Gyurkity Péter

Újít a Nintendo, készül a Microsoft - konzolkörkép

Miközben a Nintendo saját népszerű hordozható konzoljának egy újabb változatát dobja piacra, a Microsoft háza táján egy részletes útiterv szivárgott ki, amelyben a következő generációs Xbox mellett annak több tervezett kiegészítője, a meglévő példányok frissítése, valamint a nappali teljes lefedését szolgáló technológiák is szerepelnek. A szoftvercég jó látható módon egészpályás letámadásra készül, bár a kimenet bizonytalanságával kapcsolatban éppen a Nintendo szolgáltat nagyon jó példát a mostani megjelenéssel. A Sony egyelőre érdekes akcióval hívja fel magára a figyelmet, míg John Carmack szerint a hagyományos megoldások hamarosan kimerülnek, itt a virtual reality technológiáké a jövő.

Június közepén egy igencsak érdekes és izgalmas dokumentum látott napvilágot az interneten, amelyben a Microsoft részletes útitervét vehettük közelebbről is szemügyre, az évtized első felére vonatkozóan. A nagyjából két évvel ezelőtt született menetrend valódinak tűnik, azon több eltérő megoldás is helyett kapott, így a következő Xbox mellett megemlítik a második Kinect vezérlőt, a Fortaleza szemüvegeket, valamint a felhasználói élmény javítását biztosítani hivatott egyéb fejlesztéseket. Az ilyenkor szokásos (és erősen javallt) óvatossággal felvértezve, érdemes belevetnünk magunkat a részletekbe.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

A következő generációs asztali konzol, amely Xbox 720, Xbox Next, illetve Loop és Durango néven is felbukkant már a különböző híradásokban, eszerint nagyjából hatszor gyorsabb lesz közvetlen elődjénél. A Blu-ray lejátszó mellett visszafelé történő kompatibilitás, valamint 1920 x 1080 pixel felbontás és sztereó-3D mód is szerepel a listán, vagyis igencsak ütős készülék jelenhet meg valamikor jövőre, amennyiben tartani tudják a menetrendet. A Kinect v2 az első változathoz képest a mozdulatok pontosabb követését, sztereó módot, továbbá jobb hangfelismerést kínál, ez szintén 2013-ban bukkanhat fel, a Fortaleza Glasses névre keresztelt szemüvegek pedig (WiFi támogatással) egy évre rá jelenhetnek meg, az Augmented Reality (AR) platform támogatását biztosítandó, 2015-re már egy 4G/LTE példánnyal is kiegészülve.

A szoftvercég saját számítási felhő platformját is kiterjesztené, hogy a következő Xbox valóban központi szerepet töltsön be a nappaliban. Az útiterv szerint itt az évtized közepére nem jelent majd gondot a különböző tartalmak egyéb készülékeken történő gondmentes és gyors megjelenítése, legyen szó televízióról, asztali és mobil PC-ről, táblákról, vagy akár okostelefonokról. A konzol ezzel egy távoli szerverként működne, amely az egyes játékok streamelését végzi, de ugyanígy megjelenik itt a videórögzítés, ezen felvételek kivetítése egyéb készülékekre, valamint az internetről letölthető real-time információk felhasználására szakosodott alkalmazások elérhetővé tétele, a különböző mobil technológiák, valamint a mozgásérzékelő és egyéb szenzorok bevonásával.

A Microsoft tehát alapvetően három nagy pillérre támaszkodik majd az elkövetkező években. A Windows 8 az asztali és mobil PC-ket fedné le, a Windows Phone 8 az okostelefonok és táblák szegmenséért felel majd, míg az új Xbox és annak kiegészítő eszközei (a már említett egységes szoftveres háttérrel és számítási felhővel megtámogatva) pedig a nappalit és a konzolok területét hivatott lerohanni. A nagy kérdés, hogy a WP8 mekkora eséllyel lép a színre, végre valóban ki tudják-e kezdeni az itteni erős riválisok előnyét, vagy kénytelenek lesznek visszavonulni a másik két szférába, ahol már optimistábban nézhetnek a jövőbe.

Az új konzolokkal kapcsolatos hírek természetesen továbbra is többnyire találgatásnak minősülnek, bár a fenti dokumentum egyes fontosabb bejelentéseire valóban sor került a tavalyi és idei évben. Figyelmeztető jel azonban, hogy a Nintendo a cég részéről alig egy hónappal korábban elhangzó, ellenkező értelmű nyilatkozat után mégis a 3DS hordozható konzol egy új változatával lépett a színre, amely elsősorban nagyobb kijelzőivel hivatott hódítani. Dacára annak, hogy a hónap közepén még teljes elégedettségükről adtak hangot, kiemelve, hogy minden erejükkel a 3DS utódjára koncentrálnak, most mégis piacra dobják a 3DS LL és XL néven érkező verzióját, fityiszt mutatva ezzel a szaksajtónak és az érdeklődő fanatikusoknak egyaránt.


Az LL Japánban, míg az XL Európában és Észak- Amerikában jelenik meg (ez utóbbi augusztus folyamán), 235 és 200 dolláros induló áron. A nagy különbség a kijelzők méretében rejlik, ez ugyanis immár 4,88 és 4,18 hüvelyk, míg a súly 235-ről 336 grammra ugrik. Némileg jobb üzemidőt is ígérnek az új változattal, a lényeg azonban egyértelműen a sztereó-3d mód, valamint a 800 x 240 pixel és 320 x 240 pixel felbontás, néhány változatlan jellemző mellett (így például marad a három 0,3 megapixeles kamera). Az LL mozgásérzékelőt, giroszkópot, WiFi vezérlőt, valamint 360 fokos analóg inputot lehetővé tévő Slide Pad-ot kap, a megjelenítési módtól (3D vagy 2D) függően 3,5-6 óra, illetve 6-10 óra üzemidővel. Az viszont nem derül ki a hírből, hogy mi lesz a korábban beígért utóddal.

