Dojcsák Dániel

Magyarország MSN nagyhatalom

Elektromosság, vezetékes víz, telefon, kábeltévé, iWiW, MSN. Valahogy így lehetne a hazai közműveket képzeletbeli sorrendbe állítani népszerűség szerint. Egy kisebb piacon egyértelmű, hogy egy adott szolgáltatásból nem válik vezetővé párhuzamosan több szereplő, mégis megdöbbentő, hogy Magyarországon több, mint 2 millió ember rendelkezik MSN/Live Messenger azonosítóval.

Az azonnali üzenetküldés története már több, mint egy évtizedes múltra tekint vissza. Nálunk még csodabogárnak néztek mindenkit, aki a '90-es évek közepén internet felhasználó volt, de már akkor is az egyik legnépszerűbb online kommunikációs felület ez volt. Az akkori korszak legnépszerűbb IM programja a Mirabilis által fejlesztett, majd az AOL által felvásárolt ICQ volt. A hárombetűs rövidítés az angol "I seek you" kiejtés szerinti frappáns rövidítése, melynek jelentése, "megkereslek".

1998-ban az ICQ-n keresztül az üzenetküldés csak egy alapfunkció volt, emellett a hang- és videohívásra is volt lehetőség, bár az akkori sávszélességek ehhez még messze kevésnek bizonyultak. Voltak külön modulok külső alkalmazások összekapcsolására, így az akkoriban népszerű PC játékokat az ICQ segítségével lehetett könnyedén összekötni anélkül, hogy tudnunk kellett az IP címeket, portokat, bármit. Lehetett SMS-t küldeni ingyenesen mobiltelefonokra, fájlokat, képeket megosztani, de a legérdekesebb tartalmi funkció mégis az ismerős keresés volt. Akkoriban nagy szó volt még, hogy akár egy ohioi vagy egy tájföldi lánykával lehetett chatelni, ismerkedni, kitekinteni kicsit a külvilágra a saját szobánkból.

Manapság ez már egyáltalán nem jelentene extra többletet, sőt a netezők számának növekedésével a legtöbb embernek el is ment a kedve attól, hogy véletlenszerűen ismerkedjen, hiszen régen megszűnt már a természetes korlát, ami távol tartotta a "kevésbé jófej embereket" a hálózattól.

A 2000-es évek után éppen ezért a trendek abba az irányba mozdultak el, hogy a felhasználók saját barátaikat, családjukat tudhassák mindig kézzelfogható közelségben és ne jelentsen szakadékot, ha valaki másik városba ment tanulni, dolgozni. A XXI. század egyik legkerekebb online kommunikációs találmánya a Skype, ami azon túl, hogy már a kezdetektől jó minőségű PC és PC közti hanghívást kínált (épp az MSN-nel összehasonlítva volt megdöbbentő a különbség), összekapcsolta a PC előtt ülő felhasználót a normál vezetékes és mobilkészülékeken lógó emberekkel. Több más szolgáltató is nyújtotta az olcsó VoIP (Voice over IP) hívások lehetőségét akár PC-re, akár normál telefonokra, de a Skype eredetisége és rugalmassága miatt gyorsan vezető szerepbe került. A normál telefonokra kimenő hívások mellett pedig hamar megjelent a kintről befelé irány is, azaz a Skype accounthoz rendelhető telefonszám.

Az online szolgáltatásokban úttörő Google GTalk szolgáltatása is népszerű sok országban, s igaz, hogy kissé fapadosan egyszerű, de a többi Google szolgáltatással, például a Gmaillel való összekapcsolása és a webes elérhetősége komoly fegyvertényként szolgált.

