Berta Sándor

Zárt hálózattá válhat az internet

Egy vezető internetgazdasági elemező szerint finoman szólva sem jó irányba halad az internet. Az Apple ellenőrzi, hogy mely alkalmazásokat használjuk, miközben a Google meghatározza, hogy milyen tartalmakhoz férünk hozzá. Ráadásul sok felhasználónak a szörfölés egyet jelent a Facebookon való lógással.


Esther Dyson
Esther Dyson, az Edventure Holdings nevű befektetési cég vezetője. A szakember úgy vélte, hogy a történelem ismétli önmagát, hiszen megint azokkal a kérdésekkel kerülünk szembe, mint 15 évvel ezelőtt. Akkor a felhasználók attól tartottak, hogy az American Online túl nagy befolyásra tesz szert, most ugyanez a helyzet, csak éppen az American Online-t időközben felváltotta az Apple, a Facebook és a Google. Joggal merül fel az a kérdés, hogy milyen jövő vár a világhálóra? Ezek a cégek lesznek a meghatározóak vagy az internet megmarad egy nyitott és szabad hálózatnak? Vajon elérhetjük-e majd azokat a tartalmakat, amelyeket szeretnénk?

Ezek a kérdések már felmerültek 15 évvel ezelőtt, azóta az AOL helyett más konszernek a meghatározók. Az Apple, a Facebook és a Google befolyása folyamatosan nő, gyakorlatilag egyre több szolgáltatás mögött ők találhatók meg. Azon persze lehet vitatkozni, hogy ez jó-e vagy sem, hiszen egyrészt az Apple - az alkalmazott modelljével - biztonságot kínál a felhasználóknak, mert azt mondja: az alkalmazásboltomban csak ellenőrzött programok kerülnek be. Másrészt ez a dolog korlátozza bizonyos értelemben a választás szabadságát.

Gyakran merül fel az a kérdés is, hogy vajon hagyni kell, hogy a piac szabályozza önmagát, az online óriások hozzanak saját szabályokat, vagy az államnak be kell avatkoznia és meg kell védenie az internetezőket? Persze az állam felteheti a kérdést, hogy miért is avatkozzon be, amikor az emberek boldogok a Facebookkal? Ugyanakkor elgondolkoztató, hogy a Facebook mindössze hét év alatt egy egyetemi projektből egy száz milliárd dollárt érő platformmá vált, ezért joggal merül fel, hogy az államnak mégis csak be kellene avatkoznia. A probléma csak az, hogy ha ez fel is merül, akkor sem történik jól, elég csak az amerikai SOPA és PIPA törvénytervezetekre gondolni, amelyek ellen a webes cégek jelentős része fellázadt.

Zárt internet felé haladunk?
(Összesen 760 szavazat)
  • Igaza van
    36 % (270 szavazat)
  • Részben egyetértek
    43 % (324 szavazat)
  • Nem értek egyet
    14 % (104 szavazat)
  • Nem tudom
    7 % (50 szavazat)
A jövő viszont egyáltalán nem tűnik jónak. Egy olyan világháló, amelyben a zárt alkalmazások és a Facebook a meghatározóak, nem lehet vonzó - véli Freeman Dyson lánya. Az egyetlen mentsvárunk az lehet, hogy még mindig van egy adu a kezünkben: a választás szabadsága. Rajtunk áll, hogy mit használunk: nem kötelező a legnagyobbakat használni, vannak alternatív szolgáltatások, de egyre kevésbé kerülhetők el ezek a cégóriások üzleti okokból, vagy akár csak azért, mert az ismerőseink már a hálójukban vannak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • karesz6 #24
    Mindegyik cégnek megvan a maga feladata és bár igaz hogy ezek a cégek "ultimate monopól gigacégekké" váltak azt is el kell ismerni hogy vannak a homogenitásnak előnyei is. Ez különösen a Facebookra igaz. Csak gondoljátok végig. Ha a facebook felhasználóinak a száma felére csökken az a használhatóságát nem a felére csökkenti hanem annál sokkal jobban. Egy "kis" közösségi oldal pedig egyenesen semmire sem jó. Könnyen belátható hogy ahhoz hogy egy közösségi hálózat használható legyen ahhoz a közösségen belül kell legyen egy minimális számú felhasználónak hogy az egész használhatóvá váljon hogy legyen elég ember fent hogy érdemes legyen regisztrálni. Szerintem mindig csak 1 ultimate közösségi oldal lesz.

