Alex

Médiafőnökök szerint a fizetős hírszolgáltatásé a jövő

Korszakváltás előtt áll az internet, a világhálón elterjedt ingyenesség súlyos károkat okozott a minőségi újságírásnak, ezért korrekcióra szorul. A nagy médiakonszernek ismét fizetőssé teszik netes hírszolgálatukat - írta a Handelsblatt gazdasági napilap.

"Aki jelen akar lenni a világhálón, annak ingyen kell kínálnia médiumának tartalmait" - hangoztatta néhány évvel ezelőtt Chris Anderson, a Wired című amerikai magazin főszerkesztője. Meglepő módon újságírók és szerkesztők hallgattak rá, és díjmentesen rakták föl az internetre újságjaik, folyóirataik cikkeit, megmámorosodva az egyre emelkedő letöltések számától. Abban bíztak, hogy a reklámok majd fedezik az online szolgáltatás költségeit.

Ebben azonban csalódniuk kellett. Az internet ingyen kultúrája nem a felvirágzás korszakának nyitánya volt, hanem a médiának a nyomtatás feltalálása óta legsúlyosabb válságához vezetett. A kiadók milliárdokat ruháztak be az új technikába anélkül, hogy ez megtérült volna. Az ingyenes újságírás ezzel egyidejűleg drasztikus visszaesést eredményezett a napilapok és folyóiratok példányszámában. "A város legjobb étterme is tönkremegy, ha a konyhai bejáraton át ingyen osztja az ételeket" - jellemezte az utóbbi évek fejleményeit Wolfgang Nowak médiaszakértő, aki Gerhard Schröder egykori német kancellár stratégiai tanácsadója volt.

Későn, de még nem túl későn ébredt rá a médiaipar a maga hatalmas tévedésére. Az éllovas nagy lapkiadók - mindenekelőtt Rupert Murdoch birodalma és a német Axel Springer kiadó - időközben erőteljes irányváltást hajtottak végre, hadat üzenve az ingyenes szolgáltatás elvének. "Az internetes új technológiát övező gyermeki lelkesedés korszaka érzékelhetően a végéhez közeledik - fogalmazott a Handelsblattnak adott interjúban Matthias Döpfner, a Springer vezetője. - Új korszak kezdődik, amely visszatérést jelent az internet előtti idők alapelvéhez: a minőségi újságírást meg kell fizetni. Vagyis visszatérünk a normálishoz."


A Springer vezetője, Mathias Döpfner

A fordulatot új technikák teszik lehetővé. A médiavilág elsősorban a mobil internetezés lehetőségéből profitál, amely az iPhone és a BlackBerry, valamint az iPad bevezetése nyomán új és egyszerűbb számlázási lehetőségek előtt nyitotta meg az utat. Ezek az eszközök képezik az alapját az úgynevezett applikációknak, amelyek segítségével az újságok, folyóiratok, tv-adók tartalmai eljuttathatók a fogyasztókhoz. Az applikációkhoz világszerte egységes fizetőrendszer társul. A korszakváltást éppen egy 79 éves vállalkozó harangozta be. Rupert Murdoch médiacár fokozatosan fizetősre állította át lapjainak (The Times, The Sunday Times, The Wall Street Journal) online változatát. A "szabad internet" hívei kígyót-békát kiabáltak rá - ám az olvasók követték őt. Csaknem 450 ezer fizetős online olvasóval a The Wall Street Journal példakép lett a többiek számára.

Németországban is a végéhez közeledik az ingyenes szolgáltatások kora. A Springer kiadó már 280 ezer applikációt értékesített a Die Weltre és a Bildre. Tekintve, hogy német földön összesen 2 millió iPhone létezik, ez tekintélyes számnak mondható. Az Axel Springer kiadó üzleti forgalmának a negyedét már az internetes szolgáltatás teszi ki. Döpfner arra biztatja a többi német lapkiadót és azok újságíróit, hogy a Google-lal és más keresőgépekkel szemben is szerezzenek érvényt szerzői jogaiknak. Elég volt a kalózkodáson alapuló üzleti módszerekből!

A hírvilágban végbemenő korszakváltást a reklámipar is támogatja. Az Egyesült Államokban újabban már összesítve számolják egy-egy médium nyomtatott és online változatának olvasóit, amikor meghatározzák az adott médium hatósugarát, amely lényeges adat a hirdetők szempontjából. 2006 és 2008 között az amerikaiak átlagosan napi 67 percet fordítottak hírolvasásra. Idén ez a mutató 70 percre nőtt. Bár az újságolvasók száma tovább apadt, a híreket online változatban "fogyasztók" száma jelentősen emelkedett.

Németországban is vita folyik arról, hogy a médiumok hatósugarának meghatározásakor ne csak az eladott példányszámot tekintsék mérvadónak. Döpfner is pártolja ezt az új megközelítést. "Bennünket már nem az adott újság eladott példányszáma, vagy egy honlap látogatóinak a száma érdekel. Mi azt nézzük, mekkora egy márka és a benne lévő tartalmak multimediális hatósugara az összes felületen. Így kell értelmezni manapság az újságírást" - fogalmazott a Springer elnöke.

