Berta Sándor

A tengerentúlon nő az e-könyvek ára

Az Egyesült Államokban emelkedik az elektronikus könyvek ára. A folyamatot a kiadók gerjesztik, ugyanis a plusz bevételekkel akarják kompenzálni a nyomtatott kiadványok előállítási költségeit.

A The Wall Street Journal arról számolt be, hogy a nyomtatott könyvek nyomdai és egyéb költségei folyamatosan növekednek, ezért a kiadóknak valamilyen új bevételi forrás után kell nézniük. Ekkor merült fel az az ötlet, hogy emeljék fel az e-könyvek árát. A folyamat hátterében az Amazon áll, amely az árpolitikájával gyakorlatilag kényszerhelyzetbe hozta a cégeket. "Amennyiben az e-könyvek ára 99 cent körül alakul, akkor ez nagyon rossz a számunkra" - utalt az Amazon gyakorlatára az egyik kiadó menedzsere.


A kiadók el akarták kerülni a zeneipar sorsát, ezért úgy döntöttek, hogy emelik e-könyveik árát. A döntést a hat legnagyobb amerikai kiadó és az Apple közösen hozta meg. Az új modellben a kereskedők az eladási ár 30 százalékát kapják meg, a többi pénz a kiadókhoz folyik be. A megkötött megállapodásban rögzítették azt is, hogy a kereskedők nem csökkenthetik az áraikat a kiadók tudta és beleegyezése nélkül. A döntés óta az e-könyvek ára folyamatosan nő. Míg korábban egy az Amazon rendszerében hirdetett kötet 9,90 dollárba került, addig ugyanaz a mű most már akár 16,99 dollárba is kerülhet. Az áremelkedés túlzó mértékű, mivel számítások alapján a kiadók már 12,99 dolláros árnál is nyereséget termelnek.

Az Egyesült Államokban tavaly 878 millió dolláros bevétel keletkezett az e-könyvek és a digitális formában értékesített művek eladásából. A kiadók összes forgalma pedig elérte a 27,9 milliárd dollárt. A cégek számára az e-kötetek piacra dobása nem jelent komoly költségeket, hiszen nincsenek nyomtatási és csomagolási kiadások sem. Ugyanakkor a mostani döntés könnyen az Amazon malmára hajthatja a vizet, amely az alacsony árainak köszönhetően növelheti a forgalmát és a bevételeit. Azt csak remélni lehet, hogy az európai könyvkiadók nem veszik át az amerikai cégek példáját és a kontinensünkön nem fog nőni a közeljövőben az e-könyvek ára.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • lammaer #20
    Én proliként csak annyit fogtam fel ebből az ebook árharcból, hogy a nyomdai és terjesztési költségeknek mindenképpen le kéne jönni (website üzemeltetés már régóta nem plusz tétel, hiszen a papir alapú könyveknél ez már létezó infrastruktúra ) az ebookok árából.

    Természetesen vannak tételek amik nem csökkennek (írók, lektorálás, kiadványszerkesztés), de leginkább a profit :)

    Mindösszesen olyan 20-30%ra taksálnám a reális árcsökkenést Ebook esetében.

    Ehhez képest amazonon az új megjelenések:
    paperback - 10.88
    Kindle edition - 13.79

    Lóf*szt a seggükbe.
  • cateran #19
    Ami azt illeti igen:) A vegzettsegem konyvkoto es a konykeszites minden lepcsofokat tanultam (sot, meg lattam lino es monotype gepeket is) illetve ismertem jopar szedot, tordelot meg amit akarsz :D Pontosan tudom, hogy a linkelt cikk fele akkor BS, hogy ihaj...
  • Dluinet #18
    Elit halálosztók 2: Mivel nyomdaiparban dolgozom, azon belül is a nyomdai előkészítésben, ezért csak idézni tudok:
    "Hát én akárhogy nézem, nekem sokkal olcsóbbnak tűnik. Ugyanaz a szoftver amivel összerakják a magazint vagy a könyvet, képes kimenteni használható ebook akármilyen formátumba az eredményt, mielőtt a nyomdába menne. Vagy akár utána. Ezekután már csak a szerver és a fizetési rendszer fenntartása a költség, esetleg ha jól csinálják meg a tárhely ahol az ember bármikor eléri az egyszer már megvett ebookot."
    Minden nyomdai leadásra készülő anyag, ma már, PDF-ben készül, azt pedig már minden ebook kezeli!
  • opeca #17
    Hadd kérdezzem meg, valamelyőtök már hozott össze e-könyvet?

    Csak azért kérdem mert nekem úgy tűnik itt mindenki pontosan tisztában van a munkafolyamatokkal, és azzal, hogy az írói kiadásból hogyan lesz kereskedelmi minőségű e-könyv.
  • cateran #16
    Csak nehany megabullshit a szovegbol:
    " Az e-könyvek előállításához és értékesítéshez komoly anyagi és szellemi beruházás szükséges az információs technológiákba és tudásba."

    illetve

    "Ma már a nyomtatott könyvek előállítása is digitális szövegfájlokból történik."
    vs.
    "a létrejövő alkotások munkadíjait (szerkesztők, lektorok, szövegbeírók és konvertálók stb.)."
    "A szerkesztőségi és szövegbeíró számítógépeket, és speciális szövegkezelő szoftvereket, valamint ezen eszközök működőképességét biztosító fenntartási, karbantartási költségeknek ide jutó részét is (informatikus, rendszergazda, vírusvédelem, archiválási rendszer, gyors internet a kapcsolattartáshoz stb.)."

    Mikor keszult a linkelt cikk? 1980-ban?
  • opeca #15
    Akkor egy kis irodalom:

    http://www.konyv7.hu/index.php?akt_menu=11439

  • narumon #14
    Hát én akárhogy nézem, nekem sokkal olcsóbbnak tűnik. Ugyanaz a szoftver amivel összerakják a magazint vagy a könyvet, képes kimenteni használható ebook akármilyen formátumba az eredményt, mielőtt a nyomdába menne. Vagy akár utána. Ezekután már csak a szerver és a fizetési rendszer fenntartása a költség, esetleg ha jól csinálják meg a tárhely ahol az ember bármikor eléri az egyszer már megvett ebookot. [De ha lemond a bevétel 30%-ról akkor meg felteszi appstoreba és semmi mással nem kell foglalkoznia]
  • mad mind #13
    Mivel a konyvet digitalisan csinaljak manapsag. Ritka a valodi kezirat, a szabvanyositott formatum adott. Nekik nincs koltseg letoltooldalakra helyezesnel, mert nem ok vegzik. Az e-koyv olvaso ara szinten nem szamit, mert nem adjak a konyvhez. A masolasvedelem, az lehet plusz koltseg.
  • opeca #12
    A költségek nagy része jelentkezik elektronikusan is. A történet ott kezdődik, hogy a két könyv előállítása más-más infrastruktúrát igényel.

    Valamivel olcsóbb az e-könyv előállítása, de korántsem annyival, mint gondolnád.

    A másolásvédelem, szabványosított formátum, a letöltőoldalakra helyezés költségei, az e-könyv olvasó ára, ezek mind mind vastagon benne vannak.
  • Cat #11
    Ez azért van így, mert a reklámozóknak tudják mutatni, hogy milyen sok előfizetőjük van, és az igazi pénzt ők hozzák. Ellenben az elektronikus formátumban jóval kevesebbet fizet a reklámozó, szóval aki csak arra fizet elő, annál bukja ezt a lap.