséhez. A szemantikai technológiák segítségével az információk sokkal pontosabban feldolgozhatók és értelmezhetők, a hasznos adatok pedig könnyebben kiszűrhetők.
A szakemberek munkájuk eredményeként kifejlesztették az Onto Gamest, amelyben a játékosoknak egy videó tulajdonságait kell dokumentálniuk. Az új rendszer a játékosok kollektív intelligenciáját vizsgálja és mivel az egyes résztvevők nem tudnak kommunikálni egymással, így a módszer eredményes. Az Onto Gamesben eddig 350-en nyertek, akik összesen 2000 adatcsomagot gyűjtöttek össze. "Az első eredmények azt mutatják, hogy a rendszer nem csak helyes, hanem egyúttal nagyon sok információt is generált. A játékosok pozitívan fogadták az új programot és a kikapcsolódást nyújtott nekik" - szögezte le Siorpaes.
A szoftver alapját az innsbrucki Playance cég fejlesztései jelentik, amely a felhasználók segítségével ír le videókat és idén ősszel mutatja be első szemantikus online játékát. A tervek szerint az új játékok elhelyezhetők lesznek akár a saját honlapokon vagy akár más platformokon, például a Facebookon.