Gyurkity Péter

Kihalóban a régi, születőben az új konzolgeneráció

A két nagy ugyan még mindig adós saját új fejlesztéseivel, ám a színen már feltűnt több kisebb szereplő, a Nintendo pedig viszonylag korán piacra dobta megoldását. A kicsik az elemzők által is várt trendet igyekeznek meglovagolni, amelynek eredményeként a konzolok elveszthetik hagyományos kitüntetett szerepüket, ezért ők egyre inkább a hordozható eszközökre, valamint azok operációs rendszereire támaszkodnának. Ehhez azonban a Microsoft-Sony kettősnek is lesz nyilván egy-két szava, bár kevesen vélik úgy, hogy a konzolok szegmensében valódi megújulásra kerülhet sor.

Legutóbb tavaly nyáron próbáltuk áttekinteni az aktuális helyzetet ezen a területen, és már akkor is csak a Nintendo háza táján tudtunk beszámolni érdemleges újításról. Az új generációt továbbra is egyedül a Wii U képviseli, míg a Sony és a Microsoft egyelőre mélyen hallgat esetleges saját fejlesztéseiről. A kivesézhető újdonságok hiányában a figyelem egyre inkább az általános trend felé fordul, itt pedig nem sok jót jósolnak a piaci szereplőknek, egyre többen vélik ugyanis úgy, hogy a korábbi lendületet senki nem tudja majd visszaszerezni.


A táblagépekre kontroller köthető, a képük kirakható a tévére

Jó példa erre egy, korábban a konzolokra, ma már iOS-re fejlesztő szakember, Benjamin Cousins írása, amelyben azt olvashatjuk, hogy a korábban sok sikert arató készülékeknek végleg leáldozott. Bár a férfi jelenlegi munkájánál fogva nyilván némileg elfogult, egyre többen értenek egyet azzal, hogy az új lendületet és piaci lehetőségeket az okostelefonok és táblák szegmensében kell keresni. Ez utóbbi két kategória - bár nem mindig optimális a játékok számára - a széles tömegek számára nyújt szórakozási lehetőséget, sokkal jobban illeszkedik a laikusok igényeihez, miközben a két nagy legfeljebb a saját részlegeik által felhalmozott veszteséget tudják ezzel szembeállítani. Több milliárd dollárról van itt szó, amelyet a rengeteg konzol értékesítése nem tudott ellensúlyozni.

A Microsoft saját adatai szerint a szoftvercég részlege az elmúlt egy évtizedben 3 milliárd dolláros veszteséget termelt, míg a 70 millió eladott Xbox 360 konzol 40 százalékát a 2009-es, jelentősnek mondható árcsökkentés után értékesítették, ami azt jelzi, hogy a vásárlók kivártak, amíg optimálisnak ítélték meg az ár-teljesítmény viszonyt. A Sony ugyanezen időszak alatt 5 milliárd dollárt veszített a PlayStation vonalon, amit a kutatás-fejlesztési, gyártási, valamint a marketinges és PR feladatok vittek el.


Az nVidia sem akar kimaradni a konzolbizniszből

A bevezetőben is említett kicsiket ez nem tántorítja el a beszállástól, igaz ők egyre inkább a széles tömegek által is ismert, a mindennapokban használt mobil platformokra építenek. Az Ouya külső támogatókat keres androidos konzoljához, ezekből mára elég sok gyűlt össze, míg a Valve már hivatalosan is bemutatta fejlesztését, amely a népszerű Steam rendszer nevére alapozná sikerét. A nagyok is készülnek az új generáció érkezésére, és bár ez évek óta visszatérő témának számít, a jelek szerint idén valóban sor kerülhet a debütálásra.


A Valve konzoljának hátulja csatlakozóaljzatokkal van tele

Erre utal többek között, hogy a Sony december végén végleg leállította a PS2 terjesztését a hazai piacon, vagyis Japánban, új példányok tehát többet nem kerülnek a boltokba. Az eddig eladott 150 millió példány nagyon szép eredmény, mi több, ezzel rekordot ért el a hasonló készülékek között, a leállás azonban arra utal, hogy valóban jöhet az új generáció. A PS3 biztosan nem fogja megdönteni ezt a rekordot, ám 77 milliós eredménye az IDC szerint éppen egymillióval haladja meg az Xbox 360 adatát. Mindkét fejlesztés túl van a fél évtizedes múlton, ám a váltástól jövőre - 2014-ben - már a játékeladások fellendülését várják.

