Gyurkity Péter
Csak évek múlva érkeznek az új konzolok
Eddig mindhárom nagy szereplő mélyen hallgatott az esetleges újgenerációs konzolokról, azok részleteiről, valamint tervezett megjelenési dátumáról. Ez továbbra sem változott, ám a GDC után nem sokkal egyszerre több értesülés is felbukkant az interneten, amelyek a háromból kettő cég terveit boncolgatják. A Sony háza táján továbbra is nagy a csend, a Microsoft és a Nintendo viszont a jelek szerint konkrét lépésekkel készül az új változatok kialakítására. A projektek azonban még korai fázisban járnak, így nem várható, hogy akár idén, akár jövőre kezünkbe vehetjük majd az új fejlesztéseket.
Elsőként a Microsoft elképzeléseiről számoltak be egyes lapok szemfüles munkatársai, akik a LinkedIn portálon megjelent állásajánlatokat szemrevételezve alapozták meg véleményüket. A népszerű weboldalon ugyanis a szoftvercég egyszerre két állást is meghirdetett, mégpedig olyan tapasztalt szakemberek számára, akik korábban már dolgoztak nagy jelentőségű projekteken, és sikerrel vették az akadályokat. Az első hirdetés alapján olyan kép alakulhat ki bennünk, miszerint a fejlesztési fázis még el sem kezdődött. Az újonnan csatlakozó kolléga fő feladata ugyanis a megfelelő architektúra kialakítása, a szükséges komponensek kiválasztása lesz, tehát többek között ő szabhatja meg, mire alapoznak majd az Xbox 360 utódjánál.
Rajongói fantáziarajzok az X360 utódjáról
A második álláslehetőség alátámasztja ezt a következtetést, itt ugyanis szintén a végleges termék kialakításáról és meghatározásáról van szó, arról tehát nem beszélhetünk, hogy konkrét architektúra lenne a Microsoft birtokában. Jól látszik, hogy egyelőre az új Xbox konzolért felelős csapatot igyekeznek feltölteni tapasztalt szakemberekkel, és ezt követően indulhat majd meg a konkrét tervezői és fejlesztői munka. Ebben nyilván kiemelt szerepet kap majd a megjelenítésért felelős vezérlő (GPU), hiszen ez szinte minden komoly konzol lelkének számít. Minden jel arra mutat, hogy egyhamar nem várható a rajongók által Xbox 720-ra keresztelt masina (a hivatalos megnevezés, vagy akár az esetleges korai kódnév sem világos), a fanatikusoknak tehát jóval több türelemre lesz szükségük.
A most megjelent hírek érdekes módon egybevágnak azon korábbi kijelentésekkel, amelyek szerint még évekig nem kerül sor a generációváltásra, legalábbis a Microsoft esetében. Chad Lewis, a szoftvercég európai részlegének első embere már tavaly jelezte, hogy a Slim változat megjelenésével egyelőre lezárult az újítási ciklus, további példányok nem várhatók, a fő hangsúlyt ugyanis jó ideig a Kinect mozgásérzékelő vezérlőre helyezik. Ennek feladata lesz az érdeklődés megfelelő szinten tartása, a vásárlók motiválása.
A Microsoft meglehetősen optimista e tekintetben, hiszen arra számítanak, hogy egészen az évtized közepéig kihúzhatják a jelenlegi generációval. 2015-öt is megemlítették, mint fontos mérföldkövet - pontosabban azt, hogy még 5 év a rendelkezésükre áll -, ám azt természetesen nem tudhatjuk, hogy valóban eddig szeretnék-e kitolni a következő generáció megjelenését.
A Kinect mozgásérzékelő feladata az életgörbe meghosszabbítása
Az mindenesetre jól látszik, hogy a Kinect egyelőre minden tekintetben viszi a pálmát (éppen most lépték át a 10 milliós határt), egyes interjúkban például szó esett arról, hogy az igazán "hardcore" játékok még csak most fognak befutni, ezek pedig kellőképpen felcsigázhatják a játékosok érdeklődését. Példaként említették a Child of Eden és a Twisted Pixel's Gunstringer című alkotásokat, ám a tavaszi játéközön szerintük még csak a kezdet, ezt pedig további érdekes címek követik majd.
Természetesen immár nem csak a konzolon, hanem a hagyományos asztali PC-ken is elérhetők lesznek ezek a játékok, sőt érkezőben vannak az első felhasználói és irodai alkalmazások is, amelyek még inkább kitágítják a látóhatárt. A YouTube portálon már látható az első ilyen Windows 7-re készült program, amely a vállalati adatbázisok kezelésében segít a Kinect megfelelő alkalmazásával, az egyik nagy előnyként pedig azt említik meg, hogy minden, az operációs rendszert futtató eszközön gondmentesen használhatók lesznek ezek a fejlesztések.
