Gyurkity Péter
Továbbra is képtelen előzni a Bing
Minden véget ér egyszer, ez azonban a Google keresője esetében valahogy nem akar megvalósulni. A Microsoft ugyan az utóbbi időben mindent megtett, hogy komoly versenyzőként jelenjen meg az internetes keresők terén, ehhez pedig a Yahoo együttműködését is sikerült megnyerniük, ám együtt sem képesek megközelíteni a nagy riválist, amely csak lassan, apránként hajlandó veszíteni súlyából.
A kis győzelmek ellenére tehát nyugaton a helyzet változatlan, a keresőknél továbbra is mindent visz a Google, míg a szoftvercég próbálkozik, a Yahoo pedig már lassan önmagát is képtelen meghatározni. A felhasználók többsége jól látható módon nem hajlandó változtatni szokásain, amire éppen a Bing-Yahoo páros belső erőviszonya a legjobb példa.
Az elmúlt napokban a Hitwise legújabb felmérése adott apropót a különböző elemzői megnyilvánulásoknak és hosszabb lélegzetvételű összefoglalóknak, amelyekben az elmúlt egy év eredményeit vették szemügyre, leginkább a Microsoft szemszögéből. Tették ezt azért, mert nagyjából egy év telt el azóta, hogy a Yahoo találatait is a Bing technológiája révén szolgáltatják az internetezőknek, így érdemes volt áttekinteni a jelenleg helyzetet, valamint az elmúlt egy év fejleményeit. Az amerikai adatok alapján nyilvánvaló, hogy bár sikerült növelni a piaci részesedést, ennek mértéke elmarad a várttól, a Bing pedig önmagában még mindig nem jön komolyan számításba az első helyért folytatott küzdelemben.
Augusztusban a tengerentúlon az összes keresések 65 százalékát szolgálta ki a Google platformja, míg a Bing technológiájára építő Microsoft-Yahoo páros nagyjából 30 százalékot tudott kihasítani magának (a két cég eredetileg 2009-ben állapodott meg az együttműködésről, amelynek értelmében a keresések lebonyolításáért a Bing, az ebből származó bevételekért pedig a Yahoo lesz a felelős). Ez mintegy 4 százalékos javulást jelent az egy évvel ezelőtti állapotokhoz képest, ami szép eredmény, mégsem elégíti ki az érintetteket, egyes hírek szerint pedig a Microsoft fő részvényeseinek egy része legszívesebben a komplett rendszertől megszabadulna, főleg azért, mert az nem váltotta be a hozzá fűzött (meglehetősen vérmes) reményeket. Különösen érdekes, hogy míg a sok problémával küzdő, lassan önmaga meghatározására sem képes Yahoo még mindig 16 százalékot birtokol, addig a Bing alig 13 százalékra tudott felkapaszkodni, vagyis rendkívül nehéz változtatni a felhasználók szokásain.
A Yahoo háza táján uralkodó viszonyokra jellemző, hogy Carol Bartz legutóbbi vezérigazgatót éppen a napokban rúgták ki telefonon keresztül, az indok itt is a vártnál rosszabb teljesítmény, az eredmények elmaradása volt. Miközben a cég egyre inkább eltávolodik hajdani gyökereitől (ti. az internetes kereséstől), egyszerűen képtelen a remélt új profil tűrhető körülrajzolására, nincs karaktere a vállalatnak, ez azonban nem akadályozza meg az oldalhoz és annak szolgáltatásihoz szokott internetezőket abban, hogy továbbra is ott végezzék el ügyes-bajos dolgaikat. A Bing számos érdekességet és hasznos funkciót kínál, ezek tárházát folyamatosan igyekeznek bővíteni (lásd a kifejezetten a Google Maps és Street View ellen kialakított opciókat), a nagy többség marad a bevált megoldásoknál, legfeljebb egy-két alkalommal látogat el az oldalra, hogy azután a gyors próba után visszatérjen régi kedvencéhez.
Felmerült az is, hogy a Yahoo az AOL-lal egyesülve folytatná pályafutását, erről több forrás is beszámolt, ezt követően azonban a CNBC úgy értesült, hogy a cég vezetése nem érdekelt egy ilyen partneri kapcsolatban. A Microsofttal folytatott együttműködés eközben igencsak rögös úton jár, amire jó példa, hogy bár az összesített eredmény jobb képet mutat a tavalyihoz képest, a Yahoo által szolgáltatott forgalom ugyanezen idő alatt 60-ról 40 százalékra csökkent, vagyis számukra egyáltalán nem volt kedvező a Bing alapjaira történő átállás. Az egy kattintásra eső bevétel szintén javult, ez azonban nem járt együtt a hirdetésekre történő kattintások számának kellő növekedésével, ami már a stagnálás jele, és súlyos problémákat vetít előre.
