Gyurkity Péter
A táblák vezetik az ünnepi kívánságlistát
Az ünnepi szezon kapujában egyszerre két nagyobb felmérés is készült a vásárlói igényekről és kívánságokról, mindkettőben - korántsem meglepő módon - a tábla PC-k, illetve ezen a kategórián belül két típus végzett az élen. A helyzet tehát nemcsak az ezredforduló időszakához, de a tavalyi évhez képest is megváltozott, ezt pedig azon ügyesebb gyártók használhatják majd ki igazán, akik a névvel, vagy netán az ár leszorításával szeretnének hódítani. Mindkettőre akad példa, a riválisok eközben más területen vághatnak vissza a mobil szférában elszenvedett vereségekért, egyes gyártók azonban visszavonulhatnak a területről, hogy a hagyományos termékekre koncentráljanak. Az Apple másodvirágzása elhúzódhat, ezalatt többen fontos újításokkal tarthatják életben esélyeiket.
Az Egyesült Államokban a fekete péntekre (Black Friday, a hálaadást követő pénteki nap) készülve jelent meg a két anyag, az elsőben az általános vásárlói várakozásokra, a másodikban pedig kifejezetten a gyermekek kívánságlistájára koncentráltak. Nem véletlen, hogy mostanra időzítették a debütálást, hiszen a fekete péntek hagyományosan az ünnepi bevásárlószezon kezdetét jelenti, ekkor általában jelentős kedvezményekkel igyekeznek a boltokba csábítani a potenciális vevőket - ezt azután a december 24-i hasonló akciók fejelik meg. Lássuk, mire is vágynak a tengerentúlon igazán, nem tévesztve szem elől a tényt, hogy a lista valószínűleg itthon sem tér el igazán ettől.
Mit szeretne venni a karácsony előtti kiárusításon?
Válság ide vagy oda, az érdeklődés jelentősnek mondható, szó sincs itt jelentős takarékosságról, amikor az esetleges ajándékok kerülnek szóba - legyünk akár az indulási, avagy az érkezési oldalon. Az idők változását jelzi, hogy idén még a tavalyi évhez képest is jóval kevesebben választják kizárólag a boltokban történő nézelődést, a túlnyomó többség igyekszik ezt az online barangolással és -vásárlással vegyíteni, vagyis mindkét lehetőséget igénybe veszik. A jelentős kedvezményekre vadászók (bargain hunters) korosztálytól függetlenül egyértelműen a különböző táblákat részesítik előnyben, itt elsősorban két típus emelendő ki: Apple iPad és Kindle Fire. A táblák összességében véve 32 százalékkal vezetik a listát minden más termékkategória előtt, őket a HDTV (és 3DTV), a laptopok, valamint az okostelefonok követik az első négyben.
Mit szeretne kapni karácsonyra?
Férfiaknak elsősorban valamilyen nagyobb tévékészüléket (HDTV) ajánlanak az elemzők, míg a nőknél (ha már egyszer IT-termékekről van szó) ez kevésbé nyerő, itt szintén a táblák állnak az első helyen. Előbbieknél természetesen nem ilyen egyszerű a helyzet, a 25 éven aluliak egyértelműen valamilyen laptopot részesítenének előnyben (leginkább egy MacBook Air készüléket), de egy iPhone 4S okostelefont vagy egy digitális fényképezőgépet sem hajítanának vissza, míg a középkorúaknál inkább a HDTV van a középpontban, nyilván a különböző sportműsorok és reality alkotások miatt - utóbbiak nem utasítanának el egy Blu-ray lejátszót sem.
A 13 év alatti gyerekek kivánságlistája az Egyesült Államokban
A trend változása legjobban a gyerekeknél figyelhető meg, itt a Nielsen két kategóriát különített el, hogy jobban szemügyre vehessük a részleteket. A 6 és 12 év közöttieknél az iPad az abszolút nyerő, itt a második az iPod Touch, a harmadik pedig az iPhone - erre alapozva mondják azt sokan, hogy az Apple előtt még több sikeres év áll, ami egyben azt is mutatja, mennyit ér igazán a sikeres marketing. A hagyományos számítógép csak a negyedik helyen végzett, míg a rivális táblák csak az ötödik helyre futottak be. A szülők nyilván kevésbé örülnek ennek, hiszen a fenti termékek nem olcsóságukról híresek, így nagyobb kiadással kell számolniuk az ünnepek táján, nem ritka az 500 dolláros árcímke sem. A 13 éven felülieknél megint az iPad bukkan fel az első helyen, itt azonban már második a PC, harmadik az e-olvasó, negyedik egy saját tévé, ötödik pedig egy valamilyen más gyártótól érkező tábla PC.
