Berta Sándor

Nem minden problémára gyógyír az e-oktatás

A 2000-es évek elején az e-oktatás, e-tanulás kifejezésekről gyakran lehetett hallani, lsok szakember ezeket tekintette számos probléma megoldásának. Mára inkább csak segítő eszközként használják.

A szakértők úgy vélték, hogy az e-learning egy a klasszikus oktatásnál gyorsabb, olcsóbb, egyszerűbb, kényelmesebb és könnyebb eljárás lehet. Azonban az elmúlt esztendőkben kiderült, hogy az e-learning közel sem alkalmazható mindig és nem tökéletes megoldás. "Az e-learninggel kapcsolatos őrület elmúlt. Az emberek azt hitték, hogy minden képzési problémát meg lehet oldani a segítségével, de ez humbug. A tanulás ugyanis egy nagyon összetett dolog, ami nem váltható ki új technológiákkal. Ma már éppen ezért az úgynevezett Blended Learningre helyezik a hangsúlyt, ami a klasszikus és az elektronikus tanulás ötvözete" - jelentette ki Josef Weißenböck, a St. Pölteni Szakfőiskola Innovatív Tanítási és Tanulási Szolgáltatás- és Szakértelem Központjának (SKILL) vezetője.

Bernhard Brandstetter, a St. Pölteni Szakfőiskola eCampusának kifejlesztője szerint a legfontosabb a kommunikáció, amit mind az oktatóknak, mind a hallgatóknak alkalmazniuk kell. Az eCampus rendszerén keresztül a tanárok közvetlenül küldhetnek a diákjaiknak értesítéseket, vizsgaidőpontokat egyeztethetnek velük, a hallgatók által elvégzett feladatokat gyűjthetik be és azokat kiértékelhetik, valamint válaszolhatnak a hallgatók kérdéseire. Emellett az eCampus kiválóan alkalmas a különböző tananyagok megosztására, kérdőívek kitöltésére, chatelésre, fórumokon való tárgyalásra, e-mailek küldésére, online vizsgákra, wikik kitöltésére, audio- és videoanyagok elkészítésére és megosztására.

Brandstetter ezenkívül kifejlesztett egy olyan kiegészítő modult, amit a bachelor- és diplomamunkák leadására programozott be és ami automatikusan átnéz minden leadott dokumentumot a lehetséges plagizált részek után. Az e-oktatási rendszerek kiválóan használhatók közös online előadások tartására. Weißenböck elismerte, hogy korábban szkeptikusan viszonyult az audio- és videofeljegyzésekhez és azok használatához az e-oktatásban. De időközben ez a megoldás bevált és lehetővé teszi, hogy az első évfolyamos hallgatókat ellássák a megfelelő anyagokkal és az így felszabaduló időt a többi diákra fordíthassák a tanárok.

Az e-learning platformok egyik képviselője a Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment (Moodle), ami egy nyílt forráskódú rendszer és ami magyar nyelven is elérhető. A hálózatot 1999-ben fejlesztette ki az ausztrál Martin Dougiamas, aki nem volt elégedett az akkori oktatási platformokkal, mivel azokat kizárólag a tananyagok elosztására használták és nem volt más funkciójuk. A Moodle első verziója 2002-ben vált elérhetővé, de ma már egy nemzetközi közösség dolgozik a fejlesztésén és a bővítésén. Eddig 200 országból összesen több mint 50 000-en telepítették a rendszert.

S hogy mit hozhat a jövő? Nos, a szakemberek úgy vélik, hogy a mobile learning jelentheti a következő lépcsőfokot, ugyanis teljesen kézenfekvő, hogy a PDA-kat, az okostelefonokat, az iPhone-okat vagy éppen az iPadeket oktatási célokra is használják.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Darth Sith #3
    Jó dolog LENNE ez az "e-learning" ha nem csak összetákolták volna, félig meddig.
    Rengeteg költséget meglehetne hosszútávon spórolni, ha nem kéne marha drága, nehéz könyveket venni, cipelni, hanem pl. ebook, pdf formátumban megvehető lenne, és letölthető segédanyag formában. Rosszúl leszek amikor általános iskolás elsős, másodikos gyerekek, 15kgos táskával kell rohangálniuk, mert minden tárgyból egy halom könyvet, feladatgyűjteményt, füzetet kell kötelezően hordaniuk.

