Berta Sándor

A szerzői jog rossz a demokráciának?

Joost Smiers holland politológus azt javasolja legújabb, No Copyright című könyvében, hogy a szerzői jogot teljes mértékben el kell tüntetni, ezáltal ugyanis a kultúra sokkal változatosabbá válna és a társadalom is nyerne.

A könyvnél a 69 éves Joost Smiers szerzőtársa Marieke van Schijndel volt. Az Amszterdamban élő politológus jelenleg az Utrechti Művészeti Főiskola Művészeti és Közgazdaságtani Kutatóközpontjában dolgozik. Korábban a Kaliforniai Egyetem (UCLA) vendégprofesszora volt és számos országban tartott előadásokat a kultúripar fejlődéséről és a szellemi tulajdonról. A No Copyright angol nyelvű verziója szabadon elérhető az Institute of Network Cultures honlapján.

"Hogy miért veszítette el a szerzői jog a legitimációját? Nos, a kultúrát az óriáscégek irányítják és határozzák meg, ennek köszönhetően egy olyan rendszer jött létre, amely a kasszasikerekre épül és amely minden más művész számára problémát jelent, őket ugyanis alig veszik figyelembe. Mindez azt eredményezi, hogy nem valósulhat meg a kulturális változatosság. A nagy cégek befektetéseit a szerzői jogon keresztül védik. A nagy produkcióknál a költségvetés akár 60 százalékát is reklámra és marketingre fordítják, emiatt pedig kárt szenved a szabad verseny. Nekünk nem ez a világ kell."

"Mindenki számára hasonló keretfeltételeket kell biztosítani, ehhez pedig szükség van a szerzői jog eltüntetésére és a nagy vállalatok versenyjogának a szűkítésére. Egyszerűen nincs szükségünk ezekre a konszernekre. A jelenlegi rendszer rossz a legtöbb művész számára és rossz a demokráciának is. Azért rossz a demokráciának, mert a kommunikációnk jelentős részét privatizálják. Nem reagálhatok alkotásokra; ugyan írhatok róluk kritikát, de nem változtathatom meg a műveket. Számos kultúrában lehetőség volt és van még ma is arra, hogy a zenét módosíthatjuk. Ez az élő kultúra. A szerzői jog azonban lefagyasztja a kultúrát és a társadalmunkban arra vagyunk ítélve, hogy passzív fogyasztók legyünk."

"Lehetővé kellene tenni a munkák megváltoztatását és hogy erre építkezhessünk. Amennyiben ez nem lehetséges, akkor elveszítjük a kultúránkat. Ha én most a kulturális alkotásokat az eredetitől eltérő, más módon használom vagy módosítom, akkor kapok egy levelet egy ügyvédtől és egyből rendőrségi ügyem lesz. Ahhoz, hogy fellépjenek a szerzői jogsértésekkel szemben, beavatkoznak az emberek magánéletébe, ez pedig megengedhetetlen" - emelte ki a politológus.

Joost Smiers szerint a jelenlegi rendszernél minden jobb, még az olyan változtatások is, mint a szerzői jogvédelem időtartamának lerövidítése. A fő kérdés az: milyen gazdaságot akarunk? Nem kell, hogy nagyvállalatok uralják a piacot és csak ezek férhessenek hozzá a szellemi tulajdonjogokhoz. Olyan piac is létrehozható, amelyben mindenki szerepet vállalhat és amely lehetővé teszi, hogy különböző dolgokat közösen fejlesszünk ki. Meggyőződése, hogy egy ilyen piac megvalósulása esetén a művészek a jelenleginél kicsit többet kereshetnének és egyúttal változatosabb tartalmak jelennének meg.


Szerinte a reklámok közönségbefolyásoló ereje csökken, és a mostani mikrofizetési rendszereket mindenképpen tovább kell fejleszteni. Azonban azt is tudomásul kell venni, hogy bármilyen változások is lesznek, mindig akadnak majd olyan emberek, akik nem akarnak fizetni a művekért. Viszont ha a fizetés egyszerűbbé válik, akkor a felhasználók többsége élni fog a lehetőséggel. Az átalánydíjas megoldásokat is tovább lehet fejleszteni, de ezek addig biztosan nem működnek majd, amíg a piacot a nagy cégek uralják.

"A jog már most is lehetőséget ad arra, hogy fellépjünk az alkotásainkat eltulajdonító vagy jogtalanul felhasználó személyekkel szemben, és ehhez nincs szükség a szerzői jogra. Amennyiben nem lesz szerzői jog, akkor sokkal könnyebben lesz azt mondani, hogy a munkám ezen és ezen az alkotáson alapul. Akkor létrejöhet egy nyilvános vita, amire jelenleg nincs lehetőség. Akkor majd szabadon lehet beszélni mindenről. Napjainkban egyetlen dologra számíthatok: egy ügyvédi felszólításra. Ez azonban nem az a párbeszéd, amire a társadalmunknak szüksége van. A jövő szerintem az lesz, hogy a művészek maguk kínálják majd a műveiket és jobban fognak keresni, mint most a YouTube vagy a Spotify segítségével. Az alkotóknak egyébként nem feltétlenül kell eladókká is válniuk, találhatnak is valakit, aki segít nekik ebben."