A 13 év felettiek kivánságlistája az Egyesült Államokban
Az Apple számára egyébként legalább ilyen fontos, hogy a munkahelyeken is hódít saját fejlesztésük, legutóbb ugyanis mintegy 2300 alkalmazott megkérdezéséből arra figyeltek fel, hogy az iPhone részesedése a tavalyi évhez képest 31-ről 45 százalékra ugrott, míg a Blackberry 34,5-ről 32,2-re szorult vissza, vagyis az első helyen komoly váltás történt. Ezzel egy időben az Android is javított, mégpedig 11,3-ról egészen 21,3 százalékra, ami újabb figyelmeztető jel a RIM számára, hogy akár még hagyományosan legerősebb szegmensében, az üzleti szférában is veszélyben forog a márka jövője. Mindez egybevág azon korábbi megfigyelésekkel, miszerint a Blackberry felhasználók 30 százaléka tervezi a váltást valamilyen rivális platformra, ez pedig egy éven belül drasztikus változásokhoz vezethet a szegmensen belül.
Eközben már készül is a következő generációs iPad, legalábbis ezt a következtetést vonhatjuk le a távol-keleti jelentésekből, miszerint a Samsung, az LG Display, illetve a Sharp októberben már egymillió nagy felbontású panelt szállított le a készülékhez, ez pedig novemberben eléri majd a 2 millió darabot. Az érintőképernyőhöz szükséges modult gyártó TPK Holding és Wintek most kezdi meg a leszállítást, ez decemberben folytatódik, havonta ők is nagyjából egymillió példányt adnak majd le, mindebből pedig az elemzők arra számítanak, hogy a következő iPad összeszerelése januárban indulhat meg, elsősorban a Foxconn jóvoltából. Szóba került itt egy új, 7,85 hüvelykes panel kifejlesztése is, ennek várható sorsa azonban még ismeretlen.
A Mac már a világpiac 5 százalékát birtokolja
Meglehetősen nagy visszhangot váltott ki a napokban a hír, amely a Macintosh számítógépek részesedésére hívta fel a figyelmet, kiemelve, hogy immár világszerte 5 százalékot sikerült megkaparintaniuk, amire hosszú idő óta nem volt példa. A szám ugyan első látásra kicsinynek tűnik, korábban pedig már elérték ezt a mérföldkövet, tekintettel azonban arra, hogy a PC-piac milyen ütemben növekedett az elmúlt 25 évben (nem beszélve a Windows egyeduralmáról, amely kilencvenes évek közepe óta töretlen), ez mégiscsak nagy eredménynek számít. Míg a harmadik negyedévben a teljes szegmens alig 5,3 százalékkal bővült, az Apple csaknem negyedével tudta növelni saját eredményét, az üzleti szegmensben pedig ennél is gyorsabban, csaknem 44 százalékkal javult a korábbi adat. Az iPad előrenyomulása ugyan itt is negatívan hatott az eladásokra, ez azonban nem volt olyan drasztikus, mint azt korábban gondolták.
Nem csoda, hogy egyes riválisok, mint például a Microsoft, más területen igyekeznek elégtételt venni a mobil szegmensben elmaradt sikerekért. A szoftvercég egymás után nyitja saját üzleteit, immár a keleti parton is sor került egy átadásra, ezzel pedig 14-re bővült a meglévők száma. Terveikben összesen 75 ilyen létesítmény szerepel, ezt a számot 2-3 éven belül érnék el, kifejezetten az Apple ellenében javítva saját "retail" jelenlétüket az USA-n belül. Ezen üzletekben a meglévő termékek mellett támogatást és képzést is nyújtanak az érdeklődőknek, bár az továbbra is kérdéses, hogy hosszú távon mennyiben lesz igény ezen üzletekre, tekintettel az online szféra folyamatos bővülésére, amelynek jelentősége a vásárlások terén is elvitathatatlan - odaát számos termék elérhető a Microsoft Store internetes oldalán, míg más régiókban még van pótolnivalója a cégnek.
Visszatérve a táblákhoz, a Kindle Fire részletes elemzése fontos döntésekre világít rá, amelyek főszerepet játszottak a költségek és ezzel együtt a fogyasztói ár leszorításában. Az IHS iSuppli szerint a készülék 201 dollárba kerül az Amazonnak (ehhez képest pont 200 dollárért árulják saját oldalukon), ezt azonban csak néhány komponens kihagyása, illetve egyszerűbb változatok beszerzése tette lehetővé.
