Berta Sándor

Megváltoztatná a magánélettel kapcsolatos elképzeléseket a Facebook

Joanna Shields, a Facebook európai, közel-keleti és afrikai ügyekért felelős vezetője szerint a közösségi portál üzemeltetői úgy keresnek pénzt, hogy ehhez nincs szükségük a regisztrált tagok személyes adatainak eladására.

A Pennsylvaniában született Joanna karrierjét 1987-ben kezdte a Szilícium-völgyben. Volt többek között a RealNetworks, a Google és az AOL munkatársa, majd 2008-ban megkapta a brit állampolgárságot és a Facebook európai, közel-keleti és afrikai vezetője lett. "Nem tudom pontosan, hogy hány barátom van a Facebookon, néhány százan lehetnek talán. 2004-ben, a cég alapításakor azonban biztosan sokkal kevesebben lettek volna. Minél tovább használja valaki a közösségi oldalt, annál jobban megnyílik. Szinte nincs olyan hét, amikor ne jelentkezne váratlanul egy régi ismerős."

"A Facebook bizonyos formában megváltoztatja a barátságról alkotott fogalmunkat. A barátok különböző csoportokba kerülnek, a legszűkebb csoportba tartoznak a családtagok és az igazi barátok. Alapvetően sokkal több kapcsolatot tudok így ápolni, mint korábban. Nem vagyok Facebook-függő, de persze akadnak olyan emberek, akik nagyon intenzíven használják a szolgáltatást. Ők általában sokat blogolnak és gyakran e-maileznek is. Rengetegen osztanak meg fotókat, a felhasználók naponta 100 millió képet töltenek fel az oldalra. 2010 szilveszterén pedig ez a szám elérte a 750 milliót. Sokan így dokumentálják az életüket" - jelentette ki Joanna Shields.

A Facebook regionális vezetője elmondta, hogy a portál elsősorban reklámbevételekből és nem a tagok személyes adatainak értékesítéséből tartja fenn magát. Az oldal szerinte voltaképpen egy mozgalom, ami az ajánlásokra épül. Ha valakinek megtetszik egy márka vagy egy termék, akkor azt a Like-gomb segítségével megjelölheti és az ismerősei figyelmét is felhívhatja rá. A második bevételi forrást a virtuális játékokkal kapcsolatos kreditek jelentik. A Farmville például 80 millió játékossal büszkélkedhet, a Facebook a kreditekből 30 százalékos arányban részesedik.


"Vannak olyan országok, ahol többen látogatják a szolgáltatást a mobiljukról, mint számítógépről, de engem is meglepett, hogy mennyire hasonló módon használják az emberek világszerte. Nem számottevőek a kulturális különbségek és alig van eltérések a férfiak és a nők Facebook-használatában. Ugyanakkor az élethelyzetek miatt lehetnek különbségek. A fiatal édesanyák sokkal intenzívebben látogatják az oldalt, mert más szülők tapasztalataira kíváncsiak."

"A népszerűsége ellenére nem hiszem, hogy a Facebook leválthatja az e-mailt, legalábbis az üzleti kommunikáció esetén ezt kizárnám. A magánjellegű kommunikáció már kicsit más. Az emberek számára kényelmesebb egy üzenetet a Facebookon keresztül elküldeniük, mivel így ott összpontosíthatják az ismerőseikkel való kapcsolattartást. Mindenesetre van egy logikus fejlődési folyamatunk, a rendszerünket kibővítettük egy chattel. Ebben a folyamatban a partnereink tapasztalataira támaszkodunk. Elég csak arra gondolni, hogy a HTC nemrég egy olyan mobilt mutatott be, amit saját Facebook-gombbal szereltek fel. De Facebook-telefon nem kerül a piacra" - jegyezte meg a szakember.

Shields ezután arra tért ki, hogy milyen szerepet játszott a platform a tunéziai, egyiptomi és líbiai eseményekben. Elmondása szerint az ő feladatuk az volt, hogy a szolgáltatás a kormányzati blokádok ellenére is működjön. Természetesen figyelniük kell arra, hogy az emberek felelősségteljesen használják a portált és ne sértsék meg a szabályzatukat. Az emberjogi szervezetek kritikájára - miszerint nem teszik lehetővé az álnevek használatát - úgy reagált, hogy oldalnak pont az az erőssége, hogy az itt megszólaló személyek valódiak.

"Úgy gondolom, hogy az emberek egyre tudatosabban foglalkoznak azzal a kérdéssel, hogy a Facebook megváltoztatja-e a magánélettel kapcsolatos elképzeléseinket. Lehetővé tesszük a tagok számára, hogy csoportokat hozzanak létre és eldöntsék, kik láthatják az általuk megjelentetett információkat. Általánosságban azonban megfigyelhető, hogy az emberek egyre inkább megnyílnak és nagyvonalúbban kezelik az információkat. Ez független attól, hogy éppen hol tartózkodnak."

"Egyre több idős személy csatlakozik hozzánk, ez az egyik legjobban növekvő felhasználói csoport. Az ok egyszerű: egyre többen gondolják úgy, hogy az internet egy lehetőség arra, hogy másokkal megosszák az élettapasztalatukat. Pont a Facebookon nyílik lehetőségük az időseknek arra, hogy újra aktívan részt vegyenek mások életében. A Google Street View kapcsán az internetezők különösen érzékennyé váltak és egyre többen foglalkoznak azzal, hogy a gyerekeik mit hoznak nyilvánosságra magukról a világhálón. Az elmúlt években számos új adatvédelmi funkciót vezettünk be, de úgy vettük észre, hogy ezeken sokan nem tudtak eligazodni. Ezért átdolgoztuk ezt a területet. Emellett szorosan együttműködünk az adatvédelmi hatóságokkal és az oktatási szervezetekkel" - szögezte le végül Joanna Shields.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • jamborl #15
    japan.
    foldrenges.
    8000halott
    facebook oldalon..... like.

    azert kicsit ironikus hogy lehet likeolni sok dolgot, peldaul mikor gyujtnek rakos kisgyereknek....
  • okosan gyerekek #14
    epic!
  • Kryon #13
    Az FB minden csak nem "találmány", már évekkel korábban voltak hasonlók csak épp a szerencse és reklám miatt ez terjedt el világszerte. Amúgy sok lehetőség van benne, ha értelmesen használják, de sajnos kevesen használják értelmes dologra.
  • Zoliz #12
    Általában a liberálisok xarnak mindenre, de persze az arcuk az nagy, bár csak röhögni lehet rajtuk mikor megmondóembernek képzelik magukat.
  • who am I 7 #11
    bocs, h középkorinak neveztelek.Köss bele a hejjesírásombah, gondolom, ha egy betű már elvan írva, már nem tudod értelmezni a mondatot.De mivel te is érintett vagy, így nem is várom el, h bármit is értlemezzél,haggyok itt neked pár hejjesírási hibát, hogy jót trollkodj rajta.Jóétvágyat :)
  • nlght #10
    Valaki meg megtanult az anyanyelvén helyesen fogalmazni és írni, valaki meg szarik rá.
  • who am I 7 #9
    Nem, van aki ki tudja intelligensen használni és javára fordítani, és vannak a középkorú visszamaradot fikázók.Mindenki azt választja amelyik hozzá közelebb áll, és szimpatikusabb.
  • Rotyoka #8
    Hogy lázonganak sokan az FB-n pedig egy hatalmas találmány. Az megint más dolog, hogy a 15 éves pláza picsák meg az emós buzik mire használják (mo fiatalságának 80%-a)
  • Rage47 #7
    fail
  • alph4 #6
    Illetve híreknél is :D