Gyurkity Péter
Jelentéktelenné válhat a Microsoft
A PC haláláról az okostelefonok és a táblák rohamos terjedése kapcsán heti rendszerességgel olvashatunk érdekfeszítő értekezéseket, ám ezt a legtöbb esetben - érdekes módon - nem kötik össze a Microsoft eltűnésével. Idáig a legfrissebb előrejelzés alapján sem mehetünk el, ám most már komoly lehetőségként merül fel, hogy a szoftvercég egyszerűen jelentéktelenné válik, ahogy a mobil szegmens elszáguld mellettük.
A napokban mi is beszámoltunk a Gartner kitekintéséről, amelyben egészen 2017-is előreszaladva hasonlítják össze az asztali és mobil szféra fontosabb szereplőinek várt eredményét és piaci részesedését. Abban ők is egyetértenek, hogy az évtized közepére (ettől már amúgy sem vagyunk messze) a táblák és okostelefonok maguk mögé utasítják a hagyományos PC-eladásokat, ám emellett megemlítik, hogy a Microsoft, amely nagyrészt még mindig erre a területre támaszkodik, óriási kihívással és fenyegetéssel kénytelen szembenézni, amely középtávon a vesztüket okozhatja.
A Gartner például az asztali PC és noteszgépek esetében nem pusztán lassabb növekedést, hanem egyenesen csökkenést vár, ennek eredményeként alig öt év alatt 341 millióról egészen 271 millióra eshet vissza az éves forgalom. Az ultramobil megoldások (ilyen például a Surface is) szegmense ezalatt megtízszereződik, míg a táblákból négyszer több, az amúgy is minden elárasztó mobiltelefonokból pedig több mint 2 milliárd talál gazdára 2017-ben, ezzel a teljes piac durván 70 százalékát teszik majd ki. Az operációs rendszerek terén még szembetűnőbb lesz a változás, hiszen míg a Windows és az iOS/MacOS fej-fej mellett halad majd (erre a nyolcvanas évek óta nem volt példa), addig az Android háromszor annyi készüléken lesz megtalálható, a többiek pedig szinte labdába sem tudnak rúgni.
A cég bevételeinek megoszlása részlegek szerint; mint látható, a Windows és az Office a két profitgyár. A PC visszaszorulásával párhuzamosan ezek a bevételek csökkenni fognak
A Microsoft számára az elsődleges veszélyforrás, hogy csaknem teljes profitjuk továbbra is a két hagyományos termék, a Windows és a különböző Office verziók licenceiből származik. A Windows teszi ki ennek nagyjából felét, a maradék nagy részét pedig az Office hajtja fel, és nem igazán tudnak lépést tartani az új idők fejleményeivel. A mobil szegmensben a friss eladások terén alig 3 százalékot mondhatnak magukénak a Windows Phone révén, miközben az androidos megoldások 70 százalékot birtokolnak, ezek túlnyomó része pedig a Google saját szolgáltatásaira támaszkodik. Mi történik majd, ha az Office már nem a legkézenfekvőbb megoldást jelenti a munkavégzés területén? A választ könnyű kitalálni. Ennek megelőzéséhez komoly sikerre lenne szükség a Surface táblák területén, ez azonban csak nem akar bekövetkezni.
Nem véletlen, hogy minden új lépésük a mobil szegmens felé tendál, ott (is) kínál valami érdekeset a felhasználóknak. A Skype felvásárlása többek között ezt célozta, a Messenger ebbe történő beolvasztása éppen most zajlik, miközben egyre több eltérő termékben jelenik meg az egyébként népszerű VoIP kliens. A Windows 8 és Windows RT szintén nyitást jelez a táblák és a mobil szféra irányában, bár abban a legtöbb szakértő és felhasználó egyetért, hogy itt komoly változtatásokra és újragondolásra van szükség - különösen azon funkciók esetében, amelyeket eltávolítottak vagy körülményessé tettek. A Windows Blue valami ilyesminek tűnik, ahogy erről nemrég már részletesen írtunk.
