Németh Szabolcs

A Blizzard új MMO-n dolgozik?

Itzik Ben Bassat az amerikai Empireonline-nak nyilatkozott. A Blizzard meghatározó személyisége majdhogynem bevallotta, hogy új MMO-n dolgoznak.

Többek között ez áll az interjúban: "Ha egy új MMORPG-t jelentünk majd be, az nem egy másik WoW lesz. Egészen máshol fogja majd meg a játékost. A szórakoztatás másik szintjét tárja majd az emberek elé az a program." - nyilatkozta a Blizzard, fejlesztésért felelős alelnöke.

Nem is olyan régen, pontosan a WoW: BC megjelenésekor ezt találta mondani: "Én magam is nagyon szeretem a Starcraft-ot és nagyon remélem, hogy nem tart egy évtizedig... - a SC 1998-ban jelent meg - ... amikor ismét itt állhatok és a sorozat legújabb részét mutathatom be Önöknek." Emellett azt sem mellékes, hogy a cég különféle, de mégis egy valósidejű stratégia fejlesztéshez elengedhetetlen posztokra keres munkaerőt.

Lehet, hogy a következő években két fantasztikus Blizzard alkotás is napvilágot lát majd? Ha igen, akkor arról biztosan beszámolunk.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • atomka91 #28
    Hát nem örülnék hogyha starcrfatot vagy diablot mmo-sítanák mert én nem vagyok valami nagy mmo rajongó ... mondjuk manapság azzal lehet sokáig elllenni nem egy single playeres gaméval + egy kevés multi de ezt szerintem nagyol jol megoldották blizzardék eddig is, lásd Battlenet volt Dio -ba meg warcraftba meg mindenbe :)
  • fade2black #27
    már látom kijön az SC mmorpgnek aztán már többen fognak ettől függni mint cigitől. :(
  • Morden23 #26
    Komment első része:

    Oké, nem folyok bele, főleg, hogy nem játszom WoW-ot. Én is olvasgattam már fórumokat vagy csináltam térképeket, rajzokat (Timelapse és Zork forewa:)). Mondjuk azt én már nem tartom játéknak, amikor valaki a játékon túlmutató dolgokkal próbál még jobb eredményt elérni - ez olyan, mint a "nemtudomhány perc alatt végigjátszom a HL2-őt" baromság. Az nem játék.

    Komment 2. része:

    Nem hiszem, hogy ez a jelenség azért van, mert a WoW-ozás a csapatmunkát fejleszti, hanem talán azért, mert (ahogyan annyiszor elugattam már) a WoW egy szubkultúra. Szegény WoW-ozó HR-es naná, hogy felfigyel egy WoW-ozó jelentkezőre. Tudod, afféle "aki a virágot szereti, rossz ember nem lehet", csak pepitában és WoW-ban.
  • Zenty #25
    Diablo tuti nem legalábis a legtöbb fejlesztője elment ( gw)
    Egy starcraft mmorts jobban eltudnék képzelni ,és a blizzardot ismerve bele is menne már csak azért is ,mert ez a mmorts újdonság!
    Starcraft-nak egyébként is itt az ideje ,hogy valamilyen formába folytasák ( a célozgatások rá meg eléggé hihetőbb kategorija ,hogy ebből lesz valami mint a diablobol)

    Már csak az a kérdés ,hogy a blizzard teljesen át ál e online gamingre mint az ncsoft? :D
  • Komolytalan #24
    ""Maradjunk annyiban, hogy a játéknak van egyszerű része, és van meglehetősen összetett is."
    A matekozó vadállatok nem a "játék része" :)"
    Én igazándiból csak arra alapoztam azt, hogy azért imitt-amott bonyolult a játék, mert pl nekem a WoWig még egyetlen játéknál se ment háttérben a böngészőm elakadás esetére segítségként. WoWnál a háttérben thottbot.com vagy allakhazam.com ez teljesen általános jelenség, enélkül elég nehéz játszani. Más játéknál sosem bújtam fél napokig a fórumokat egy-egy komolyabb probléma/döntés előtt, meg utána sem agyaltam órákat a felgyűlt információn, hogy mi is volna a helyes út (ugye ez a matek része).