Az iSuppli szerint a 200 dollárért kínált Kindle Fire 201 dollárba kerül az Amazonnak
Példaként említik a kisebb kapacitású akkumulátort, a 4 Gb-es alacsony fogyasztású mobil DRAM alkalmazását (a riválisokban szereplő 8 Gb-es példányokkal ellentétben), a doboz tartalmának minimalizálását, valamint a WLAN, Bluetooth és FM rádió funkcionalitását egyesítő kombó vezetéknélküli modul lecserélését egy szimpla WLAN-változatra. Legalább ennyire fontos azonban, hogy az utóbbi hónapokban több tábla nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, így most a beszállítók az Amazontól várják az áttörést, ami nyilván szintén segített a kedvezőbb árak kialkudásához.
Az elmaradt sikerek valószínűleg a táblapiac szereplőinek megfogyatkozásához vezetnek majd, legalábbis erre számítanak bizonyos beszállítók, akik érdekeltek a szegmensben. Véleményük szerint az olyan nagy, eddig kifejezetten PC-re koncentráló cégek, mint a HP, az Acer, az Asustek, valamint a Dell, nem számíthatnak igazán nagy előnyökre saját táblák forgalmazásától, így lassan de biztosan kivonulnak majd erről a területről. Ezt a döntés segíthet meghozni a e-olvasó gyártók belépése, az Amazon, a Barnes & Noble, valamint a Kobo egyaránt piacra dobták saját olcsó megoldásaikat, így a nagy gyártók nem várhatnak komoly profitot a drágább példányoktól. Mindezt kiegészítik azzal, hogy az iPad 2 sem tudta eddig megismételni elődjének sikerét, ami a vásárlók érdeklődésének hanyatlását jelzi - meglátjuk az ünnepek után, hogy ebben mennyi igazság van.
Ami a jövőt illeti, a szingapúri A*Star szerint a még vékonyabb hibrid merevlemezek jelentenek majd komoly előnyt a táblákban, ők ezért erre koncentrálják erőfeszítéseiket. A jelenlegi 7 mm helyett 5 mm-nél húzzák meg a határt, amely kellően vékony megoldásokat szülne ahhoz, hogy a táblákban is elterjedjenek és sikert arassanak a 2,5 hüvelykes példányok. Az Intel továbbra is kitart az ultrabook szegmens mellett, a januári CES alatt közel 50 ilyen termék mutatkozhat be, ám ezek nyilván nem véletlenül nem szerepelnek a fenti listákon - nagy érdeklődés nem várható irántuk.
Az Egyesült Államokban a fekete péntekre (Black Friday, a hálaadást követő pénteki nap) készülve jelent meg a két anyag, az elsőben az általános vásárlói várakozásokra, a másodikban pedig kifejezetten a gyermekek kívánságlistájára koncentráltak. Nem véletlen, hogy mostanra időzítették a debütálást, hiszen a fekete péntek hagyományosan az ünnepi bevásárlószezon kezdetét jelenti, ekkor általában jelentős kedvezményekkel igyekeznek a boltokba csábítani a potenciális vevőket - ezt azután a december 24-i hasonló akciók fejelik meg. Lássuk, mire is vágynak a tengerentúlon igazán, nem tévesztve szem elől a tényt, hogy a lista valószínűleg itthon sem tér el igazán ettől.
Mit szeretne venni a karácsony előtti kiárusításon?
Válság ide vagy oda, az érdeklődés jelentősnek mondható, szó sincs itt jelentős takarékosságról, amikor az esetleges ajándékok kerülnek szóba - legyünk akár az indulási, avagy az érkezési oldalon. Az idők változását jelzi, hogy idén még a tavalyi évhez képest is jóval kevesebben választják kizárólag a boltokban történő nézelődést, a túlnyomó többség igyekszik ezt az online barangolással és -vásárlással vegyíteni, vagyis mindkét lehetőséget igénybe veszik. A jelentős kedvezményekre vadászók (bargain hunters) korosztálytól függetlenül egyértelműen a különböző táblákat részesítik előnyben, itt elsősorban két típus emelendő ki: Apple iPad és Kindle Fire. A táblák összességében véve 32 százalékkal vezetik a listát minden más termékkategória előtt, őket a HDTV (és 3DTV), a laptopok, valamint az okostelefonok követik az első négyben.