    A Google is attól ilyen jó hogy egy irdatlan hatalmas adatbázissal rendelkezik arról hogy mit szeretnek az emberek és így segít nekik azt megtalálni. A google is a hatalmas számú felhasználótól ennyire jó (mert valljuk be bizony jó) és nem tudom ti hogy vagytok vele de inkább a google toljon az orrom alá egy olyan reklámot ami adott esetben még érdekel is mint hogy a retekklubbon alekosz baromságainak bámulását megszakítsa ásóka a hüvelygomba.

    Az Apple pedig rohadtul nem monopol hanem méregdrága és állatira divatos és ugyan úgy áll egy üzletember kezében mint egy 20 éves diszkóribancéban.

    A választás lehetősége mindenütt létezik csak nincs értelme őket használni. A Facebook szerintem rövid életű lessz mert nincs igazi értéke. Se nem eredeti se nem különleges. A legkülönlegesebb tulajdonsága a rengeteg felhasználó ezen túl egyszerű divat az egész. Majd jön egy másik és ugyan olyan gyorsan tűnik majd el a facebook mint ahogy jött.

    Az apple és a google sokáig megmaradhatnak. Az egyiknek túl sok pénze van a másik meg tulajdonképpen sikeresen kifingotta a passzátszelet nem tartom valószínűnek hogy ennél bárki drasztikusan jobb keresési módszert lenne képes kidolgozni és akkor is ott a hatalmas adatbázist amit rohadtul nem lesz egyszerű utolérni.
  • gforce9 #23
    "a sok szemétre ami a kereséskor bejön" ez maximálisan igaz, bizonyos témákra meg kifejezetten üzemelnek kamu linkoldalak. Egy driverre rákeresel pl.:

    "asus p4p800 se driver" ez ugye elég konkrét keresés, az első oldalon a találatok fele mindenféle driveragent programot(fulltele szeméttel, vírussal) akar telepíteni, köze sincs a találatok felének a tényleges keresendő dologhoz. És ez a példa még nagyon jó is, mert az asus support oldalát legalább beadja, de sok gyártónál még azt sem adja be, legalábbis nem az elsők közé.

