Berta Sándor
Az osztrák oktatásba bekerül a wikik és a blogok használata
Osztrák szakértők évek óta érvelnek amellett, hogy a diákok tananyagába vegyék be a Web 2.0-s szolgáltatások megismerését. Erőfeszítéseiket most siker koronázta, egy új rendelet előírja a wikik és a blogok világának megismerését.
Web 2.0 - közösségi hálózatok hatékony használata című legújabb rendeletét az osztrák oktatási, művészeti és kulturális minisztérium nemrég küldte el az iskolai tanácsoknak. A szabályozás középpontjában az úgynevezett médiakompetencia oktatása áll. A cél az új médiák alkalmazásának erősítése. A kremsi Duna Egyetem 2008-2009-es tanulmánya szerint tanulás során minden ötödik diák keres fel oktatási platformokat és 24 százalékuk használ rendszeresen Web 2.0-s eszközöket. A szövetségi oktatási intézmények esetében ez az arány 60 százalék.
Hiába azonban a magas érték, sok tanár a mai napig ódzkodik attól, hogy a digitális médiákat és technológiákat, elsősorban a wikiket, a blogokat vagy éppen a közösségi hálózatokat az oktatás részévé tegye. Pedig az elképzelésekben nem ez szerepelt. "Gyakorlatilag tíz éve szerepel a tanítási tervekben, hogy a digitális médiákat be kell vonni az oktatásba" - jelentette ki Erika Hummer bécsi tanár. Hummer egyike azoknak a pedagógusoknak, akik a 130 úgynevezett eLSA-iskola egyikében dolgoznak. Ezekben az intézményekben kiemelt hangsúlyt helyeznek az elektronikus tanulásra és a digitális médiák használatára. Blogok, wikik, oktatási platformok, közösségi oldalak egyaránt szerepelnek a tananyagokban. "Sok iskola azonban nem vesz tudomást ezekről az elvekről. A mostani rendelet ugyanakkor azt akarja elérni, hogy a tanárok a fiatalok életstílusához igazítsák a munkájukat. Az oktatók bizonyos generációja viszont hallani sem akar az internetről" - ecsetelte a helyzetet Hummer.
Bernhard Jungwirth, a Saferinternet.at munkatársa szerint sok tanár azért ódzkodik a világhálótól, mert nem ismerik annyira jól ezt a területet, mint a nebulóik. Nem csak technikai kérdésekről van szó. A Saferinternet.at próbál segíteni a helyzeten, rendszeresen ismertetőket készít, amelyek különböző témákra, például az adatvédelemre, a számítógépes biztonságra, a webes vásárlásokra vagy a kiberzaklatásokra térnek ki. Ezek az anyagok népszerűek és keresettek, de az internettől félő pedagógusok álláspontjának megváltoztatása nem megy egyik napról a másikra.
Web 2.0 - közösségi hálózatok hatékony használata című legújabb rendeletét az osztrák oktatási, művészeti és kulturális minisztérium nemrég küldte el az iskolai tanácsoknak. A szabályozás középpontjában az úgynevezett médiakompetencia oktatása áll. A cél az új médiák alkalmazásának erősítése. A kremsi Duna Egyetem 2008-2009-es tanulmánya szerint tanulás során minden ötödik diák keres fel oktatási platformokat és 24 százalékuk használ rendszeresen Web 2.0-s eszközöket. A szövetségi oktatási intézmények esetében ez az arány 60 százalék.
Hiába azonban a magas érték, sok tanár a mai napig ódzkodik attól, hogy a digitális médiákat és technológiákat, elsősorban a wikiket, a blogokat vagy éppen a közösségi hálózatokat az oktatás részévé tegye. Pedig az elképzelésekben nem ez szerepelt. "Gyakorlatilag tíz éve szerepel a tanítási tervekben, hogy a digitális médiákat be kell vonni az oktatásba" - jelentette ki Erika Hummer bécsi tanár. Hummer egyike azoknak a pedagógusoknak, akik a 130 úgynevezett eLSA-iskola egyikében dolgoznak. Ezekben az intézményekben kiemelt hangsúlyt helyeznek az elektronikus tanulásra és a digitális médiák használatára. Blogok, wikik, oktatási platformok, közösségi oldalak egyaránt szerepelnek a tananyagokban. "Sok iskola azonban nem vesz tudomást ezekről az elvekről. A mostani rendelet ugyanakkor azt akarja elérni, hogy a tanárok a fiatalok életstílusához igazítsák a munkájukat. Az oktatók bizonyos generációja viszont hallani sem akar az internetről" - ecsetelte a helyzetet Hummer.
Bernhard Jungwirth, a Saferinternet.at munkatársa szerint sok tanár azért ódzkodik a világhálótól, mert nem ismerik annyira jól ezt a területet, mint a nebulóik. Nem csak technikai kérdésekről van szó. A Saferinternet.at próbál segíteni a helyzeten, rendszeresen ismertetőket készít, amelyek különböző témákra, például az adatvédelemre, a számítógépes biztonságra, a webes vásárlásokra vagy a kiberzaklatásokra térnek ki. Ezek az anyagok népszerűek és keresettek, de az internettől félő pedagógusok álláspontjának megváltoztatása nem megy egyik napról a másikra.