Eközben az MSN, illetve újabb nevén Live Messenger se funkcionalitásban, sem hang- vagy videó minőségben, sem a komplexitásban nem jeleskedett, sőt a Live márka bevezetéséig szinte a leggyengébb alkalmazásként is képes volt bizonyos országokban vezető szerepre törni. A hegemónia megtörése pedig nehéz dió lehet, csakúgy, ahogy a freemailt sem fogja lenyomni itthon a Gmail, az iWiW-et sem a Facebook. Mára az MSN azonosító a számítógéppel dolgozók körében legalább annyira alapvető dolognak számít, mint a mobiltelefonszám. A napközbeni eseti munkahelyi illetve cégek közti kommunikáció egyik alapvető formája, a távolra szakadt családtagok közti kapcsolatmegtartás eszköze, sőt a fiatalok között az udvarlás, flörtölés egyik fontos helyszínévé is a chat ablak vált.

A Microsoft még februárban készített egy belső felmérést azzal kapcsolatban, hogy a Live Messenger használók mennyire használják a programot szerelmi életük rendezésére, illetve májusban egy újabb kutatás arra volt kíváncsi, hogy a családtagokkal való kapcsolattartásnak mennyire lényeges terepe az azonnali üzenetküldés. Szelthafner Zoltán, a Microsoft termékmenedzsere szerint az azonnali üzenetküldő azért vált olyan népszerűvé az elmúlt években, mert "ez a kommunikáció legegyszerűbb, legszabadabb és legszórakoztatóbb formája.".

Ha ez nem is igaz teljes mértékben, az akkor is tény, hogy az e-mailhez képest sokkal kötetlenebb és nem utolsó sorban élő többszemélyes kommunikációról van szó, a személyes találkozóval és a telefonos beszélgetéssel kapcsolatban viszont megvan az az előnye, hogy nem köti le teljes mértékben a felhasználót. Nincs is annál szebb, mint a napi jelentések írása közben flörtölni a kolleginával vagy a heti céges prezentáció alatt a feleséggel megvitatni, hogy a gyereknek mennyi lesz az oviban az ebédpénz. A felmérés ugyan nem publikálható, de több részlet is figyelemreméltó benne. Az egyik például a kitöltők száma. Az egész felmérés 14 országban zajlott és amíg a többi résztvevő országban az önkitöltéses kérdőíven párszázan szaladtak végig, addig a magyarok az összes megkérdezettnek több, mint felét adták a több mint 15 ezer kitöltéssel. Ez nyilván köszönhető annak is, hogy majdnem annyian MSN-eznek itthon, mint amennyien az iWiW-en vannak regisztrálva, illetve annak is, hogy nem csak dísznek tartjuk a klienst, hanem aktívan használjuk is.

A válaszokból többek közt kiderült, hogy a magyar felhasználók 60%-a több alkalommal a személyes kommunikáció helyett is használja a Messengert, sőt a válaszadók harmada barátaival naponta 10 óránál is több ideig van kapcsolatban IM rendszerek segítségével. Ez önmagában meglepő lenne, de az osztott figyelem miatt mégis egyszerűen elképzelhető. Ami talán az elmúlt néhány év egyik előrelépése lehet (bár erre nincsenek adatok), hogy az internetezők nagy része (több mint fele) a családjával is ilyen rendszereken keresztül kommunikál.

Azokban az esetekben, amikor a fiatalok külföldre mennek szerencsét próbálni, teljesen egyértelmű választás a még mindig elég borsos árú roaming hívások és a 100 forintos sms-ek helyett, hogy a szülőket, nagyszülőket betanítjuk az IM-ek használatára, de az egyébként napi vagy heti szinten élőben is találkozó rokonok között alapvetően ez nem lenne indokolt.


Amíg az internet használat a fiatalok privilégiuma volt, addig a családon belül esetleg a testvérek beszélhettek így egymással, de az internet-penetráció növekedésével és az átlagéletkor felfelé csúszásával teljesen természetes, hogy a szülők és a nagyszülők is bekapcsolódnak. Egy modern gyerek, modern szülője már tudja, hogy biztosabban ér célba az üzenete, ha nem telefonon, hanem valamelyik üzenetküldővel próbálkozik, de azokat, akik napközben folyton ide-oda rohangálnak a cégen vagy akár a városon belül és telefonon korlátozottan elérhetőek, azokat is hatékonyabb szöveges üzenetekkel bombázni, amit akkor kapnak majd meg, amikor lesz idejük és lehetőségük reagálni is.