Az elemzők jó része idei rajtra számít, annál is inkább, mert a Microsoft minden jel szerint a nyáron esedékes E3-ra készül nagy erőkkel - erről egy visszaszámlálást is láthatunk a világhálón. Ők a CES-ről kivonultak, talán éppen azért, mert az év közepére készülnek el a következő nagy dobással, azt azonban még nem lehet pontosan tudni, hogy miről is van szó. A vásárlókat a külsősök mindenesetre arra buzdítják, hogy tegyenek félre némi pénzt a várt debütálásra, igaz, Nintendo esetében már most elszánhatjuk magunkat a beruházásra - a Wii U esetében 2016-ra 50 millió eladott példányt jósolnak.


A piros vonal az Xbox 720-ra, a kék a PS4-re végrehajtott Google keresések arányát mutatja az utóbbi két évben

A Google Trends adatai alapján ezen vásárlók jelenleg jobban érdeklődnek egy új Xbox iránt, az USA-ban például a vonatkozó keresések 66 százalékában ezt írják be az internetezők, míg a PlayStation 4 kénytelen megelégedni 33 százalékkal. Globális szinten az arány 60-40 az Xbox 720 javára, bár azt nyilván korai lenne egyértelműen kijelenteni, hogy a Microsoft megnyerte a versenyt. Konkrét termékek hiányában ez nagy hiba lenne, ám az mindenképpen figyelmeztető jel a Sony számára, hogy az érdeklődés nagyobb része a rivális felé irányul.

Az NPD a szoftvercégnek tartogatott egy kellemes hírt, szerintük ugyanis a tengerentúlon december folyamán sikerült mindenkinél több konzolt eladniuk. Ezzel két éve tartják az amerikai előnyt, bár a mostani 1,4 millió darab csökkenést jelent a tavalyi 1,7 millióhoz képest. A hardverből és szoftverből származó bevétel szintén kisebb volt, a játékpiacon pedig egyenesen 22 százalékos zsugorodást regisztráltak odaát.


Többek között ezen hivatott segíteni a Sony által benyújtott szabadalom, amely a használt játékok letiltását teszi lehetővé. A digitális aláírással dolgozó rendszer érzékeli, ha másodkézből származó lemezünk van, mégpedig a játék egyedi azonosítóját leellenőrizve. Az eljárás az első alkalommal egy bizonyos adatblokkot másol fel a merevlemezre, amelyet később már nem lehet megismételni, ezzel az eredeti hardverhez kötik az adott játékot, letiltva azt minden további készüléken. Az azonban még kérdés, hogy a gyakorlatban mennyire fog működni a procedúra - ha egyáltalán bevezetik azt.

Az biztos, hogy a PC-piac számára 2013 nem sok jót tartogat, erre utal a CES-en bemutatott újdonságok hosszú listája. A hangsúly egyértelműen a televíziókon, okostelefonokon és táblákon, valamint néhány hibrid megoldáson van, a PC-ben utazó gyártók inkább a költségmegtakarítást, mintsem a valódi innovációt tartják szem előtt. Jellemző, hogy az AMD is egyre nagyobb figyelmet fordít a system-on-chip megoldások fejlesztésére, ehhez licencelték az ARM technológiáját, talán egyben beletörődve abba, hogy az x86 szegmensért folyó harcot végleg - vagy legalábbis jó időre - elvesztették. Hogy mindebből mi sül majd ki idén, az valamikor a nyár körülre tisztázódhat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • KopaszIsten #30
    Mondjuk én kapásból PC-re gondoltam. Ha ez konzolra értendő, akkor némileg árnyaltabb a helyzet, de akkor is biztos kiveri a biztosítékot pár játékosnál. Szerintem joggal.
  • KopaszIsten #29
    "Többek között ezen hivatott segíteni a Sony által benyújtott szabadalom, amely a használt játékok letiltását teszi lehetővé. A digitális aláírással dolgozó rendszer érzékeli, ha másodkézből származó lemezünk van, mégpedig a játék egyedi azonosítóját leellenőrizve. Az eljárás az első alkalommal egy bizonyos adatblokkot másol fel a merevlemezre, amelyet később már nem lehet megismételni, ezzel az eredeti hardverhez kötik az adott játékot, letiltva azt minden további készüléken."

