Gyurkity Péter
Véget ért a Nintendo virágkora
Elemzői vélemények szerint a riválisok lépései, vagyis a különböző mozgásérzékelő vezérlőkre épülő platformok megjelenése, valamint a cég késlekedése miatt végleg hátrányba került a Nintendo, amelyet nagy valószínűség szerint már nem lesz képes behozni. A Wii forgalma fokozatosan csökken, miközben továbbra is hiányzik az utód, amely eséllyel venné fel a versenyt a meglévő, illetve a készülőben lévő generáció képviselőivel. A gyártó a HD-felbontásnál többet akar, ez viszont még több időt igényelhet, így nem sok esélyük maradt a korábbi helyzet visszaállítására.
Emlékezhetünk arra, hogy az elmúlt évtized közepén, annak második felében gyakorlatilag berobbant a világpiacra és a köztudatba a Nintendo új üdvöskéje, amely a vetélytársakhoz képest alapvető módon eltérő koncepcióval jelent meg, és sikerrel hódította meg a laikusok hatalmas tömegét. A Wii nem a vizuális elemekre, a látványra épített, hanem sokkal inkább a játékélmény fokozására, annak kiteljesítésére, ennek megfelelően pedig új kiegészítőkkel és funkciókkal jelent meg. A mozgásérzékelő megoldás, valamint az arra támaszkodó játékok egyértelmű sikert arattak a szélesebb közönségnél, ezt pedig sem a Sony, sem pedig a Microsoft nem tudta lemásolni.
Iwata Satoru, a Nintendo elnöke a negyedéves eredmények ismertetése közben
Amíg tehát mind a meglehetősen korán megjelenő Xbox 360, mind pedig az ezután befutó PlayStation 3 a fanatikusokra, a meglévő konzoltulajdonosokra, illetve a játékok iránt nagyon is érdeklődő rétegekre épített, addig a Wii olyan korosztályokat és csoportokat hódított meg, akik korábban elkerülték a szegmenst. Számos sport-, zenei, és egyéb alkotás bukkant fel, valóságos hisztériát keltve a tengerentúlon, és akkor még nem beszéltünk a kifejezetten edzőprogramként működő fejlesztésekről, amely már nem is annyira a játékról szóltak. Még az idősebb korosztályoknak szánt változatok is megjelentek, amelyek kisebb mozgalmat keltettek életre az Egyesült Államokban, hogy minél több embert vegyenek rá a rendszeres testmozgásra.
A tavalyi év eladásait vezető 20 játékból 11 a Nintendo platformjára készült
A Wii az elmúlt években tartani tudta komoly előnyét, havi és éves szinten is jóval több példányban kelt el, mint az asztali vonalon meglévő két riválisa - voltak olyan időszakok, amikor többszörösére nőtt a különbség a versenytársak között. Ez 2009-ben és 2010-ben már lassulni látszott, egyes hónapokban el is tűnt a korábbi szakadék, a Nintendo első helyét azonban továbbra sem tudták komolyan veszélyeztetni sem a Sony, sem pedig a Microsoft lépései. Egészen addig, amíg be nem jelentették saját mozgásérzékelő megoldásaikat, amelyek Kinect, illetve Move néven jelentek meg - csaknem egy évvel a hivatalos bejelentés után, vagyis bőven volt ideje a Nintendónak felkészülni a fogadásukra. (A Kinect alig 60 nap alatt 8 millió példányban kelt el.)
Többek között ennek elmaradását hozza fel a céget kritizáló elemző, amikor arról beszél, hogy végleg elszalasztották az esélyt a megújulásra, a piaci előny bebiztosítására, vagy legalábbis annak egy részének megtartására. A Wedbush Securities szakembere egy interjúban kiemelte, hogy ezzel elkéstek, a Wii utódjának már 2010-ben meg kellett volna jelennie, ennek elhúzódása pedig azt jelenti, hogy legalább egy-, de még inkább kétéves hátrányba kerülnek majd a két riválissal szemben (egy 2011 végi megjelenéssel számolva, amely még korántsem biztos).
A Nintendo konzolja ideális közösségi élményjátékok számára
A második Wii felbukkanásáról már jóval korábban megjelentek az első pletykák, ezeket azonban soha nem erősítették meg hivatalosan - mindössze arról beszéltek, hogy valóban dolgoznak egy ilyen megoldáson. Eleinte még arról szólt a fáma, hogy HD-felbontással egészítenék ki a meglévő készüléket, ez tartaná majd megfelelő szinten a jelenlegi generációt, ám a Nintendo illetékesei ezt később több interjúban is cáfolták, kihangsúlyozva, hogy ez semmikképpen sem lenne elegendő, illetve hogy a cég általában nem így fogja fel a generációváltást. A HD-Wii ötlete tehát mindvégig ötlet maradt, azt pedig továbbra sem árulták el, hogy miként képzelnék el a második változatot. Mi több, ez a készülék 2010 során sem jelent meg, így nem tudtak semmilyen választ adni a Kinect és a Move hivatalos megjelenésére.
