Gyurkity Péter
Közel a játékboltok vége?
A kisebb szaküzletek és a nagy üzletláncok egyaránt tartanak a digitális letöltésektől, amelyek azonban az optimista előrejelzések szerint is csak 10 éven belül vehetik át a vezetést.
A Reuters összeállítása ezúttal a videojátékok piacára koncentrál, mégpedig a hagyományos fizikai formátumok, illetve a digitális letöltések és az online stream megoszlására. Több forgalmazó ugyanis (a Wal-Mart lánctól kezdve a népszerű GameStop Corp.-ig) attól tart, hogy utóbbiak idővel megölhetik teljes forgalmukat, ezzel pedig nemcsak a bevételi forrás vész el, hanem az a plusz érték, amit a hagyományos csomagok jelentenek a vásárlók számára.
Míg a forgalmazók erre, vagyis a dobozos példányok nagyobb értékére hivatkoznak, addig az internetes letöltő- és streaming portálok az új platform egyszerűségére és kényelmére, valamint a vásárlói tábor esetleges bővítésére apellálnak. Utóbbiak számára ugyanis fontos szempont, hogy a letöltésekkel, valamint az online streaming révén a felhasználók egy újabb rétegét érhetik el, akik eddig távol maradtak a hagyományos, dobozolt játékoktól, és így a forgalmazók számára elérhetetlennek bizonyultak. Az más kérdés, hogy a letöltések milyen gyorsan foglalhatják majd el a hagyományos kiadványok helyét.
Tavaly az összes eladott játék 17 százalékát töltötték le a vásárlók az NPD adatai szerint, ám a bevétel tekintetében a Wedbush Morgan előrejelzése szerint idén alig 2 százalékot, azaz mintegy 400 millió dollárt érnek majd el a digitális példányok. Az elkövetkező néhány évben az aktuális érték folyamatosan megduplázódhat, így 2011-ben már 1,6 milliárd dollárról beszélhetünk majd, a piaci részesedést illetően pedig a 20 százalékot 5 év múlva, az 50 százalékot pedig 10 éven belül érhetik el a letöltések. A gyors változástól tehát nem kell tartania a forgalmazó cégeknek, legfeljebb az lehet riasztó számukra, hogy a letöltések jóval a teljes piac növekedési arányán felül teljesítenek majd.
Ezen változásban kedvező tényező lehet az internet további terjedése, valamint a nappaliba való betörése, ahogy egyre több eszköz csatlakozik majd a világhálóra. A konzolgyártók a maguk részéről pedig azok meghódításán ügyködnek, akik már hozzászoktak a filmek és zenei tartalmak letöltéséhez - számukra szintén új vásárlói szegmenst jelenthetne ezen konzoltulajdonosok rábírása a játékletöltések favorizálására.
A Reuters összeállítása ezúttal a videojátékok piacára koncentrál, mégpedig a hagyományos fizikai formátumok, illetve a digitális letöltések és az online stream megoszlására. Több forgalmazó ugyanis (a Wal-Mart lánctól kezdve a népszerű GameStop Corp.-ig) attól tart, hogy utóbbiak idővel megölhetik teljes forgalmukat, ezzel pedig nemcsak a bevételi forrás vész el, hanem az a plusz érték, amit a hagyományos csomagok jelentenek a vásárlók számára.
Míg a forgalmazók erre, vagyis a dobozos példányok nagyobb értékére hivatkoznak, addig az internetes letöltő- és streaming portálok az új platform egyszerűségére és kényelmére, valamint a vásárlói tábor esetleges bővítésére apellálnak. Utóbbiak számára ugyanis fontos szempont, hogy a letöltésekkel, valamint az online streaming révén a felhasználók egy újabb rétegét érhetik el, akik eddig távol maradtak a hagyományos, dobozolt játékoktól, és így a forgalmazók számára elérhetetlennek bizonyultak. Az más kérdés, hogy a letöltések milyen gyorsan foglalhatják majd el a hagyományos kiadványok helyét.
Tavaly az összes eladott játék 17 százalékát töltötték le a vásárlók az NPD adatai szerint, ám a bevétel tekintetében a Wedbush Morgan előrejelzése szerint idén alig 2 százalékot, azaz mintegy 400 millió dollárt érnek majd el a digitális példányok. Az elkövetkező néhány évben az aktuális érték folyamatosan megduplázódhat, így 2011-ben már 1,6 milliárd dollárról beszélhetünk majd, a piaci részesedést illetően pedig a 20 százalékot 5 év múlva, az 50 százalékot pedig 10 éven belül érhetik el a letöltések. A gyors változástól tehát nem kell tartania a forgalmazó cégeknek, legfeljebb az lehet riasztó számukra, hogy a letöltések jóval a teljes piac növekedési arányán felül teljesítenek majd.
Ezen változásban kedvező tényező lehet az internet további terjedése, valamint a nappaliba való betörése, ahogy egyre több eszköz csatlakozik majd a világhálóra. A konzolgyártók a maguk részéről pedig azok meghódításán ügyködnek, akik már hozzászoktak a filmek és zenei tartalmak letöltéséhez - számukra szintén új vásárlói szegmenst jelenthetne ezen konzoltulajdonosok rábírása a játékletöltések favorizálására.