Berta Sándor
Élethű virtuális világok éveken belül?
Akár már néhány esztendő múlva is képtelenek leszünk megkülönböztetni egymástól a virtuális és a valódi világot - állítja
egy amerikai kutató.
Michael McGuigan, a New York-i Brookhaven National Laboratory munkatársa szerint már ma is megvan annak a lehetősége, hogy egy olyan virtuális környezetet hozzanak létre, amelyet az emberi szem nem képes megkülönböztetni a való világtól. Még problémát jelent azonban, hogy az ilyen környezetek megalkotása nagyon sok időbe telik és nem elég csupán fotorealisztikus grafikákat készíteni. Ehelyett inkább egy olyan szoftvert kellene kifejleszteni, amely képes létrehozni ezeket a teljesen valósághű virtuális világokat.
McGuigan az állítása alátámasztására és egy virtuális környezet felépítésére felhasználta a Brookhaven National Laboratory Blue Gene/L szuperszámítógépét. A szakember különösen arra ügyelt, hogy a természetben előforduló fényeffektusok is megjelenjenek és teljesen valósághűek legyenek. Ugyan a Blue Gene/L egy hagyományos számítógéphez képest 822-szer gyorsabban végezte el a szükséges számításokat, azonban a látványos különbség ellenére McGuigan úgy vélte, hogy még mindig nem lehet a számításokat valós időben kivitelezni. Néhány év múlva azonban már lesznek ez utóbbira is képes szuperszámítógépek.
A filmek lényeit már a leggyakorlottabb szem sem tudja megkülönböztetni a valóstól
"Tény, hogy már jelenleg is léteznek olyan virtuális grafikák, amiket az emberi szem nem képes megkülönböztetni a valódi objektumoktól. Azonban a kutatás egyes területeken még koránt sem annyira előrehaladott, mint amennyire szükséges lenne. A legfontosabb, hogy az emberek különböző módon érzékelik a dolgokat és egy különlegesen képzett szem képes észrevenni az eredeti objektum és a virtuális másolata közötti különbséget. Azonban minél előrébb jutunk a kutatásaink során, annál több hibára derül fény, és ezek között vannak olyanok is, amiket még a technika sem mutat ki" - szögezte le Reinhard Klein, a Bonni Egyetem Informatikai Intézete Számítógépgrafikai Munkacsoportjának vezetője.
Klein elmondta, hogy szintén komoly problémát jelent, hogy nincsenek meg a megfelelő eszközeik a valódi világ minden részletre kiterjedő modellezésére. Emellett a meglévő adatokat sem tudják megfelelő gyorsasággal feldolgozni. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy a szimulációk során létrejövő adatmennyiség óriási. Ennek ellenére négy-öt év múlva már a mainál valóban előrébb tarthat majd a tudomány, azonban a valódival 100 százalékban megegyező, tökéletes virtuális világok megjelenésére a közeljövőben nem lehet számítani, ehhez ugyanis túl sok részletet kell még tisztázni.
Michael McGuigan, a New York-i Brookhaven National Laboratory munkatársa szerint már ma is megvan annak a lehetősége, hogy egy olyan virtuális környezetet hozzanak létre, amelyet az emberi szem nem képes megkülönböztetni a való világtól. Még problémát jelent azonban, hogy az ilyen környezetek megalkotása nagyon sok időbe telik és nem elég csupán fotorealisztikus grafikákat készíteni. Ehelyett inkább egy olyan szoftvert kellene kifejleszteni, amely képes létrehozni ezeket a teljesen valósághű virtuális világokat.
McGuigan az állítása alátámasztására és egy virtuális környezet felépítésére felhasználta a Brookhaven National Laboratory Blue Gene/L szuperszámítógépét. A szakember különösen arra ügyelt, hogy a természetben előforduló fényeffektusok is megjelenjenek és teljesen valósághűek legyenek. Ugyan a Blue Gene/L egy hagyományos számítógéphez képest 822-szer gyorsabban végezte el a szükséges számításokat, azonban a látványos különbség ellenére McGuigan úgy vélte, hogy még mindig nem lehet a számításokat valós időben kivitelezni. Néhány év múlva azonban már lesznek ez utóbbira is képes szuperszámítógépek.
A filmek lényeit már a leggyakorlottabb szem sem tudja megkülönböztetni a valóstól
"Tény, hogy már jelenleg is léteznek olyan virtuális grafikák, amiket az emberi szem nem képes megkülönböztetni a valódi objektumoktól. Azonban a kutatás egyes területeken még koránt sem annyira előrehaladott, mint amennyire szükséges lenne. A legfontosabb, hogy az emberek különböző módon érzékelik a dolgokat és egy különlegesen képzett szem képes észrevenni az eredeti objektum és a virtuális másolata közötti különbséget. Azonban minél előrébb jutunk a kutatásaink során, annál több hibára derül fény, és ezek között vannak olyanok is, amiket még a technika sem mutat ki" - szögezte le Reinhard Klein, a Bonni Egyetem Informatikai Intézete Számítógépgrafikai Munkacsoportjának vezetője.
Klein elmondta, hogy szintén komoly problémát jelent, hogy nincsenek meg a megfelelő eszközeik a valódi világ minden részletre kiterjedő modellezésére. Emellett a meglévő adatokat sem tudják megfelelő gyorsasággal feldolgozni. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy a szimulációk során létrejövő adatmennyiség óriási. Ennek ellenére négy-öt év múlva már a mainál valóban előrébb tarthat majd a tudomány, azonban a valódival 100 százalékban megegyező, tökéletes virtuális világok megjelenésére a közeljövőben nem lehet számítani, ehhez ugyanis túl sok részletet kell még tisztázni.