A Sony a maga részéről sem kiszivárgott dokumentumot, sem pedig új változat bejelentését nem tudja felmutatni, viszont az amerikai hallgatók számára meghirdettek egy érdekes akciót, amivel gyakorlatilag a Microsoft korábbi hasonló lépését másolják le. Az ajánlat révén a Vaio S, T, Z vagy L konfigurációt beszerző diákok választhatnak egy ingyen PS3, egy 200 dolláros, PlayStation hardverre érvényes kedvezmény, valamint egy, a megvásárolt PC-re vonatkozó 8 százalékos árcsökkenés között, amivel nyilván a konzol népszerűségét szeretnék növelni a tengerentúli fiatalok körében - arról elfeledkezve, hogy a játékokra kiélezett készüléknek a tanuláshoz nyilván nem sok köze van.


Tekintettel arra, hogy az ajánlatba bevont Vaio PC-k ára nem éppen kedvező (ezek 750 dollárnál kezdődnek), órási sikere várhatóan nem lesz a lépésnek, ám az ingyen PS3, vagy esetleg egy PS Vita mégis megdobhatja a forgalmat, amit nyilván jó szemmel néznek majd. Kérdés viszont, hogy mivel készülnek a PS3 leváltása kapcsán, erről ugyanis hivatalos információ továbbra sem jelent meg. Az E3 alatt nem szolgáltak fontosabb bejelentéssel, itt csak annyit tudtunk meg, hogy már fejlesztik az új konzolra szánt játékokat, maga a készülék pedig nem tartozik majd az olcsóbb példányok közé.

John Carmack azonban nem vár sokat a következő generációtól, szerinte a hagyományos utat követő fejlesztések már nem tudnak nagy durranást kínálni a fanatikusoknak. A legendás fejlesztő ehelyett a virtuális valóság felé tekint, az E3 alatt például a Doom 3 BFG Edition és egy saját, speciális VR-headset kombinációját mutatta be, amely a következő lépést jelentheti a játékok terén. Interjújában elmondta, hogy a felbontást és az fps-t már hiába növeljük, ezzel csak feleslegesen leterheljük a rendelkezésre álló és a soron következő hardvert, így a nagyobb cégeknek inkább a virtuális valóságot kellene támogatniuk, amely az egér bevonásához, vagy a 3D megjelenéséhez hasonló áttörést kínálna a közönségnek.


Sajnos azonban ezek a nagyobb cégek óvatosak, a költségek és az alkalmazás körülményes mivolta miatt nem igazán hisznek a VR széleskörű elterjedésében. Évek telnek majd el, mielőtt kiderül, valóban jól döntöttek-e a konzolok következő generációjával kapcsolatban.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • zola2000 #18
    PS3 játékok vitán maximum valami onlive féle megoldással lehetségesek a gyengébb HW miatt, vagy alapból gyengébbek lesznek ezentúl a ps3 játékok, hogy vitán is fussanak? :)

    (egyébként a mai állás: 3DS: 20millió, ps vita: 3 millió, aztán ma már a tekken-monster hunter is inkább 3dsre jön minden, míg vitáról csak az egy gravity rush lenne jó).
  • NEXUS6 #17
    Kiscsillag állíccsad már le magad!

    A 8500GT milyen kategória? 90 nm.
    A HD5450 meg milyen, naa? 40 nm-es.
    Ember!!!!

    Ha most nem tudod, hogy mit írtam és miért, akkor sürgősen olvassál csak utána, aztán gyere már vissza a marhanagy kiseszeddel, ha megkérhetlek!
  • Skynet #16
    A PS3-ban egy 8500GT szintű kártya figyel,azonos paraméterekkel.
    Egy 5450-es DX11-es radeon fosba alázza,negyed akkora fogyasztás és hőtermelés mellett.
  • Skynet #15
    Persze a szörnyek többet esznek,de ettől még az hogy nagyobb teljesítmény nagyobb fogyasztás,az egy baromság.
    Szörny vga sosem került eddig konzolokba ez után sem fog,erős középkategóriás, rossz esetben alsó kategóriás DX11-es vga, ami a konzolon a jelenlegi pc színvonalat tudja hozni+ talán még egy évnyit.
  • Major #14
    Nézőpont kérdése. Vegyük a legolcsóbb és legdrágább vga-kat az egyik webáruházból:

    MSI R4350-MD512D3H/LP - Max. 20W
    LEADTEK 8400GS - Max. 40W
    ---------------------------------
    ATI FirePro 3D V9800 - Max. 250W
    ASUS GTX690-4GD5 - Max. 300W
  • Skynet #13
    Tudod a VGA és CPU készítőkre jellemző,hogy a fejlődés nem csak teljesítményben mérhető,hanem jelentős fogyasztás csökkenésben is... Bizony bizony nagyobb teljesítmény,kisebb fogyasztás.
  • Skynet #12
    Rendben.
    Szedj elő egy Athlon 64 X2 6000-est. Rakj mellé egy Geforce 8800GTX-et.
    Ezekután vegyünk elő egy bármilyen I3-as procit (vagy hogy AMD-nél maradjunk mondjuk egy Phenom 2-est),és tegyünk mellé mondjuk egy 6850-es Radeont (vagy mondjuk egy GTX 460-ast).
    Van még kérdés?:)
  • Major #11
    Na és persze a melegedésről nem is beszéltünk.
  • Major #10
    Itt a lehetőség, hogy összeszedd az érveid
  • Skynet #9
    "Erősebb gép, nagyobb fogyasztás"

    Ez egy baromság.