Dojcsák Dániel
Rekord játék eladások 2007-ben
Az amerikai eladási statisztikák készítője, az NPD Group közzétette decemberi adatait, melynek adatai megdöbbentő számokat mutatnak több platformon és több játékkal kapcsolatban is.
Olyan jó éve összességében nézve még soha nem volt a játékiparnak, mint a tavalyi: a cégek 2007-es bevételei már december elején 5%-al meghaladták a 2006-os értéket, és az eredményeket a karácsonyi szezon biztosan alaposan megdobta. Az elemzők a végleges adatok tekintetében horribilis 20-25 százalékos(!) növekedésre számítanak, azonban kiemelik, hogy a világgazdasági válság és a hitelpiaci krízis miatt nehéz becslésekbe bocsátkozni. Azonban a nagy nevek hozták a formájukat, a kiadók sorozataik újabb bőrével alaposan megtömték a zsebüket.
Az exkluzív Microsoft Xbox360-as húzónév, a Halo 3 kezdeti sikerei után a tavalyi év egészére nézve is király kategóriás játékká avanzsálódott, legalábbis az eladásokat tekintve, hisz csak az Egyesült Államokban 4,82 millió darabot adtak el belőle. Ugyanakkor a sok helyen még mindig szkepticizmussal méregetett Wii is szépen muzsikált, hiszen az alapjáték Wii Play-ből 4,12 millió fogyott. Kissé lemaradva tőlük konzol fronton harmadik befutóként szerepel az Activision Call of Duty 4 játéka, melynek Xbox360 verziójából 3,04 milliót vásároltak meg tavaly.
Habár a Halo 3 ebben a statisztikában elverte a Call of Duty 4-et, de összesítésben a kiadó szerint mintegy 7 millió példány fogyott belőle világszerte, amivel az év összesített győztesévé válhat globálisan, illetve bármely platformot tekintve. Az adatokat az Activision nem hasraütésszerűen találta ki, hanem a fent említett NPD Group adatait kiegészítette a világ többi részét is mérő Chart Track és Gfk Group adataival. Az igazság kiderítésére viszont még várni kell, hiszen tavaly a Microsoft is előhozakodott egy 8,1 milliós globális eladási értékkel a Halo 3 kapcsán, a kettő között viszont az a különbség, hogy a Microsoft azt mérte, hogy hány darabot vittek el tőle a kereskedők, míg az Activision számai azt mutatják, mennyi játékos bontotta ki otthon izgatottan a csomagolást.
Az Infinity Ward által fejlesztett háborús taktikai FPS-nek egyébként a Halo3-mal szemben még annyi előnye van, hogy nem exkluzív anyagként a játékot az Xbox360 felhasználók mellett a PS3, PC és Nintendo DS tulajok is birtokba vehették, így jóval nagyobb tálból meríthettek.
A 2008-as évre vonatkozóan a szakértők a Nintendo nagy visszatérését és a zenés játékok, mint a Guitar Hero vagy a Rock Band meglepő sikerét, további térhódításukat emelik ki. Az iparág egészére nézve további bővülést valószínűsítenek, habár nem olyan mértékűt, mint a 2007-es volt. A 10-15 százalékos növekedés motorjai véleményük szerint a Grand Theft Auto IV, a Spore és a Metal Gear Solid 4 lesznek.
Olyan jó éve összességében nézve még soha nem volt a játékiparnak, mint a tavalyi: a cégek 2007-es bevételei már december elején 5%-al meghaladták a 2006-os értéket, és az eredményeket a karácsonyi szezon biztosan alaposan megdobta. Az elemzők a végleges adatok tekintetében horribilis 20-25 százalékos(!) növekedésre számítanak, azonban kiemelik, hogy a világgazdasági válság és a hitelpiaci krízis miatt nehéz becslésekbe bocsátkozni. Azonban a nagy nevek hozták a formájukat, a kiadók sorozataik újabb bőrével alaposan megtömték a zsebüket.
Az exkluzív Microsoft Xbox360-as húzónév, a Halo 3 kezdeti sikerei után a tavalyi év egészére nézve is király kategóriás játékká avanzsálódott, legalábbis az eladásokat tekintve, hisz csak az Egyesült Államokban 4,82 millió darabot adtak el belőle. Ugyanakkor a sok helyen még mindig szkepticizmussal méregetett Wii is szépen muzsikált, hiszen az alapjáték Wii Play-ből 4,12 millió fogyott. Kissé lemaradva tőlük konzol fronton harmadik befutóként szerepel az Activision Call of Duty 4 játéka, melynek Xbox360 verziójából 3,04 milliót vásároltak meg tavaly.
Habár a Halo 3 ebben a statisztikában elverte a Call of Duty 4-et, de összesítésben a kiadó szerint mintegy 7 millió példány fogyott belőle világszerte, amivel az év összesített győztesévé válhat globálisan, illetve bármely platformot tekintve. Az adatokat az Activision nem hasraütésszerűen találta ki, hanem a fent említett NPD Group adatait kiegészítette a világ többi részét is mérő Chart Track és Gfk Group adataival. Az igazság kiderítésére viszont még várni kell, hiszen tavaly a Microsoft is előhozakodott egy 8,1 milliós globális eladási értékkel a Halo 3 kapcsán, a kettő között viszont az a különbség, hogy a Microsoft azt mérte, hogy hány darabot vittek el tőle a kereskedők, míg az Activision számai azt mutatják, mennyi játékos bontotta ki otthon izgatottan a csomagolást.
Az Infinity Ward által fejlesztett háborús taktikai FPS-nek egyébként a Halo3-mal szemben még annyi előnye van, hogy nem exkluzív anyagként a játékot az Xbox360 felhasználók mellett a PS3, PC és Nintendo DS tulajok is birtokba vehették, így jóval nagyobb tálból meríthettek.
A 2008-as évre vonatkozóan a szakértők a Nintendo nagy visszatérését és a zenés játékok, mint a Guitar Hero vagy a Rock Band meglepő sikerét, további térhódításukat emelik ki. Az iparág egészére nézve további bővülést valószínűsítenek, habár nem olyan mértékűt, mint a 2007-es volt. A 10-15 százalékos növekedés motorjai véleményük szerint a Grand Theft Auto IV, a Spore és a Metal Gear Solid 4 lesznek.