Berta Sándor
Internetórák lesznek a német tananyagban is
A nemrég nyilvánosságra került osztrák tervekhez hasonlókat fogalmazott meg a BITKOM szakmai szervezet elnöke. Könnyen elképzelhető, hogy külön internetórák lesznek a német iskolákban.
Úgy tűnik, a példa ragadós és a német szakemberek megirigyelték azt a rendeletet, amely szerint az osztrák oktatásba bekerül a wikik és a blogok használata és a nebulókat megismertetik a Web 2.0-s szolgáltatásokkal. Németországban jelenleg a diákok 43 százaléka az órákon egyáltalán nem, vagy csak ritkán használ számítógépet. A tanulók 15 százaléka rendszeresen, míg 41 százaléka általában hetente egyszer kapcsolja be a számítógépeket az oktatási intézményekben. "Hiába vannak minden iskolában PC-k és internet, semmiképpen sem beszélhetünk rendszeres használatról. Éppen ezért az a veszély fenyeget, hogy az iskolák fokozatosan eltávolodnak a diákok életvitelétől" - jelentette ki prof. dr. August-Wilhelm Scheer, a BITKOM elnöke.
Pedig a fiatalok részéről igen csak lenne igény a számítógépek oktatási célú alkalmazására. 75 százalékuk ugyanis a házi feladatait is a PC előtt ülve oldja meg és 84 százalékuk szorgalmazta, hogy legyenek elektronikus eszközök az oktatásban. 92 százalékuk úgy vélte, hogy az új médiák érdekesebbé tehetnék a tanulást, míg 79 százalékuk sokkal jobban megértené így a tananyagot. Ugyanakkor a megkérdezett tanulók kétharmada úgy nyilatkozott, a tanáraikra bizony ráférne némi internetoktatás. 44 százalékuk még keményebben fogalmazott: sok pedagógusnak nincs kedve számítógépet és internetet használni az órákon. A felmérés kimutatta azt is, hogy az iskolák eddig nem megfelelő mértékben használták ki az internetben rejlő lehetőségeket.
"A számítógépek gyakran kihasználatlanul állnak és csak a legegyszerűbb feladatok elvégzésére alkalmazzák őket. A diákoknak meg kellene tanulniuk az órákon a számítógépek és az internet, illetve az új technológiák használatát. Az intézményeknek kötelezővé kell tenniük az informatikaoktatást. Ez már régóta esedékes" - hangsúlyozta Scheer.
Az informatikaórákon a fiúk kétharmada, de a lányoknak csak a fele vesz részt, ugyanakkor 53 százalékuk amellett foglalt állást, hogy legyen kötelező informatikaoktatás. Emellett a szakemberek azt javasolták, hogy minden osztályt lássanak el szélessávú interneteléréssel rendelkező interaktív tábla PC-kkel és mobil laptopokkal. A hagyományos tankönyveket elektronikus könyvekkel kell kiegészíteni, így a szövegek és a képek mellett a filmek és az interaktív tananyagok is elérhetővé válnak a fiatalok számára. Ráadásul az e-könyvek moduláris felépítése lehetővé teszi, hogy mindenki a képességeit leginkább fejlesztő oktatásban részesülhessen.
Végül, de nem utolsó sorban a matematikának, az informatikának és a természettudományi tantárgyaknak a jövőben a teljes tanóraszám egyharmadát kell kitöltenie. Az ötödiktől a tizedik osztályig pedig kötelezővé kell tenni az informatikaoktatást.
Úgy tűnik, a példa ragadós és a német szakemberek megirigyelték azt a rendeletet, amely szerint az osztrák oktatásba bekerül a wikik és a blogok használata és a nebulókat megismertetik a Web 2.0-s szolgáltatásokkal. Németországban jelenleg a diákok 43 százaléka az órákon egyáltalán nem, vagy csak ritkán használ számítógépet. A tanulók 15 százaléka rendszeresen, míg 41 százaléka általában hetente egyszer kapcsolja be a számítógépeket az oktatási intézményekben. "Hiába vannak minden iskolában PC-k és internet, semmiképpen sem beszélhetünk rendszeres használatról. Éppen ezért az a veszély fenyeget, hogy az iskolák fokozatosan eltávolodnak a diákok életvitelétől" - jelentette ki prof. dr. August-Wilhelm Scheer, a BITKOM elnöke.
Pedig a fiatalok részéről igen csak lenne igény a számítógépek oktatási célú alkalmazására. 75 százalékuk ugyanis a házi feladatait is a PC előtt ülve oldja meg és 84 százalékuk szorgalmazta, hogy legyenek elektronikus eszközök az oktatásban. 92 százalékuk úgy vélte, hogy az új médiák érdekesebbé tehetnék a tanulást, míg 79 százalékuk sokkal jobban megértené így a tananyagot. Ugyanakkor a megkérdezett tanulók kétharmada úgy nyilatkozott, a tanáraikra bizony ráférne némi internetoktatás. 44 százalékuk még keményebben fogalmazott: sok pedagógusnak nincs kedve számítógépet és internetet használni az órákon. A felmérés kimutatta azt is, hogy az iskolák eddig nem megfelelő mértékben használták ki az internetben rejlő lehetőségeket.
"A számítógépek gyakran kihasználatlanul állnak és csak a legegyszerűbb feladatok elvégzésére alkalmazzák őket. A diákoknak meg kellene tanulniuk az órákon a számítógépek és az internet, illetve az új technológiák használatát. Az intézményeknek kötelezővé kell tenniük az informatikaoktatást. Ez már régóta esedékes" - hangsúlyozta Scheer.
Az informatikaórákon a fiúk kétharmada, de a lányoknak csak a fele vesz részt, ugyanakkor 53 százalékuk amellett foglalt állást, hogy legyen kötelező informatikaoktatás. Emellett a szakemberek azt javasolták, hogy minden osztályt lássanak el szélessávú interneteléréssel rendelkező interaktív tábla PC-kkel és mobil laptopokkal. A hagyományos tankönyveket elektronikus könyvekkel kell kiegészíteni, így a szövegek és a képek mellett a filmek és az interaktív tananyagok is elérhetővé válnak a fiatalok számára. Ráadásul az e-könyvek moduláris felépítése lehetővé teszi, hogy mindenki a képességeit leginkább fejlesztő oktatásban részesülhessen.
Végül, de nem utolsó sorban a matematikának, az informatikának és a természettudományi tantárgyaknak a jövőben a teljes tanóraszám egyharmadát kell kitöltenie. Az ötödiktől a tizedik osztályig pedig kötelezővé kell tenni az informatikaoktatást.