Berta Sándor
Még csak az új webes korszak elején járunk
Albert Wenger Twitter-befektető drámai folyamatokat prognosztizált a weben. Úgy vélte, hogy média- és a kereskedelmi piacra hamarosan rá sem fogunk ismerni, az internet ugyanis mindent megváltoztat.
Az üzletember a Harvard Egyetem folytatta tanulmányait, majd internetes cégeket alapított, jelenleg pedig a Union Square Ventures (USV) menedzsereként dolgozik és fiatal vállalkozóknak segít abban, hogy pénzt kereshessenek online tevékenységeikből, emellett online programozói órákat ad. A USV portfóliójához tartozik a Twitter mellett a Shapeways és a Zynga is.
"A Google, az Amazon, a Facebook, a Wikipédia és a Twitter sokkal nagyobb mértékben változtatták meg a világot, mint ahogy azt sokan gondolják, ennek ellenére még csak a folyamat kezdetén vagyunk. Amerikában és Európában be fognak zárni a könyváruház-láncok, ennek oka főként az Amazonban, de részben a Twitterben is keresendő. A közeljövőben az elektronikai kiskereskedőkre nehezedik majd hasonló nyomás. Az újságoknál is ezt hallottuk sokáig és most számos kiadvány számára elérkezett a vég (pl. Newsweek, Financial Times Deutschland)."
"A médiára és a kereskedelemre már most alig lehet ráismerni. Az erős, hierarchikus szervezeteket dinamikus hálózatok váltják fel a gazdaságban és a politikában egyaránt, a nemzeti határok, a tulajdon és a mobilitás definíciók pedig új értelmet nyernek. Amennyiben az utóbbit megnézzük, akkor eddig az volt a szokás, hogy beszálltunk az autónkba, elmentünk a szupermarketbe, tájékozódtunk és vásároltunk. Ehelyett most az interneten rendelhetünk és futár hozza ki az élelmiszereket. Mindezzel időt takarítunk meg, jobban óvjuk a környezetet, mivel nem használjuk az autónkat."
"Ugyanez történik az oktatásban is. A Khan Akadémia, ami egy nonprofit online iskola, jó példa erre. Salman Khan alapító a több mint 3000 videójával már több mint tízmillió embert ért el. Már létezik a Udacity és a Codecademy is, és ez a folyamat alapjaiban változtatja meg az oktatást. Mindenki azt tanulhat majd, amit akar és akkor, amikor akarja, ráadásul ott, ahol akarja. Mindezt a saját tempójában teheti meg. A fő előny, hogy gyakorlatilag nincsenek járulékos költségek" - jelentette ki Alber Wenger.
Az üzletember hozzátette: a tapasztalataik azt mutatják, hogy azok a hálózatok növekednek a leginkább, amelyek csak alig vagy egyáltalán nem kérnek pénzt a szolgáltatásaikért. A Craigslist globális apróhirdetési platformnak mindössze 40 munkatársa van, mégis gyakorlatilag megoldhatatlan probléma elé állítja tevékenységével az Amerikai Egyesült Államokban kiadott újságokat. De példaként említhető a Kickstarter vagy az Etsy is - utóbbi az egyedi termékek piactereként működik, mind a két portál a megjelenésért cserébe csupán az eladási ár 5 százalékára tart igényt jutalékként. A világ egy olyan irányba mozog, ahol a nagy cégek helyett az ügyfeleké a profit. Az internet teljesen új alapokra helyezi az értékteremtést. Tény, hogy a zenei kiadók és az újságok eltűnhetnek, viszont a célzott tartalomfogyasztás előtérbe kerülhet. Most annak is meg kell vásárolnia egy lapot, akit csak egyetlen cikk érdekel. A világhálónak köszönhetően új lehetőségek nyílnak. A jó bloggerek a legjobb publicisták egyenrangú partnereivé váltak.
"Sok rosszat kell megélnünk addig, amíg végül jóra fordulnak a dolgok. A régi rendből profitáló vállalatok védekezni fognak, miként a pártok és a kormányok is. A világháló segítségével alternatív véleménynyilvánítási fórumok jelennek meg, ez megrémíti a politikusokat. De a helyzet csak rosszabbodni fog, ha nem haladunk a fejlődéssel. Egy olyan történelmi fejlődési folyamatról beszélek, amelynek során kisebb lesz a hierarchia, nagyobb lesz a szabadság, az embereket célzottabban és olcsóbban fogják kiszolgálni, s kevesebb erőforrást emésztünk majd fel. Ez egy óriási esély, amit ki kellene használnunk ahelyett, hogy megpróbáljuk lefékezni a folyamatot. Számos területen van szükség szabályozásra, de nem azért, hogy korlátozzuk a lehetőségeket, hanem hogy az internet továbbra is nyitott maradjon. A gyerekek intuitív módon kezelik ezt a témát, nehézségeik igazából a felnőtteknek vannak" - szögezte le a USV menedzsere.