    Pedig ez eléggé gyakori, ismétlődő keresés. Sok ember keres neten drivert egy adott hw-hez. Hogy ezek a szutyok oldalak miért jelennek meg a találati lista első helyein fel nem foghatom... vagy mégis? Tele vannak többek között google reklámokkal. Lényegében ezzel a google nem a tartalmat, hanem azokat a lapokat részesíti előnyben, ahol sok a reklám. Értem én, hogy abból él, de ez így nem keresés akkor. Ez valamiféle önös szempontok szerinti szelekció, aminek a valós tartalomhoz köze semmi. Más esetben, konkrét kulcsszóra sem dob ki találatot, pedig a weblap benne van az indexben, megjelenik a google map-on a cég, a google profil kulcsszavai normálisan ki vannak töltve és semmi, egyszerűen nem ad találatot. Közröhej ahogy jelenleg a keresés zajlik. Hangzatosak a cikkek az új keresési technológiákról, miközben azt látom, hogy a keresések között egyre több a szemét oldal, aminek nincs köze a témához. És ez akkor jön elő legjobban, ha egy gyakran keresett témában turkálunk.
  • Mike #22
    Addig jó míg egyik állam sem teszi rá a mancsát a netre
  • Omega #21
    Furcsák az észrevételeid is, én pont az ellenkezőjét veszem észre, hogy profibb tartalom és egyre nagyobb választék van fent. Viszont aggasztó az a jövőkép, hogy néhány nagyobb szolgáltató kezében összpontosulhat minden, ma még ez nem olyan nagy probléma.
    Teneked az lehet a bajod, hogy ingyenélő a szemléleted. Mindenért fizetni kell vagy valamilyen módon profitábilissá kell tenni azt terméket amiben munka van (a weben ez a hirdetések elhelyezését jelenti), ha veszel egy újságot azért is fizetni kell, ha megnézel egy filmet meg kell venned a mozijegyet, stb., ez már egy külön témakör, hadd nem fejtsem ki hosszadalmasan. A szemétprogramok problémáját én nem tapasztalom.
  • Omega #20
    Ha minden reklámot kikatatsz itt az ideje, hogy lemondjál az ingyenes tartalmak egy részéről, amit jelenleg is használsz!
  • Reparamorf #19
    Én már egy jó ideje netezem, és azt látom, hogy egyre rosszabb.
    nem a technikai részre gondolok, hogy szakad, akadozik, hanem a tartalomra,
    a sok szemétre ami a kereséskor bejön. A rosszindulatú progik ezreire.
    Én igyekszem minden reklámot kitiltani, több-kevesebb sikerrel.
    De akkor is, még 6-7 éve is ha kerestem valamit, hamar megtaláltam, elolvastam, letöltöttem, pedig akkor hol volt 30-40 megás net? -sehol 512k az 1 megásnak örültünk mint majom a farkának. Mindenki pénzt akar kérni mindenért.
    A "kufárszellem" nagyon elharapódzott, (nem is tudom, hogy honnan)
    Én a facebookra elvből nem regisztrálok. Úgy érzem, hogy egyre közelebb az az idő, hogy lemondom a netet.
  • gkalcso #18
    Mit értünk zárt hálózat alatt? FB például a külső oldalakat integrálja magába Tetszik/Nem tetszik alapon. A Google meg összeszedi, majd pár kereső szóval, népszerűségi adatokkal(+1), stb. rendszerezve adja vissza. Az FB kellően sok hír esetén szintén figyelembe veszi a népszerűségi adatokat, stb. Egyikük válogatós, másikuk gyüjtögetős alapon dolgozik külső és belső forrásokkal.

    Olyan ez mint két agyfélteke kiegyészítve a lebenyekkel(más nagy cégekkel). Ehh, elkalandoztam.
  • opeca #17
    Azért ez nem ilyen egyszerű. ez tényleg a Mátrix-effektus, ha benne vagy a rendszerben, ha nap mint nap használod a Google-t akkor mégis honnan a faszból fogod tudni, hogy mi az, aminek tényleg a listában kéne lennie...

    Kivesz két találot, kinek tűnne az fel?

    Ez csak egy példa, de a lényeg, amire itt szerintem az illető célozni akart, hogy valóban pár nagy cég elég keményen benne van az Internetes bizniszben, és jó részét le is fedik.

    A Google pl. ha jól tudom az egész internetforgalom 6%-át adja. Azért ez egy ilyen kibebaszott nagy rendszernél nagyon nem kevés.

    Vagy tudjátok mit? Húzzuk ki a Google dugót, aztán meglátjuk, mi lesz.
  • zord01 #16
    Az internet egyre inkább egyenlő az 1984-es Big Brotherrel. Hogy a mobiltelefonokról már ne is beszéljünk.
  • narumon #15
    USÁkiai ember mindent így számol. El sem tudja képzelni, hogy máshol más van. Pl NFL (amerikai foci) világra szóló nézettségi adatát úgy számolják, hogy USA-ban minden 5. ember nézi akkor a világon a tévével rendelkező lakosságnál is ugyanez az arány azaz a világon minden 5. tévével rendelkező ember nézi. Kicsit bárgyú te tényleg ez van mindennel.