Visszatérve a konzolok szegmensébe, a nagy rivális Nintendo is újítani készül, bár itt még kevesebb konkrétum látott napvilágot, tekintettel arra, hogy esetükben nem találunk álláshirdetéseket, avagy a jövőre vonatkozó hosszabb interjúkat. Annyival mindenképpen könnyebb helyzetben vagyunk, hogy a Wii visszaesése teljesen egyértelmű, a sikeres évek után manapság leginkább stagnálásról, illetve lassú visszaszorulásról beszélhetünk. Így teljesen nyilvánvaló, hogy előbb-utóbb váltaniuk kell, még akkor is, ha a tavalyi játéklisták élén még számos, ezen platformra készült alkotás szerepel.
A Nintendo a rengeteg kiegészítő ellenére sem tud a felszínen maradni
Pletykákból azonban itt sincs hiány. A Nintendo 3DS közelgő angliai megjelenésére készülve például a zeldainformer.com a céghez közel álló forrásra hivatkozva arról számolt be, hogy hivatalosan az idei E3 alatt rántanák le a leplet a Wii utódjáról, vagyis már júniusban megismerhetnénk a konkrét részleteket. Megemlítik, hogy a három nagy közül a Nintendo számára lenne legsürgősebb a debütálás, vagyis 2012-re már egy teljesen új készülékekkel fordulhatnának rá, továbbá szemezgetnek a várható hardveres újításokból is, amelyeket természetesen egyetlen hivatalos szereplő sem volt hajlandó kommentálni. Szóba került itt egy új négymagos processzor, valamint beépített Blu-ray meghajtó és projektor, többen azonban éppen erre hivatkozva vonják kétségbe, hogy valóban a Nintendo vezetéséhez közeli forrás állna a lap rendelkezésére - vagyis továbbra is a sötétben tapogatózunk.
Az biztosnak tűnik, hogy 2011-ben nem fut be az utód, erre ugyanis maga Reggie Fils-Aime, a cég amerikai részlegének első embere utalt még tavaly novemberben, kiemelve, hogy nincs szó egy esetleges karácsonyi megjelenésről. Számukra az elsődleges cég továbbra is a 45 milliós amerikai felhasználói bázis kialakítása, annak elérése, és csak ezt követően jöhetnek az utóddal kapcsolatos várakozások, majd pedig konkrétumok. Hozzátette, hogy a Wii még mindig jobban szerepel, mint ahogy azt a PS2 hasonló időszakában megfigyelhettük, ám ez nyilván sovány vigasz a cég számára, amely az utóbbi években hozzászokhatott az abszolút elsőséghez.
Egyelőre ennyit tudunk tehát az utódokról - nem sok, ám több a semminél. A Sony részéről még ennyi sem szivárgott ki, a hivatalos csatornákon keresztül viszont azt elárulták, hogy nem várható a közeljövőben a PlayStation 4 megjelenése. Itt még a tervezési fázisnál, a korai munkálatoknál tartanak, így valószínűleg évekig várhatunk az utód megismerésére.
Elsőként a Microsoft elképzeléseiről számoltak be egyes lapok szemfüles munkatársai, akik a LinkedIn portálon megjelent állásajánlatokat szemrevételezve alapozták meg véleményüket. A népszerű weboldalon ugyanis a szoftvercég egyszerre két állást is meghirdetett, mégpedig olyan tapasztalt szakemberek számára, akik korábban már dolgoztak nagy jelentőségű projekteken, és sikerrel vették az akadályokat. Az első hirdetés alapján olyan kép alakulhat ki bennünk, miszerint a fejlesztési fázis még el sem kezdődött. Az újonnan csatlakozó kolléga fő feladata ugyanis a megfelelő architektúra kialakítása, a szükséges komponensek kiválasztása lesz, tehát többek között ő szabhatja meg, mire alapoznak majd az Xbox 360 utódjánál.
Rajongói fantáziarajzok az X360 utódjáról
A második álláslehetőség alátámasztja ezt a következtetést, itt ugyanis szintén a végleges termék kialakításáról és meghatározásáról van szó, arról tehát nem beszélhetünk, hogy konkrét architektúra lenne a Microsoft birtokában. Jól látszik, hogy egyelőre az új Xbox konzolért felelős csapatot igyekeznek feltölteni tapasztalt szakemberekkel, és ezt követően indulhat majd meg a konkrét tervezői és fejlesztői munka. Ebben nyilván kiemelt szerepet kap majd a megjelenítésért felelős vezérlő (GPU), hiszen ez szinte minden komoly konzol lelkének számít. Minden jel arra mutat, hogy egyhamar nem várható a rajongók által Xbox 720-ra keresztelt masina (a hivatalos megnevezés, vagy akár az esetleges korai kódnév sem világos), a fanatikusoknak tehát jóval több türelemre lesz szükségük.