Elmondható tehát, hogy a Google - kisebb veszteségek, a 71-ről 65 százalékra történő visszaszorulás ellenére - magabiztosan tartja első helyét, ez pedig az új slágertermékek gyors terjedésével a jövőben sem változik majd. Azt tudjuk, hogy a mobil szférában a cég nagyon előnyös helyzetet alakított ki magának, Android platformjuk szinte verhetetlen az új okostelefonok körében, ezzel egyedül az iPhone tud vetélkedni, míg a Microsoft itt sem igazán remekel a Windows Phone 7 operációs rendszerrel, amely az új készülékek körében alig 1 százaléknál tart, miközben a kivonultatott Windows Mobile még mindig 7 százalékot birtokol. Az Android magabiztos vezetése nyilván a Google Search helyzetét is erősíti a mobil szférában, itt a WP7 talán a Nokiára támaszkodva tud majd magára találni, ha ez egyáltalán sikerül az érkezőben lévő telefonokkal.
Új szereplők belépése, illetve felemelkedése nem igazán várható, hiszen a mostani felmérés arra is rámutat, hogy a többiek a "futottak még" kategóriában találhatók, itt 64 másik versenyző ért el együttesen alig 6 százalékot. A piacon tehát továbbra is a három nagy osztozik, ebben nagy változás nem túl valószínű, legfeljebb annyi történhet, hogy a Yahoo végképp elszakítja magát a szegmenstől, amely azonban minden bizonnyal a kegyelemdöfést jelentené számukra, így ezt talán mégsem fogják meglépni.
Természetesen megjósolni sem lehet, hogy a jövőben a Bing pontosan mihez tud majd kezdeni ígéretes, majd ezt követően lassú emelkedést produkáló rajtjával (a Twitter-bejegyzések integrációja biztosan megmarad), ám a Google helyzete betonbiztosnak tűnik, annál is inkább, mert itt már egy cégbirodalomról van szó, rengeteg eltérő szolgáltatással - de ez mindenkinek a könyökén jön ki, több szót nem is érdemel.
Érdekességként annyi még elmondható, hogy a Hitwise adatai szerint még mindig vezetnek az egy, illetve két szóval operáló internetes keresések, a kettő együtt az összes beérkezett kérelem felét teszi ki. Az úgynevezett rövidebb keresések (az egytől négy szóig terjedő összetételek) csaknem 84 százalékot birtokolnak, míg a hosszabbak (az 5 szónál többet tartalmazók) a maradékon osztoznak.
A kis győzelmek ellenére tehát nyugaton a helyzet változatlan, a keresőknél továbbra is mindent visz a Google, míg a szoftvercég próbálkozik, a Yahoo pedig már lassan önmagát is képtelen meghatározni. A felhasználók többsége jól látható módon nem hajlandó változtatni szokásain, amire éppen a Bing-Yahoo páros belső erőviszonya a legjobb példa.
Az elmúlt napokban a Hitwise legújabb felmérése adott apropót a különböző elemzői megnyilvánulásoknak és hosszabb lélegzetvételű összefoglalóknak, amelyekben az elmúlt egy év eredményeit vették szemügyre, leginkább a Microsoft szemszögéből. Tették ezt azért, mert nagyjából egy év telt el azóta, hogy a Yahoo találatait is a Bing technológiája révén szolgáltatják az internetezőknek, így érdemes volt áttekinteni a jelenleg helyzetet, valamint az elmúlt egy év fejleményeit. Az amerikai adatok alapján nyilvánvaló, hogy bár sikerült növelni a piaci részesedést, ennek mértéke elmarad a várttól, a Bing pedig önmagában még mindig nem jön komolyan számításba az első helyért folytatott küzdelemben.
Augusztusban a tengerentúlon az összes keresések 65 százalékát szolgálta ki a Google platformja, míg a Bing technológiájára építő Microsoft-Yahoo páros nagyjából 30 százalékot tudott kihasítani magának (a két cég eredetileg 2009-ben állapodott meg az együttműködésről, amelynek értelmében a keresések lebonyolításáért a Bing, az ebből származó bevételekért pedig a Yahoo lesz a felelős). Ez mintegy 4 százalékos javulást jelent az egy évvel ezelőtti állapotokhoz képest, ami szép eredmény, mégsem elégíti ki az érintetteket, egyes hírek szerint pedig a Microsoft fő részvényeseinek egy része legszívesebben a komplett rendszertől megszabadulna, főleg azért, mert az nem váltotta be a hozzá fűzött (meglehetősen vérmes) reményeket. Különösen érdekes, hogy míg a sok problémával küzdő, lassan önmaga meghatározására sem képes Yahoo még mindig 16 százalékot birtokol, addig a Bing alig 13 százalékra tudott felkapaszkodni, vagyis rendkívül nehéz változtatni a felhasználók szokásain.
