Gyurkity Péter
Take-Two: jön az előfizetéses GTA IV?
Az előfizetéses modell eddig csak az MMO(RPG) játékokra volt jellemző, a Take-Two azonban a GTA IV és egyéb hagyományos alkotások esetében is hasonló gondolattal kacérkodik.
Többek között erről, valamint a játékpiacról alkotott nézetéről beszélt Strauss Zelnick, a Take-Two Interactive Software vezérigazgatója a csütörtökön New Yorkban megrendezett BMO Capital Market konferencián. A Kotaku kérdéseire válaszolva elmondta, hogy a jelenleg is meglehetősen nagy és sikeres piacot némileg át kell formálni annak érdekében, hogy a kiadók és a játékosok egyaránt egy új fázist kezdjenek meg, amely több szempontból érdekes és jövedelmező lehet majd.
A piac fontosabb szereplői számára kínálkozó legnagyobb lehetőségnek a letölthető tartalmakat nevezte a vezető, amelyek az esetleges frissítések és a folytatások kivételével eddig igazán csak az MMO játékokra volt jellemző. A tömeges multiplayer módra és az online (virtuális) világra koncentráló játékok ugyanis mind az élményt, mind pedig az üzleti modellt tekintve is előnyben vannak a hagyományos offline alkotásokkal szemben, amire kitűnő példa a havi előfizetések rendszere - a kiadók számára nyilván nagyon is vonzó egy ilyen modell, amely folyamatos bevételt biztosít számukra (nyilván az érintett fejlesztések állandó tökéletesítésével, módosításával, kibővítésével együtt, hiszen erről nem feledkezhetnek el a fejlesztők).
A Take-Two (amelynek vezére egyébként a játékipar Szent Gráljának nevezte a hagyományos csomagolt termékekről az előfizetésekre és letöltésekre történő átállás folyamatát) nagyon is komolyan gondolja ezt: a GTA IV esetében hamarosan megkezdik a megfelelő díj befizetése esetén letölthető újabb epizódok elérhetővé tételét az Xbox Live platformon, ezt pedig hasonló megoldás követi majd a Bioshock-nál is. Azt remélik, hogy a legnépszerűbb címek birtokában a cég nem hagyhatja ki a kínálkozó lehetőséget, bár az még kérdéses, hogy a játékosok miként fogadják majd az új opciókat.
Ami a használtjáték-piacot illeti, Zelnick szerint itt az élmény javítása jelenthet megoldást, amelyet olyan szintre kell emelni, hogy a játékosok fejében csak ritkán forduljon meg a termék eladásának gondolata. Ezt egészítheti ki (ismét csak MMO-mintára) a játékon belüli ajándéktárgyak osztogatása, hogy megmaradjon a kötődés a játékos és a termék között - erre már számos példát láthattunk a különböző virtuális világokban, ám ez még egyszer sem akadályozta meg az MMO-címek bukását.
Többek között erről, valamint a játékpiacról alkotott nézetéről beszélt Strauss Zelnick, a Take-Two Interactive Software vezérigazgatója a csütörtökön New Yorkban megrendezett BMO Capital Market konferencián. A Kotaku kérdéseire válaszolva elmondta, hogy a jelenleg is meglehetősen nagy és sikeres piacot némileg át kell formálni annak érdekében, hogy a kiadók és a játékosok egyaránt egy új fázist kezdjenek meg, amely több szempontból érdekes és jövedelmező lehet majd.
A piac fontosabb szereplői számára kínálkozó legnagyobb lehetőségnek a letölthető tartalmakat nevezte a vezető, amelyek az esetleges frissítések és a folytatások kivételével eddig igazán csak az MMO játékokra volt jellemző. A tömeges multiplayer módra és az online (virtuális) világra koncentráló játékok ugyanis mind az élményt, mind pedig az üzleti modellt tekintve is előnyben vannak a hagyományos offline alkotásokkal szemben, amire kitűnő példa a havi előfizetések rendszere - a kiadók számára nyilván nagyon is vonzó egy ilyen modell, amely folyamatos bevételt biztosít számukra (nyilván az érintett fejlesztések állandó tökéletesítésével, módosításával, kibővítésével együtt, hiszen erről nem feledkezhetnek el a fejlesztők).
A Take-Two (amelynek vezére egyébként a játékipar Szent Gráljának nevezte a hagyományos csomagolt termékekről az előfizetésekre és letöltésekre történő átállás folyamatát) nagyon is komolyan gondolja ezt: a GTA IV esetében hamarosan megkezdik a megfelelő díj befizetése esetén letölthető újabb epizódok elérhetővé tételét az Xbox Live platformon, ezt pedig hasonló megoldás követi majd a Bioshock-nál is. Azt remélik, hogy a legnépszerűbb címek birtokában a cég nem hagyhatja ki a kínálkozó lehetőséget, bár az még kérdéses, hogy a játékosok miként fogadják majd az új opciókat.
Ami a használtjáték-piacot illeti, Zelnick szerint itt az élmény javítása jelenthet megoldást, amelyet olyan szintre kell emelni, hogy a játékosok fejében csak ritkán forduljon meg a termék eladásának gondolata. Ezt egészítheti ki (ismét csak MMO-mintára) a játékon belüli ajándéktárgyak osztogatása, hogy megmaradjon a kötődés a játékos és a termék között - erre már számos példát láthattunk a különböző virtuális világokban, ám ez még egyszer sem akadályozta meg az MMO-címek bukását.