Az első komoly figyelmeztetés tavaly ősszel futott be, amikor is vesztes félévről szóltak a hírek; az elmúlt hat évben nem fordult elő, hogy ne lett volna komoly nyereségük ezen időszakban. Jól látszott, hogy a Wii forgalma továbbra is csökken, és miközben idehaza elindult a Nintendo.hu weboldal, addig a céget egyre több kritika érte a késlekedés, illetve a stagnálás miatt. Nagyjából ezt ismétli meg most a részletes elemzői vélemény, amelyben kiemelik, hogy a mozgásérzékelő platformok megjelenésével a Nintendo elvesztette egyetlen komoly előnyét, egyre több laikus választhatja a riválisokat első konzoljaként, a Wii pedig nem tudja felvenni a versenyt a megjelenítés terén, ami immár - ellentétben az eredeti állapottal - jelentős hátrányt jelent.
A Wii éveken át vezette a konzoleladási listákat, de mára nagyon elavult
A cégnek pedig nem sok alternatíva áll rendelkezésére, bár azért itt is van némi választék: előkészíthetnek egy valódi, komoly előrelépést jelentő utódot a 2012-2014 közötti évekre, piacra dobhatnak egy gyorsan összetákolt második változatot minél előbb (ezzel egy időben meggyőzve a kiadókat, hogy érdemes arra fejleszteni), jelentős mértékben csökkenthetik az árat, hogy a fejlődő piacokon komoly bevételre tegyenek szert, illetve ehelyett a 3DS növekedésére koncentrálhatnak, kihasználva annak kedvező fogadtatását.
Az utóddal kapcsolatban fontos dilemma, hogy ez mely koncepció mentén készüljön el. Amennyiben az Xbox 360-hoz nagyon közel álló megoldással állnak elő, ez arra ösztökélheti a játékfejlesztőket, hogy gyorsan portolják saját alkotásaikat, viszont ha a PS3-nál is brutálisabb, erősebb változatot dobnak piacra az elrettentheti a fejlesztőket és a kiadókat, akik minden bizonnyal nem fogadnák jól egy újabb eltérő platform felbukkanását. Egy komoly technológiai váltáshoz ráadásul 2011 nem tűnik megfelelő időpontnak, így még tovább várhatunk erre, bár azt továbbra sem tudjuk, hogy a cég vezetése mely irányban kötelezte el magát.
Nagyon sok tehát a kérdőjel, az azonban biztosnak tűnik, hogy a késlekedésnek komoly ára lesz. Az elkövetkező hónapokban remélhetőleg kiderül, hogy mivel is készül a cég ennek megelőzésére, illetve ellensúlyozására. Ellenkező esetben a Sony és a Microsoft elhúzhat a Nintendo mellett, utóbbi pedig több mint valószínű, hogy soha nem tudja majd megismételni korábbi sikereit az asztali konzolok vonalán.
Emlékezhetünk arra, hogy az elmúlt évtized közepén, annak második felében gyakorlatilag berobbant a világpiacra és a köztudatba a Nintendo új üdvöskéje, amely a vetélytársakhoz képest alapvető módon eltérő koncepcióval jelent meg, és sikerrel hódította meg a laikusok hatalmas tömegét. A Wii nem a vizuális elemekre, a látványra épített, hanem sokkal inkább a játékélmény fokozására, annak kiteljesítésére, ennek megfelelően pedig új kiegészítőkkel és funkciókkal jelent meg. A mozgásérzékelő megoldás, valamint az arra támaszkodó játékok egyértelmű sikert arattak a szélesebb közönségnél, ezt pedig sem a Sony, sem pedig a Microsoft nem tudta lemásolni.
Iwata Satoru, a Nintendo elnöke a negyedéves eredmények ismertetése közben
Amíg tehát mind a meglehetősen korán megjelenő Xbox 360, mind pedig az ezután befutó PlayStation 3 a fanatikusokra, a meglévő konzoltulajdonosokra, illetve a játékok iránt nagyon is érdeklődő rétegekre épített, addig a Wii olyan korosztályokat és csoportokat hódított meg, akik korábban elkerülték a szegmenst. Számos sport-, zenei, és egyéb alkotás bukkant fel, valóságos hisztériát keltve a tengerentúlon, és akkor még nem beszéltünk a kifejezetten edzőprogramként működő fejlesztésekről, amely már nem is annyira a játékról szóltak. Még az idősebb korosztályoknak szánt változatok is megjelentek, amelyek kisebb mozgalmat keltettek életre az Egyesült Államokban, hogy minél több embert vegyenek rá a rendszeres testmozgásra.
