Berta Sándor
Divatba jött a kölcsönzés
Egyre több olyan oldal érhető el, ahol a felhasználók kölcsönadhatják a saját dolgaikat azoknak, akik éppen egy adott terméket keresnek. Az új üzleti modell az Egyesült Államokból származik és lassan meghódítja Európát is.
A frents.com-on élelmiszereket és fűszereket, például sót vagy lisztet hiába is keresnének a látogatók, viszont a jelenlegi 20 000 regisztrált tag 50 000 tárgyat és terméket tett elérhetővé. Ezek között Audi A2-es gépkocsi éppúgy van, mint műsoros DVD-k vagy szerszámok. Minden eszköz kibérelhető, kölcsönözhető. Van, amelyikért sok pénzt kérnek, van, amelyikért szinte semmit. A felhasználók segítenek egymáson, és pénzt is megtakarítanak. Amennyiben valakinek van mondjuk egy felesleges szerszáma, míg másnak éppen az kellene egy munkához, akkor a két személy itt találkozhat és megköthetik az üzletet.
A Frents egyik életre hívója Philipp Rogge térképész, aki szerint a mai társadalomban számos kincs van elrejtve. Sokan hajlandók arra, hogy online is bemutassák a tulajdonukban lévő dolgokat és azokat megosszák másokkal. A lap azonban csak egyike ezeknek a platformoknak. A Tamyca neve a Take My Car rövidítésből származik és az oldal kifejezetten az autók kölcsönzésére, megosztására szakosodott.
Az eredeti ötlet az Egyesült Államokból származik. A Collaborative Consumption és a Sharing Economy kifejezéseket Rachel Botsman és Lisa Gansky terjesztették el a köztudatban. A koncepció lényege a cseregazdaság és az egyéni javak időszakos megosztása másokkal. Ezek az eszközök lehetnek autók, szerszámok, könyvek. A csereüzletekhez ugyanakkor elengedhetetlenül szükség van az internetre.
Michael Kuhndt, a Wuppertali Fogyasztói Központ vezetője úgy vélte, hogy a világhálónak és a közösségi portáloknak köszönhetően alapvetően megváltozhatnak majd a felhasználói szokások. Mindez az erőforrások kíméléséhez vezethet. Az internet lecsökkentette az emberek között lévő akadályokat, ma már néhány kattintás után számos dolgot megtudhatunk az érdeklődőkről. Napjaink felhasználói különösen készek megosztani a birtokukban lévő tartalmakat és tárgyakat másokkal. Azonban ez még csak a kezdet lehet, nagy lehetőségek rejlenek a világhálóban és az online szolgáltatásokban. A csereberélés hosszú távon környezetvédelmi szempontokból is hasznos lehet és ami fontos még, hogy erősítheti az innovációt és hozzájárulhat ahhoz, hogy a fogyasztók tudatosabban, megfontoltabban vásároljanak.
A frents.com-on élelmiszereket és fűszereket, például sót vagy lisztet hiába is keresnének a látogatók, viszont a jelenlegi 20 000 regisztrált tag 50 000 tárgyat és terméket tett elérhetővé. Ezek között Audi A2-es gépkocsi éppúgy van, mint műsoros DVD-k vagy szerszámok. Minden eszköz kibérelhető, kölcsönözhető. Van, amelyikért sok pénzt kérnek, van, amelyikért szinte semmit. A felhasználók segítenek egymáson, és pénzt is megtakarítanak. Amennyiben valakinek van mondjuk egy felesleges szerszáma, míg másnak éppen az kellene egy munkához, akkor a két személy itt találkozhat és megköthetik az üzletet.
A Frents egyik életre hívója Philipp Rogge térképész, aki szerint a mai társadalomban számos kincs van elrejtve. Sokan hajlandók arra, hogy online is bemutassák a tulajdonukban lévő dolgokat és azokat megosszák másokkal. A lap azonban csak egyike ezeknek a platformoknak. A Tamyca neve a Take My Car rövidítésből származik és az oldal kifejezetten az autók kölcsönzésére, megosztására szakosodott.
Az eredeti ötlet az Egyesült Államokból származik. A Collaborative Consumption és a Sharing Economy kifejezéseket Rachel Botsman és Lisa Gansky terjesztették el a köztudatban. A koncepció lényege a cseregazdaság és az egyéni javak időszakos megosztása másokkal. Ezek az eszközök lehetnek autók, szerszámok, könyvek. A csereüzletekhez ugyanakkor elengedhetetlenül szükség van az internetre.
Michael Kuhndt, a Wuppertali Fogyasztói Központ vezetője úgy vélte, hogy a világhálónak és a közösségi portáloknak köszönhetően alapvetően megváltozhatnak majd a felhasználói szokások. Mindez az erőforrások kíméléséhez vezethet. Az internet lecsökkentette az emberek között lévő akadályokat, ma már néhány kattintás után számos dolgot megtudhatunk az érdeklődőkről. Napjaink felhasználói különösen készek megosztani a birtokukban lévő tartalmakat és tárgyakat másokkal. Azonban ez még csak a kezdet lehet, nagy lehetőségek rejlenek a világhálóban és az online szolgáltatásokban. A csereberélés hosszú távon környezetvédelmi szempontokból is hasznos lehet és ami fontos még, hogy erősítheti az innovációt és hozzájárulhat ahhoz, hogy a fogyasztók tudatosabban, megfontoltabban vásároljanak.