Gyurkity Péter

Csak évek múlva érkeznek az új konzolok

Eddig mindhárom nagy szereplő mélyen hallgatott az esetleges újgenerációs konzolokról, azok részleteiről, valamint tervezett megjelenési dátumáról. Ez továbbra sem változott, ám a GDC után nem sokkal egyszerre több értesülés is felbukkant az interneten, amelyek a háromból kettő cég terveit boncolgatják. A Sony háza táján továbbra is nagy a csend, a Microsoft és a Nintendo viszont a jelek szerint konkrét lépésekkel készül az új változatok kialakítására. A projektek azonban még korai fázisban járnak, így nem várható, hogy akár idén, akár jövőre kezünkbe vehetjük majd az új fejlesztéseket.

Elsőként a Microsoft elképzeléseiről számoltak be egyes lapok szemfüles munkatársai, akik a LinkedIn portálon megjelent állásajánlatokat szemrevételezve alapozták meg véleményüket. A népszerű weboldalon ugyanis a szoftvercég egyszerre két állást is meghirdetett, mégpedig olyan tapasztalt szakemberek számára, akik korábban már dolgoztak nagy jelentőségű projekteken, és sikerrel vették az akadályokat. Az első hirdetés alapján olyan kép alakulhat ki bennünk, miszerint a fejlesztési fázis még el sem kezdődött. Az újonnan csatlakozó kolléga fő feladata ugyanis a megfelelő architektúra kialakítása, a szükséges komponensek kiválasztása lesz, tehát többek között ő szabhatja meg, mire alapoznak majd az Xbox 360 utódjánál.


Rajongói fantáziarajzok az X360 utódjáról

A második álláslehetőség alátámasztja ezt a következtetést, itt ugyanis szintén a végleges termék kialakításáról és meghatározásáról van szó, arról tehát nem beszélhetünk, hogy konkrét architektúra lenne a Microsoft birtokában. Jól látszik, hogy egyelőre az új Xbox konzolért felelős csapatot igyekeznek feltölteni tapasztalt szakemberekkel, és ezt követően indulhat majd meg a konkrét tervezői és fejlesztői munka. Ebben nyilván kiemelt szerepet kap majd a megjelenítésért felelős vezérlő (GPU), hiszen ez szinte minden komoly konzol lelkének számít. Minden jel arra mutat, hogy egyhamar nem várható a rajongók által Xbox 720-ra keresztelt masina (a hivatalos megnevezés, vagy akár az esetleges korai kódnév sem világos), a fanatikusoknak tehát jóval több türelemre lesz szükségük.

A most megjelent hírek érdekes módon egybevágnak azon korábbi kijelentésekkel, amelyek szerint még évekig nem kerül sor a generációváltásra, legalábbis a Microsoft esetében. Chad Lewis, a szoftvercég európai részlegének első embere már tavaly jelezte, hogy a Slim változat megjelenésével egyelőre lezárult az újítási ciklus, további példányok nem várhatók, a fő hangsúlyt ugyanis jó ideig a Kinect mozgásérzékelő vezérlőre helyezik. Ennek feladata lesz az érdeklődés megfelelő szinten tartása, a vásárlók motiválása.

A Microsoft meglehetősen optimista e tekintetben, hiszen arra számítanak, hogy egészen az évtized közepéig kihúzhatják a jelenlegi generációval. 2015-öt is megemlítették, mint fontos mérföldkövet - pontosabban azt, hogy még 5 év a rendelkezésükre áll -, ám azt természetesen nem tudhatjuk, hogy valóban eddig szeretnék-e kitolni a következő generáció megjelenését.


