Berta Sándor
5-8 év múlva a háttérbe szorul a Facebook?
Néhány hét alatt nagyot fordult a világ a Facebookkal. A részvények nagy reményekkel várt tőzsdei bevezetése koránt sem mondható sikeresnek, így nem csoda, hogy van, aki már temeti a céget.
Eric Jackson, az Ironfire Capital alapítója érdekes véleményt fogalmazott meg a CNBC Squawk on the Street című műsorában. A szakember szerint a Facebook 5-8 éven belül el fog tűnni, ugyanúgy, ahogy korábban a Yahoo is háttérbe szorult. Vagyis a jelenlegi aranykorszak hamarosan véget ér és a közösségi portál hasonló módon össze fog zsugorodni, mint az egykor szebb napokat látott internetes cég. Jackson mindezt azzal indokolta, hogy a platformnak nincs megfelelő üzleti modellje a mobil piacra. Szerinte a vezetést olyan új generációs internetes vállalkozások fogják átvenni, amelyek rendelkeznek a szükséges ismeretekkel.
Jackson szerint az online vállalatoknak három generációját lehet megkülönböztetni. Az úttörők, mint például a Yahoo is, a tartalmakat helyhez kötötten gyűjtötték össze. A második csoportba tartoznak a közösségi oldalak, míg a harmadikba a mobil piacon domináns társaságok. "A fejlődés azt mutatja, hogy az egyes cégeknek aligha van lehetőségük arra, hogy az egyik generációból a másikba ugorjanak. Elég csak megnézni, hogy a Google mennyire próbálkozik a közösségi tér meghódításával, sikertelenül. A Facebook hasonló sorsra fog jutni, függetlenül attól, hogy hány tehetséget és vállalkozást vásárol meg. Az üzletük központjában ugyanis még mindig egy nagy, kövér honlap áll és nem egy mobil alkalmazás" - hangsúlyozta az Ironfire Capital alapítója.
Jelenleg elképzelhetetlennek tűnik, hogy a közel 900 millió regisztrált tag egyik napról a másikra hátat fordítson a közösségi szolgáltatásnak, azonban korábban például az AOL vagy akár a MySpace esetében sem hitte senki, hogy bekövetkezhet a baj. A Facebook-részvények tőzsdei gyengélkedése mindenesetre növeli a platform vezetőire nehezedő nyomást. "A Yahoo ugyan még mindig rengeteg pénzt termel, nyereséges, 13 000 munkatársa van. Azonban a 2000-es értékének csupán a tíz százalékát éri, vagyis elmondható, hogy gyakorlatilag eltűnt. A világ gyorsabban mozog, egyre több a konkurens cég, ahelyett, hogy csökkenne a számuk. Úgy gondolom, hogy azok, akik egy előző generációt meghatároztak, nehezen fogják tudni átmenteni a magukat az új korszakba" - szögezte le Eric Jackson.
Eric Jackson, az Ironfire Capital alapítója érdekes véleményt fogalmazott meg a CNBC Squawk on the Street című műsorában. A szakember szerint a Facebook 5-8 éven belül el fog tűnni, ugyanúgy, ahogy korábban a Yahoo is háttérbe szorult. Vagyis a jelenlegi aranykorszak hamarosan véget ér és a közösségi portál hasonló módon össze fog zsugorodni, mint az egykor szebb napokat látott internetes cég. Jackson mindezt azzal indokolta, hogy a platformnak nincs megfelelő üzleti modellje a mobil piacra. Szerinte a vezetést olyan új generációs internetes vállalkozások fogják átvenni, amelyek rendelkeznek a szükséges ismeretekkel.
Jackson szerint az online vállalatoknak három generációját lehet megkülönböztetni. Az úttörők, mint például a Yahoo is, a tartalmakat helyhez kötötten gyűjtötték össze. A második csoportba tartoznak a közösségi oldalak, míg a harmadikba a mobil piacon domináns társaságok. "A fejlődés azt mutatja, hogy az egyes cégeknek aligha van lehetőségük arra, hogy az egyik generációból a másikba ugorjanak. Elég csak megnézni, hogy a Google mennyire próbálkozik a közösségi tér meghódításával, sikertelenül. A Facebook hasonló sorsra fog jutni, függetlenül attól, hogy hány tehetséget és vállalkozást vásárol meg. Az üzletük központjában ugyanis még mindig egy nagy, kövér honlap áll és nem egy mobil alkalmazás" - hangsúlyozta az Ironfire Capital alapítója.
Jelenleg elképzelhetetlennek tűnik, hogy a közel 900 millió regisztrált tag egyik napról a másikra hátat fordítson a közösségi szolgáltatásnak, azonban korábban például az AOL vagy akár a MySpace esetében sem hitte senki, hogy bekövetkezhet a baj. A Facebook-részvények tőzsdei gyengélkedése mindenesetre növeli a platform vezetőire nehezedő nyomást. "A Yahoo ugyan még mindig rengeteg pénzt termel, nyereséges, 13 000 munkatársa van. Azonban a 2000-es értékének csupán a tíz százalékát éri, vagyis elmondható, hogy gyakorlatilag eltűnt. A világ gyorsabban mozog, egyre több a konkurens cég, ahelyett, hogy csökkenne a számuk. Úgy gondolom, hogy azok, akik egy előző generációt meghatároztak, nehezen fogják tudni átmenteni a magukat az új korszakba" - szögezte le Eric Jackson.