    ""Pl. USAban ha önéletrajzodban szerepel az, hogy egy top guild tagja vagy, akkor az jó pontnak számít, mivel ez feltételezi, hogy jól tudsz csapatban "dolgozni"."
    Ja, gondolom a McDonald's-ban vagy a WallMart-nál. Nem hiszem, hogy a McCann-Ericksonnál vagy az Alison Group-nál érdekelne bárkit is a guild-em. Ez most semmi fikázás, de gondolom te is érzed a dolog "humorosságát".""
    Szerintem aki a mekibe vagy amcsi tescoba akar menni dolgozni, annak tökmind1, hogy mit ír az önéletrajzába, lehet nem is kell neki írnia. Viszont top guildek is meglepő módon emberekből állnak, csak annyi a különbség a "normális" emberekhez képest, hogy ők nem nyaralásra veszik ki a 2 hét szabit (18+ ált. követelmény, hogy ezt megtehessék), hanem a BC megjelenésére, hogy mihamarabb 70-esek legyenek, és övék lehessen a 70-es insták bossainak first killje (ugye erre hajt mindegyik top guild, ez az ami számít). Szóval szerintem az teljesen jó referencia, hogy van vkinek munkahelye, és emellett még egy másik területen is ilyen sikerket tud elérni csapatmunkára alapozva. Más kérdés, hogy azt is lehet tudni ezekről az emberekről hogy nem fognak túlórázni, mivel életükben a szórakozás fontosabb mint a +X USD túlórapénz, vagy a túlóráért kapható előléptetés.
    Volt olyan insta boss, amire azt mondta a blizz, hogy minimum fél évig ki fog tartani, addig nem fogja lenyomni senki se. Ehhez képest pár hét alatt bedarálta 1 top guild, vagyis inkább egy top szerver, mert az egész szerver (vagyis a hordás oldala) segítette az adott guildet abban a pár hétben. Azért ennek a guildnek a vezetője, aki ezt képes megszervezni, és tök ismeretlen játékosok százait képes rávenni arra, hogy segítse az ő guildjüket, szerintem elég karizmatikus személyiség lehet, valószínűleg felfigyelhet rá 1 HRes is.
  • Morden23 #23
    "annyi embernek tetszeni fog, hogy anyagilag bejöjjön nekik, az annyira garantált, amennyire csak garantált lehet a játékiparban."

    Így igaz. Ettől még nem teszi hamissá az állításomat, bár az tény, hogy a Blizzard-nak van három óriási előnye:

    1. Folyamatos (és folyamatosan növekvő) pénzinfúzió a WoW miatt
    2. Remek PR az MMO-k témakörében (mert most erről van szó - senkit nem érdekel, hogy jó volt-e a Diablo vagy a StarCraft, hiszen az MMO világa egy másik történet)
    3. A felhalmozott tőke miatt nem lehet kiadást illető, esetleg anyagiak indukálta kompromisszumokból fakadó hiba (illetve a legtöbb alapvető probléma kiesik)

    Ezért lehet maximum garancia a Blizzard. Jó játékok is buktak meg finanszírozási problémák miatt, lettek ócskák, összecsapottak vagy elvetéltek anyagi nehézségek, esetleg kiadói ignorancia okán. A Blizznél ettől nem kell félni, van annyi lóvé/lehetőség, hogy kreatívoskodjanak, amennyit akarnak. (megjegyzés: innentől nem engedhetik meg maguknak egy silány[abb] alkotás kiadását, mert azt a közvélemény nem bocsájtaná meg, lőnek a PR-nak, és az bizony az aktuális felhasználókon, valamint a felhasználói szám növekedésén venne retorziót -> szóval "failure is not an option)

    "Nem evidens hogy egy változás fejlődés is legyen, de itt pont úgy sikerült"

    Nem pont úgy sikerült, hanem tudatos tervezés eredménye. Mint mondtam, a Blizzard lehetőségei meg is engedik az ilyesmit.

