Berta Sándor

Segítség helyett inkább problémát jelentenek a cégek GYIK-oldalai

A Hohenheimi Egyetem és az Ulmi Kommunikációs Laboratórium munkatársai 100 vállalat esetében vizsgálták meg a gyakran ismételt kérdéseket (GYIK) tartalmazó oldalakat. A tapasztalat azt mutatja, hogy az érdeklődők csak ritkán kapnak valóban hasznos válaszokat.

A számítógépes elemzés során minimum 0 és maximum 20 pontot lehetett szerezni a GYIK-honlapon található válaszok után. A cégek közel fele nem érte el a 10 pontot és csupán tíz társaság ért el legalább 14 pontot. Mindez különösen azért meglepő, mert pont ezeket az oldalakat keresik fel az emberek akkor, ha szeretnének választ kapni az adott vállalatot vagy annak termékeit érintő kérdéseikre, ezáltal lehetne tehermentesíteni az ügyfélszolgálatokat és a dolgozókat.

Az elemzésekhez a kutatók az általuk kifejlesztett TextLab szoftvert használták, amely megérti a leírt szöveget és kiértékeli az olvasást és a szöveg megértését nehezítő akadályokat. Dr. Anikar Haseloff, a kommunikációs laboratórium tagja közölte: ilyen akadályok lehetnek például a túl hosszú szavak, de túl hosszú mondatokat sem jó használni, mert ezeket zavarónak találják az olvasók. A több mint 40 szóból álló mondatok pedig egyáltalán nem számítanak ritkának.

A legjobb eredményt a telefontársaságok és az internetszolgáltatók érték el, őket követték az energiapiac szereplői és a betegbiztosítók, majd a biztosítók és a bankok. A legrosszabbul a gyógyszeripari cégek teljesítettek. Dr. Frank Brettschneider szerint elmondható, hogy sok ügyfél a GYIK elolvasása után sem kap választ az őt foglalkoztató kérdésekre, de az is gyakori probléma, hogy egész egyszerűen nem érti a leírt választ. Ezáltal a vállalatok egy fontos kommunikációs esélyt szalasztanak el, a legrosszabb esetben a vásárlók frusztráltan és tanácstalanul távoznak.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy nem lehet általánosítani. Érthetetlen válaszok minden cégnél előfordulhatnak, vagyis nem lehet azt mondani, hogy egy kémiai kérdés nehezebben kommunikálható le, mint egy telefonos ajánlat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Ferrer #5
    Azt is szokták mondani, hogy ami jó, azt nem kell megmagyarázni. Attól, hogy te kínai készülékeket használsz, még nem biztos, hogy szar az Apple :)
  • kvp #4
    A hosszu szavas es hosszu mondatos szovegek problemaja mar a szep uj vilagban is le van irva, pedig az nem mai mu. Abbol indulak ki, hogy az emberek tobbsege hulye. Ez az applenel is bevalt, tehat igaz lehet. Innentol meg se nezik, hogy a kerdesek es valaszok jok-e, csak azt, hogy eleg egyszeruek-e a ket altalanost vegzett tobbsegnek. A tartalmi elemzeshez ugyanis az adott terulethez is erteni kell.
  • hunwhite #3
    Pontosan ugyanaz a téveszme vezérli őket a gyík oldalakon mint a menürendszeres telefonos ügyfélszolgálatukon! Ez pedig egy szó:
    DILETTANTIZMUS!
    ehh...nyomorékok.
  • gforce9 #2
    Most ez komoly? Egy szoftvert ráeresztenek a szövegekre és ez a kutatás? Attól, hogy egy mondat hosszú, vagy a szavak hosszúak még nem biztos, hogy nehezen érthető.
  • TheCunami #1
    Mert olyan kérdésekre adnak választ amit senki nem tett fel csak ők gondolják hogy fel fogják tenni.