    Könyv helyett egyszer kéne venni egy jó minőségü ereadert, arra rátölteni az összes könyvet, jegyzetet, segédanyagot, és minden elfér egy helyen. Sokkal könnyebb, egyszerűbb és környezetbarátabb lenne.
    Ezekhez persze jó lenne ha párhuzamosan működnének a digitális táblás megoldások, minden órára elkészített diasorok, szemléltetések, amelyek otthonról interneten keresztül elérhetőek és tudnak belőle tanulni. Megoldható lenne az összes olyan probléma, hogy nem tudta, h órán mi volt, mit kell tanulni, mit kérnek számon, mert minden benne lenne az órai diasorban. Továbbá a tanárnak is könnyebbség lenne HOSSZÚTÁVON, hogy csak egyszer kell elkészítenie az egészet, utána már csak módosítgatni, finomítani és rendesen, előre lebontott tanmenettel tud haladni, amihez tudja tartani magát, sokkal kiszámíthatóbb lenne mindenki számára.

    Ezek mind megoldhatóak lennének az általános iskolákban, gimnáziumokban valamint a felsőoktatásban, de valahogy senki sem akarja, hogy működjön.
    Tudom, sokkal égetőbb problémák vannak, hogy összedőlnek az iskolák, beáznak, rohadnak, ezek egyértelműen prioritást élveznek. De az újabb iskolákban, vagy a felújítottakban, jobb állapotúakban, el lehetne kezdeni az átalakításokat, hogy évek/évtizedek alatt, szépen átalakuljon a rendszer, hiszen ez egy hosszú folyamat.

    De amíg kormányzati szinten teszik tönkre szándékosan az oktatást, és rég elavúlt oktatási modelleket toldoznak-foltoznak, addig semmi értelme ezeknek a fejlesztéseknek, mert beépítik és senki nem tudja használni, mert se anyag, se hozzáértő ember nincs.
  • gulyasandras #2
    "A távoktatásnál nincs büfészak."

    Ezt kifejtenéd bővebben? (Sokan, sokszor leírták már: 1. nem lehet mindenki fizikus, kémikus stb. 2. amíg a finanszírozási rendszer/oktatói gárda nem változik, eredményt sem lehet elérni.)

    Nagyon sokan járnak levelezős képzésre a környezetemben, el nem hinnéd mennyit pénzt fizetnek ki azért, hogy végül - már ha eljutnak a diplomáig - rájöjjenek: a megszerzett "tudásuk" nem kell senkinek.

    Ha komolyan veszed a dolgokat, akkor nincs olyan, hogy büfészak.

    Egyik ismerősöm úgy vizsgáztatott, hogy a ketteshez ott kellett lenni minden előadáson + szemináriumon + belekérdezett a 20 legfontosabb kapcsolódó könyvbe/jegyzetbe/tanulmányba/cikkbe - ezek jórészt nem magyarul íródtak -, az ötöshöz a 20-as helyett 60-as lista volt megadva, amit akkor sem olvashattál végig egy szemeszter alatt, ha mással nem foglalkoztál.

    Igaz, az is sokat számított nála, ha a válaszokat angol, német vagy francia nyelven tetted.
  • NEXUS6 #1
    Nem a távoktatással van gond.
    Ha egy oktatási mód még kevesebb lehetőséget ad a lébecolásra, akkor látszólag alacsony hatásfokú. Egy egyetemen nappali tagozaton évekig ellehet az emberke, hogy effektíve bármit is tanulna azonkívül, ami valahogy rá ragad. És ő mégiscsak javítja a statisztikát, pedig a büfé/buli-szakra jár csak.

    A távoktatásnál nincs büfészak.
    Nem a távoktatás nem hatékony, hanem ennyi emberkét etetünk éveken keresztül az egyetemeken főiskolákon.