    "meg is lehet nézni a játékosszámot, mekkorát csökkent utána"

    Meg is lehet nézni, hogy az SW - Galaxies a kiadást követő hype után begyűjtött felhasználói körét szignifikánsan nem tudta emelni, inkább csak egyre jobban veszített user-eket. Ergo ott valami (vagy üzletileg, vagy játékilag) el volt kefélve, de nagyon. Mellesleg nem játszottam vele, szóval nem tudom, hogy szar volt-e, vagy sem.

    "Hát azért meglepődnél, fórumokon mekkora matekozások tudnak néha menni hogy 1-1 teóriát bizonyítsanak."

    Nem lepődnék meg. Az, hogy "kimatekozzák" a kockák a legmegfelelőbb/leghatékonyabb marhaságokat, az nem azért van, mert a WoW bonyolult, hanem azért, mert eljutnak a játék szabályrendszere által alkotott korlátokig, és megpróbálják "kihasználni", meglovagolni. Amúgy érdekes párhuzam, hogy a régenvolt szerepjáték-klubokat pont az ilyen szabályrendszert betéve tudó, maga előtt csak és kizárólag számokat és adatokat látó "valakik" tették tönkre.

    "Maradjunk annyiban, hogy a játéknak van egyszerű része, és van meglehetősen összetett is."

    A matekozó vadállatok nem a "játék része" :)

    "Pl. USAban ha önéletrajzodban szerepel az, hogy egy top guild tagja vagy, akkor az jó pontnak számít, mivel ez feltételezi, hogy jól tudsz csapatban "dolgozni"."

    Ja, gondolom a McDonald's-ban vagy a WallMart-nál. Nem hiszem, hogy a McCann-Ericksonnál vagy az Alison Group-nál érdekelne bárkit is a guild-em. Ez most semmi fikázás, de gondolom te is érzed a dolog "humorosságát".
  • Komolytalan #22
    Szerintem ami a lényeg, hogy a játék_ipar_ról beszélünk, amit meg a pénz motivál. A blizz neve garancia arra, hogy az általa fémjelzett játék sikeres lesz pénzügyileg, merthogy eddig kb mind az volt. Itt nem 1 filmrendezőről van szó, hanem egy cégről. Filmrendezők kicsit többet botlanak, mint pl a Toyota, vagy a Blizz. Ergo akármit is alkotnak, az nyilván nem fog mindenkinek tetszeni már maga a játék világa miatt sem, de hogy annyi embernek tetszeni fog, hogy anyagilag bejöjjön nekik, az annyira garantált, amennyire csak garantált lehet a játékiparban.

    ""a sima WoWban 60as szint után nem volt túl sok lehetőségük, BCvel több lesz"
    Fejlődik a rendszer. Erre mondtam, hogy evidens dolog."
    Pl SW Galaxies-nál is "fejlődött" a rendszer FPS irányba, meg is lehet nézni a játékosszámot, mekkorát csökkent utána. Nem evidens hogy egy változás fejlődés is legyen, de itt pont úgy sikerült - kb 1000. alkalommal - hogy kevesebb user hagyta ott a wowot a kieg miatt, mint amennyi új jött az adott időszakban.

    ""Bonyolult" témakörben semmiről sem lehet beszélni a WoW-ban, már ami a játékot illeti."
    Hát azért meglepődnél, fórumokon mekkora matekozások tudnak néha menni hogy 1-1 teóriát bizonyítsanak. Pedig általában tök egyszerű dolgokról van szó, mondjuk hogy 1-1 adott bossfight esetén egy ideális macizó druida vagy egy ideális warrior lesz a jobb tank. Ez mondjuk indul fél oldal matekkal, másik span beleírja, hogy de ezt meg ezt nem vetted figyelembe, lesz belőle 2 oldal, és így tovább, míg pár 100 hozzászólás után mindenki el nem veszíti a fonalat, és átmegy az egész hitvitába:-D
    Maradjunk annyiban, hogy a játéknak van egyszerű része, és van meglehetősen összetett is. Pl. USAban ha önéletrajzodban szerepel az, hogy egy top guild tagja vagy, akkor az jó pontnak számít, mivel ez feltételezi, hogy jól tudsz csapatban "dolgozni".
  • Morden23 #21
    "A(z) "star wars fun club" kifejezés 1-10. találata az összes, kb. 1 650 000 találatból.
    A(z) "star gate fun club" kifejezés 1-10. találata az összes, kb. 1 310 000 találatból.
    Persze lehet cáfolni, de googleval én nem vitatkoznék :-D"

    Ezzel én sem. Viszont ha azt megnézed, hogy a Star Warsból van kismillió játék/könyv/szerepjáték/6 film, a Stargate meg ezek terén nem jeleskedik, akkor már nem egy nagy különbség a 340.000 másik találat.