A Kinect mozgásérzékelő feladata az életgörbe meghosszabbítása

Az mindenesetre jól látszik, hogy a Kinect egyelőre minden tekintetben viszi a pálmát (éppen most lépték át a 10 milliós határt), egyes interjúkban például szó esett arról, hogy az igazán "hardcore" játékok még csak most fognak befutni, ezek pedig kellőképpen felcsigázhatják a játékosok érdeklődését. Példaként említették a Child of Eden és a Twisted Pixel's Gunstringer című alkotásokat, ám a tavaszi játéközön szerintük még csak a kezdet, ezt pedig további érdekes címek követik majd.

Természetesen immár nem csak a konzolon, hanem a hagyományos asztali PC-ken is elérhetők lesznek ezek a játékok, sőt érkezőben vannak az első felhasználói és irodai alkalmazások is, amelyek még inkább kitágítják a látóhatárt. A YouTube portálon már látható az első ilyen Windows 7-re készült program, amely a vállalati adatbázisok kezelésében segít a Kinect megfelelő alkalmazásával, az egyik nagy előnyként pedig azt említik meg, hogy minden, az operációs rendszert futtató eszközön gondmentesen használhatók lesznek ezek a fejlesztések.

Visszatérve a konzolok szegmensébe, a nagy rivális Nintendo is újítani készül, bár itt még kevesebb konkrétum látott napvilágot, tekintettel arra, hogy esetükben nem találunk álláshirdetéseket, avagy a jövőre vonatkozó hosszabb interjúkat. Annyival mindenképpen könnyebb helyzetben vagyunk, hogy a Wii visszaesése teljesen egyértelmű, a sikeres évek után manapság leginkább stagnálásról, illetve lassú visszaszorulásról beszélhetünk. Így teljesen nyilvánvaló, hogy előbb-utóbb váltaniuk kell, még akkor is, ha a tavalyi játéklisták élén még számos, ezen platformra készült alkotás szerepel.


A Nintendo a rengeteg kiegészítő ellenére sem tud a felszínen maradni

Pletykákból azonban itt sincs hiány. A Nintendo 3DS közelgő angliai megjelenésére készülve például a zeldainformer.com a céghez közel álló forrásra hivatkozva arról számolt be, hogy hivatalosan az idei E3 alatt rántanák le a leplet a Wii utódjáról, vagyis már júniusban megismerhetnénk a konkrét részleteket. Megemlítik, hogy a három nagy közül a Nintendo számára lenne legsürgősebb a debütálás, vagyis 2012-re már egy teljesen új készülékekkel fordulhatnának rá, továbbá szemezgetnek a várható hardveres újításokból is, amelyeket természetesen egyetlen hivatalos szereplő sem volt hajlandó kommentálni. Szóba került itt egy új négymagos processzor, valamint beépített Blu-ray meghajtó és projektor, többen azonban éppen erre hivatkozva vonják kétségbe, hogy valóban a Nintendo vezetéséhez közeli forrás állna a lap rendelkezésére - vagyis továbbra is a sötétben tapogatózunk.

Az biztosnak tűnik, hogy 2011-ben nem fut be az utód, erre ugyanis maga Reggie Fils-Aime, a cég amerikai részlegének első embere utalt még tavaly novemberben, kiemelve, hogy nincs szó egy esetleges karácsonyi megjelenésről. Számukra az elsődleges cég továbbra is a 45 milliós amerikai felhasználói bázis kialakítása, annak elérése, és csak ezt követően jöhetnek az utóddal kapcsolatos várakozások, majd pedig konkrétumok. Hozzátette, hogy a Wii még mindig jobban szerepel, mint ahogy azt a PS2 hasonló időszakában megfigyelhettük, ám ez nyilván sovány vigasz a cég számára, amely az utóbbi években hozzászokhatott az abszolút elsőséghez.

