MTI
Terroristák a virtuális világokban?
Virtuális világot építő terroristák kiszűrésére alkalmas szoftver fejlesztésébe fogott az amerikai kormányzat.
A Reynard-projektről egy nyilvános jelentésben olvasható szűkszavú leírás. A beszámolót a hírszerző ügynökségek munkáját koordináló hivatal, az Office of the Director of National Intelligence (ODNI) készítette a Kongresszus számára a kormányzati szervek által végzett adatbányászati tevékenységekről. A jelentésből kiderül, hogy a szoftverfejlesztés szociológiai előtanulmánnyal kezdődik. Az interneten formálódó virtuális világokban - például a Second Life-ban - és a sokszereplős online szerepjátékokban - mint például a World of Warcraftban - érvényesülő kulturális és viselkedési normákról ugyanis még nem készült alapos felmérés. A projekt első szakasza ezeknek a szokásoknak, szabályoknak a feltárásáról szól.
Az összegyűjtött tapasztalatok alapján aztán megvizsgálják, hogy megvalósítható-e olyan eszköz, amely "automatikusan detektálja a virtuális világokban tapasztalható gyanús viselkedést és ténykedést"- áll a jelentésben. Az ODNI egy vezető tisztviselője arról tájékoztatta a brit BBC News tudósítóját, hogy a Reynard a kezdeti lépéseknél tart, még az sem biztos, hogy a kutatók melyik virtuális világba vagy online játékba vetik bele magukat.
Szakértők szerint nem valószínű, hogy terroristák épülnének be a World of Warcraft vagy a Second Life felhasználói közé, de várhatóan egyre inkább kihasználják majd az internet és a virtuális terek lehetőségeit. "Most még csak jelszóval védett fórumokat használnak a terroristák" - nyilatkozott Roderick Jones, a Concentric Solutions IT-biztonságtechnikai cég vezetője. "A következő öt évben viszont nagy valószínűséggel megjelenik az "online dzsihádvilág"." A virtuális világok Jones szerint kiváló terepet biztosítanak a informatikai hadviselésben jártas terroristasejtek kiképzéséhez. "Ilyen csoportok virtuális világokban szerveződhetnek és radikalizálódhatnak, majd támadhatnak anélkül, hogy bármiféle formában megjelennének a valódi világban" - mondta a szakértő.
A célpontok az internetet működtető háttérinfrastruktúra elemei lehetnek, mint például a Border Gateway Protocol (BGP). A lehetséges veszély nagyságát jól mutatja, hogy az adatok célba juttatásában kulcsfontosságú BGP nem rossz szándékú, csupán véletlen hibából adódó módosítása miatt a múlt héten néhány óráig az egész világon elérhetetlen volt a YouTube videomegosztó, pedig csak Pakisztánban akarták korlátozni a hozzáférést egy iszlámgyalázó felvétel miatt. A problémát csak úgy lehetett megoldani, hogy a pakisztáni gerinchálózatot átmenetileg lekapcsolták a nemzetközi forgalomról.
Az egyébként nem ismert, hogy a projekt elnevezése miért éppen Reynard. Az viszont biztos, hogy a név egy középkori francia mesében bukkant fel először, majd elterjedt az egész nyugati világban és emberi tulajdonsággal felruházott állatfigurát, egész pontosan a ravasz róka alakját szokás jelölni vele.
A Reynard-projektről egy nyilvános jelentésben olvasható szűkszavú leírás. A beszámolót a hírszerző ügynökségek munkáját koordináló hivatal, az Office of the Director of National Intelligence (ODNI) készítette a Kongresszus számára a kormányzati szervek által végzett adatbányászati tevékenységekről. A jelentésből kiderül, hogy a szoftverfejlesztés szociológiai előtanulmánnyal kezdődik. Az interneten formálódó virtuális világokban - például a Second Life-ban - és a sokszereplős online szerepjátékokban - mint például a World of Warcraftban - érvényesülő kulturális és viselkedési normákról ugyanis még nem készült alapos felmérés. A projekt első szakasza ezeknek a szokásoknak, szabályoknak a feltárásáról szól.
Az összegyűjtött tapasztalatok alapján aztán megvizsgálják, hogy megvalósítható-e olyan eszköz, amely "automatikusan detektálja a virtuális világokban tapasztalható gyanús viselkedést és ténykedést"- áll a jelentésben. Az ODNI egy vezető tisztviselője arról tájékoztatta a brit BBC News tudósítóját, hogy a Reynard a kezdeti lépéseknél tart, még az sem biztos, hogy a kutatók melyik virtuális világba vagy online játékba vetik bele magukat.
Szakértők szerint nem valószínű, hogy terroristák épülnének be a World of Warcraft vagy a Second Life felhasználói közé, de várhatóan egyre inkább kihasználják majd az internet és a virtuális terek lehetőségeit. "Most még csak jelszóval védett fórumokat használnak a terroristák" - nyilatkozott Roderick Jones, a Concentric Solutions IT-biztonságtechnikai cég vezetője. "A következő öt évben viszont nagy valószínűséggel megjelenik az "online dzsihádvilág"." A virtuális világok Jones szerint kiváló terepet biztosítanak a informatikai hadviselésben jártas terroristasejtek kiképzéséhez. "Ilyen csoportok virtuális világokban szerveződhetnek és radikalizálódhatnak, majd támadhatnak anélkül, hogy bármiféle formában megjelennének a valódi világban" - mondta a szakértő.
A célpontok az internetet működtető háttérinfrastruktúra elemei lehetnek, mint például a Border Gateway Protocol (BGP). A lehetséges veszély nagyságát jól mutatja, hogy az adatok célba juttatásában kulcsfontosságú BGP nem rossz szándékú, csupán véletlen hibából adódó módosítása miatt a múlt héten néhány óráig az egész világon elérhetetlen volt a YouTube videomegosztó, pedig csak Pakisztánban akarták korlátozni a hozzáférést egy iszlámgyalázó felvétel miatt. A problémát csak úgy lehetett megoldani, hogy a pakisztáni gerinchálózatot átmenetileg lekapcsolták a nemzetközi forgalomról.
Az egyébként nem ismert, hogy a projekt elnevezése miért éppen Reynard. Az viszont biztos, hogy a név egy középkori francia mesében bukkant fel először, majd elterjedt az egész nyugati világban és emberi tulajdonsággal felruházott állatfigurát, egész pontosan a ravasz róka alakját szokás jelölni vele.