SG.hu
Kevés netes kereskedő szállít külföldre az EU-ban
Az Európai Bizottság arra törekszik, hogy megkönnyítse az elektronikus vásárlásokat az EU egészét lefedő közös piacon, ezért lehetővé teszik a netes vásárlások vitájának elektronikusan való rendezését.
Volt már Ön is úgy, hogy szívesebben vásárolt volna az interneten keresztül egy másik uniós országból, de aggályai voltak a külföldi vásárlás megbízhatóságával kapcsolatban? Az EU által támogatott Európai Fogyasztói Központok Hálózata próbavásárlásokat végzett ennek ellenőrzésére. 17 európai fogyasztóvédelmi központ 28 országban mindösszesen 305 alkalommal végzett más EU-tagállamba irányuló elektronikus próbavásárlást. A termékeket ezután a "gondolkodási időre" vonatkozó szabályokkal (amelyek lehetővé teszik az elektronikus úton vásárolt termékek indoklás nélküli visszaküldését és a vételár teljes visszatérítését) összhangban visszaküldték.
A külföldi rendelés és szállítás között eltelt napok száma
A termékek 94%-át szállították ki, ami előrelépés a 2003-ban mért 66%-hoz képest (az ECC-Net ekkor végzett utoljára ilyen felmérést). Ez megerősíti a Bizottság 2011 márciusi megállapításait, amely szerint a határokon átnyúló kiszállítások megbízhatósága a belföldi kiszállításokéval vetekszik (a határokon átnyúló ügyletek során a termékek az esetek 5%-ában nem érkeztek meg, míg belföldi rendeléseknél ez az érték 6%). A termékeknek mindössze 1%-a volt hibás (pl. könyv borítója sérült) vagy a megrendelésben szereplőtől eltérő (pl. más szín).
A visszaküldött termék árának visszafizetésig eltelt napok száma
Amennyiben a vásárló a "gondolkodási időre" vonatkozó szabályokkal összhangban küldte vissza a terméket, a vételárat az esetek 90%-ában visszatérítették. A vásárlók 57%-a azonban problémába ütközött, amikor az eredeti szállítási költséget is vissza akarta igényelni az uniós előírásokkal összhangban. Ezenkívül egyes kereskedők jogszerűtlenül korlátozták a termékek visszaküldését (pl. azt állítva, hogy a vásárlónak nincsen joga erre). Az uniós szabályok szerint a fogyasztók az átvételtől számított legalább 7 (egyes országokban több) napon belül visszamondhatják az elektronikus megrendelést és visszaküldhetik az árut az eladónak (de adott esetben állniuk kell a visszaküldés költségeit).
A legtöbb olyan kereskedő, aki nem felelt meg a feltételeknek magyarországi volt (nem volt idegennyelv, kártyás vásárlás, határon túli szállítás stb.)
A külföldi weboldalakat eredetileg a határokon átnyúló ügyletekkel kapcsolatos minimumkövetelmények alapján választották ki (pl. külföldre történő értékesítés lehetősége, fizetési és nyelvi lehetőségek). A gyakorlatban azonban ezen weboldalak 60%-a esetében olyan nehézségek merültek fel, amelyek megakadályozták más országok online vásárlói általi felhasználást (pl. nem volt lehetőség a fogyasztó országába irányuló kiszállítást kérni). A Bizottság által 2009-ben végzett uniós vizsgálat is azt találta, hogy a határokon átnyúló elektronikus megrendelések 60%-át visszautasították.
Az Európai Bizottság arra törekszik, hogy megkönnyítse az elektronikus vásárlásokat az EU egészét lefedő közös piacon. 2011 végére a Bizottság tanulmányt fog készíteni az e-kereskedelem által a fogyasztók számára nyújtott árelőnyökről. Mindez az egységes piacon belüli e-kereskedelem fejlesztésére és a meglévő akadályok megszüntetésére irányuló cselekvési terv alapjául fog szolgálni. A terv részeként a Bizottság ambiciózus jogalkotási javaslatot fog benyújtani, amely lehetővé teszi az EU tagállamaiból elektronikus úton vásároló fogyasztók számára a többi uniós tagállam területén levő kereskedőkkel folytatott viták kizárólag elektronikus úton történő, bírósági eljárás nélküli megoldását. A javaslat várhatóan még 2011 vége előtt elkészül.
