Berta Sándor

Szabadulnak a befektetők a Facebook-részvényektől

Néhány napon belül két olyan fontos esemény is történt a közösségi portál életében, amelyeknek aligha örült Mark Zuckerberg, a platform vezetője.

Tovább tart a konszern mélyrepülése: a közösségi oldal egyik legnagyobb és legrégebbi befektetőjének számító Peter Thiel, aki a PayPal társalapítója a héten több mint 20,1 millió Facebook-részvénytől szabadult meg. Thiel lépése azért volt meglepő, mert helye van a cég igazgatótanácsában is és ő volt az első befektetők egyike. 2004-ben 500 000 dollárral támogatta Zuckerberget, cserébe 10 százalékos tulajdonrészt kapott. Az üzletember példáját követte Dustin Moskovitz, a közösségi portál társalapítója is, aki 450 000 részvényt adott el 8,8 millió dollárért. Ugyan Moskovitz tulajdonában több mint 7 millió Facebook-részvény maradt, azonban lehetséges, hogy ezeket szintén értékesíti.

A két tranzakció is jelzi, hogy a platform nagyon komoly bajban van. "Egészen biztosan nem a bizalom jele, ha egy olyan személy, mint Peter Thiel, a részvényei gyors eladását hajtja végre" - jegyezte meg korábban Erik Gordon, a Michigani Egyetem üzleti iskolájának professzora. Thiel lépése önmagában még nem lett volna akkora csapás, de Moskovitz fontosabb személynek számít, hiszen Zuckerberg szobatársa volt a Harvard Egyetemen és később együtt alapították meg a közösségi oldalt. Az üzletember 2008-ban elhagyta a társaságot, de a részvényeit egészen mostanáig megtartotta. Amennyiben már ő sem bízik a Facebook sikerében, akkor tényleg komoly gond lehet a társaság háza táján.

Májusi kibocsátása óta a Facebook részvényeinek értéke majdnem a felére csökkent, a múlt héten csütörtökön volt először 20 dollár alatt a Wall Streeten. A közösségi oldal legrégebbi támogatóinak most először volt lehetőségük arra, hogy eladják értékpapírjaikat. Az elemzők között még folyik a vita arról, hogy akik éltek ezzel a lehetőséggel, azok vajon csak bezsebelték a több évvel ezelőtti befektetéseik nyereségét vagy kimenekülnek egy olyan cégből, amely elvesztette fényét? Több mint 270 millió részvény került egyébként a piacra. Hétfőn a Facebook bejegyzése újabb mélypontot ért el, a 19 dolláros lélektani határ átlépése egyben azt is jelenti, hogy a májusi IPO 38 dolláros induló árfolyama óta értékének felét vesztette a kaliforniai cég.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #20
    LOL Mivelhogy a kibocsajto eladasai nelkul nem lehetne "kibocsajtani", igy alap, hogy ugy kezdodik, hogy O elad.
  • sanyicks #19
    akkor csak egy idióta fanboy vagy? :D vagy hazudsz?
  • djw #18
    ez a prof biztos részvényszakértő lehet :D
  • Dany007 #17
    Muhahaha :) Ha akkor short pozícióba állsz azzal a 18 millió forinttal most lehet megdupláztad volna már a pénzed... =) Persze ehhez legalább annyira érteni kellett volna a témához, mint a short pozíció és mi a long pozíció.


    Más. A lufi ugyan még nem pukkad ki, de már ereszt. A Facebook fanoknak meg csak annyit, hogy sose felejtsék el, ebben a rendszerben ők nem ügyfelek, hanem termékek! Amit a reklámozóknak adnak el adatok formájában. Illetve reklámlehetőség formájában. Ebből él a cég. Ha ezek a befektetők / reklámozók kiszállnak a cégből akkor a cég bezárhatja a kapuit. Egy 100 milliós taglétszámból álló közösség infrastruktúráját már nem lehet annyi pénzből fenntartani, mint ahogy a kezdetek kezdetén csinálták. Egyszerűen kellenek a befektetők reklámozók pénzei.
    Én még adok neki egy 5-8 évet és szépen arra a szintre süllyed, mint a SecondLife (emlékszik még erre egyáltalán valaki? :D). Megvan, létezik, használható de már a kutya se foglalkozik vele 1-2 régi fanatikus kivételével.
  • TARTYOM #16
    Elég nagyot tévedsz
  • Bannedusermail #15
    30-40 cent sem lenne reális. A tőzsdére lépéskor 100 milliárd dollárra taksálták a Facebookot. Szerintem csak egy honlap és annyit ér, mint a szerverei, de mivel képes bevételeket generálni azért még is van értéke. Pár évig képed bevételeket produkálni, de törvényszerű, hogy nem lesz örök életű, mert divatjelenség áll mögötte. Azért használják az emberek, mert más is használja, és egyszer beindul az a folyamat, ami az ellentettje lesz a jelenlegi trendnek. Azért fogják egyre kevesebben használni, mert egyre többen hagyják el. Naivitás azt feltételezni, hogy évtizedek múlva is facebookozni fognak az emberek. Csak néhány példa. MySpace (vagy MyWip, és jellemző, hogy az ember már nem is emlékezik pontosan rá), iwiw, stb. Mondjuk annyit ér ez az egész, hogy pár év alatt ki lehet belőle préselni pénzt. Ez maximum egymilliárd dollár. Az meg úgy egy százaléka az induló részvényárfolyamnak. Úgyhogy a 38 dollár helyett 30-40 cent részvényenként.
  • nlght #14
    hmmm valami azt súgja, hogy te pl. bevásároltál a piacralépéskor
  • TARTYOM #13
    Hol van ez még attól hülyegyerek ?
  • sanyicks #12
    A nagy PUKK
    (én szóltam, várható volt)
  • skinnyman #11
    pukk.