Berta Sándor
Felmérhetetlen a Facebook adatokban rejlő tőkéje
Miközben néhány elemző már szinte temeti a világ jelenlegi legnépszerűbb közösségi oldalát, van néhány szakértő, aki úgy véli, hogy a portál működtetői még közel sem használtak ki minden lehetőséget. Christian Hoffmann professzor is ez utóbbiak közé tartozik.
"A relatív fiatal vállalatnak számító Facebook egyértelműen a lehetséges jövőbeli fejlemények miatt számít ennyire értékes cégnek. A közösségi platformon "élnek" az emberek, ott töltik az idejük jórészét, olvasnak, kommunikálnak, játszanak. Éppen ezért a Facebookon előforduló reklámok részben a felhasználók magánszférájában jelennek meg. Azt még egyelőre nem lehet megállapítani, hogy ez előny vagy hátrány-e, az viszont biztos, hogy az oldal nagyon sokat tud a látogatóiról, a demográfiai adatokról és az érdeklődési körükről. Mindez hozzájárulhat ahhoz, hogy a reklámokat célzottabban helyezzék el. A cégek az oldalon hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki a termékeik iránt érdeklődő vagy akár rajongó felhasználókkal. Ráadásul nem kell feltétlenül reklámozniuk magukat, elég, ha az emberek ismerősei, barátai nyilatkoznak pozitívan egy-egy termékükről vagy szolgáltatásukról" - jelentette ki a svájci szakember.
Christian Hoffmann hangsúlyozta: a jövőben a Facebook elérhetővé fogja tenni az alkalmazásboltját és ezzel a megoldással gyakorlatilag lemásolja az Apple App Store modelljét. Ez jelentős bevételi forrás lehet majd a cég számára. Minél több időt töltenek majd az emberek a platformon, annál többet fognak kommunikálni ott és annál inkább előtérbe kerülhetnek a kiegészítő szolgáltatások. A másik érdekes elképzelés a Facebook Credit nevű virtuális pénz megalkotása. Ez egy nagyon izgalmas fejlesztés, ami ráadásul nagyon sok lehetőséget hordoz magában. Kérdéses, hogy akár bankok, akár a kormányok feltartóztathatják-e ezt a folyamatot.
"A Facebooknak nem érdeke, hogy az összegyűjtött adatok többségét kiadja a kezéből. A platform számára ugyanis ez jelenti a fő tőkét, hiszen nagyon sok dolgot tudhat a látogatóiról: a hobbijaikat, feltérképezheti az érdeklődési és a baráti körüket, valamint a kapcsolataikat. Egyetlen más cég sem rendelkezik napjainkban ekkora kiaknázatlan tőkével. A személyre szabott reklámok vagy a piackutatási lehetőségek csak a jéghegy csúcsát jelentik annak, hogy mihez kezdhet a társaság ezzel a kincsesbányával és milyen üzleti modelleket, illetve szolgáltatásokat építhet ki ezeknek az adatoknak a segítségével."
"A jelenleginél intelligensebb és még inkább közösségi termékek és szolgáltatások jöjjenek létre, ezáltal minden döntésünk, például egy étterem, egy szálloda, egy munkahely vagy éppen egy autó kiválasztása, jelentős mértékben befolyásolhatóvá válhat. Ezzel párhuzamosan az ajánlatok egyre inkább személyre szabhatók. De ez csak a kezdet: miért ne választhatnánk ki, hogy kikkel akarunk egy étteremben, színházban vagy vonaton, esetleg repülőgépen ülni? A Facebook képes lehet arra, hogy a valódi világban zajló interakciókat online információkkal egészítse ki és ezáltal megváltoztassa a kapcsolatokat" - szögezte le végül a professzor.
"A relatív fiatal vállalatnak számító Facebook egyértelműen a lehetséges jövőbeli fejlemények miatt számít ennyire értékes cégnek. A közösségi platformon "élnek" az emberek, ott töltik az idejük jórészét, olvasnak, kommunikálnak, játszanak. Éppen ezért a Facebookon előforduló reklámok részben a felhasználók magánszférájában jelennek meg. Azt még egyelőre nem lehet megállapítani, hogy ez előny vagy hátrány-e, az viszont biztos, hogy az oldal nagyon sokat tud a látogatóiról, a demográfiai adatokról és az érdeklődési körükről. Mindez hozzájárulhat ahhoz, hogy a reklámokat célzottabban helyezzék el. A cégek az oldalon hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki a termékeik iránt érdeklődő vagy akár rajongó felhasználókkal. Ráadásul nem kell feltétlenül reklámozniuk magukat, elég, ha az emberek ismerősei, barátai nyilatkoznak pozitívan egy-egy termékükről vagy szolgáltatásukról" - jelentette ki a svájci szakember.
Christian Hoffmann hangsúlyozta: a jövőben a Facebook elérhetővé fogja tenni az alkalmazásboltját és ezzel a megoldással gyakorlatilag lemásolja az Apple App Store modelljét. Ez jelentős bevételi forrás lehet majd a cég számára. Minél több időt töltenek majd az emberek a platformon, annál többet fognak kommunikálni ott és annál inkább előtérbe kerülhetnek a kiegészítő szolgáltatások. A másik érdekes elképzelés a Facebook Credit nevű virtuális pénz megalkotása. Ez egy nagyon izgalmas fejlesztés, ami ráadásul nagyon sok lehetőséget hordoz magában. Kérdéses, hogy akár bankok, akár a kormányok feltartóztathatják-e ezt a folyamatot.
"A Facebooknak nem érdeke, hogy az összegyűjtött adatok többségét kiadja a kezéből. A platform számára ugyanis ez jelenti a fő tőkét, hiszen nagyon sok dolgot tudhat a látogatóiról: a hobbijaikat, feltérképezheti az érdeklődési és a baráti körüket, valamint a kapcsolataikat. Egyetlen más cég sem rendelkezik napjainkban ekkora kiaknázatlan tőkével. A személyre szabott reklámok vagy a piackutatási lehetőségek csak a jéghegy csúcsát jelentik annak, hogy mihez kezdhet a társaság ezzel a kincsesbányával és milyen üzleti modelleket, illetve szolgáltatásokat építhet ki ezeknek az adatoknak a segítségével."
"A jelenleginél intelligensebb és még inkább közösségi termékek és szolgáltatások jöjjenek létre, ezáltal minden döntésünk, például egy étterem, egy szálloda, egy munkahely vagy éppen egy autó kiválasztása, jelentős mértékben befolyásolhatóvá válhat. Ezzel párhuzamosan az ajánlatok egyre inkább személyre szabhatók. De ez csak a kezdet: miért ne választhatnánk ki, hogy kikkel akarunk egy étteremben, színházban vagy vonaton, esetleg repülőgépen ülni? A Facebook képes lehet arra, hogy a valódi világban zajló interakciókat online információkkal egészítse ki és ezáltal megváltoztassa a kapcsolatokat" - szögezte le végül a professzor.