Egyelőre ennyit tudunk tehát az utódokról - nem sok, ám több a semminél. A Sony részéről még ennyi sem szivárgott ki, a hivatalos csatornákon keresztül viszont azt elárulták, hogy nem várható a közeljövőben a PlayStation 4 megjelenése. Itt még a tervezési fázisnál, a korai munkálatoknál tartanak, így valószínűleg évekig várhatunk az utód megismerésére.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • narumon #85
    Evvel nekem is ki van a tököm, de ennek semmi köze a konzolokhoz. Olyan játékokból jön ki egyre butább rész ami konzolon soha nem jelent meg. (Lásd új Settlers és új Civilization). Sajnos ez az emberek általános elhülyülésével van összhangban, és csak a dinkák kötik ezt egy dobozhoz.
  • Balumann #84
    Van akinek már a töke ki van abból, hogy nem érkeznek komolyabb, reálisabb, összetettebb játékok (részben én is ilyen vagyok) csak ilyen leegyszerüsített, gondolkodásmentes, látványos tucattermékek, és egy kicsit el szokták túlozni a dolgokat. Én feltételezem, hogy ők sem tartanak mindenkit retardált hülyének, aki ezekkel játszik, de őket jobban megértem és azzal nem értek egyet, hogy ez relatív lenne.
    A szimek és az árkád között elég nagy szakadék van sajnos, a szimek gyakran időigényesek, kellenek hozzá eszközök hogy élvezhető legyen (én pl. IL-2 -t aztért hagytam abba, mert elromlott a fejlámpám, amit head trackingnak használtam, abba pedig nagy előny, nameg kormány vagy joystick a műfajtól függően) és gyakran nem is olyan pörgősek, filmszerűek, pl. ArmA vs CoD ...
    Éppen ezért rengetegen várták az OpF 2 -t, hogy az talán majd kombinálja a dolgokat, izgalmas, akciódús, nem szimulátor de mégis sokkal reálisabb, kell benne gondolkodni, taktikázni, meg végre nagyobb pályák, szabadabb játékmenet, stb.. Utóbbi nagyon részben meg is volt, de a játékot magát elég rendesen elkúrták jónéhány dologgal.
  • narumon #83
    "Ha lehetne akkor olyanná kéne alakítani amit lehet fejleszteni. + memória, grafikus proci, proci, stb. Ha ilyen modulokat lehetne cserélni akkor már látnám értelmét"

    Ennek megint az lenne a vége, hogy kijön egy új játék ami igazán jól csak a nagyobb memóriás nagyobb videokártyás gépeken megy jól tehát megint lehetne venni a "modulokat". Ugyanoda kerülnénk vissza mi elől elmenekültünk.
  • narumon #82
    "De igazából megint te magyarázod félre a dolgokat, nem arról van szó, hogy aki azzal játszik az "általánosságban" butább lenne"

    Akkor olvass vissza. Ajánlom figyelmedbe pl ezt a hozzászólást (12. hozzászólás)

    "Lefordítom: "komoly" = "nem retardáltaknak szóló gecibuta szar""

    A retardált ember az nekem nem pozitív jelzőnek tűnik de te tudod.
  • narumon #81
    "És itt a lényeg: minek egy konzol, amit PC-ként használnál, de eltekintve az agyhalottaknak készült exkluzív játékoktól"

    Megint a negativ degradálás, és bazi nagy ferdítés. PCn semmivel sincs kevesebb agyhalott játék mint konzolra. Én megemlítettem, hogy rádughatod a monitorra ha úgy szeretnéd. Én nem szeretném nekem a konzol a nappaliban van a nagy tévén.
  • narumon #80
    "Melyik tévéadás 1020-as? És egyáltalán, mit érdemes nézni a tévében? Erre céloztam. Szómenésed van, de a 90%-a értelmetlen."