A Yahoo háza táján uralkodó viszonyokra jellemző, hogy Carol Bartz legutóbbi vezérigazgatót éppen a napokban rúgták ki telefonon keresztül, az indok itt is a vártnál rosszabb teljesítmény, az eredmények elmaradása volt. Miközben a cég egyre inkább eltávolodik hajdani gyökereitől (ti. az internetes kereséstől), egyszerűen képtelen a remélt új profil tűrhető körülrajzolására, nincs karaktere a vállalatnak, ez azonban nem akadályozza meg az oldalhoz és annak szolgáltatásihoz szokott internetezőket abban, hogy továbbra is ott végezzék el ügyes-bajos dolgaikat. A Bing számos érdekességet és hasznos funkciót kínál, ezek tárházát folyamatosan igyekeznek bővíteni (lásd a kifejezetten a Google Maps és Street View ellen kialakított opciókat), a nagy többség marad a bevált megoldásoknál, legfeljebb egy-két alkalommal látogat el az oldalra, hogy azután a gyors próba után visszatérjen régi kedvencéhez.
Felmerült az is, hogy a Yahoo az AOL-lal egyesülve folytatná pályafutását, erről több forrás is beszámolt, ezt követően azonban a CNBC úgy értesült, hogy a cég vezetése nem érdekelt egy ilyen partneri kapcsolatban. A Microsofttal folytatott együttműködés eközben igencsak rögös úton jár, amire jó példa, hogy bár az összesített eredmény jobb képet mutat a tavalyihoz képest, a Yahoo által szolgáltatott forgalom ugyanezen idő alatt 60-ról 40 százalékra csökkent, vagyis számukra egyáltalán nem volt kedvező a Bing alapjaira történő átállás. Az egy kattintásra eső bevétel szintén javult, ez azonban nem járt együtt a hirdetésekre történő kattintások számának kellő növekedésével, ami már a stagnálás jele, és súlyos problémákat vetít előre.
Elmondható tehát, hogy a Google - kisebb veszteségek, a 71-ről 65 százalékra történő visszaszorulás ellenére - magabiztosan tartja első helyét, ez pedig az új slágertermékek gyors terjedésével a jövőben sem változik majd. Azt tudjuk, hogy a mobil szférában a cég nagyon előnyös helyzetet alakított ki magának, Android platformjuk szinte verhetetlen az új okostelefonok körében, ezzel egyedül az iPhone tud vetélkedni, míg a Microsoft itt sem igazán remekel a Windows Phone 7 operációs rendszerrel, amely az új készülékek körében alig 1 százaléknál tart, miközben a kivonultatott Windows Mobile még mindig 7 százalékot birtokol. Az Android magabiztos vezetése nyilván a Google Search helyzetét is erősíti a mobil szférában, itt a WP7 talán a Nokiára támaszkodva tud majd magára találni, ha ez egyáltalán sikerül az érkezőben lévő telefonokkal.
Új szereplők belépése, illetve felemelkedése nem igazán várható, hiszen a mostani felmérés arra is rámutat, hogy a többiek a "futottak még" kategóriában találhatók, itt 64 másik versenyző ért el együttesen alig 6 százalékot. A piacon tehát továbbra is a három nagy osztozik, ebben nagy változás nem túl valószínű, legfeljebb annyi történhet, hogy a Yahoo végképp elszakítja magát a szegmenstől, amely azonban minden bizonnyal a kegyelemdöfést jelentené számukra, így ezt talán mégsem fogják meglépni.
Természetesen megjósolni sem lehet, hogy a jövőben a Bing pontosan mihez tud majd kezdeni ígéretes, majd ezt követően lassú emelkedést produkáló rajtjával (a Twitter-bejegyzések integrációja biztosan megmarad), ám a Google helyzete betonbiztosnak tűnik, annál is inkább, mert itt már egy cégbirodalomról van szó, rengeteg eltérő szolgáltatással - de ez mindenkinek a könyökén jön ki, több szót nem is érdemel.
Érdekességként annyi még elmondható, hogy a Hitwise adatai szerint még mindig vezetnek az egy, illetve két szóval operáló internetes keresések, a kettő együtt az összes beérkezett kérelem felét teszi ki. Az úgynevezett rövidebb keresések (az egytől négy szóig terjedő összetételek) csaknem 84 százalékot birtokolnak, míg a hosszabbak (az 5 szónál többet tartalmazók) a maradékon osztoznak.