Berta Sándor
Picasso helyett Pac-Man?
A New York-i Modern Művészetek Múzeuma (MoMA) művészeti alkotásoknak nevezte a videojátékokat, igaz közel sem mindegyiket. 14 programot választottak ki.
A MoMA blogbejegyzésében feltette a kérdést: vajon a videojátékok művészeti alkotások? Majd vázolta, hogy egészen biztosan azok, különösen a kialakításuk, a dizájnjuk miatt. A múzeum 40 játékot vett fel a gyűjteményébe, köztük nem csak olyan klasszikusokat, mint a Pac-Man és a Tetris, hanem újabbakat is. A legrégebbi program az 50 éves Spacewar!
Mindez azt jelenti, hogy a festmények és más műtárgyak mellett feltűnik majd a Pac-Man is. A kiválasztott 14 játék, amiket először állítanak ki a következők: Pac-Man (1980), Tetris (1984), Another World (1991), Myst (1993), SimCity 2000 (1994), vib-ribbon (1999), The Sims (2000), Katamari Damacy (2004), EVE Online (2003), Dwarf Fortress (2006), Portal (2007), flOw (2006), Passage (2008), Canabalt (2009). Ezeket a játékokat az interaktív dizájn különleges példáiként emelték ki. Kiválasztásuk során nem csak a vizuális minőség és az esztétikai tapasztalatok voltak a fontosak, hanem más szempontok is, az elegancián át a programozásig.
A 32 éves Pac-Man ma már a modern kultúra fontos része
A listára felkerültek további alkotások is, köztük van a Pong (1972), a Snake (1970-es évek), a Space Invaders (1978), a Donkey Kong (1981), a Super Mario Bros. (1985) és a The Legend of Zelda (1986). Amennyiben egy játék bekerül a gyűjteménybe, akkor az eredeti adathordozón őrzik meg és beszerzik a futtatásához szükséges hardvereket, illetve leírásokat is. Ha már nem vásárolható meg az eredeti hardver, akkor emulációval gondoskodnak a futtatásáról. A múzeum kurátorai emellett szeretnék beszerezni minden egyes játék forráskódjait, hogy azokat is megőrizzék az utókor számára. A kiállítási anyag a MoMA architektúra- és dizájngalériáiban látható, ott, ahol egy első generációs iPod készüléket is elhelyeztek.
A MoMA 2010 márciusában a dizájngyűjteménye részévé tette a @ jelet, tisztelegve a jel alkotója előtt.
A MoMA blogbejegyzésében feltette a kérdést: vajon a videojátékok művészeti alkotások? Majd vázolta, hogy egészen biztosan azok, különösen a kialakításuk, a dizájnjuk miatt. A múzeum 40 játékot vett fel a gyűjteményébe, köztük nem csak olyan klasszikusokat, mint a Pac-Man és a Tetris, hanem újabbakat is. A legrégebbi program az 50 éves Spacewar!
Mindez azt jelenti, hogy a festmények és más műtárgyak mellett feltűnik majd a Pac-Man is. A kiválasztott 14 játék, amiket először állítanak ki a következők: Pac-Man (1980), Tetris (1984), Another World (1991), Myst (1993), SimCity 2000 (1994), vib-ribbon (1999), The Sims (2000), Katamari Damacy (2004), EVE Online (2003), Dwarf Fortress (2006), Portal (2007), flOw (2006), Passage (2008), Canabalt (2009). Ezeket a játékokat az interaktív dizájn különleges példáiként emelték ki. Kiválasztásuk során nem csak a vizuális minőség és az esztétikai tapasztalatok voltak a fontosak, hanem más szempontok is, az elegancián át a programozásig.
A 32 éves Pac-Man ma már a modern kultúra fontos része
A listára felkerültek további alkotások is, köztük van a Pong (1972), a Snake (1970-es évek), a Space Invaders (1978), a Donkey Kong (1981), a Super Mario Bros. (1985) és a The Legend of Zelda (1986). Amennyiben egy játék bekerül a gyűjteménybe, akkor az eredeti adathordozón őrzik meg és beszerzik a futtatásához szükséges hardvereket, illetve leírásokat is. Ha már nem vásárolható meg az eredeti hardver, akkor emulációval gondoskodnak a futtatásáról. A múzeum kurátorai emellett szeretnék beszerezni minden egyes játék forráskódjait, hogy azokat is megőrizzék az utókor számára. A kiállítási anyag a MoMA architektúra- és dizájngalériáiban látható, ott, ahol egy első generációs iPod készüléket is elhelyeztek.
A MoMA 2010 márciusában a dizájngyűjteménye részévé tette a @ jelet, tisztelegve a jel alkotója előtt.