Berta Sándor

Élethű virtuális világok éveken belül?

Akár már néhány esztendő múlva is képtelenek leszünk megkülönböztetni egymástól a virtuális és a valódi világot - állítja egy amerikai kutató.

Michael McGuigan, a New York-i Brookhaven National Laboratory munkatársa szerint már ma is megvan annak a lehetősége, hogy egy olyan virtuális környezetet hozzanak létre, amelyet az emberi szem nem képes megkülönböztetni a való világtól. Még problémát jelent azonban, hogy az ilyen környezetek megalkotása nagyon sok időbe telik és nem elég csupán fotorealisztikus grafikákat készíteni. Ehelyett inkább egy olyan szoftvert kellene kifejleszteni, amely képes létrehozni ezeket a teljesen valósághű virtuális világokat.

McGuigan az állítása alátámasztására és egy virtuális környezet felépítésére felhasználta a Brookhaven National Laboratory Blue Gene/L szuperszámítógépét. A szakember különösen arra ügyelt, hogy a természetben előforduló fényeffektusok is megjelenjenek és teljesen valósághűek legyenek. Ugyan a Blue Gene/L egy hagyományos számítógéphez képest 822-szer gyorsabban végezte el a szükséges számításokat, azonban a látványos különbség ellenére McGuigan úgy vélte, hogy még mindig nem lehet a számításokat valós időben kivitelezni. Néhány év múlva azonban már lesznek ez utóbbira is képes szuperszámítógépek.


A filmek lényeit már a leggyakorlottabb szem sem tudja megkülönböztetni a valóstól

"Tény, hogy már jelenleg is léteznek olyan virtuális grafikák, amiket az emberi szem nem képes megkülönböztetni a valódi objektumoktól. Azonban a kutatás egyes területeken még koránt sem annyira előrehaladott, mint amennyire szükséges lenne. A legfontosabb, hogy az emberek különböző módon érzékelik a dolgokat és egy különlegesen képzett szem képes észrevenni az eredeti objektum és a virtuális másolata közötti különbséget. Azonban minél előrébb jutunk a kutatásaink során, annál több hibára derül fény, és ezek között vannak olyanok is, amiket még a technika sem mutat ki" - szögezte le Reinhard Klein, a Bonni Egyetem Informatikai Intézete Számítógépgrafikai Munkacsoportjának vezetője.

Klein elmondta, hogy szintén komoly problémát jelent, hogy nincsenek meg a megfelelő eszközeik a valódi világ minden részletre kiterjedő modellezésére. Emellett a meglévő adatokat sem tudják megfelelő gyorsasággal feldolgozni. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy a szimulációk során létrejövő adatmennyiség óriási. Ennek ellenére négy-öt év múlva már a mainál valóban előrébb tarthat majd a tudomány, azonban a valódival 100 százalékban megegyező, tökéletes virtuális világok megjelenésére a közeljövőben nem lehet számítani, ehhez ugyanis túl sok részletet kell még tisztázni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dez #67
    Az Amdahl törvény már megdőlt. Másik topikban már volt róla szó.
  • Vers #66
    a processzorok fejlödése lelassult
    mert miközben 16 Mhz-röl eljutottak 3000 -ig , közben a moor törvény által diktált 2 éventi tranzisztorszám duplázodás is sebesség növekedést produkált

    most már a frekvencia inkább csökken , a tranzisztorszám növekedés is lassabb lett, és mindezt még az Amhdal törvénye - ami a több processzoros rendszerek hatékonyságára vonatkozik- is lassitja
  • Narxis #65
    Nem.
  • SirLord #64
    dingdingding 100 pont
    Yoshimitsu köszönjük hogy velünk játszott.
  • dez #63
    Jó, akkor én is sajnállak, hogy ezért így ki tudsz akadni.
  • Yoshimitsu #62
    Azért kell sajnálni, mert te sem tudsz szöveget értelmezni...

    Arról nem is beszélve ,hogy te is a kötekedősök tartozol. Mert ha neked nem tűnt volna fel, van itt felül egy cikk amire reagáltam. És te meg mit szűrtél ki az írásomból? Azt hogy "Hő mé lenne unalmas a valós világ".
    Ennyi vagy. Ezért sajnállak...
  • dez #61
    Egyébként hogy ezért miért kell "sajnálni", azt nem tudom.
  • dez #60
    A gondolatod nem jött át...
  • Yoshimitsu #59
    Sajnállak... Mindegy...

    Én épp itt ülök a melóhelyen. Egyes egyedül. Ebben mi olyan rohadt változatos???
    Voltam olyan önző és magamról beszéltem nem a nagyvilágról...
  • dez #58
    Épp kissé unalmas? Merthogy? Nincs egy jó kis háború (IRL FPS), vagy mi?
    Annak unalmas, aki kicsit depis. Azt nem érdekli semmi igazán, illetve csak a nagyon erős ingerek keltenek benne valami érzéseket.