A Goldman Sachs grafikonja a piaci átrendeződésről; míg 2000-ben a Microsoftnak 93%-os részesedése volt az új eladásoknál, addig ők 2016-ra alig egynegyedet becsülnek, a nyertesek a Google és az Apple
A Surface után a következő Xbox konzol felett is gyülekeznek a viharfelhők, különösen azután, hogy napvilágot láttak a hírek, miszerint az újgenerációs készülék kizárólag aktív internetelérés mellett működik majd, "always on" módban. Ez természetesen azt jelentené, hogy egyedül online kapcsolat mellett vehetnénk igénybe annak funkcióit, ami - az elmúlt két évtizedben végbement bámulatos fejlődés dacára - nem tűnik okos döntésnek. Bár egyelőre pletykáról van csak szó, a Microsoft Studios kreatív igazgatója saját Twitter oldalán reagált erre, mégpedig meglehetősen arrogáns módon, emlékeztetve arra, hogy az esetleges áramszünetek miatt még senki nem mondott le egy porszívó megvásárlásáról, a viszonylag rossz jelerősség pedig nem tart vissza bennünket egy-egy mobiltelefon beszerzésétől. Bárhogy is legyen, a család következő tagja a jelek szerint május végén mutatkozik majd be, akkor megtudjuk mennyi alapja volt a pletykának.
Egy másik mendemonda szerint ismét a Google példáját másolnák, amennyiben saját Project Glass megoldással készülnek, amely 2014-ben jelenhet meg. Ez már önmagában is jelzi, hogy a riválisok után kullognak, legalábbis ami az új ötletek, új projektek elindítását illeti, ám itt is érdemes megvárnunk a hivatalos bejelentést, hogy ne fellegvárakba kapaszkodjunk. Az biztos, hogy egy korszak zárul majd le 2014. április 8-án, amikor megszűnik a Windows XP hivatalos támogatása - kérdés, hogy mi lesz azon cégekkel és szervezetekkel, akik nem hajlandók nagy összegeket fordítani a fejlesztésre.
Marginális a Windows okostelefonok piaci részesedése
Hogy ne csak az érem egyik oldalát nézzük, érdemes megjegyezni, hogy a meglehetősen negatív hangvételű cikkekre és elemzésekre természetesen rögtön megérkezett a válasz, mégpedig azon írások képében, amelyek néhány fontosabb részletre emlékeztetnek bennünket. Példaként említik, hogy a felhasználók nagy része jó ideig még biztosan nem fogja kukába dobni hagyományos számítógépét, ezt legalább egy kisegítő szerepkörben biztosan megtartja majd, bármennyi új hordozható kütyüt is szereznek be a boltokban. A nagyvállalatok sem rohannak előre a mobil korszakba, számukra éveket vesz igénybe bármilyen kisebb váltás, számos helyen még a Windows 7 van tesztelési fázisban, nekik valószínűleg ez lesz a logikus lépés az XP visszavonultatása után. És akkor még nem említettük a Windows termékeire épülő autókat, bankautomatákat, és az egyéb beágyazott megoldásokat, amelyek szintén nem tűnnek majd el egyik napról a másikra.
Amellett sem mehetünk el szó nélkül, hogy a Gartner elemzésében az összes mobiltelefonról beszélnek, márpedig a hagyományos készülékek nem tekinthetők a PC-t leváltó csodának. Az okostelefonok aránya gyorsan növekszik e területen belül, ám a folyamat még így is jócskán kitolódik, akár a következő évtizedre - arról nem is beszélve, hogy az újonnan leszállított készülék csak lassan, fokozatosan cserélik le az otthonokban és munkahelyeken meglévő példányokat, itt pedig a PC óriási előnnyel rendelkezik. A tartalom is sokat számít, emiatt még a televízió is fontos szereplő napjainkban, amelyet a PC eddig nem tudott a háttérbe szorítani, bármennyit is írtak erről akár tíz évvel ezelőtt.
A Microsoft számára továbbra is az okozza a legnagyobb fejtörést, hogy miként tegye sikeressé a Windows Phone platformot és hogyan törjön be a táblák területére. A cég túl van saját virágkorán, ám még van esélye az időben történő megújulásra, amiben a néhány évvel ezelőtti Apple lehet a megfelelő példa - egyedi, újszerű ötletekkel kell előállniuk, amelyek felkeltik a vásárlók érdeklődését. Nem túl valószínű, hogy a Windows évenkénti frissítése, avagy az előfizetéses modell erőltetése az Office vonal esetében a megfelelő lépés, ám még nincs minden veszve.