A most megjelent hírek érdekes módon egybevágnak azon korábbi kijelentésekkel, amelyek szerint még évekig nem kerül sor a generációváltásra, legalábbis a Microsoft esetében. Chad Lewis, a szoftvercég európai részlegének első embere már tavaly jelezte, hogy a Slim változat megjelenésével egyelőre lezárult az újítási ciklus, további példányok nem várhatók, a fő hangsúlyt ugyanis jó ideig a Kinect mozgásérzékelő vezérlőre helyezik. Ennek feladata lesz az érdeklődés megfelelő szinten tartása, a vásárlók motiválása.
A Microsoft meglehetősen optimista e tekintetben, hiszen arra számítanak, hogy egészen az évtized közepéig kihúzhatják a jelenlegi generációval. 2015-öt is megemlítették, mint fontos mérföldkövet - pontosabban azt, hogy még 5 év a rendelkezésükre áll -, ám azt természetesen nem tudhatjuk, hogy valóban eddig szeretnék-e kitolni a következő generáció megjelenését.
A Kinect mozgásérzékelő feladata az életgörbe meghosszabbítása
Az mindenesetre jól látszik, hogy a Kinect egyelőre minden tekintetben viszi a pálmát (éppen most lépték át a 10 milliós határt), egyes interjúkban például szó esett arról, hogy az igazán "hardcore" játékok még csak most fognak befutni, ezek pedig kellőképpen felcsigázhatják a játékosok érdeklődését. Példaként említették a Child of Eden és a Twisted Pixel's Gunstringer című alkotásokat, ám a tavaszi játéközön szerintük még csak a kezdet, ezt pedig további érdekes címek követik majd.
Természetesen immár nem csak a konzolon, hanem a hagyományos asztali PC-ken is elérhetők lesznek ezek a játékok, sőt érkezőben vannak az első felhasználói és irodai alkalmazások is, amelyek még inkább kitágítják a látóhatárt. A YouTube portálon már látható az első ilyen Windows 7-re készült program, amely a vállalati adatbázisok kezelésében segít a Kinect megfelelő alkalmazásával, az egyik nagy előnyként pedig azt említik meg, hogy minden, az operációs rendszert futtató eszközön gondmentesen használhatók lesznek ezek a fejlesztések.
Visszatérve a konzolok szegmensébe, a nagy rivális Nintendo is újítani készül, bár itt még kevesebb konkrétum látott napvilágot, tekintettel arra, hogy esetükben nem találunk álláshirdetéseket, avagy a jövőre vonatkozó hosszabb interjúkat. Annyival mindenképpen könnyebb helyzetben vagyunk, hogy a Wii visszaesése teljesen egyértelmű, a sikeres évek után manapság leginkább stagnálásról, illetve lassú visszaszorulásról beszélhetünk. Így teljesen nyilvánvaló, hogy előbb-utóbb váltaniuk kell, még akkor is, ha a tavalyi játéklisták élén még számos, ezen platformra készült alkotás szerepel.
A Nintendo a rengeteg kiegészítő ellenére sem tud a felszínen maradni
Pletykákból azonban itt sincs hiány. A Nintendo 3DS közelgő angliai megjelenésére készülve például a zeldainformer.com a céghez közel álló forrásra hivatkozva arról számolt be, hogy hivatalosan az idei E3 alatt rántanák le a leplet a Wii utódjáról, vagyis már júniusban megismerhetnénk a konkrét részleteket. Megemlítik, hogy a három nagy közül a Nintendo számára lenne legsürgősebb a debütálás, vagyis 2012-re már egy teljesen új készülékekkel fordulhatnának rá, továbbá szemezgetnek a várható hardveres újításokból is, amelyeket természetesen egyetlen hivatalos szereplő sem volt hajlandó kommentálni. Szóba került itt egy új négymagos processzor, valamint beépített Blu-ray meghajtó és projektor, többen azonban éppen erre hivatkozva vonják kétségbe, hogy valóban a Nintendo vezetéséhez közeli forrás állna a lap rendelkezésére - vagyis továbbra is a sötétben tapogatózunk.
Az biztosnak tűnik, hogy 2011-ben nem fut be az utód, erre ugyanis maga Reggie Fils-Aime, a cég amerikai részlegének első embere utalt még tavaly novemberben, kiemelve, hogy nincs szó egy esetleges karácsonyi megjelenésről. Számukra az elsődleges cég továbbra is a 45 milliós amerikai felhasználói bázis kialakítása, annak elérése, és csak ezt követően jöhetnek az utóddal kapcsolatos várakozások, majd pedig konkrétumok. Hozzátette, hogy a Wii még mindig jobban szerepel, mint ahogy azt a PS2 hasonló időszakában megfigyelhettük, ám ez nyilván sovány vigasz a cég számára, amely az utóbbi években hozzászokhatott az abszolút elsőséghez.
Egyelőre ennyit tudunk tehát az utódokról - nem sok, ám több a semminél. A Sony részéről még ennyi sem szivárgott ki, a hivatalos csatornákon keresztül viszont azt elárulták, hogy nem várható a közeljövőben a PlayStation 4 megjelenése. Itt még a tervezési fázisnál, a korai munkálatoknál tartanak, így valószínűleg évekig várhatunk az utód megismerésére.