    Ez milyen f@szság már megint?! Tönkre megy a vinyóm, és baszhatom ki az ablakon az eredeti játékomat... De ugyanez a helyzet, ha lecserélem az elavult gépemet egy modernebbre.
    A pénzéhes gyökerek már megint nagyot alkottak, nehogy véletlenül a haverom is élvezze a megunt játékomat. Cserébe a vásárlóval is jól kiqrnak.
  • Inquisitor #28
    "Blu-ray? Minek?"

    Mondjuk, hogy ne 4-5-6 lemez legyen egy értelmesebb játék mint Xbox360-on? Esetleg?
    Jó persze a Microsoft döntése nem csak az ár miatt volt, hanem bizony a royalty-t lemezenként kell fizetnie szerencsétlen fejlesztőknek, tehát direkt kiszúrásból. Az meg egy csóró ország béli szokás, hogy csak warez filmet néz valaki vagy sem.
  • MagyaR #27
    Blu-ray? Minek? Letöltöm gépre, rákötöm tv-re hdmi kábellel és kész.

    A live-ért meg lehet fizetni kell, de jobb, mint a ps online felülete. Arról nem is beszélve, hogy mindig szoktak lenni akciók, h pl. vegyél 1 bármilyen eredeti játékot, s akkor 1 évre, csak 10 ezer ft.

    A játékok viszont valamivel olcsóbbak x360ra. 1-2 ezer forintos különbségeket szoktam látni. Na meg, ha bevezetik ezt a használt játékos baromságot, akkor még csak rá sem nézek egy ps-re sem többet.
  • Merces #26
    nemcsak a usernél, saját maguk alatt is vágják a fát a jogvédő konzolok rosszabb eladásokat szoktak produkálni....
  • Szefmester #25
    Voltak olyan hírek miszerint a gépekhez (is) köti magát a játék. Így nem tudod kölcsönadni a profilod a havernak hogy a letöltött játékokkal ő is tudjon játszani.
  • Chocho #24
    "És ha valakinek elromlik a gépe, akkor vehet új játékokat hozzá?"

    Valószínűleg a profilhoz lesznek kötve a játékok és nem a géphez.
  • culas25hc #23
    Ez a használt játék ellenes szabadalom úgy idiótaság ahogy van. És ha valakinek elromlik a gépe, akkor vehet új játékokat hozzá? Vagy nem mehetek át haverhoz játszani az új játékommal, mert az csak az én gépemen megy...
    Ennyi erővel a használt autók is semmisítsék meg magukat. A másolásvédelemmel egyet értek, de ez a szabadalom szerintem elég sok jogi és erkölcsi akadályba ütközik.
  • Inquisitor #22
    OFF: Egyik konzol se szívem csücske, de a Kinect rendszeből megjelenés elött kivették a jelfeldolgozó DSP-t, hogy olcsóbb legyen, így viszont a régi bemutató videóhoz képest iszonyatosan pontatlan lett! Voltam decemberben játékkiállításon és rengeteg Kinect cucc volt kint, de tök pontatlanok, lassú reagálásuak voltak.

    Az Sony EyeToy/EyeCam meg már PS2-n is elég használható volt ám. És bizony a "gagyi fagyitölcséres" megoldásuk is pontosabb.

    Ha vennék X360-at, nem a Kinect miatt venném meg./OFF
  • Inquisitor #21
    "... a Sony és a Microsoft egyelőre mélyen hallgat esetleges saját fejlesztéseiről."



    Akkor ez a videó nem is létezik?