A napokban mi is beszámoltunk a Gartner kitekintéséről, amelyben egészen 2017-is előreszaladva hasonlítják össze az asztali és mobil szféra fontosabb szereplőinek várt eredményét és piaci részesedését. Abban ők is egyetértenek, hogy az évtized közepére (ettől már amúgy sem vagyunk messze) a táblák és okostelefonok maguk mögé utasítják a hagyományos PC-eladásokat, ám emellett megemlítik, hogy a Microsoft, amely nagyrészt még mindig erre a területre támaszkodik, óriási kihívással és fenyegetéssel kénytelen szembenézni, amely középtávon a vesztüket okozhatja.
A Gartner például az asztali PC és noteszgépek esetében nem pusztán lassabb növekedést, hanem egyenesen csökkenést vár, ennek eredményeként alig öt év alatt 341 millióról egészen 271 millióra eshet vissza az éves forgalom. Az ultramobil megoldások (ilyen például a Surface is) szegmense ezalatt megtízszereződik, míg a táblákból négyszer több, az amúgy is minden elárasztó mobiltelefonokból pedig több mint 2 milliárd talál gazdára 2017-ben, ezzel a teljes piac durván 70 százalékát teszik majd ki. Az operációs rendszerek terén még szembetűnőbb lesz a változás, hiszen míg a Windows és az iOS/MacOS fej-fej mellett halad majd (erre a nyolcvanas évek óta nem volt példa), addig az Android háromszor annyi készüléken lesz megtalálható, a többiek pedig szinte labdába sem tudnak rúgni.
A cég bevételeinek megoszlása részlegek szerint; mint látható, a Windows és az Office a két profitgyár. A PC visszaszorulásával párhuzamosan ezek a bevételek csökkenni fognak
A Microsoft számára az elsődleges veszélyforrás, hogy csaknem teljes profitjuk továbbra is a két hagyományos termék, a Windows és a különböző Office verziók licenceiből származik. A Windows teszi ki ennek nagyjából felét, a maradék nagy részét pedig az Office hajtja fel, és nem igazán tudnak lépést tartani az új idők fejleményeivel. A mobil szegmensben a friss eladások terén alig 3 százalékot mondhatnak magukénak a Windows Phone révén, miközben az androidos megoldások 70 százalékot birtokolnak, ezek túlnyomó része pedig a Google saját szolgáltatásaira támaszkodik. Mi történik majd, ha az Office már nem a legkézenfekvőbb megoldást jelenti a munkavégzés területén? A választ könnyű kitalálni. Ennek megelőzéséhez komoly sikerre lenne szükség a Surface táblák területén, ez azonban csak nem akar bekövetkezni.
Nem véletlen, hogy minden új lépésük a mobil szegmens felé tendál, ott (is) kínál valami érdekeset a felhasználóknak. A Skype felvásárlása többek között ezt célozta, a Messenger ebbe történő beolvasztása éppen most zajlik, miközben egyre több eltérő termékben jelenik meg az egyébként népszerű VoIP kliens. A Windows 8 és Windows RT szintén nyitást jelez a táblák és a mobil szféra irányában, bár abban a legtöbb szakértő és felhasználó egyetért, hogy itt komoly változtatásokra és újragondolásra van szükség - különösen azon funkciók esetében, amelyeket eltávolítottak vagy körülményessé tettek. A Windows Blue valami ilyesminek tűnik, ahogy erről nemrég már részletesen írtunk.