    "Ez a lófasz az, amiért a legtöbb fejlesztőcég örömmel odaadná az összes eddigi eredményét."

    Sosem vitatkoztam a WoW általá elért (üzleti, illetve fan-) sikerekkel. Sőt, még azzal sem vitatkozom, hogy BÁRMELYIK játékuk csalódást okozott volna a statisztikailag mérhető tömegeknek (elég az eladási mutatókra kacsintani). Mindössze azt mondtam, hogy egy játékfejlesztőcég nevét garanciának venni nem hiszem, hogy okos dolog lenne (mindenki ajározta Peter Jackson-t is a LOTR után anélkül, hogy bármilyen korábbi munkáját ismerték volna, rá is húzták a "húdejórendező" titulust, aztán leültek, amikor jött a King Kong). A játék megítélése szubjektív dolog, ezért írtam, hogy nekem pl. a Blizz RTS-ei nagyon tetszettek, de a WoW és a Diablo nem (ergo ha úgy nézem, akkor Warcraft 1-2-3 és Starcraft pozitív, Diablo 1-2 és WoW negatív számomra).

    "a sima WoWban 60as szint után nem volt túl sok lehetőségük, BCvel több lesz"

    Fejlődik a rendszer. Erre mondtam, hogy evidens dolog.

    "Nem a story, nem a grafika, hanem játszhatóság mindenek előtt"

    Ez egy RTS-nél, vagy a WoW-nál elmegy. A Diablo pont az unalmassága, sztoritlansága és totál egyszerűsége miatt nem jött le (hogy is mondjam, a jó játszhatóság csak akkor előny, ha van miért játszani - előbb játszom nehezen kezelhető, de jó játékot, mint jól kezelhető, de nem jó játékot... persze, mint minden, ez is szubjektív).

    "bonyolult a kezelőfelülete WoWnál nemigen lehet beszélni"

    "Bonyolult" témakörben semmiről sem lehet beszélni a WoW-ban, már ami a játékot illeti. Ez biztos, hogy előny, sokaknál (mondjuk nálam) meg hátrány. De természetesen nem én vagyok a célcsoport, hiszen ha az lennék, már játszanám (whatever).
  • Komolytalan #20
    ""SW Galaxiestől jobb név nemigen lesz a Stargate se. "

    Ez mondjuk nem igaz. Az SW név egy konkét "márka", ameddig a Stargate egy jelenség is."
    A(z) "star wars fun club" kifejezés 1-10. találata az összes, kb. 1 650 000 találatból.
    A(z) "star gate fun club" kifejezés 1-10. találata az összes, kb. 1 310 000 találatból.
    Persze lehet cáfolni, de googleval én nem vitatkoznék :-D

    "Hát azért a Blizzardban sem bíznék olyan meredten, tulajdonképpen az utóbbi két évben (publikusan) lófaszt nem csináltak WoW-on kívül"
    Ez a lófasz az, amiért a legtöbb fejlesztőcég örömmel odaadná az összes eddigi eredményét. Merthogy ez a lófasz a legnagyobb siker amit valaha játékfejlesztő cég elért a játékpiacon. A semmiből 2 év alatt az MMO piac több mint 50%-a az övék, az egy nap alatt eladott legtöbb játék világcsúcs az övék (2.5M a BCből 1 nap alatt), stb. Tudom, ezek elsősorban pénzügyi sikerek, de ezt akkor sem lehet csak névvel meg reklámmal elérni, lásd Matrix Online, SW Galaxies, és lehetne még sorolni a jó húzónévvel ellátott bukásokat.