    1020-as semmelyik. 1080-as viszont van nagyon nagyon sok, bőven 100 fölött van a számuk. Miét érdemes nézni a tévében? Imádom a focit így azt szeretem nézni, és ha már fullhdban adják akkor lehetőleg úgy is nézem. A párom meg imádja a kosárlabdát és egy csomó másik sportot. Rendszeresen nézem az utazási csatornákat (Travel Channel HD pl.), ezek nagyon látványosak ám fullHD-ban, illetve az ismeretterjesztő csatornákat. Nekünk ezek nem értelmetlenek. Néha néha még az is előfordul, hogy elkapunk egy egy jó filmet és megnézzük. Tudod a tévé az nem csak hullaék RTLKlub és TV2-ből áll. Amit valóban nem kapcsoltunk be már hónapok óta szerintem.
  • Balumann #79
    De igazából megint te magyarázod félre a dolgokat, nem arról van szó, hogy aki azzal játszik az "általánosságban" butább lenne. De ettől függetlenül az ilyen játékok akkor is butábbak, primitívebbek, nem fejlesztik a képességeidet, hanem pont ellenkezőleg, "kikapcsolnak". Szemben a szimulátorokkal, vagy realisztikusabb játékokkal, amikből valamilyen tapasztalatot is szerzel, megtanulsz dolgokat.
    Ettől függetlenül nyilván nem lesz buta vagy hülye az, aki ilyenekkel játszik, én is élvezettel vittem végig számos játékot aminek köze nincs a valósághoz, és jóideig én is hülyeségnek tartottam a szimulátorozást.

    És egyébként nem is arról van szó, hogy mindennek a valóságot kellene szimulálnia, de én személy szerint sokkal jobban szeretném, ha egy kicsit összetettebb és reálisabb játékokat adnának ki, több dologban fedjék a valóságot. És miután elkezdtem szimezni, az igényeim is megnőttek, előtte nagyon tetszett a Blazing Angels például, és valószínűleg a HAWX is bejött volna. Utána mikor elindítottam 5 perc után letöröltem.
    Nem azért, mert nem szimulátor, hanem azért, mert már nem igazán tudom elviselni pl. azt, hogy ugyan olyan sebességgel haladok függőlegesen fölfele mint lefele, meg hogy semmi fizika nincs a játékban. Hasonlóan vagyok a Call of Duty -kkal, bár singleben nem volt rossz végigvinni (4. részig egyenesen imádtam őket, multiban klánban játszottam még United Offensiveben), Armed Assault, GRAW1-2 után már nem tetszik ez a túlegyszerűsített, árkád irány.

    Én tartom, hogy ez közel sem relatív dolog.
  • sathinel #78
    Igen ez igaz de ahogy fejlődött a gépek teljesítménye az látszik a videókártyákon. A konzolon persze ezt nem veheted észre. Az hogy valamit fejlesszenek ahhoz kell hogy megérje fejleszteni. Ha azt akarja az ember hogy egyre szebb, és jobb játékok jöjjenek ki és ne úgy mint régen hogy várhattál egy új fejlesztésre 6-7 évet, akkor kell ez a fejlődés. Mit gondolsz hogy jutott el az APU-hoz az AMD? Mert nincs igény fejlődésre? Az hogy pc-re kevesebben vesznek játékot az annak is betudható, hogy pc-n sokszor kipróbálja az ember és utánna veszi meg ha akar vele normálisan játszani. Akkor van fejlődés. Vannak játékok azért amik pc-n is elég szépen jövedelmeznek.A nagyrésze amit pl xbox-on láttam nekem nem jött be.

    Ha lehetne akkor olyanná kéne alakítani amit lehet fejleszteni. + memória, grafikus proci, proci, stb. Ha ilyen modulokat lehetne cserélni akkor már látnám értelmét. De a gond hogy nekem alap kell egy gép mert nem csak játékra használom és azt jobban kielégíti egy pc. Tehát akkor miért nem inkább a pc-m fejlesszem?:D
  • Sir Cryalot #77
    Tanúsíthatom, annyit tennék hozzá hogy nekem az autós exklu sem kéne.

    Nekem sokkal többet ér a konfigolhatóság, a konfigban matatás , a 60fps...
  • Sir Cryalot #76
    Abszolút egyetértek, pedig 3d setupon játszottam , katasztrófa.