"A vállalatok kisebbek lesznek és meg fog változni a karakterük is. Nincs szükségünk "iparra". Közepes vagy kis cégek lesznek, amelyekben a művészek sokkal nagyobb befolyással rendelkeznek majd és közvetlenül kapcsolatban lehetnek a közönséggel, a rajongóikkal. Ők fognak fizetni a munkájukért vagy például az úgynevezett crowdfunding segítségével finanszírozzák majd a művek elkészítését. A tartalmak digitalizálása miatt teljesen meg fog változni a kultúra. Bátornak kell lennünk ahhoz, hogy a gazdasági alapfeltételeket is módosítsuk, egy ilyen lépéssel ugyanis csak nyerhetünk" - szögezte le végül a No Copyright társszerzője.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • abdul alahmed #8
    az avatar drága volt de szar :D gyűrűk ura is, de uncsi. Star wars meg nem mai darab régebben más volt...
  • NullZ3r0 #7
    "egyikért sem fizettem, mert ingyenes kereskedelmi adókon nézem"
    Fizettél ám, csak közvetve. Amikor azt a mosóport veszed, amit az arcodba tolnak a tévében, akkor fizetsz érte.

    Ha teljesen szabad lenne másolni, akkor nyitnék kalózmozit, ahol mindenki olcsóbban nézheti, és nem kell fizetnem a készítőnek. Őneki ez persze nem fog tetszeni, és inkább keres egy másik szakmát.
  • gforce9 #6
    A mozibevételekből eddig is bejött az ára. Ezután is bejönne. Szóval ezt nme tudom honnan gondolod, hogy akkor nem érné meg nagyprodukciót forgatni. Pusztán annyi történne, hogy 1 leforgatott filmből záros határidőn belül pénznek kell befolynia különben bukó, ami jelenleg is így van egyébként. Annyi változás lenne, hogy a jogdíjakból nem tudnának megélni 10-20-50 év múlva is. AZ pedig, hogy néhány, semmi másra, csak a pénzre kihegyezett produkció eltűnne, nem lenne szegényebb a világ tőle. A többi művészeti ágban is jórészt ez a helyzet mindenhol. Talán az íróknál jelenthetne nehézséget, bár egy általánydíjas olcsó online könyvtár megoldaná ezt is, hiszen azért egy könyvírás mögött koránt sincs annyi befektetett anyagi dolog, mint teszemfel egy film készítésénél vagy épp egy zenekari előadásnál. Utóbbiaknak ott a mód a pénzkeresetre (mozi/koncert) az íróknak pedig lehetne olnine könyvtár, ahol a letöltések alapján lenne a pénz szétosztva. De minden ágra ki lehet találni igazságos dolgot, nem kell hozzá szerzői jog és nme kell eltartani hozzá húszmillió ezzel foglalkozó jogászt.
  • AgentKis #5
    A mozijegy és a DVD ugyanúgy pénzbe kerülne ahogyan eddig is. Az viszont, ha én a szomszédom DVD-jét nézem, ne legyen már büntetőjogi kategória, mint most! Aki pénzt keres vele (pl. mozi, DVD kölcsönző) az vegye meg fizessen, de aki nem akar fizetni ezekért, az ne fizessen amikor memóriakártyát, vagy PC-t vesz!

    Egyébként az általad említett "nagy" filmek nélkül sem lenne rosszabb hely a föld bolygó. Én mondjuk egyikért sem fizettem, mert ingyenes kereskedelmi adókon nézem meg az ilyeneket. Ráérek 6-8 évig várni rá...
  • liberty2 #4
    Szerzői jog az a gond, hogy nagyon sok mindenre vonatkozik. Zene, film, regény, vers pl. Ezek közük a filmeknél tényleg meg kell hagyni a szerzői jogdijjat. Hiszen pontosan ebből tudja kifizetni a rengeteg kelléket, színészt, munkatársat.

    Egy zenekar esetében megközelítőleg sincsenek ilyen mértékű költségek ( hangsúlyozom, hogy zenekarról beszélek, nem pop énekesekről ). A hangszereik megvannak, szöveget ők kell, hogy kitaláljanak, eljátszani nekik kell. Ami költségük lehet az a stúdió bérlése, de ez még nélkülözhető is lehet. Vagy vannak maszek stúdiók. A zenéjüket világgá kell kürtölni és a siker jönni fog magától ( koncertek, reklámok ... ). A sztárénekeseknek ( Madonna, Lady Gaga, Shakira, Ricky Martin ), tényleg a megjelenés, fellépés számít és ez ismét pénzbe kerül. Itt lenne értelme a jogdíjnak, de más formában kell ezt megvalósítani.

    Költészet megint más téma és nem is tudok annyit hozzászólni, ezért nem is teszem.

    A lényeg, hogy filmek esetében van értelme, zenéknél, nincs.
  • NullZ3r0 #3
    És ha ezt bevezetjük, ki fog Avatar/Star Wars/Gyűrűk Ura kaliberű filmeket forgatni? Senki, mert nem fogja megérni.
    A sok kis kontár és ócó gagyi világa jön el.
  • gforce9 #2
    Abszolút egyetértek vele. Az ami jelenleg népszerű mű, az sok esetben csak azért ismert, mert nyomatják orrbaszájba. Közel sem biztos, hogy olyan értékes is. Közben meg tehetségek vannak akiket nem is ismer az ember. Az pedig, hogy egy műből évekig, évtizedekig pénzt akar látni valaki, az ellenkezik a józan ésszel és a pofátlanság teteje, de sajnos józan ész manapság nem sokmindenkinek adatott meg.
  • IMYke2.0.0.0 #1
    Kényes téma.