Berta Sándor
Nem minden problémára gyógyír az e-oktatás
A 2000-es évek elején az e-oktatás, e-tanulás kifejezésekről gyakran lehetett hallani, lsok szakember ezeket tekintette számos probléma megoldásának. Mára inkább csak segítő eszközként használják.
A szakértők úgy vélték, hogy az e-learning egy a klasszikus oktatásnál gyorsabb, olcsóbb, egyszerűbb, kényelmesebb és könnyebb eljárás lehet. Azonban az elmúlt esztendőkben kiderült, hogy az e-learning közel sem alkalmazható mindig és nem tökéletes megoldás. "Az e-learninggel kapcsolatos őrület elmúlt. Az emberek azt hitték, hogy minden képzési problémát meg lehet oldani a segítségével, de ez humbug. A tanulás ugyanis egy nagyon összetett dolog, ami nem váltható ki új technológiákkal. Ma már éppen ezért az úgynevezett Blended Learningre helyezik a hangsúlyt, ami a klasszikus és az elektronikus tanulás ötvözete" - jelentette ki Josef Weißenböck, a St. Pölteni Szakfőiskola Innovatív Tanítási és Tanulási Szolgáltatás- és Szakértelem Központjának (SKILL) vezetője.
Bernhard Brandstetter, a St. Pölteni Szakfőiskola eCampusának kifejlesztője szerint a legfontosabb a kommunikáció, amit mind az oktatóknak, mind a hallgatóknak alkalmazniuk kell. Az eCampus rendszerén keresztül a tanárok közvetlenül küldhetnek a diákjaiknak értesítéseket, vizsgaidőpontokat egyeztethetnek velük, a hallgatók által elvégzett feladatokat gyűjthetik be és azokat kiértékelhetik, valamint válaszolhatnak a hallgatók kérdéseire. Emellett az eCampus kiválóan alkalmas a különböző tananyagok megosztására, kérdőívek kitöltésére, chatelésre, fórumokon való tárgyalásra, e-mailek küldésére, online vizsgákra, wikik kitöltésére, audio- és videoanyagok elkészítésére és megosztására.
Brandstetter ezenkívül kifejlesztett egy olyan kiegészítő modult, amit a bachelor- és diplomamunkák leadására programozott be és ami automatikusan átnéz minden leadott dokumentumot a lehetséges plagizált részek után. Az e-oktatási rendszerek kiválóan használhatók közös online előadások tartására. Weißenböck elismerte, hogy korábban szkeptikusan viszonyult az audio- és videofeljegyzésekhez és azok használatához az e-oktatásban. De időközben ez a megoldás bevált és lehetővé teszi, hogy az első évfolyamos hallgatókat ellássák a megfelelő anyagokkal és az így felszabaduló időt a többi diákra fordíthassák a tanárok.
Az e-learning platformok egyik képviselője a Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment (Moodle), ami egy nyílt forráskódú rendszer és ami magyar nyelven is elérhető. A hálózatot 1999-ben fejlesztette ki az ausztrál Martin Dougiamas, aki nem volt elégedett az akkori oktatási platformokkal, mivel azokat kizárólag a tananyagok elosztására használták és nem volt más funkciójuk. A Moodle első verziója 2002-ben vált elérhetővé, de ma már egy nemzetközi közösség dolgozik a fejlesztésén és a bővítésén. Eddig 200 országból összesen több mint 50 000-en telepítették a rendszert.
S hogy mit hozhat a jövő? Nos, a szakemberek úgy vélik, hogy a mobile learning jelentheti a következő lépcsőfokot, ugyanis teljesen kézenfekvő, hogy a PDA-kat, az okostelefonokat, az iPhone-okat vagy éppen az iPadeket oktatási célokra is használják.
A szakértők úgy vélték, hogy az e-learning egy a klasszikus oktatásnál gyorsabb, olcsóbb, egyszerűbb, kényelmesebb és könnyebb eljárás lehet. Azonban az elmúlt esztendőkben kiderült, hogy az e-learning közel sem alkalmazható mindig és nem tökéletes megoldás. "Az e-learninggel kapcsolatos őrület elmúlt. Az emberek azt hitték, hogy minden képzési problémát meg lehet oldani a segítségével, de ez humbug. A tanulás ugyanis egy nagyon összetett dolog, ami nem váltható ki új technológiákkal. Ma már éppen ezért az úgynevezett Blended Learningre helyezik a hangsúlyt, ami a klasszikus és az elektronikus tanulás ötvözete" - jelentette ki Josef Weißenböck, a St. Pölteni Szakfőiskola Innovatív Tanítási és Tanulási Szolgáltatás- és Szakértelem Központjának (SKILL) vezetője.
Bernhard Brandstetter, a St. Pölteni Szakfőiskola eCampusának kifejlesztője szerint a legfontosabb a kommunikáció, amit mind az oktatóknak, mind a hallgatóknak alkalmazniuk kell. Az eCampus rendszerén keresztül a tanárok közvetlenül küldhetnek a diákjaiknak értesítéseket, vizsgaidőpontokat egyeztethetnek velük, a hallgatók által elvégzett feladatokat gyűjthetik be és azokat kiértékelhetik, valamint válaszolhatnak a hallgatók kérdéseire. Emellett az eCampus kiválóan alkalmas a különböző tananyagok megosztására, kérdőívek kitöltésére, chatelésre, fórumokon való tárgyalásra, e-mailek küldésére, online vizsgákra, wikik kitöltésére, audio- és videoanyagok elkészítésére és megosztására.
Brandstetter ezenkívül kifejlesztett egy olyan kiegészítő modult, amit a bachelor- és diplomamunkák leadására programozott be és ami automatikusan átnéz minden leadott dokumentumot a lehetséges plagizált részek után. Az e-oktatási rendszerek kiválóan használhatók közös online előadások tartására. Weißenböck elismerte, hogy korábban szkeptikusan viszonyult az audio- és videofeljegyzésekhez és azok használatához az e-oktatásban. De időközben ez a megoldás bevált és lehetővé teszi, hogy az első évfolyamos hallgatókat ellássák a megfelelő anyagokkal és az így felszabaduló időt a többi diákra fordíthassák a tanárok.
Az e-learning platformok egyik képviselője a Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment (Moodle), ami egy nyílt forráskódú rendszer és ami magyar nyelven is elérhető. A hálózatot 1999-ben fejlesztette ki az ausztrál Martin Dougiamas, aki nem volt elégedett az akkori oktatási platformokkal, mivel azokat kizárólag a tananyagok elosztására használták és nem volt más funkciójuk. A Moodle első verziója 2002-ben vált elérhetővé, de ma már egy nemzetközi közösség dolgozik a fejlesztésén és a bővítésén. Eddig 200 országból összesen több mint 50 000-en telepítették a rendszert.
S hogy mit hozhat a jövő? Nos, a szakemberek úgy vélik, hogy a mobile learning jelentheti a következő lépcsőfokot, ugyanis teljesen kézenfekvő, hogy a PDA-kat, az okostelefonokat, az iPhone-okat vagy éppen az iPadeket oktatási célokra is használják.