Ötvös Tibor
A játékosokat zavarja az okos Mesterséges Intelligencia
Egy játékkészítő szerint mindenki okos MI-t követel, ám ha ez megvalósul a legtöbben csalást kiáltanak.
Ha az okos és a helyzetnek megfelelően viselkedő Mesterséges Intelligenciáról van szó, akkor nekem még mindig a F.E.A.R. első részének katonái ugranak be, akik többnyire eleget tettek eme követelményeknek. Azonban a játékosok többsége sokkal jobban emlékszik olyan esetekre, amikor az MI rém bután viselkedett: belesétált egyenesen a lövéseinkbe, egyesével támadtak ránk és ha egy pillanatra eltűntünk a szemük elől, el is felejtették mit csináltak előtte.
Az ember a fórumokat olvasgatva abban a hitben él, hogy a játékosok szeretnének okos ellenfelek ellen harcolni, ám az Ask a Game Dev blogon kirakott beszámoló szerint a kérdés ennél jóval bonyolultabb. Egy neve elhallgatását kérő fejlesztő leírta ugyanis tapasztalatait egy akciójáték tesztelése kapcsán szerzett tapasztalatairól.
Lássunk egy alap helyzetet, melyben a játékos bal oldalon van, az ellenfelek a jobb oldalon, köztük pedig jó pár fedezéket nyújtó tárgy. Az ellenség természetesen létszámfölényben van. A rossz MI simán kirohanna a fedezékből és könnyen leszedhetnénk hősünkkel. Az okos MI azonban felosztaná a feladatokat. Egy folyamatosan tűz alatt tartaná hősünk fedezékét, míg a többiek észak felé kerülve próbálnának meglepni minket.
Ez a megoldás a legéletszerűbb, amivel elméletileg minden játékosnak számolnia kellene. Azonban a tesztelők egyöntetűen gyűlölték ezt a megoldást és a fejlesztő el is árulta miért. "A játékosok nem mindig látták, ahogy az ellenség elkezdi ezt a kerülő manővert. Igazából teljesen lefoglalta őket az, hogy a csaliként működő embert lőjék, mást nem is láttak. Mikor a többiek elfoglalták a helyüket és elkezdtek lőni rájuk, a játékosok siránkozni kezdtek és csalónak nevezték a programot, amiért mögéjük spawnolt pár fickót."
"Azért, hogy ezt a 'tisztességtelen harcmodort' legyőzzék, folyamatosan elrohantak előlük, majd mikor már nem követte őket az MI, szépen visszatértek és a helyét újra felvevő karaktereket egyesével leszedték. Majd újra elfutottak, visszatértek és megint lelőttek egyet... és ez így ment, míg el nem fogytak. Mivel ez az egyetlen taktika ami szerintük működött (ahelyett, hogy figyelnének az őket megkerülő csapatokra), az MI már nem csaló volt, hanem szimplán buta."
"Ezután megpróbáltunk tenni valamit, hogy ne legyen ilyen unalmas és egysíkú a harc. Felvettünk rengeteg szöveget, melyben a karakter egyértelműen kimondja, mit is csinál éppen. A csali kiáltott, hogy 'Fedezőtűz!', mielőtt elkezdett lőni, a többiek pedig azt kiabálták, hogy 'Megkerülőm őt oldalról!' és elindultak. Még azt is elárulták, hogy éppen 'Újratöltés!' folyik, mikor befejezték a lövöldözést és a játékos esélyt kapott rá, hogy viszonozza a lövéseket."
"Ez sem vált be. A legtöbben továbbra is csak a csalit látták ahogy a tinilányok Edward Cullent. A vége pedig az egésznek az lett, hogy egy második fajta MI-t kellett összetenni, melynek programozása értelmében az ellenfelek simán lerohannak minket, szemtől szemben. Néha változtatnak valamin, de a rendszer mindig ugyanaz volt. Na, ez már bejött."
Érdekes a dolog és meglepő, hogy olyan embereket vesznek fel tesztelőknek, akik még nem találkoztak normális MI-vel. Mindenesetre azért reménykedjünk abban, hogy akadnak kivételek, akik odafigyelnek, ki mond véleményt a munkájukról (legszebb példa erre a The Last of Us, ahol szintén tapasztalhattunk pár profi reakciót).
