ELTE Társadalomtudományi Kar hírlevél

Nő a bizalom az online újságírás iránt

Bár még mindig erősen tartja magát a nyomtatott sajtó az olasz piacon, a helyi fogyasztók egyre nagyobb bizalommal és arányban olvasnak online is híreket. Az internetes médiafogyasztás erősödése ellenére a helyiek továbbra is bizalmatlanok az online vásárlással szemben.

Az olasz Mediawatch Osservatorio Giornalistico frissen közzétett felmérése szerint az elmúlt években jelentősen erősödött az online médiafogyasztás a helyi internetezők körében. A 2007-ben mért 25 százalékos aránnyal szemben ma már az olaszok 39 százaléka követi az interneten is a híradásokat, igaz a nyomtatott sajtó még mindig erősen tartja magát a hírolvasók körében. Egy júliusban közölt felmérés szerint ugyanis a helyiek 62 százaléka úgy véli, a papír alapú újság olvasása praktikusabb és a szemnek is kényelmesebb, mint monitoron követni a híreket. A klasszikus sajtóorgánumok erős helyzete ellenére azonban az elmúlt három évben 18 százalékról 45 százalékra nőtt azok aránya, akik úgy vélik, az online hírforrások legalább annyira megbízhatóak, mint a nyomtatott és elektronikus sajtó hírei.

A 18 és 60 év közötti olasz lakosság körében készült felmérés szerint nem csak a hírfogyasztás, de az online közösségi jelenlét is egyre nagyobb teret hódít az országban. 2007 és 2010 között a korábbi 12 százalékról 59 százalékra emelkedett az online közösségi oldalakat is használók aránya. A felmérés ugyanakkor arra is rámutat, hogy az internet kínálta lehetőségek között van, amivel szemben továbbra is erősen bizalmatlanok az olaszok. A válaszadók kevéssé szimpatizálnak az online kereskedelemmel, és nem kifejezetten bíznak az internet alapú fizetésben sem. Ez utóbbi esetében a megkérdezettek csak 21 százaléka véli úgy, hogy a digitális kifizetések megbízhatóak.

Kutatási adatok szerint az internetezők aránya a magyar lakosság körében 2009-ben elérte az 50 százalékot, vagyis hazánkban minden második ember már online is elérhető. Az Információs Társadalom és Hálózatkutató Központ (Ithaka) ez év márciusában közzétett felmérése a magyar internetezők médiafogyasztási szokásait vizsgálva megállapította, hogy a hazai internethasználók körében erőteljes a hírfogyasztók és a közösségi emberek aránya.

Az 1500 fő megkérdezésével készült, a lakosságot nem, kor, lakóhely és iskolai végzettség szerint reprezentáló kutatás szerint a magyar internetezők 68 százaléka naponta vagy naponta többször használja az internetet, míg 23 százaléka saját állítása szerint egész nap online. A hetente vagy ennél ritkábban internetezők aránya nem érte el a tíz százalékot a mintában. Az Ithaka tavaszi felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka napi rendszerességgel követi az online híreket, 22 százaléka pedig heti-havi gyakorisággal keresi az aktualitásokat az interneten is. A közösségi oldalakat a megkérdezettek 49 százaléka naponta, 28 százaléka hetente látogatja. A magyar internetezők 52 százaléka veszi igénybe az online banki szolgáltatásokat, bő harmada pedig a számlák kifizetését is online intézi.

Az internet jelentette információözönt a magyar netezők kevesebb, mint harmada érzi zavarónak, 52 százalékuk ezzel szemben szereti, ha sok információt tud elérni, és nem találja nehéznek, hogy a számtalan online tartalomból kiválassza azt, ami számára releváns.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • msstz #3
    Amazonon sem mernek venni vajon?
    Mert akkor hülyék.
  • hangulati #2
    Bár még mindig erősen tartja magát a nyomtatott sajtó az olasz piacon, a helyi fogyasztók egyre nagyobb bizalommal és arányban olvasnak online is híreket. Az internetes médiafogyasztás erősödése ellenére a helyiek továbbra is bizalmatlanok az online vásárlással szemben.
    ... jol is van ez igy.
  • Zoliz #1
    Bloggol már az ükanyám is :D