Berta Sándor
Sikeres a ResearchGate, a tudósok közösségi portálja
A platformot gyakran csak a tudomány Facebookjaként emlegetik, amiért megváltoztatta a tudósok egymással való kommunikációját. A koncepció mindenesetre rendkívül sikeres.
A ResearchGate 2008 óta érhető el és fő célja, hogy a kutatók és tudósok szabadon tapasztalatokat cserélhessenek egymással és beszélgethessenek, illetve kapcsolatot tarthassanak a kollégáikkal a világ minden tájáról. Az oldalnak tavaly 800 000 tagja volt, ez a szám az idén kétmillióra nőtt. "Jelenleg a tudományos cikkekért általában fizetni kell. Mivel én is tudós vagyok és szeretném megváltoztatni a tudomány világát, ezért felismertem ezt a problémát és létrehoztam egy ingyenes alternatívát. A célunk az, hogy együttműködési lehetőséget biztosítsunk a kutatóknak és ezzel felgyorsítsuk a tudományos eljárásokat" - jelentette ki dr. Ijad Madisch, a ResearchGate vezérigazgatója.
A platformon az összes megjelentett anyag értékelhető és egyúttal megjegyzés is fűzhető hozzájuk. A két hónapja használt RG-Score rendszer többre díjazza egy ismert professzor véleményét, mint egy fiatal tudósét. Az RG-Score elsősorban a fiatal kutatóknak segíthet abban, hogy nagyobb közönséghez is eljuttathassák a műveiket, illetve profitálhassanak az idősebb kollégáik tapasztalataiból.
A megjelentetett publikációk minden regisztrált tag számára szabadon hozzáférhetők, a regisztrációnál viszont be kell bizonyítani, hogy valaki valóban rendelkezik tudományos fokozattal. Ezt a módszert sok szakember bírálta, szerintük ugyanis valóban szabad hozzáférést kellene biztosítani minden felhasználó számára. A kritikák között szerepel az is, hogy befektetők pénzzel támogatják az oldalt, ezért az semmiképpen sem nevezhető független szolgáltatásnak. 2010 szeptemberében az eBay, a MySQL, a RedHat és a Twitter támogatójának számító Benchmark Capital, valamint a Facebook partnerének számító Accel Partners több millió dollárt fektetett be a szolgáltatásba.
"Az üzleti feltételeinkben egyértelműen szerepel, hogy a felhasználók adatait nem adhatjuk el harmadik félnek. A kezdeti befektetéseknek köszönhetően még néhány évig létezhetünk, azután viszont megpróbáljuk majd a platform működését különböző ajánlatokon keresztül finanszírozni. Elképzelhetőnek tartjuk, hogy állásbörzét alakítunk ki vagy létrehozunk egy piacteret kifejezetten a laboranyagok kereskedelmére" - közölte Madisch.
A ResearchGate 2008 óta érhető el és fő célja, hogy a kutatók és tudósok szabadon tapasztalatokat cserélhessenek egymással és beszélgethessenek, illetve kapcsolatot tarthassanak a kollégáikkal a világ minden tájáról. Az oldalnak tavaly 800 000 tagja volt, ez a szám az idén kétmillióra nőtt. "Jelenleg a tudományos cikkekért általában fizetni kell. Mivel én is tudós vagyok és szeretném megváltoztatni a tudomány világát, ezért felismertem ezt a problémát és létrehoztam egy ingyenes alternatívát. A célunk az, hogy együttműködési lehetőséget biztosítsunk a kutatóknak és ezzel felgyorsítsuk a tudományos eljárásokat" - jelentette ki dr. Ijad Madisch, a ResearchGate vezérigazgatója.
A platformon az összes megjelentett anyag értékelhető és egyúttal megjegyzés is fűzhető hozzájuk. A két hónapja használt RG-Score rendszer többre díjazza egy ismert professzor véleményét, mint egy fiatal tudósét. Az RG-Score elsősorban a fiatal kutatóknak segíthet abban, hogy nagyobb közönséghez is eljuttathassák a műveiket, illetve profitálhassanak az idősebb kollégáik tapasztalataiból.
A megjelentetett publikációk minden regisztrált tag számára szabadon hozzáférhetők, a regisztrációnál viszont be kell bizonyítani, hogy valaki valóban rendelkezik tudományos fokozattal. Ezt a módszert sok szakember bírálta, szerintük ugyanis valóban szabad hozzáférést kellene biztosítani minden felhasználó számára. A kritikák között szerepel az is, hogy befektetők pénzzel támogatják az oldalt, ezért az semmiképpen sem nevezhető független szolgáltatásnak. 2010 szeptemberében az eBay, a MySQL, a RedHat és a Twitter támogatójának számító Benchmark Capital, valamint a Facebook partnerének számító Accel Partners több millió dollárt fektetett be a szolgáltatásba.
"Az üzleti feltételeinkben egyértelműen szerepel, hogy a felhasználók adatait nem adhatjuk el harmadik félnek. A kezdeti befektetéseknek köszönhetően még néhány évig létezhetünk, azután viszont megpróbáljuk majd a platform működését különböző ajánlatokon keresztül finanszírozni. Elképzelhetőnek tartjuk, hogy állásbörzét alakítunk ki vagy létrehozunk egy piacteret kifejezetten a laboranyagok kereskedelmére" - közölte Madisch.