Gyurkity Péter
Ballmer: Túl nagy falat volt a Vista
A Microsoft éves cégvezetői találkozóját ezúttal is Steve Ballmer nyitotta meg, aki meglepően őszintének tűnt a Vista fejlesztésével, annak költségeivel, valamint a piaci fogadtatásával kapcsolatban. Átfogó képet ezúttal nem adott cége stratégiai helyzetéről, ehelyett inkább a számítási felhőkre, valamint az általános üzleti útmutatókra koncentrált. Ám így is szóba került a sokak által elfeledni kívánt operációs rendszer, valamint a vetélytársak némelyike.
Jellemző, hogy Ballmer előadásának címe a számítási felhőkkel, valamint az ezen a téren mutatkozó lehetőségek megragadására utalt, mint ahogy az sem lehet véletlen, hogy a sajtó ezúttal az ajtók mögött várhatta csak az elhangzottak összegzését. Igaz, ez utóbbi körülményt nagyban orvosolja, hogy webcast formájában Ballmer több, mint 30 perces beszéde teljes egészében megtekinthető a cég honlapján. A megszokott stratégiai jellegű jelentés ezúttal elmaradt, helyette egy általánosabb, amolyan "üzleti útmutató sikeres cégvezetőknek" jellegű beszédet hallgathattak végig a megjelentek, akik maguk is többnyire vezérigazgatói minőségben vettek részt a találkozón.
Ballmer öt pontban foglalta össze egy cég felvirágoztatásának és biztos jövőjének zálogát, ezek sorrendben: tehetséges munkatársak toborzása, kiegyensúlyozott befektetések végrehajtása, a megfelelő területeken végrehajtott innováció, a termékek helyes mértékben történő adagolása (nevezzük nevén), valamint a megfelelő tétek megjátszása - ilyen például a számítási felhők területe is. Véleménye szerint a Microsoft immár mind az öt területen jól szerepel. Elmondta, hogy a főiskolákról kikerülő pályakezdőket 70-75 százalékban tudják lecsapni a riválisok kezéről, ezt pedig tapasztalt öreg motorosokkal egészítik ki a kiválasztott pozíciókban, ami szintén nagyon fontos lehet a jövőt illetően.
Jeff Bezos-t, az Amazon vezérigazgatóját idézve ehhez hozzátette, hogy a legrosszabbul akkor járunk, ha nem tesszük meg a megfelelő téteket, nem használjuk ki az új lehetőségeket, vagyis ha kimaradunk a játszmából. Itt persze a cég első emberének kell megválasztania a helyes lépéseket, illetve minden két-három évben felül kell vizsgálni a meglévő portfóliót, módosítva, rendezve a termékpalettát.
Elismerte, hogy a Microsoft olykor túlságosan messzire tekintett a jövőbe (ide sorolhatjuk nyugodtan a WinFS esetét), ám nem ért egyet azzal a véleménnyel, hogy az interneten immár minden hatodik hónapban fontos fejleményekre kerül sor, amelyeket elmulasztva végleg lemaradhatunk. Elmondása szerint rengeteg új ötletet hagynak ki ahhoz képest, hogy ők rendelkeznek az egyik legszélesebb érdeklődési körrel (technológiai értelemben és a megjelenő termékek tekintetében).
A Windows Vistával kapcsolatban Ballmer kifejtette, hogy rengeteg pénzt és munkát öltek egy olyan termékbe, amely végül megfeneklett a rossz időzítés és a rosszul végrehajtott megjelenés miatt. A szoftvercégnek több, mint 6 milliárd dollárjába került a fejlesztés, ami hatalmas összeg, ehhez képest viszont a Vista meg sem tudta közelíteni a Windows XP eredményét. A cégvezető szerint túl nagy fába vágták a fejszéjüket, különösen azután, hogy 6 évig nem álltak elő új termékkel ezen a téren. (Mások ezt úgy értelmezik, hogy valódi innováció helyett a Microsoft egy DRM-szörnyet fogadott el utódként, amely azután törvényszerűen bukott meg a vásárlók ellenállásán.)
Ballmer fenti kijelentése némileg meglepő, hiszen korábban védte a Vista sebességét és funkcionalitását, főként a kalózkodás mértékét hozva fel a lassú terjedés okaként. Mostanra azonban változott a helyzet, hiszen az operációs rendszer immár nem a cég zászlóshajója, szerepét betöltötte a Windows 7, amely igencsak kedvező fogadtatásra talált (talán ez volt a Vista egyetlen előnye üzleti szempontból). Jellemző, hogy az utódnak mindössze 7 hónapjába került, mire meghaladta a Vista eladási adatait, mostanra pedig már az XP számít az elsődleges vetélytársnak.