Az üzletember a Harvard Egyetem folytatta tanulmányait, majd internetes cégeket alapított, jelenleg pedig a Union Square Ventures (USV) menedzsereként dolgozik és fiatal vállalkozóknak segít abban, hogy pénzt kereshessenek online tevékenységeikből, emellett online programozói órákat ad. A USV portfóliójához tartozik a Twitter mellett a Shapeways és a Zynga is.
"A Google, az Amazon, a Facebook, a Wikipédia és a Twitter sokkal nagyobb mértékben változtatták meg a világot, mint ahogy azt sokan gondolják, ennek ellenére még csak a folyamat kezdetén vagyunk. Amerikában és Európában be fognak zárni a könyváruház-láncok, ennek oka főként az Amazonban, de részben a Twitterben is keresendő. A közeljövőben az elektronikai kiskereskedőkre nehezedik majd hasonló nyomás. Az újságoknál is ezt hallottuk sokáig és most számos kiadvány számára elérkezett a vég (pl. Newsweek, Financial Times Deutschland)."
"A médiára és a kereskedelemre már most alig lehet ráismerni. Az erős, hierarchikus szervezeteket dinamikus hálózatok váltják fel a gazdaságban és a politikában egyaránt, a nemzeti határok, a tulajdon és a mobilitás definíciók pedig új értelmet nyernek. Amennyiben az utóbbit megnézzük, akkor eddig az volt a szokás, hogy beszálltunk az autónkba, elmentünk a szupermarketbe, tájékozódtunk és vásároltunk. Ehelyett most az interneten rendelhetünk és futár hozza ki az élelmiszereket. Mindezzel időt takarítunk meg, jobban óvjuk a környezetet, mivel nem használjuk az autónkat."
"Ugyanez történik az oktatásban is. A Khan Akadémia, ami egy nonprofit online iskola, jó példa erre. Salman Khan alapító a több mint 3000 videójával már több mint tízmillió embert ért el. Már létezik a Udacity és a Codecademy is, és ez a folyamat alapjaiban változtatja meg az oktatást. Mindenki azt tanulhat majd, amit akar és akkor, amikor akarja, ráadásul ott, ahol akarja. Mindezt a saját tempójában teheti meg. A fő előny, hogy gyakorlatilag nincsenek járulékos költségek" - jelentette ki Alber Wenger.
Az üzletember hozzátette: a tapasztalataik azt mutatják, hogy azok a hálózatok növekednek a leginkább, amelyek csak alig vagy egyáltalán nem kérnek pénzt a szolgáltatásaikért. A Craigslist globális apróhirdetési platformnak mindössze 40 munkatársa van, mégis gyakorlatilag megoldhatatlan probléma elé állítja tevékenységével az Amerikai Egyesült Államokban kiadott újságokat. De példaként említhető a Kickstarter vagy az Etsy is - utóbbi az egyedi termékek piactereként működik, mind a két portál a megjelenésért cserébe csupán az eladási ár 5 százalékára tart igényt jutalékként. A világ egy olyan irányba mozog, ahol a nagy cégek helyett az ügyfeleké a profit. Az internet teljesen új alapokra helyezi az értékteremtést. Tény, hogy a zenei kiadók és az újságok eltűnhetnek, viszont a célzott tartalomfogyasztás előtérbe kerülhet. Most annak is meg kell vásárolnia egy lapot, akit csak egyetlen cikk érdekel. A világhálónak köszönhetően új lehetőségek nyílnak. A jó bloggerek a legjobb publicisták egyenrangú partnereivé váltak.
"Sok rosszat kell megélnünk addig, amíg végül jóra fordulnak a dolgok. A régi rendből profitáló vállalatok védekezni fognak, miként a pártok és a kormányok is. A világháló segítségével alternatív véleménynyilvánítási fórumok jelennek meg, ez megrémíti a politikusokat. De a helyzet csak rosszabbodni fog, ha nem haladunk a fejlődéssel. Egy olyan történelmi fejlődési folyamatról beszélek, amelynek során kisebb lesz a hierarchia, nagyobb lesz a szabadság, az embereket célzottabban és olcsóbban fogják kiszolgálni, s kevesebb erőforrást emésztünk majd fel. Ez egy óriási esély, amit ki kellene használnunk ahelyett, hogy megpróbáljuk lefékezni a folyamatot. Számos területen van szükség szabályozásra, de nem azért, hogy korlátozzuk a lehetőségeket, hanem hogy az internet továbbra is nyitott maradjon. A gyerekek intuitív módon kezelik ezt a témát, nehézségeik igazából a felnőtteknek vannak" - szögezte le a USV menedzsere.