Érdekes ellentét, hogy amíg a barátokkal szinte egész nap kapcsolatban vagyunk, addig a családtagokkal a válaszadók fele kevesebb, mint egy órát szokott csevegni, illetve az előbbi feltételezés is igazoltnak látszik, miszerint az azonos (fiatal) generáció kommunikációs eszköze leginkább az IM. A magyar válaszadók fele testvérekkel és unokatestvérekkel beszélget leginkább, szülőkkel a negyedük, gyerekkel a hatoduk, míg nagyszülőkkel csak alig 3%. Ami viszont megdöbbentő, hogy a magyar adatok a szülőkkel való Messengerezésben verik a cseh és a lengyeleken kívül az összes többi európai országét.

Tematikus bontásban viszont teljesen kiegyenlített a kép, nem mondható el, hogy mi magyarok valamely konkrét témáról csevegnénk szívesen online, hiszen a kérdőívben szereplő hírek/pletykák, gyakorlati dolgok, tanácsok, oktatás, vizsgaeredmények, szerelmi élet, munka, karrier, egészség, buli, nyaralás is kiegyenlített módon a válaszadók egyik felének jelentettek jellemző tematikát. A kutatás szerint mi nem szeretünk viszont pénzről és sportról beszélgetni online.

A szöveges üzengetésen kívül Magyarországon kiemelkedően sokan használják a fotó és fájlmegosztást, ami nem meglepetés. Aki dolgozik, az tudja, hogy naponta emailben is mennyi vicces kép, ppt vagy flash hülyeség érkezik, ezt nyilván az IM rendszerekben sem mellőzik a magyarok. Valószínűleg ennek köszönhető az is, hogy időről-időre végigsöpör az országon valamilyen Live Messenger vírus is, ami a fotókhoz és az egyéb vicces anyagokhoz hasonlóan körülbelül 1-2-3 hónap alatt járja be a teljes közösséget, mielőtt kimerülne. Nem szeretünk viszont játszani IM-ek alatt, ami azzal magyarázható, hogy ezeket a programokat valóban háttérben használjuk, miközben internetezünk, böngészünk vagy éppen dolgozunk.

Ha valamiért éppen nem IM rendszereken kommunikálunk, ami a válaszadók majd egy hatodának az elsődleges csatorna, akkor többnyire telefonon beszélünk, viszont kiugróan magas azoknak a száma, akik a közösségi szájtokat tartják az elsődleges felületnek, ha kapcsolattartásról van szó. Ennek a magyarázata lehet az iWiW hegemónia is, illetve a fiatalok által oly annyira szeretett tini közösségi oldalak térnyerése is. Ami meglepő, hogy 6% a papírlevelet jelölte meg elsődlegesként, az emailt pedig mindössze 4%.

Egy kutatásnál minden esetben fontos a minta összetétele, s azt hangsúlyozni kell, hogy ez egy nem reprezentatív felmérés, amit 15 ezer olyan ember töltött ki, akik használják a Live Messengert és észre is vették a kliens ablak alsó részében a felhívást a kutatásra. Azt sem kell feltételezni, hogy minden korosztályból azonos arányban vettek részt, így a felhasználók korosztályos besorolására sem alkalmas. Ennek ellenére a fenti adatok értelmezéséhez mindenképp fontos tudni, hogy a kitöltők 5%-a 12 év alatti, 42% 13-19 éves, 30% huszonéves, 16% 30-49 közti és mindössze 5% és 2% múlt el 50 illetve 60.