    "Feltételezem azért, hogy megragadják az olyan embereket is, akik "félénkebben" kezdenek neki a WoW-ozásnak, és a BC-vel kezdenek."
    BC mint kiegészítő a kezdőknek nem sokmindent nyújt (+1 szakma, +1 faj a régiekhez képest, és mindkét oldalon választható az összes class).
    Casual az, aki nem mások (a guildje) által megszabbott órarend szerint játsza a wow-ot, hanem mindig azt csinál amihez kedve van. Namost a sima WoWban 60as szint után nem volt túl sok lehetőségük, BCvel több lesz.

    "Egyszeri embernek mindentől elmegy a kedve (főleg a havi fizetéstől), ha fellép, és a játék minden, csak az nem, ami az ő kezdő igényeit kiszolgálja."
    A blizz játékai sikerét mindig is az egyszerű kezelhetőség hozta. Nem a story, nem a grafika, hanem játszhatóság mindenek előtt. Vagyis ilyesmiről, hogy kipróbálja 10 napig ingyen, és azért nem fizet rá elő mert bonyolult a kezelőfelülete WoWnál nemigen lehet beszélni (inkább Eve online, meg hasonlókra jellemző ez). Nyilván akinek csirkevadászat az elvárt színvonal annak nem fog bejönni a WoW, de nem ők a célközönség.
  • Morden23 #19
    "A lényeg hogy nem csak azzal lehet távolabbra helyezni a célközönséget hogy ne Diablo hanem Starcraft, hanem azzal is, hogy ne MMORPG hanem valami MMOmás."

    Tény. Ugyanezt mondom én is.

    "SW Galaxiestől jobb név nemigen lesz a Stargate se. "

    Ez mondjuk nem igaz. Az SW név egy konkét "márka", ameddig a Stargate egy jelenség is. Ez egyetlen dologgal magyarázható: az SW rajongói tábora passzív, az egyre ritkábban megjelenő regényekre, a gyakorlatilag rolót lehúzott (és önmagát az utóbbi néhány évben PC-n a sárga földig legyalázó) LucasArts-ra, egy nagyon leszerepelt szerepjátékra épülhetne, de ehelyett tulajdonképpen csak a 6 film (mára megkopott) varázsa van.
    Az SG viszont egy aktív rajongótáborral rendelkező jelenség.

    Ezzel persze nem azt mondom, hogy az SW-fanok tábora kicsi, csak éppen sokkal elkötelezettebb, sokkal kevésbé "átlagpolgári", mint az SG-é (ilyen tekintetben leginkább a Star Trek az SW párja), és ez egy ilyen játéknál nem mindegy. Az SW már lefutott ügy (ha csinálnak sorozatot, azzal esetleg lehet még kezdeni valamit).

    "az se blizz fejlesztés, ezért garancia nincs rá."

    Hát azért a Blizzardban sem bíznék olyan meredten, tulajdonképpen az utóbbi két évben (publikusan) lófaszt nem csináltak WoW-on kívül. A játékok "jósága" meg ízlés és hozzáállás kérdése, az RTS-eiket szerettem nagyon is, de a Diablónál unalmasabb programmal életemben nem játszottam. A WoW-ról meg ismered a véleményemet, nekem a játék maga (rajongó- és játékostábor nélkül) nem igazán jön be (mint egyszer mondtam, olyan a WoW olyan MMMORPG-ben, mint a Blade a vámpírfilmek között - ezzel nem akarok senkit megbántani, de szerintem 100 sornál jobban leírja, hogy mit gondolok, és így hatékonyabb).

    "Gyakorlatilag a kérdés feltehető úgy is, hogy ha a kockák élvezték eddig a WoW-ot, akkor miért adtak a BCben a casualoknak több lehetőséget (sok apró insta, általában véve a casual és HC felszerelés szintje közötti különbség csökkentése)? Azért mert kevesebb került, mint amit hoz."

    Feltételezem azért, hogy megragadják az olyan embereket is, akik "félénkebben" kezdenek neki a WoW-ozásnak, és a BC-vel kezdenek. Egyszeri embernek mindentől elmegy a kedve (főleg a havi fizetéstől), ha fellép, és a játék minden, csak az nem, ami az ő kezdő igényeit kiszolgálja. Arról nem is beszélve, hogy kell az újdonság, de ez gondolom, evidens.