A találkozót követően nem sokkal a cégvezető a Fortune magazinnak adott interjújában a mobil operációs rendszerek szegmenséről is beszélt, itt pedig kifejtette azon véleményét, miszerint az Android egyáltalán nem ingyenes. Elsőként az Apple teljesítményét emelte ki, amely mindenképpen elismerésre méltó, ám ennek ellenére még mindig nem álmodozhatnak az első két helyről, hiszen azt továbbra is a Nokia, valamint a RIM birtokolja. Szerinte a Google stratégiája már jobban hasonlít a sajátjukra, hiszen ők is szinte kizárólag a szoftverre helyezik a hangsúlyt.
Ballmer elmondta, hogy az Android valójában nem ingyenes, hiszen a háttérben ott vannak a jelentős jogdíjak, amelyek az operációs rendszer felhasználásához kapcsolódnak és megkerülhetetlenek - az már más kérdés, hogy közvetlen módon pénzt kérnek-e a termékért. Ezzel sem tudta meggyőzni azonban a kérdezőt és az olvasókat, ellenérvként ugyanis rögtön ott a tény, miszerint az Android nem kerül semmibe a készülékek gyártóinak és a felhasználóknak, míg a Windows Phone operációs rendszer árát a gyártók és a forgalmazók végül mégiscsak áthárítják a vásárlókra. Az már csak hab a tortán, hogy a rivális platform funkcionalitása is jobb, rendelkezik néhány olyan opcióval, amely egyelőre hiányzik a Microsoft mobil kínálatából (ilyen például a copy-paste és a multitaszk), így Ballmer válasza nem tekinthető kielégítőnek.
A jelenlegi helyzet alapján elmondhatjuk, hogy a mobil szegmensben is ráférne egy Vista a Microsoftra, már amennyiben ez azzal jár, hogy tanulnak a hibákból és ezt követően jobb, versenyképesebb termékekkel állnak elő. Az asztali vonalon ez többé-kevésbé megtörtént, idén számos újdonsággal jelentkeznek (gondoljunk csak a Live szolgáltatások megújulására, a Natal érkezésére, vagy akár az Office 2010 csomagra) - meglátjuk, hogy a riválisok mennyiben tudják kihasználni az átmeneti gyengélkedést.
Jellemző, hogy Ballmer előadásának címe a számítási felhőkkel, valamint az ezen a téren mutatkozó lehetőségek megragadására utalt, mint ahogy az sem lehet véletlen, hogy a sajtó ezúttal az ajtók mögött várhatta csak az elhangzottak összegzését. Igaz, ez utóbbi körülményt nagyban orvosolja, hogy webcast formájában Ballmer több, mint 30 perces beszéde teljes egészében megtekinthető a cég honlapján. A megszokott stratégiai jellegű jelentés ezúttal elmaradt, helyette egy általánosabb, amolyan "üzleti útmutató sikeres cégvezetőknek" jellegű beszédet hallgathattak végig a megjelentek, akik maguk is többnyire vezérigazgatói minőségben vettek részt a találkozón.
Ballmer öt pontban foglalta össze egy cég felvirágoztatásának és biztos jövőjének zálogát, ezek sorrendben: tehetséges munkatársak toborzása, kiegyensúlyozott befektetések végrehajtása, a megfelelő területeken végrehajtott innováció, a termékek helyes mértékben történő adagolása (nevezzük nevén), valamint a megfelelő tétek megjátszása - ilyen például a számítási felhők területe is. Véleménye szerint a Microsoft immár mind az öt területen jól szerepel. Elmondta, hogy a főiskolákról kikerülő pályakezdőket 70-75 százalékban tudják lecsapni a riválisok kezéről, ezt pedig tapasztalt öreg motorosokkal egészítik ki a kiválasztott pozíciókban, ami szintén nagyon fontos lehet a jövőt illetően.
Jeff Bezos-t, az Amazon vezérigazgatóját idézve ehhez hozzátette, hogy a legrosszabbul akkor járunk, ha nem tesszük meg a megfelelő téteket, nem használjuk ki az új lehetőségeket, vagyis ha kimaradunk a játszmából. Itt persze a cég első emberének kell megválasztania a helyes lépéseket, illetve minden két-három évben felül kell vizsgálni a meglévő portfóliót, módosítva, rendezve a termékpalettát.