Volt már Ön is úgy, hogy szívesebben vásárolt volna az interneten keresztül egy másik uniós országból, de aggályai voltak a külföldi vásárlás megbízhatóságával kapcsolatban? Az EU által támogatott Európai Fogyasztói Központok Hálózata próbavásárlásokat végzett ennek ellenőrzésére. 17 európai fogyasztóvédelmi központ 28 országban mindösszesen 305 alkalommal végzett más EU-tagállamba irányuló elektronikus próbavásárlást. A termékeket ezután a "gondolkodási időre" vonatkozó szabályokkal (amelyek lehetővé teszik az elektronikus úton vásárolt termékek indoklás nélküli visszaküldését és a vételár teljes visszatérítését) összhangban visszaküldték.
A külföldi rendelés és szállítás között eltelt napok száma
A termékek 94%-át szállították ki, ami előrelépés a 2003-ban mért 66%-hoz képest (az ECC-Net ekkor végzett utoljára ilyen felmérést). Ez megerősíti a Bizottság 2011 márciusi megállapításait, amely szerint a határokon átnyúló kiszállítások megbízhatósága a belföldi kiszállításokéval vetekszik (a határokon átnyúló ügyletek során a termékek az esetek 5%-ában nem érkeztek meg, míg belföldi rendeléseknél ez az érték 6%). A termékeknek mindössze 1%-a volt hibás (pl. könyv borítója sérült) vagy a megrendelésben szereplőtől eltérő (pl. más szín).
A visszaküldött termék árának visszafizetésig eltelt napok száma
Amennyiben a vásárló a "gondolkodási időre" vonatkozó szabályokkal összhangban küldte vissza a terméket, a vételárat az esetek 90%-ában visszatérítették. A vásárlók 57%-a azonban problémába ütközött, amikor az eredeti szállítási költséget is vissza akarta igényelni az uniós előírásokkal összhangban. Ezenkívül egyes kereskedők jogszerűtlenül korlátozták a termékek visszaküldését (pl. azt állítva, hogy a vásárlónak nincsen joga erre). Az uniós szabályok szerint a fogyasztók az átvételtől számított legalább 7 (egyes országokban több) napon belül visszamondhatják az elektronikus megrendelést és visszaküldhetik az árut az eladónak (de adott esetben állniuk kell a visszaküldés költségeit).
A legtöbb olyan kereskedő, aki nem felelt meg a feltételeknek magyarországi volt (nem volt idegennyelv, kártyás vásárlás, határon túli szállítás stb.)
A külföldi weboldalakat eredetileg a határokon átnyúló ügyletekkel kapcsolatos minimumkövetelmények alapján választották ki (pl. külföldre történő értékesítés lehetősége, fizetési és nyelvi lehetőségek). A gyakorlatban azonban ezen weboldalak 60%-a esetében olyan nehézségek merültek fel, amelyek megakadályozták más országok online vásárlói általi felhasználást (pl. nem volt lehetőség a fogyasztó országába irányuló kiszállítást kérni). A Bizottság által 2009-ben végzett uniós vizsgálat is azt találta, hogy a határokon átnyúló elektronikus megrendelések 60%-át visszautasították.
Az Európai Bizottság arra törekszik, hogy megkönnyítse az elektronikus vásárlásokat az EU egészét lefedő közös piacon. 2011 végére a Bizottság tanulmányt fog készíteni az e-kereskedelem által a fogyasztók számára nyújtott árelőnyökről. Mindez az egységes piacon belüli e-kereskedelem fejlesztésére és a meglévő akadályok megszüntetésére irányuló cselekvési terv alapjául fog szolgálni. A terv részeként a Bizottság ambiciózus jogalkotási javaslatot fog benyújtani, amely lehetővé teszi az EU tagállamaiból elektronikus úton vásároló fogyasztók számára a többi uniós tagállam területén levő kereskedőkkel folytatott viták kizárólag elektronikus úton történő, bírósági eljárás nélküli megoldását. A javaslat várhatóan még 2011 vége előtt elkészül.