Ha az okos és a helyzetnek megfelelően viselkedő Mesterséges Intelligenciáról van szó, akkor nekem még mindig a F.E.A.R. első részének katonái ugranak be, akik többnyire eleget tettek eme követelményeknek. Azonban a játékosok többsége sokkal jobban emlékszik olyan esetekre, amikor az MI rém bután viselkedett: belesétált egyenesen a lövéseinkbe, egyesével támadtak ránk és ha egy pillanatra eltűntünk a szemük elől, el is felejtették mit csináltak előtte.
Az ember a fórumokat olvasgatva abban a hitben él, hogy a játékosok szeretnének okos ellenfelek ellen harcolni, ám az Ask a Game Dev blogon kirakott beszámoló szerint a kérdés ennél jóval bonyolultabb. Egy neve elhallgatását kérő fejlesztő leírta ugyanis tapasztalatait egy akciójáték tesztelése kapcsán szerzett tapasztalatairól.
Lássunk egy alap helyzetet, melyben a játékos bal oldalon van, az ellenfelek a jobb oldalon, köztük pedig jó pár fedezéket nyújtó tárgy. Az ellenség természetesen létszámfölényben van. A rossz MI simán kirohanna a fedezékből és könnyen leszedhetnénk hősünkkel. Az okos MI azonban felosztaná a feladatokat. Egy folyamatosan tűz alatt tartaná hősünk fedezékét, míg a többiek észak felé kerülve próbálnának meglepni minket.
Ez a megoldás a legéletszerűbb, amivel elméletileg minden játékosnak számolnia kellene. Azonban a tesztelők egyöntetűen gyűlölték ezt a megoldást és a fejlesztő el is árulta miért. "A játékosok nem mindig látták, ahogy az ellenség elkezdi ezt a kerülő manővert. Igazából teljesen lefoglalta őket az, hogy a csaliként működő embert lőjék, mást nem is láttak. Mikor a többiek elfoglalták a helyüket és elkezdtek lőni rájuk, a játékosok siránkozni kezdtek és csalónak nevezték a programot, amiért mögéjük spawnolt pár fickót."
"Azért, hogy ezt a 'tisztességtelen harcmodort' legyőzzék, folyamatosan elrohantak előlük, majd mikor már nem követte őket az MI, szépen visszatértek és a helyét újra felvevő karaktereket egyesével leszedték. Majd újra elfutottak, visszatértek és megint lelőttek egyet... és ez így ment, míg el nem fogytak. Mivel ez az egyetlen taktika ami szerintük működött (ahelyett, hogy figyelnének az őket megkerülő csapatokra), az MI már nem csaló volt, hanem szimplán buta."
"Ezután megpróbáltunk tenni valamit, hogy ne legyen ilyen unalmas és egysíkú a harc. Felvettünk rengeteg szöveget, melyben a karakter egyértelműen kimondja, mit is csinál éppen. A csali kiáltott, hogy 'Fedezőtűz!', mielőtt elkezdett lőni, a többiek pedig azt kiabálták, hogy 'Megkerülőm őt oldalról!' és elindultak. Még azt is elárulták, hogy éppen 'Újratöltés!' folyik, mikor befejezték a lövöldözést és a játékos esélyt kapott rá, hogy viszonozza a lövéseket."
"Ez sem vált be. A legtöbben továbbra is csak a csalit látták ahogy a tinilányok Edward Cullent. A vége pedig az egésznek az lett, hogy egy második fajta MI-t kellett összetenni, melynek programozása értelmében az ellenfelek simán lerohannak minket, szemtől szemben. Néha változtatnak valamin, de a rendszer mindig ugyanaz volt. Na, ez már bejött."
Érdekes a dolog és meglepő, hogy olyan embereket vesznek fel tesztelőknek, akik még nem találkoztak normális MI-vel. Mindenesetre azért reménykedjünk abban, hogy akadnak kivételek, akik odafigyelnek, ki mond véleményt a munkájukról (legszebb példa erre a The Last of Us, ahol szintén tapasztalhattunk pár profi reakciót).