Elismerte, hogy a Microsoft olykor túlságosan messzire tekintett a jövőbe (ide sorolhatjuk nyugodtan a WinFS esetét), ám nem ért egyet azzal a véleménnyel, hogy az interneten immár minden hatodik hónapban fontos fejleményekre kerül sor, amelyeket elmulasztva végleg lemaradhatunk. Elmondása szerint rengeteg új ötletet hagynak ki ahhoz képest, hogy ők rendelkeznek az egyik legszélesebb érdeklődési körrel (technológiai értelemben és a megjelenő termékek tekintetében).
A Windows Vistával kapcsolatban Ballmer kifejtette, hogy rengeteg pénzt és munkát öltek egy olyan termékbe, amely végül megfeneklett a rossz időzítés és a rosszul végrehajtott megjelenés miatt. A szoftvercégnek több, mint 6 milliárd dollárjába került a fejlesztés, ami hatalmas összeg, ehhez képest viszont a Vista meg sem tudta közelíteni a Windows XP eredményét. A cégvezető szerint túl nagy fába vágták a fejszéjüket, különösen azután, hogy 6 évig nem álltak elő új termékkel ezen a téren. (Mások ezt úgy értelmezik, hogy valódi innováció helyett a Microsoft egy DRM-szörnyet fogadott el utódként, amely azután törvényszerűen bukott meg a vásárlók ellenállásán.)
Ballmer fenti kijelentése némileg meglepő, hiszen korábban védte a Vista sebességét és funkcionalitását, főként a kalózkodás mértékét hozva fel a lassú terjedés okaként. Mostanra azonban változott a helyzet, hiszen az operációs rendszer immár nem a cég zászlóshajója, szerepét betöltötte a Windows 7, amely igencsak kedvező fogadtatásra talált (talán ez volt a Vista egyetlen előnye üzleti szempontból). Jellemző, hogy az utódnak mindössze 7 hónapjába került, mire meghaladta a Vista eladási adatait, mostanra pedig már az XP számít az elsődleges vetélytársnak.
A találkozót követően nem sokkal a cégvezető a Fortune magazinnak adott interjújában a mobil operációs rendszerek szegmenséről is beszélt, itt pedig kifejtette azon véleményét, miszerint az Android egyáltalán nem ingyenes. Elsőként az Apple teljesítményét emelte ki, amely mindenképpen elismerésre méltó, ám ennek ellenére még mindig nem álmodozhatnak az első két helyről, hiszen azt továbbra is a Nokia, valamint a RIM birtokolja. Szerinte a Google stratégiája már jobban hasonlít a sajátjukra, hiszen ők is szinte kizárólag a szoftverre helyezik a hangsúlyt.
Ballmer elmondta, hogy az Android valójában nem ingyenes, hiszen a háttérben ott vannak a jelentős jogdíjak, amelyek az operációs rendszer felhasználásához kapcsolódnak és megkerülhetetlenek - az már más kérdés, hogy közvetlen módon pénzt kérnek-e a termékért. Ezzel sem tudta meggyőzni azonban a kérdezőt és az olvasókat, ellenérvként ugyanis rögtön ott a tény, miszerint az Android nem kerül semmibe a készülékek gyártóinak és a felhasználóknak, míg a Windows Phone operációs rendszer árát a gyártók és a forgalmazók végül mégiscsak áthárítják a vásárlókra. Az már csak hab a tortán, hogy a rivális platform funkcionalitása is jobb, rendelkezik néhány olyan opcióval, amely egyelőre hiányzik a Microsoft mobil kínálatából (ilyen például a copy-paste és a multitaszk), így Ballmer válasza nem tekinthető kielégítőnek.
A jelenlegi helyzet alapján elmondhatjuk, hogy a mobil szegmensben is ráférne egy Vista a Microsoftra, már amennyiben ez azzal jár, hogy tanulnak a hibákból és ezt követően jobb, versenyképesebb termékekkel állnak elő. Az asztali vonalon ez többé-kevésbé megtörtént, idén számos újdonsággal jelentkeznek (gondoljunk csak a Live szolgáltatások megújulására, a Natal érkezésére, vagy akár az Office 2010 csomagra) - meglátjuk, hogy a riválisok mennyiben tudják kihasználni az átmeneti gyengélkedést.