A kutatáson túl az egyéb hasonló szolgáltatásokkal kapcsolatos tendenciákból arra lehet következtetni, hogy Magyarországon érvényes az aranyszabály, miszerint az első belépő mindent visz. Hiába jelenik meg újabb, jobb, praktikusabb, kényelmesebb, okosabb, ügyesebb, ha valami elterjedt, akkor a tömegek átállítása nem működik. A különböző üzenetküldők párhuzamos használatára való hajlandóság pedig az életkorral fordítottan arányos: amíg a tinik képesek egyidőben fent lógni Skype-on, Live Messengeren, GTalkon és ICQ-n is akár, addig az idősebbek gyomra ezt kevésbé veszi be.

Akinek mégis fontos, hogy egyszerre elérje a különböző helyeken lévő ismerőseit, az pedig tudja használni a kombinált programokat, amivel egy felületen egyszerre látszik több rendszerbeli minden ismerősünk. Arra egyelőre korai gondolni, hogy a nagy cégek átjárhatóvá teszik egymás közt a szolgáltatásaikat, ahogy ma természetes, hogy egy másik mobil szolgáltató ügyfelét is fel lehet hívni, hiszen ez a fajta konszolidáció csak akkor következik be, ha már teljesen telített a piac, ami pedig még messze van.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • xmodule #72
    Szerintem az msn 8.5 től nem olyan bugos.nekem legalábbis jól megy. Igaz kiveszek belőle pár cuccot. Engem pl zavar a sok mozgo szar smile meg ilyen animációk, meg az idióta betűtípusok is. Ezeket alapbol kikapcsolom a programban. Így még használható.Ennyi.
  • szvini #71
    Én is szoktam meebo-zni :D,de akkor soroljunk még párat mellé, legyen miből válogatni:
    http://webmessenger.msn.com/ - persze ez elég gány, egy éve nem használtam, nemtom mit változott azóta

    http://www.ebuddy.com/ - ez is fasza, valamivel extrábbnak tünt mint a meebo, de mióta megláttam se sokat használtam még :D, szóval nem nyilatkozom.

    http://www7.messengerfx.com/

    Na msot hirtelen ennyi jutott eszembe, amivel eddig találkoztam
  • Laslow #70
    A hazai ADSL elterjedés előtt még mindenki ICQ-t használt, de az sem volt egy leányálom. Teletömködték milliónyi sosem használt funkcióval, illetve a reklámokat is úgy kellett kihekkelni belőle.

    Aztán hirtelen mindenkinek lett nete, a Windowsban meg mi van alapból? MSN. MSN, ami átlagosan 5kb/s sebességgel működik fájlküldésnél. Ami 75000 szmájlit meg ugráló, csillogó-villogó izét tartalmaz. Rosszul vagyok tőle, de mindenki ezt használja, muszáj nekem is, ha nem akarok "eltűnni".

    Miranda: MSN, ICQ, IRC, Skype, stb egyben. Reklámok nélkül, ingyenesen. Nem mondom, hogy tökéletes, mert az átszinezett, dőlt betűs neveket nem helyesen jeleníti meg, amíg át nem nevezem a contactot egyszerűen csak arra, ami. Amúgy bevált. Ha meg munkahelyen vagyok, ahol tiltottak az ilyen progik, www.meebo.com
  • Mcsiv #69
    lassan 10 éve ircelek, lassan 5 éve msn-en is elérhető vagyok. Igaz, az msn egy rémálom (a bugos és lassú kliens miatt), de amire szánták arra megfelel. Msn ablak most is nyitva, nem véletlenül, szomszéd szobában ülő kollegával beszélgetek, egyszerűbb mint átmenni hozzá:)
  • TheRaven #68
    ilyen probléma nekem éppen a régebbiekkel volt, de ha mielőtt bezárod az msnt kijelentkezel belőle akkor biztos megmarad a személyes üzeneted is... hát a myvipbe meg engem sokkal jobban idegesít h bejön az elkúrtuk oldal aztán onnan se előre se hátra, de nem is azt mondtam h máris jobb csak h lényegesen motiváltabbak a fejlesztői és többre fogja vinni mint az iwiw...

