Berta Sándor
Javult a filmipar helyzete
Úgy tűnik, hogy a filmipar közel sincs olyan rossz helyzetben, mint a zeneipar. Ennek ellenére a piac szereplői közel sem lehetnek elégedettek, de már optimistán tekintenek a jövőbe.
A The New York Times cikkében kiemelte, hogy az elmúlt 16 év adatait figyelembe véve tavaly ment el a legkevesebb ember a mozikba. Azonban nem csak ez jelent komoly problémát, ugyanis a DVD-eladások is jelentős mértékben csökkentek. Ettől függetlenül az ágazat szereplői meglehetősen optimisták. Bár úgy tűnik, hogy online kalózkodás továbbra is az egyik legnagyobb problémát jelenti a filmipar számára, azonban a világháló egyúttal komoly lehetőségeket is jelent az ágazatnak. A jelentősebb filmstúdióknak ugyanis sikerült megállapodniuk a Google és más médiacégek vezetőivel, így gyakorlatilag ellenőrizhetik a műveik terjesztését. A zenei piacon ezzel szemben gyakorlatilag az iTunes az egyeduralkodó és az Apple szolgáltatása kontrollálja szinte a teljes legális zenei piacot.
Egyre több helyen egyre több platformra lehet eladni a filmeket
"A hangulat egyértelműen megváltozott. Az "Oh, istenem, az üzleti modelljeink tönkrementek és felfalnak bennünket" hangulatot felváltotta valamifajta eufória. A filmstúdiók most egy robusztus, dinamikus online piacot látnak" - jelentette ki Peter Guber, a Columbia Pictures egykori vezetője, aki jelenleg a Mandalay Entertainment Group első embere. A streamingszolgáltatások terjedése tovább javított a helyzeten. A Netflix jól fizet a filmekért, míg a Verizon és a Redbox nemrég jelentette be, hogy közösen fog streamingszolgáltatásokat működtetni. Emellett az Amazon televíziós sorozatokra vonatkozó szerződést kötött a Viacommal és a filmstúdiók a Google, illetve a YouTube segítségével hamarosan játékfilmeket értékesíthetnek.
Mindez persze egyáltalán nem jelenti azt, hogy a cégek lemondanának a DVD-eladásokról és az azokból származó bevételekről, de új üzleti modelleket fogadnak el, s ez nem csak nekik, hanem a felhasználóknak is jó. Ahogy Ken Werner, a Warner Brothers Television egyik vezetője hangsúlyozta: még egy tanulási folyamat kellős közepén vannak, de a digitális piac egy olyan úton halad, ami nagyon jó a számukra.
A The New York Times cikkében kiemelte, hogy az elmúlt 16 év adatait figyelembe véve tavaly ment el a legkevesebb ember a mozikba. Azonban nem csak ez jelent komoly problémát, ugyanis a DVD-eladások is jelentős mértékben csökkentek. Ettől függetlenül az ágazat szereplői meglehetősen optimisták. Bár úgy tűnik, hogy online kalózkodás továbbra is az egyik legnagyobb problémát jelenti a filmipar számára, azonban a világháló egyúttal komoly lehetőségeket is jelent az ágazatnak. A jelentősebb filmstúdióknak ugyanis sikerült megállapodniuk a Google és más médiacégek vezetőivel, így gyakorlatilag ellenőrizhetik a műveik terjesztését. A zenei piacon ezzel szemben gyakorlatilag az iTunes az egyeduralkodó és az Apple szolgáltatása kontrollálja szinte a teljes legális zenei piacot.
Egyre több helyen egyre több platformra lehet eladni a filmeket
"A hangulat egyértelműen megváltozott. Az "Oh, istenem, az üzleti modelljeink tönkrementek és felfalnak bennünket" hangulatot felváltotta valamifajta eufória. A filmstúdiók most egy robusztus, dinamikus online piacot látnak" - jelentette ki Peter Guber, a Columbia Pictures egykori vezetője, aki jelenleg a Mandalay Entertainment Group első embere. A streamingszolgáltatások terjedése tovább javított a helyzeten. A Netflix jól fizet a filmekért, míg a Verizon és a Redbox nemrég jelentette be, hogy közösen fog streamingszolgáltatásokat működtetni. Emellett az Amazon televíziós sorozatokra vonatkozó szerződést kötött a Viacommal és a filmstúdiók a Google, illetve a YouTube segítségével hamarosan játékfilmeket értékesíthetnek.
Mindez persze egyáltalán nem jelenti azt, hogy a cégek lemondanának a DVD-eladásokról és az azokból származó bevételekről, de új üzleti modelleket fogadnak el, s ez nem csak nekik, hanem a felhasználóknak is jó. Ahogy Ken Werner, a Warner Brothers Television egyik vezetője hangsúlyozta: még egy tanulási folyamat kellős közepén vannak, de a digitális piac egy olyan úton halad, ami nagyon jó a számukra.