A hírszolgáltatáson belül mért hatósugarak eltolódására jó példa a Der Spiegel című hetilap. 2010 harmadik negyedévében a hamburgi hírmagazin eladott példányszáma 4,1 százalékkal csökkent 2008 harmadik negyedévéhez képest. Az értékesített lappéldányok száma egymillióra esett vissza. Az interneten regisztrált hatósugár ugyanakkor robbanásszerű növekedést mutatott. A fenti időszakban a Spiegel Online oldalaira kíváncsi olvasók száma a hatszorosára emelkedett. Összességében tekintve a Der Spiegel mint márka az olvasók szemében ma vonzóbb, mint korábban bármikor.

Hasonló arányok tapasztalhatók csaknem valamennyi médium esetében. A Bild vásárlóinak a száma tíz év leforgása alatt másfél millióval esett vissza. A napilap szakosított (például a Computer Bild vagy a Sport Bild) és online változatai (Bild.de) viszont ennél jóval több új olvasót nyertek meg a kiadónak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bunny #11
    Az a baj tudod, hogy előbb-utóbb az emberek felnőnek, és kénytelenek a saját kezükbe venni az életüket, már anyu-apu nem fizeti a kaját, ruhát, fűtést. És amikor rájön pistike, hogy mindenért fizetni kell valakinek, elgondolkozik azon, hogy tán pénzt kéne keresni.
    Namost ha pistike eddig lelkesen írt egy ingyenes újságot, választhat. Elmegy másnak gályázni és az újságot meg szépen bezárja, mert nem lesz ideje a munka + család mellett még azon is dolgozni.
    Vagy megpróbál abból megélni, értsd "flash fosalékok" megjelenése, aztán vagy lesz ebből pénze vagy ... lásd 1. opció.

    Hát ez van, erre jön még, hogy ha nincs bevétel a netes sajtónál, akkor csak macskajancsik írnak bele, mert komoly munkáért már fizetni kéne, vagy totál fanatikusok akik viszont előbb-utóbb a fenti pistikés döntés elé kényszerülnek.

    Azt kéne felfogni lassan, hogy a világon semmi sincs ingyen. Így vagy úgy, előbb vagy utóbb de valakinek fizetnie kell. Szerintem még mindig az a jobbik eset, ha úgy fizetünk, hogy nézzük a flash bannereket.
  • bunny #10
    A kereslet úgyis meghatározza a kínálatot, és fordítva. Ha a minőségi írásokat csak előfizetős oldalon kapod meg, döntened kell. Mellesleg pedig egy jó árképzéssel ez nem akkora marhaság, lásd iPhone programok. 1-2 dollárt vagy fél centet az ember könnyedén kiad egy programra, ennyiért a többség nem szenved warezolással. Ha pl. sg.hu azt mondja oké, mától 10ft/napért olvashatod, és mindezt fizethetet valami egyszerű módon (paypal stb) akkor aki kedveli az itteni írásokat szvsz rászánja ezt a zsét.
  • halgatyó #9
    Ez egy elképesztően átgondolatlan baromság. Hogyan lehet mindenért pénzt kizsarolni az emberekből? Erről szól az egész.

    Majd egyszer kitalálják, hogy az ingyen vett lélegzetek is súlyosan károsítják az atmoszférát... gyorsan szereljünk mindenkire légzés-pénzbehajtó gépet. Aki nem dob be egy 100-ast naponta, annak elzárják a levegőjét.

    Eddig a reklámok tartották el a netet.
    Ha fizetős lesz, akkor megszűnnek a reklámok?
    Vagy egy kis időre megszűnnek, aztán szépen lassan visszaszivárognak a pofánkba nyomott büdösrohadék flash foslékok?
    Sajnos, az emberekkel szépen apránként, lassan mindent meg lehet kajáltatni, még a sz**t is.
  • Garrett27 #8
    Az első két hozzászólás bár tartalmaz politikailag (is) meg erkölcsileg (is) nem korrekt állításokat, de teljes mértékben körülírják a problémát...
  • narumon #7
    Ezért ettől függetlenül hogy most magyarosan lefikázzuk a fizetős újságokat, én pl szívesebben fizetnék elő egy Gamestarra pdf-ben havi 200-300Ft-ért mint újságot venni x ezerért. 1 újság árán meg lenne egy komplett évad. Szerintem nem elvetendő. Ugyanez napilapnál....
  • Berber #6
    Szerintem sikk arrafelé fizetett, előcsomagolt híreket fogyasztani. Elképzelem: "Mit olvasol Eduard? -Híreket -Ingyenes? Már megint kukázol?"
    Számtalan hasonló tünetet lehetne sorolni, a "hogy költsd el e pénzedet látványosan" élet paródiából...
  • mad mind #5
    Az fel sem merül, hogy az emberek már nem hisznek a média cézároknak?
  • narumon #4
    Most komolyan vazzzeh egy ilyen hírből nektek megint sikerült kiszűrni az iphonet hát gratulálok....
  • sanyicks #3
    ugyan ugyan... fizet a halál a "hírekért" amelyek ugye valójában szépen kozmetikázott, ferdített témák, sőt sokszor teljes egészében valótlan dolgokat írnak le, erről a der spiegel nyomorék firkászai tudnának mesélni pl.
  • FoodLFG #2
    iFaszkodás csak egy újabb platform, amivel még több eredetileg ingyenes dolgot el lehet adni az embereknek... Ráadásul úgy, hogy azt hiszik a fogyasztók, hogy jól jártak, de csak azért, mert nem látnak a kerítésen túlra.
    FAIL :D