    ez az eldobható email mekkora jó;D kár h el fogom felejteni mire szükségem lesz rá:S:D:D
  • balage187 #67
    Azert van sok freemail, amiert te is irtad: mert nem akar senki se valtani. Lehet, hogy at lehet iranyitani, de mondjuk az atiranyitas sem orok, asszem az email cim torlodik egy ido utan. Legalabbis az en regi cimem torlodott. Masreszrol meg van egy rakas email, amit meg akarsz tartani (legalabbis nekem). Ha csinalsz egy uj mail cimet, akkor a regi mailjeiddel mi lesz? At lehet persze kuldeni a fontosabbakat, de ha sokat kell, akkor az mar sok munka. Szoval szerintem nagyon korulmenyes mail szolgaltatot valtani.

    Amikor elindult a Citromail en regeltem ra es, akkor azt a cimet kezdtem hasznalni. Azota mar van Gmailem is (sztem mar 1 eve), de meg nem alltam at. At szeretnek, de folyton halasztgatom, pedig sokkal jobb ezt beismerem.

    MSN-rol meg annyit, hogy azert tenyleg jo kerdes, hogy a 2 millabol mennyi inaktiv. Az en kornyezetemben minden kb. 12-18 evesnek MSN-je van, de az idosebbeknek meg Skype. Egyebkent en Skype parti vagyok, nekem az eddig tokeletesen mukodott es kicsit "komolyabb", mint az MSN. Az MSN tele van idegesito dolgokkal, bar en legutobb talan a 6-os verziot hasznaltam az is sokat szarakodott pl. fajlkuldesnel.
  • herbalyz17 #66
    jaja...
    nekem is 3 azonosítóm volt.
    mind a 3 behalt.
  • BártfaiB #65
    Persze, mert magyarországon mindenkinek több is van. A kétmillió azonosító nem kétmillió embert takar.
  • szvini #64
    Na de amúgy sztem azért használják ezt, mert egy átlag juzer, értem ez alatt, aki odáig terjed hogy bekapcsolja a gépet, meg kikapcs :D, szóval bátyám még keresni sem tud a neten, attól ne várjuk el, hogy majd itt alternatívákat fog keresni, mert nem, nem ért hozzá, nem is érdekli, csak legyen a szájában és kész, sokan vannak ilyenek (sajna).

    Na a freemailos oldalt még én sem értem, azt hittem fogyóban vannak a használói, de egy nem régi körlevélben amit kaptam, rengeteg freemail-os cím volt, meg is lepődtem. Pedig itt már szerintem aki emailozik, ismerik az alternatívákat, vagy mégsem :D.

    De megsúgom mindenkinek, aki ódzkodik az email cím váltástól, mert az is van legalább olyan szörnyű mind egy új telefon szám, hogy a freemail-on speciel van és még elvileg működik is az átirányítás, tehát ha csinálsz egy másik szolgáltatónál emailt, és oda átirányítod a freemailt, utánna soha többet nem kell felmenned a freemailra, ha esetleg valaki eddig nem tudta volna :).

    A másik, meg ha valaki gyorsan akar egy email címet csak mert valahova be akar regelni és utánna soha többé nem kell neki a cím, annak javaslom az eldobható email címet, amit lehet 1-2 órára, 1-2 napra stb.. és utánna megszűnik. Remélem mondtam valakinek újat :), be is linkelek egy példa oldalt, két kattintásra kész a cím, ez is átirányítja a levelet egy létező címre, nincs is külön kezelő felület.
    http://eldobhato.mpp.hu/
  • szvini #63
    De aki ügyesebb, Live-ból is kidobhatja a reklámot :)