Berta Sándor

Gyorsabb fejlődést szeretne Peter Thiel

Peter Thiel volt az első aki tőkével segítette Zuckerberget a Facebook létrehozásában, és más fiatalokat is aktívan segít. Véleménye szerint világunkban túl kevés az innováció.

Peter Thiel a Stanford Egyetemen tanult, dolgozott ügyvédként és befektetési bankárként, de igazán ismertté akkor vált, amikor nagy céggé tette a Facebookot és a PayPalt. 1998-ban lett a PayPal vezetője, de amellett is számos projektben vett, illetve vesz részt. Többek között támogatja a Palantir Technologies adatelemző vállalatot, amely titkosszolgálatoknak dolgozik; a Seasteading Institute nevű tengeri lakóplatformokat fejlesztő szervezetet, a Singularity Institute célja pedig az embereknél okosabb robotok létrehozása. A PayPalt 1,5 milliárd dollárért adta el, a vásárló az eBay volt. Ő volt az első, aki segítséget nyújtott Mark Zuckerberg Facebook-alapítónak.

Igazi szürke eminenciás, sosem az események irányítója, de nem lehet figyelmen kívül hagyni. Amennyire visszahúzódó a környezetével, annyira szárnyal az ötleteit tekintve. Olyan technológiák kifejlesztését támogatja amelyek a társadalmat véleménye szerint a következő szintre emelik. A Facebook létrehozásának segítését azzal indokolta, hogy akkoriban mindenki azt hitte az internetes kommunikációnak álnéven kell történnie. A közösségi oldal ugyanakkor a kezdetektől amellett állt ki, hogy az emberek a valódi nevükön kommunikáljanak, s a platformnak ezt végül sikerült is elfogadtatnia.

Thiel találkozott Mark Zuckerberg cégalapítóval és miután az meggyőzte őt a koncepcióval, adott neki 500 000 dollár támogatást. Csupán egy tanácsa volt a fiatalembernek: "El ne rontsd!" Matt Cohler egykori Facebook-menedzser szerint Thiel azonban nem csupán pénzt adott, hanem folyamatosan bátorította az ifjú vállalkozót és erősítette a hitét, hogy a közösségi portál gyorsan növekedni fog. Garri Kaszparov sakkvilágbajnok csak annyit mondott az üzletemberről: "nagyon intelligens". A sakkhoz való kötődése nem véletlen, Thiel fiatalon korosztálya hetedik legerősebb sakkjátékosa volt az USA-ban.

Thiel attól fél néhány éve, hogy a világon nem maradnak innovációk. Ezt arra alapozza, hogy számos olyan dolog nem valósult meg napjainkig, amiről az emberek az 1950-es években álmodtak. Nincsenek például új közlekedési eszközök vagy energiaforrások. Álláspontja szerint a fejlődés sokkal lassabb, mint a 19. században volt. A problémát a maga módján akarja megoldani: évente 20 olyan 20 évesnél fiatalabb diákot támogat azért, hogy saját céget alapítsanak. Nézete szerint az egyetemeken túlzottan sablonosan gondolkodóvá válnak a fiatalok. "Nem mindenki számára jó abbahagyni az egyetemi tanulmányokat, de biztos van 20 olyan személy, akik a tanulás helyett jobb dolgot is tudnának csinálni. Az, hogy ezt a mondatomat sokan kifogásolják megmutatja, hogy mennyire uniformizált módon gondolkodunk a képzésről" - hangsúlyozta a befektető.

Ugyanakkor az is igaz, hogy nem minden üzleti döntése jön be. A Clarium Capital nevű alapot azért hozta létre, mert felismerte hogy jön a gazdasági válság és azt is, hogy az olajkészletek kifogyóban vannak, az Amerikai Egyesült Államok gazdasága pedig a szakadék felé rohan. 2008 első felében az alap több mint 50 százalékos nyereséget ért el, de később elveszítette az értékének a 90 százalékát. A befektetők azért támadták, mert túlzottan megbízott a téziseiben, amelyek ugyan alapvetően jók voltak, de rossz időpontban hozta nyilvánosságra azokat.