A Goldman Sachs grafikonja a piaci átrendeződésről; míg 2000-ben a Microsoftnak 93%-os részesedése volt az új eladásoknál, addig ők 2016-ra alig egynegyedet becsülnek, a nyertesek a Google és az Apple
A Surface után a következő Xbox konzol felett is gyülekeznek a viharfelhők, különösen azután, hogy napvilágot láttak a hírek, miszerint az újgenerációs készülék kizárólag aktív internetelérés mellett működik majd, "always on" módban. Ez természetesen azt jelentené, hogy egyedül online kapcsolat mellett vehetnénk igénybe annak funkcióit, ami - az elmúlt két évtizedben végbement bámulatos fejlődés dacára - nem tűnik okos döntésnek. Bár egyelőre pletykáról van csak szó, a Microsoft Studios kreatív igazgatója saját Twitter oldalán reagált erre, mégpedig meglehetősen arrogáns módon, emlékeztetve arra, hogy az esetleges áramszünetek miatt még senki nem mondott le egy porszívó megvásárlásáról, a viszonylag rossz jelerősség pedig nem tart vissza bennünket egy-egy mobiltelefon beszerzésétől. Bárhogy is legyen, a család következő tagja a jelek szerint május végén mutatkozik majd be, akkor megtudjuk mennyi alapja volt a pletykának.
Egy másik mendemonda szerint ismét a Google példáját másolnák, amennyiben saját Project Glass megoldással készülnek, amely 2014-ben jelenhet meg. Ez már önmagában is jelzi, hogy a riválisok után kullognak, legalábbis ami az új ötletek, új projektek elindítását illeti, ám itt is érdemes megvárnunk a hivatalos bejelentést, hogy ne fellegvárakba kapaszkodjunk. Az biztos, hogy egy korszak zárul majd le 2014. április 8-án, amikor megszűnik a Windows XP hivatalos támogatása - kérdés, hogy mi lesz azon cégekkel és szervezetekkel, akik nem hajlandók nagy összegeket fordítani a fejlesztésre.
Marginális a Windows okostelefonok piaci részesedése
Hogy ne csak az érem egyik oldalát nézzük, érdemes megjegyezni, hogy a meglehetősen negatív hangvételű cikkekre és elemzésekre természetesen rögtön megérkezett a válasz, mégpedig azon írások képében, amelyek néhány fontosabb részletre emlékeztetnek bennünket. Példaként említik, hogy a felhasználók nagy része jó ideig még biztosan nem fogja kukába dobni hagyományos számítógépét, ezt legalább egy kisegítő szerepkörben biztosan megtartja majd, bármennyi új hordozható kütyüt is szereznek be a boltokban. A nagyvállalatok sem rohannak előre a mobil korszakba, számukra éveket vesz igénybe bármilyen kisebb váltás, számos helyen még a Windows 7 van tesztelési fázisban, nekik valószínűleg ez lesz a logikus lépés az XP visszavonultatása után. És akkor még nem említettük a Windows termékeire épülő autókat, bankautomatákat, és az egyéb beágyazott megoldásokat, amelyek szintén nem tűnnek majd el egyik napról a másikra.
Amellett sem mehetünk el szó nélkül, hogy a Gartner elemzésében az összes mobiltelefonról beszélnek, márpedig a hagyományos készülékek nem tekinthetők a PC-t leváltó csodának. Az okostelefonok aránya gyorsan növekszik e területen belül, ám a folyamat még így is jócskán kitolódik, akár a következő évtizedre - arról nem is beszélve, hogy az újonnan leszállított készülék csak lassan, fokozatosan cserélik le az otthonokban és munkahelyeken meglévő példányokat, itt pedig a PC óriási előnnyel rendelkezik. A tartalom is sokat számít, emiatt még a televízió is fontos szereplő napjainkban, amelyet a PC eddig nem tudott a háttérbe szorítani, bármennyit is írtak erről akár tíz évvel ezelőtt.
A Microsoft számára továbbra is az okozza a legnagyobb fejtörést, hogy miként tegye sikeressé a Windows Phone platformot és hogyan törjön be a táblák területére. A cég túl van saját virágkorán, ám még van esélye az időben történő megújulásra, amiben a néhány évvel ezelőtti Apple lehet a megfelelő példa - egyedi, újszerű ötletekkel kell előállniuk, amelyek felkeltik a vásárlók érdeklődését. Nem túl valószínű, hogy a Windows évenkénti frissítése, avagy az előfizetéses modell erőltetése az Office vonal esetében a megfelelő lépés, ám még nincs minden veszve.