A tavalyi év eladásait vezető 20 játékból 11 a Nintendo platformjára készült
A Wii az elmúlt években tartani tudta komoly előnyét, havi és éves szinten is jóval több példányban kelt el, mint az asztali vonalon meglévő két riválisa - voltak olyan időszakok, amikor többszörösére nőtt a különbség a versenytársak között. Ez 2009-ben és 2010-ben már lassulni látszott, egyes hónapokban el is tűnt a korábbi szakadék, a Nintendo első helyét azonban továbbra sem tudták komolyan veszélyeztetni sem a Sony, sem pedig a Microsoft lépései. Egészen addig, amíg be nem jelentették saját mozgásérzékelő megoldásaikat, amelyek Kinect, illetve Move néven jelentek meg - csaknem egy évvel a hivatalos bejelentés után, vagyis bőven volt ideje a Nintendónak felkészülni a fogadásukra. (A Kinect alig 60 nap alatt 8 millió példányban kelt el.)
Többek között ennek elmaradását hozza fel a céget kritizáló elemző, amikor arról beszél, hogy végleg elszalasztották az esélyt a megújulásra, a piaci előny bebiztosítására, vagy legalábbis annak egy részének megtartására. A Wedbush Securities szakembere egy interjúban kiemelte, hogy ezzel elkéstek, a Wii utódjának már 2010-ben meg kellett volna jelennie, ennek elhúzódása pedig azt jelenti, hogy legalább egy-, de még inkább kétéves hátrányba kerülnek majd a két riválissal szemben (egy 2011 végi megjelenéssel számolva, amely még korántsem biztos).
A Nintendo konzolja ideális közösségi élményjátékok számára
A második Wii felbukkanásáról már jóval korábban megjelentek az első pletykák, ezeket azonban soha nem erősítették meg hivatalosan - mindössze arról beszéltek, hogy valóban dolgoznak egy ilyen megoldáson. Eleinte még arról szólt a fáma, hogy HD-felbontással egészítenék ki a meglévő készüléket, ez tartaná majd megfelelő szinten a jelenlegi generációt, ám a Nintendo illetékesei ezt később több interjúban is cáfolták, kihangsúlyozva, hogy ez semmikképpen sem lenne elegendő, illetve hogy a cég általában nem így fogja fel a generációváltást. A HD-Wii ötlete tehát mindvégig ötlet maradt, azt pedig továbbra sem árulták el, hogy miként képzelnék el a második változatot. Mi több, ez a készülék 2010 során sem jelent meg, így nem tudtak semmilyen választ adni a Kinect és a Move hivatalos megjelenésére.
Az első komoly figyelmeztetés tavaly ősszel futott be, amikor is vesztes félévről szóltak a hírek; az elmúlt hat évben nem fordult elő, hogy ne lett volna komoly nyereségük ezen időszakban. Jól látszott, hogy a Wii forgalma továbbra is csökken, és miközben idehaza elindult a Nintendo.hu weboldal, addig a céget egyre több kritika érte a késlekedés, illetve a stagnálás miatt. Nagyjából ezt ismétli meg most a részletes elemzői vélemény, amelyben kiemelik, hogy a mozgásérzékelő platformok megjelenésével a Nintendo elvesztette egyetlen komoly előnyét, egyre több laikus választhatja a riválisokat első konzoljaként, a Wii pedig nem tudja felvenni a versenyt a megjelenítés terén, ami immár - ellentétben az eredeti állapottal - jelentős hátrányt jelent.
A Wii éveken át vezette a konzoleladási listákat, de mára nagyon elavult
A cégnek pedig nem sok alternatíva áll rendelkezésére, bár azért itt is van némi választék: előkészíthetnek egy valódi, komoly előrelépést jelentő utódot a 2012-2014 közötti évekre, piacra dobhatnak egy gyorsan összetákolt második változatot minél előbb (ezzel egy időben meggyőzve a kiadókat, hogy érdemes arra fejleszteni), jelentős mértékben csökkenthetik az árat, hogy a fejlődő piacokon komoly bevételre tegyenek szert, illetve ehelyett a 3DS növekedésére koncentrálhatnak, kihasználva annak kedvező fogadtatását.
Az utóddal kapcsolatban fontos dilemma, hogy ez mely koncepció mentén készüljön el. Amennyiben az Xbox 360-hoz nagyon közel álló megoldással állnak elő, ez arra ösztökélheti a játékfejlesztőket, hogy gyorsan portolják saját alkotásaikat, viszont ha a PS3-nál is brutálisabb, erősebb változatot dobnak piacra az elrettentheti a fejlesztőket és a kiadókat, akik minden bizonnyal nem fogadnák jól egy újabb eltérő platform felbukkanását. Egy komoly technológiai váltáshoz ráadásul 2011 nem tűnik megfelelő időpontnak, így még tovább várhatunk erre, bár azt továbbra sem tudjuk, hogy a cég vezetése mely irányban kötelezte el magát.
Nagyon sok tehát a kérdőjel, az azonban biztosnak tűnik, hogy a késlekedésnek komoly ára lesz. Az elkövetkező hónapokban remélhetőleg kiderül, hogy mivel is készül a cég ennek megelőzésére, illetve ellensúlyozására. Ellenkező esetben a Sony és a Microsoft elhúzhat a Nintendo mellett, utóbbi pedig több mint valószínű, hogy soha nem tudja majd megismételni korábbi sikereit az asztali konzolok vonalán.