Thiel a nagyszerű ötletei mellett arról is ismert, hogy meglehetősen keményen bírálja az IT-cégeket. Tavaly például a Google-t és Eric Schmidt menedzsert támadta. Érzése szerint a Google számára a számítógépek gyakran fontosabbak az embereknél, s erre vezethető vissza az is, hogy a társaság érdemben nem tudott részt venni a közösségi hálózatokkal kapcsolatos forradalomban. De szóvá tette azt is, hogy bár a társaság komoly összegeket fektet be az olyan innovatív technikákba, mint a robotautók, valamint támogatni akarja az aszteroidabányászatot is, de időközben egyszerűen kifogyott az ötletekből. Thiel 2012 augusztusában több mint 20,1 millió Facebook-részvénytől szabadult meg. Utólag visszagondolva, ezt sem tartja jó ötletnek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Szefmester #5
    Az innováció maximum a többi oldal szoros hozzákapcsolása, a megfigyelések, és a tudatalatti rákényszerítés a használatára pszichológiai módszerekkel. Voltak előtte hatékonyabb és normálisabb közösségi oldalak. Az hogy ennyire meghízott csak divathullám meglovagolása és a pszichológiai módszerei miatt történhetett. Előbb utóbb jön majd valami új és trendi, akkor pedig az FB mint olyan a myspace sorsára jut. (ebben nagyon reménykedem.. sok ismerősömmel már nem tudom tartani a kapcsolatot max ha beregelek az FBre. Oda meg menjenek az olasz hercegek)
  • heist #4
    És persze nincs a facebook-ban semmi innováció - még mielőtt azt hinné ez az öltönyös jóember -, sem a PayPal-ban, viszont utóbbi legalább hasznos, de oda is inkább pénz kellett mint kurva nagy ötlet meg innováció...
  • heist #3
    Nem a létrehozókat kell okolni, hanem a sok barmot, aki használja. Mai napig nem értem ezt az egész facebook marhaságot. Kb. semmire sem jó, csak magamutogatásra.

    Mondjuk magamutogató emberből van éppen elég, úgyhogy azokra mindig ki lehet találni valami üzleti modellt.
  • fecg21 #2
    Te kétségbe merészeled vonni a magyarországi olasz hercegek és grófok létezését? :D

    "Olyan technológiák kifejlesztését támogatja amelyek a társadalmat véleménye szerint a következő szintre emelik."

    Magyarul: A facebook-kal sikerült azt elérnünk hogy a potenciális vásárlóinkat még könnyedebben elérjük, még inkább a seggükben legyünk, kereskedni tudjunk az adataikkal, hatékonyabb reklámokkal tudjuk őket vásárlásra bírni-ami tekintve azt hogy sok egyénnek még a szarási szokásait is betéve ismerjük, nem is olyan nehéz feladat.
  • Szefmester #1
    "A közösségi oldal ugyanakkor a kezdetektől amellett állt ki, hogy az emberek a valódi nevükön kommunikáljanak, s a platformnak ezt végül sikerült is elfogadtatnia. "

    Szóval a világban tényleg sétálgat közel 40 olasz herceg, meg 15 csillámf@szláma, hercegnőcskék, és cicácskák meg az 180as években született emberek ahogy brúsz villiszből is van legalább 20... halálistenből is van vagy 10 minimum.. és akkor csak a magyar permutációkat nézzük. Valahogy nem sikerült az anonimitást kiűzniük.

    "Érzése szerint a Google számára a számítógépek gyakran fontosabbak az embereknél, s erre vezethető vissza az is, hogy a társaság érdemben nem tudott részt venni a közösségi hálózatokkal kapcsolatos forradalomban."

    A fészbúknak meg az emberek nem azért fontosak mert annyira szeretik őket, hanem mert belőlük van bevétel.. mármint az adataikból.

    "Olyan technológiák kifejlesztését támogatja amelyek a társadalmat véleménye szerint a következő szintre emelik."

    Aha... persze... emeli... hagyjuk már... az FB mit emelt? Az irányíthatóságot? Az univerzális gondolkodást, és a divatmajmolások elterjedését?