MTI
Lázadnak a kereskedők egy kínai webáruház ellen
A legnagyobb kínai webáruház, a Taobao Mall új tervvel állt elő miután több tízezer kiskereskedő kezdett "online zavargásokba" a cég honlapján, mivel a webáruház a múlt héten radikális díjemelést jelentett be.
A Taobao Mall, az Alibaba Csoport e-kereskedelmi óriás vállalatokat a fogyasztókkal közvetlenül összekötő (B2C) ága a legjobban teljesítő kisvállalkozásoknak kedvezményeket ígér valamint türelmi időt biztosít díjainak megemelése előtt. A legnagyobb kínai webáruház óriási felháborodást keltett a múlt heti bejelentésével, miszerint a honlapján boltott nyitott kereskedőknek - üzleteik nagyságától függően - a következő évtől a jelenlegi díjak öt-tízszeresét kell majd megfizetniük. A terv szerint 2012-től az éves szolgáltatási díj a jelenlegi 6 ezer jüan (205 ezer forint) helyett 30-60 ezer jüanre (1-2 millió forint), a kötelező fix összegű letét pedig a mostani 10 ezer jüanről (342 ezer forint) 100-150 ezer jüanre (3,4 millió - 5,1 millió forint) emelkedik. A honlapnak jelenleg több mint 400 ezer regisztrált felhasználója van, több mint 50 ezer üzlet és 70 ezer márka képviselteti magát.
A bejelentés sokkolta a kiskereskedőket, akik úgy fogalmaztak: az intézkedéssel a Taobao Mall a kis- és közepes üzlettel rendelkező felhasználóktól akar megszabadulni. A dühös eladók a hét második felében több mint 40 ezer fő részvételével "online zavargásokba" kezdtek, a nagyobb márkák értékelésének lerontásával adtak hangot elégedetlenségüknek. A vitát vasárnapra a kereskedelmi minisztérium is megelégelte, a Taobao Mallt a panaszok meghallgatására, a kereskedőket pedig legális eszközök használatára sürgette.
A webáruház rögtön válaszolt is a központi felszólításra: Jack Ma, az Alibaba Csoport vezérigazgatója a hét elején már a díjak felülvizsgálatáról és a kisvállalkozásoknak nyújtott pénzügyi segélyről beszélt. A módosítások szerint az öt-tízszeresére emelkedő szolgáltatási díjak bevezetése előtt a pozitív felhasználói visszajelzéseket kapó vállalatok kilenc hónapos türelmi időt kapnak, a legjobb besorolást kapó cégek számára pedig - egy bizonyos volumenű termék értékesítése esetén - az egész éves díjat visszautalják. Az eladóknak a fix összegű illetéknek csupán a felét kell majd megfizetniük, a fennmaradó részt a Taobao Mall állja.
A kínai online kereskedelem növekedése, millárd jüanban, illetve százalékban
Jack Ma emellett egy 1,8 milliárd jüanes (61,5 milliárd forint) befektetési alap felállítását is bejelentette, melyet a kis- és közepes kereskedők termékeik és szolgáltatásaik fejlesztésére, színvonaluk emelésére használhatnak. Az Alibaba Csoport további 500 millió jüant (17 milliárd forint) egy garanciaalap felállítására különít majd el, hogy a kisméretű online vállalkozások hitelfelvételét segítse, 300 millió jüant (10,2 milliárd forint) pedig technikai támogatásra és promócióra költ. Az online kiskereskedők legrosszabb vásárlói visszajelzéseket jegyző rétege - mintegy 1000-1500 vállalat - továbbra is elégedetlen, mikroblogokon és internetes fórumokon háborog. További változtatások ugyanakkor nem valószínűek, a Taobao Mall ugyanis a módosítással éppen a kereskedelmi szolgáltatás minőségének javítását, aktívabb és komolyabb kereskedelemet ösztönzését tűzte ki célul.
A Taobao Mall, az Alibaba Csoport e-kereskedelmi óriás vállalatokat a fogyasztókkal közvetlenül összekötő (B2C) ága a legjobban teljesítő kisvállalkozásoknak kedvezményeket ígér valamint türelmi időt biztosít díjainak megemelése előtt. A legnagyobb kínai webáruház óriási felháborodást keltett a múlt heti bejelentésével, miszerint a honlapján boltott nyitott kereskedőknek - üzleteik nagyságától függően - a következő évtől a jelenlegi díjak öt-tízszeresét kell majd megfizetniük. A terv szerint 2012-től az éves szolgáltatási díj a jelenlegi 6 ezer jüan (205 ezer forint) helyett 30-60 ezer jüanre (1-2 millió forint), a kötelező fix összegű letét pedig a mostani 10 ezer jüanről (342 ezer forint) 100-150 ezer jüanre (3,4 millió - 5,1 millió forint) emelkedik. A honlapnak jelenleg több mint 400 ezer regisztrált felhasználója van, több mint 50 ezer üzlet és 70 ezer márka képviselteti magát.
A bejelentés sokkolta a kiskereskedőket, akik úgy fogalmaztak: az intézkedéssel a Taobao Mall a kis- és közepes üzlettel rendelkező felhasználóktól akar megszabadulni. A dühös eladók a hét második felében több mint 40 ezer fő részvételével "online zavargásokba" kezdtek, a nagyobb márkák értékelésének lerontásával adtak hangot elégedetlenségüknek. A vitát vasárnapra a kereskedelmi minisztérium is megelégelte, a Taobao Mallt a panaszok meghallgatására, a kereskedőket pedig legális eszközök használatára sürgette.
A webáruház rögtön válaszolt is a központi felszólításra: Jack Ma, az Alibaba Csoport vezérigazgatója a hét elején már a díjak felülvizsgálatáról és a kisvállalkozásoknak nyújtott pénzügyi segélyről beszélt. A módosítások szerint az öt-tízszeresére emelkedő szolgáltatási díjak bevezetése előtt a pozitív felhasználói visszajelzéseket kapó vállalatok kilenc hónapos türelmi időt kapnak, a legjobb besorolást kapó cégek számára pedig - egy bizonyos volumenű termék értékesítése esetén - az egész éves díjat visszautalják. Az eladóknak a fix összegű illetéknek csupán a felét kell majd megfizetniük, a fennmaradó részt a Taobao Mall állja.
A kínai online kereskedelem növekedése, millárd jüanban, illetve százalékban
Jack Ma emellett egy 1,8 milliárd jüanes (61,5 milliárd forint) befektetési alap felállítását is bejelentette, melyet a kis- és közepes kereskedők termékeik és szolgáltatásaik fejlesztésére, színvonaluk emelésére használhatnak. Az Alibaba Csoport további 500 millió jüant (17 milliárd forint) egy garanciaalap felállítására különít majd el, hogy a kisméretű online vállalkozások hitelfelvételét segítse, 300 millió jüant (10,2 milliárd forint) pedig technikai támogatásra és promócióra költ. Az online kiskereskedők legrosszabb vásárlói visszajelzéseket jegyző rétege - mintegy 1000-1500 vállalat - továbbra is elégedetlen, mikroblogokon és internetes fórumokon háborog. További változtatások ugyanakkor nem valószínűek, a Taobao Mall ugyanis a módosítással éppen a kereskedelmi szolgáltatás minőségének javítását, aktívabb és komolyabb kereskedelemet ösztönzését tűzte ki célul.