Mit szeretne kapni karácsonyra?
Férfiaknak elsősorban valamilyen nagyobb tévékészüléket (HDTV) ajánlanak az elemzők, míg a nőknél (ha már egyszer IT-termékekről van szó) ez kevésbé nyerő, itt szintén a táblák állnak az első helyen. Előbbieknél természetesen nem ilyen egyszerű a helyzet, a 25 éven aluliak egyértelműen valamilyen laptopot részesítenének előnyben (leginkább egy MacBook Air készüléket), de egy iPhone 4S okostelefont vagy egy digitális fényképezőgépet sem hajítanának vissza, míg a középkorúaknál inkább a HDTV van a középpontban, nyilván a különböző sportműsorok és reality alkotások miatt - utóbbiak nem utasítanának el egy Blu-ray lejátszót sem.
A 13 év alatti gyerekek kivánságlistája az Egyesült Államokban
A trend változása legjobban a gyerekeknél figyelhető meg, itt a Nielsen két kategóriát különített el, hogy jobban szemügyre vehessük a részleteket. A 6 és 12 év közöttieknél az iPad az abszolút nyerő, itt a második az iPod Touch, a harmadik pedig az iPhone - erre alapozva mondják azt sokan, hogy az Apple előtt még több sikeres év áll, ami egyben azt is mutatja, mennyit ér igazán a sikeres marketing. A hagyományos számítógép csak a negyedik helyen végzett, míg a rivális táblák csak az ötödik helyre futottak be. A szülők nyilván kevésbé örülnek ennek, hiszen a fenti termékek nem olcsóságukról híresek, így nagyobb kiadással kell számolniuk az ünnepek táján, nem ritka az 500 dolláros árcímke sem. A 13 éven felülieknél megint az iPad bukkan fel az első helyen, itt azonban már második a PC, harmadik az e-olvasó, negyedik egy saját tévé, ötödik pedig egy valamilyen más gyártótól érkező tábla PC.
A 13 év felettiek kivánságlistája az Egyesült Államokban
Az Apple számára egyébként legalább ilyen fontos, hogy a munkahelyeken is hódít saját fejlesztésük, legutóbb ugyanis mintegy 2300 alkalmazott megkérdezéséből arra figyeltek fel, hogy az iPhone részesedése a tavalyi évhez képest 31-ről 45 százalékra ugrott, míg a Blackberry 34,5-ről 32,2-re szorult vissza, vagyis az első helyen komoly váltás történt. Ezzel egy időben az Android is javított, mégpedig 11,3-ról egészen 21,3 százalékra, ami újabb figyelmeztető jel a RIM számára, hogy akár még hagyományosan legerősebb szegmensében, az üzleti szférában is veszélyben forog a márka jövője. Mindez egybevág azon korábbi megfigyelésekkel, miszerint a Blackberry felhasználók 30 százaléka tervezi a váltást valamilyen rivális platformra, ez pedig egy éven belül drasztikus változásokhoz vezethet a szegmensen belül.
Eközben már készül is a következő generációs iPad, legalábbis ezt a következtetést vonhatjuk le a távol-keleti jelentésekből, miszerint a Samsung, az LG Display, illetve a Sharp októberben már egymillió nagy felbontású panelt szállított le a készülékhez, ez pedig novemberben eléri majd a 2 millió darabot. Az érintőképernyőhöz szükséges modult gyártó TPK Holding és Wintek most kezdi meg a leszállítást, ez decemberben folytatódik, havonta ők is nagyjából egymillió példányt adnak majd le, mindebből pedig az elemzők arra számítanak, hogy a következő iPad összeszerelése januárban indulhat meg, elsősorban a Foxconn jóvoltából. Szóba került itt egy új, 7,85 hüvelykes panel kifejlesztése is, ennek várható sorsa azonban még ismeretlen.
A Mac már a világpiac 5 százalékát birtokolja
Meglehetősen nagy visszhangot váltott ki a napokban a hír, amely a Macintosh számítógépek részesedésére hívta fel a figyelmet, kiemelve, hogy immár világszerte 5 százalékot sikerült megkaparintaniuk, amire hosszú idő óta nem volt példa. A szám ugyan első látásra kicsinynek tűnik, korábban pedig már elérték ezt a mérföldkövet, tekintettel azonban arra, hogy a PC-piac milyen ütemben növekedett az elmúlt 25 évben (nem beszélve a Windows egyeduralmáról, amely kilencvenes évek közepe óta töretlen), ez mégiscsak nagy eredménynek számít. Míg a harmadik negyedévben a teljes szegmens alig 5,3 százalékkal bővült, az Apple csaknem negyedével tudta növelni saját eredményét, az üzleti szegmensben pedig ennél is gyorsabban, csaknem 44 százalékkal javult a korábbi adat. Az iPad előrenyomulása ugyan itt is negatívan hatott az eladásokra, ez azonban nem volt olyan drasztikus, mint azt korábban gondolták.
