Berta Sándor

Internethasználati oktatás kell az iskolákba

A 6 és 14 év közötti osztrák gyerekek 83 százalékának van internethozzáférése, de csak a megkérdezettek felét világosították fel arról, hogy miként használják a világhálót.

Ingrid Paus-Hasebrink professzor, kommunikációs szakember, a Salzburgi Egyetem Kultúra- és Társadalomtudományi Karának dékánhelyettese úgy vélte, hogy az iskoláknak komolyan foglalkozniuk kellene a kérdéssel és jobban oda kellene figyelniük a média-, illetve internethasználati oktatásokra. Ez különösen amiatt lenne fontos, mert az osztrák gyerekek 34 százaléka használja rendszeresen a közösségi hálózatokat, 19 százalékuk látogatja rendszeresen például a Facebookot és 16 százalékuk a YouTube-ot. Emellett a válaszolók 20 százaléka a világhálón ismeri meg a leendő barátait.

A felvilágosítás különösen azért lenne fontos, mert csak a 6 és 14 év közötti fiatalok csak 56 százalékát világosították fel az online és a szexuális zaklatások lehetséges kockázatairól. A felvilágosító munkából leggyakrabban a szülők veszik ki a részüket, de a gyerekek 20 százalékának a testvéreik vagy a barátaik hívták fel a figyelmüket a lehetséges veszélyekre. A tanárok viszont csak az esetek 13 százalékában végeztek ilyen jellegű felvilágosítást. Az is elgondolkoztató, hogy a kiskorúak 20 százaléka senkihez sem fordulhat a panaszaival, észrevételeivel, kérdéseivel.

A médiaszakértők éppen ezért szeretnék, hogy az iskolák a jövőben az eddiginél jóval nagyobb szerepet vállaljanak a diákok internethasználati oktatásából, s megtanítsák nekik, hogy miként kell jól használni a webes tartalmakat és a közösségi hálózatokat.

"A médiahasználat függ a gyerekek korától, nemétől, a képzettségi fokuktól és az életvitelüktől, a szociális hátterüktől. Összesen hat különböző típust tudtunk megkülönböztetni a közösségi web vonatkozásában. Az első csoportba a nagyon kíváncsi és öntudatos,de kevésbé képzett fiatalok tartoznak, akik nagyon kreatív módon kezelik a webajánlatokat, saját videókat készítenek és felkeresik a bizonyos irányelvek ellen vétkező honlapokat is. Volt egy olyan 12 éves fiú, aki például szélsőséges tartalmakat fedezett fel és azért harcolt, hogy azok lekerüljenek az internetről.

A második csoportba a fiatal lányok sorolhatók, akik szintén nagyon jól kezelik a ezeket a tartalmakat és saját csoportokat hoznak létre. A céljuk azonban kizárólag a kapcsolatteremtés és -építés. Ők inkább képzettek, kritikusak és tájékozottak az adatvédelmi kérdésekben. A harmadik kategóriát azok a felhasználók jelentik, akik egyszerűen csak ott akarnak lenni a dolgok sűrűjében. Ők különböző képzettségi szintűek és kevésbé aktívak, többnyire fiúk és problémájuk van az életükkel. Gyakran zaklatások áldozatai és a weben elsősorban kompenzálni akarják a mindennapi problémáikat" - összegezte a tapasztalatokat a professzor.

Ingrid Paus-Hasebrink szerint az iskoláknak leginkább arra kell figyelniük, hogy egyik fiatal se kerüljön a perifériára. Az oktatási intézményeknek segíteniük kell a diákjaiknak. Hidat kell létrehozni az iskola és az azon kivüli életkörnyezet között. Hasznos a Wikik használata a tanítás során, de fontos az is, hogy a gyerekek beszélhessenek a kedvenc témáikról és az új médiákat az általuk kiválasztott témákkal kapcsolatban alkalmazhassák. Ezáltal ugyanis jelentős mértékben nőhet az iskolások tanulási motivációja.

"Jó lenne a médiaoktatást nem külön tantárgy(ak)ba sűríteni, hanem inkább a teljes oktatás részévé tenni. Az egész folyamat kezdődhetne már az óvodában. De éppúgy megvalósulhatna a filozófia-, mint a franciaórán. Fontos azonban, hogy mindig örömet okozzon és ne kötelezőnek tűnjön. A gyerekeknek meg kell tanulniuk felelősségteljesen kezelni az internetet. Ez csak akkor valósulhat meg, ha valaki öntudatos, de ugyanakkor kritikusan kezeli a szociális webes ajánlatokat, tisztában van a lehetőségekkel és a kockázatokkal. Utóbbiak összefüggenek. Nem használhatunk ki minden lehetőséget, ha nem vagyunk tisztában az összes kockázattal és ez fordítva is igaz" - szögezte le a kommunikációs szakember.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Merces #7
    .....háát a pornót ugy kell használni ugyebár hoogy.......................
  • metterko #6
    hát mondjuk egy net használat nem olyan túl bonyolult dolog. Mármint könyörgöm ha van valakinek józan esze rá tud jönni hogy mit lehet mit kell és mit szabad. megint egy olyan dolog hogy a gyereket meg kéne normálisan nevelni, otthon is foglalkozni vele, nem csak az iskolára hárítani minden felelősséget
  • Dol Cse Vita #5
    ha a cionistákon múlna a cölibátust is lerakatnák kötelezően minden magyar gójjal, hadd fogyjon , hadd hulljon a magyar !

  • Komolytalan #4
    Itt vagy rá élő példának, hogy fejlett társadalmunk mennyire nem tudja kezelni.
  • Rotyoka #3
    Pornó ugyan olyan dolog mint a zene vagy akármi más... Csak a "fejlett" társadalmunk nem tudja kezelni a dolgot
  • tmisi #2
    Az a baj, hogy az etalon az lesz, amit a neten lát. Pl. ha már 6 éves kortól azt látja, hogy a zene meg film ingyen letölthető a netről (amit a szülő is ugyanúgy művel), a büdös életbe sem fog fizetni érte, nemhogy CD-t venni (úgyis telefonra tölti fel és azzal csörömpöl). Pornóról ne is beszélve.
  • Rotyoka #1
    Akit fel kell világosítani az internethasználatról, az inkább ne is használja...