Berta Sándor

Kuba - online játék, internet nélkül

A helyiek rendkívül leleményesek és spártai körülmények között sem mondanak le kedvenc időtöltésükről.

"Egymás és nem a számítógép ellen akartunk játszani" - elevenítette fel a kezdeteket Alejandro Cueto, a Street Network (Snet) nevű vezeték nélküli hálózat egyik létrehozója. A Snet jelenleg több mint 15 000 játékost köt össze egymással Havannában. Az első antennákat Cueto 10 évvel ezelőtt – még diákként - alumínium ajtókeretből készítette. Később a technológiai fejlődésnek köszönhetően folyamatosan bővült a felhasználók köre és ma már ott tartanak, hogy nincsen olyan hely Havannában, amellyel ne kapcsolódhatna össze valaki.

Kuba jelenleg a világ azon országai közé tartozik, ahol borzasztó alacsony az internethozzáférési ráta. Csak néhány csoport tagjai rendelkezhetnek otthoni internetelérésekkel, közéjük tartoznak az orvosok, a tudósok és az újságírók. Azonban több, mint 200 nyilvános WLAN-hotspot van, amelyekhez naponta 250 000 ember csatlakozik. Ugyan az internetezés óradíja a tavaly decemberi 2 dollárról 1,5 dollárra csökkent, de sok helyi még így sem engedheti meg magának, hogy szörföljön a világhálón, az átlagbér ugyanis csupán 20 amerikai dollár. (Az amerikai-kubai kapcsolatok javulása elsősorban az internet területén hozhat jelentős változásokat.)


David Vazquez, a Cachivache Media kubai technológiai oldal alapítója úgy foglalta össze a helyi viszonyokat, hogy nagyon szegényes és elavult infrastruktúra van, amelyhez néhány magasan képzett szakember társul és ők megpróbálnak mindent kihozni a hálózatból, amit csak lehetséges. Persze a kubai játékosok ugyanolyanok, mint a világ más részein élő társaik, de sokkal inkább függenek a szociális viszonyoktól. Nem csak lakásokban tartanak LAN-partikat, hanem egy ideje a Yara nevű helyi moziban gyűlnek össze, mert oda több százan is beférnek.

A Snet egyelőre kizárólag a fővárosban élő játékosokra korlátozódik, a hálózat kibővítésére erősebb antennák kellenének. A Sneten keresztül a felhasználók a World of Warcraft és a Call of Duty nevű játékokkal játszhatnak, chatelhetnek és különböző információkat oszthatnak meg egymással. A frissítéseket pendriveokon terjesztik. A játékosok számára készül a N1CKS nevű magazin, egy interaktív hetilap, amelyet USB-kulcsokon terjesztenek. Rafael Santos, a N1CKS alapítója közölte, hogy olyan teret akarnak biztosítani a helyi játékosoknak, ahol megoszthatják egymással a tapasztalataikat. Az újság nem csupán a havannai játékosoknak készül, hanem a vidékieknek is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Archenemy #8
    Ez a "nem a rendszer a hibás hanem az emberek" egy faszság, ha a rendszer nem veszi figyelembe, hogy milyenek az emberek, akkor az egy ostoba rendszer.
  • takysoft #7
    pendrive-on? nem arról volt épp szó, hogy itt egy hatalmas LAN? XD
  • Candi #6
    "az átlagbér ugyanis csupán 20 amerikai dollár."

    Fasza. És mennyi időre? Per óra? Per nap? Per hét?
  • Andrevv #5
    Nagyon helyes, így kell ezt csinálni. Sokkal jobb a LAN party ismerősökkel és net nélkül mint egy totál idegennel játszani a neten. Ha egy játékkal nem lehet net nélkül, csak LAN-ban játszani, az nem is érdekel, kuka.
  • zola2000 #4
    Az emberek önzőek akármelyik kort vagy a világ akármelyik táját nézzük.
  • morguldae #3
    Nem a rendszer a hibás, azt nevezhetjük bárhogy. Az emberekkel és az irányítással van mindig a nagy probléma. Minden rendszer működhetne jól is, csak olyan emberek kellenének hozzá, akik másokat is néznek önmagukon kívül....
  • fonak #2
    Egy alternatív valóságban, ahol nem bukik meg a régi rendszer 1989-ben, nálunk is ilyesmi lenne. Valahol romantikus :)
  • tom_pika #1
    Viva szocializmus!