Nem csoda, hogy egyes riválisok, mint például a Microsoft, más területen igyekeznek elégtételt venni a mobil szegmensben elmaradt sikerekért. A szoftvercég egymás után nyitja saját üzleteit, immár a keleti parton is sor került egy átadásra, ezzel pedig 14-re bővült a meglévők száma. Terveikben összesen 75 ilyen létesítmény szerepel, ezt a számot 2-3 éven belül érnék el, kifejezetten az Apple ellenében javítva saját "retail" jelenlétüket az USA-n belül. Ezen üzletekben a meglévő termékek mellett támogatást és képzést is nyújtanak az érdeklődőknek, bár az továbbra is kérdéses, hogy hosszú távon mennyiben lesz igény ezen üzletekre, tekintettel az online szféra folyamatos bővülésére, amelynek jelentősége a vásárlások terén is elvitathatatlan - odaát számos termék elérhető a Microsoft Store internetes oldalán, míg más régiókban még van pótolnivalója a cégnek.
Visszatérve a táblákhoz, a Kindle Fire részletes elemzése fontos döntésekre világít rá, amelyek főszerepet játszottak a költségek és ezzel együtt a fogyasztói ár leszorításában. Az IHS iSuppli szerint a készülék 201 dollárba kerül az Amazonnak (ehhez képest pont 200 dollárért árulják saját oldalukon), ezt azonban csak néhány komponens kihagyása, illetve egyszerűbb változatok beszerzése tette lehetővé.
Az iSuppli szerint a 200 dollárért kínált Kindle Fire 201 dollárba kerül az Amazonnak
Példaként említik a kisebb kapacitású akkumulátort, a 4 Gb-es alacsony fogyasztású mobil DRAM alkalmazását (a riválisokban szereplő 8 Gb-es példányokkal ellentétben), a doboz tartalmának minimalizálását, valamint a WLAN, Bluetooth és FM rádió funkcionalitását egyesítő kombó vezetéknélküli modul lecserélését egy szimpla WLAN-változatra. Legalább ennyire fontos azonban, hogy az utóbbi hónapokban több tábla nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, így most a beszállítók az Amazontól várják az áttörést, ami nyilván szintén segített a kedvezőbb árak kialkudásához.
Az elmaradt sikerek valószínűleg a táblapiac szereplőinek megfogyatkozásához vezetnek majd, legalábbis erre számítanak bizonyos beszállítók, akik érdekeltek a szegmensben. Véleményük szerint az olyan nagy, eddig kifejezetten PC-re koncentráló cégek, mint a HP, az Acer, az Asustek, valamint a Dell, nem számíthatnak igazán nagy előnyökre saját táblák forgalmazásától, így lassan de biztosan kivonulnak majd erről a területről. Ezt a döntés segíthet meghozni a e-olvasó gyártók belépése, az Amazon, a Barnes & Noble, valamint a Kobo egyaránt piacra dobták saját olcsó megoldásaikat, így a nagy gyártók nem várhatnak komoly profitot a drágább példányoktól. Mindezt kiegészítik azzal, hogy az iPad 2 sem tudta eddig megismételni elődjének sikerét, ami a vásárlók érdeklődésének hanyatlását jelzi - meglátjuk az ünnepek után, hogy ebben mennyi igazság van.
Ami a jövőt illeti, a szingapúri A*Star szerint a még vékonyabb hibrid merevlemezek jelentenek majd komoly előnyt a táblákban, ők ezért erre koncentrálják erőfeszítéseiket. A jelenlegi 7 mm helyett 5 mm-nél húzzák meg a határt, amely kellően vékony megoldásokat szülne ahhoz, hogy a táblákban is elterjedjenek és sikert arassanak a 2,5 hüvelykes példányok. Az Intel továbbra is kitart az ultrabook szegmens mellett, a januári CES alatt közel 50 ilyen termék mutatkozhat be, ám ezek nyilván nem véletlenül nem szerepelnek a fenti listákon - nagy érdeklődés nem várható irántuk.