Berta Sándor
Nullára csökkenthető a vonatok összeütközésének esélye
A vasúti közlekedés rendkívül biztonságosnak mondható, ennek ellenére történnek súlyos vasúti balesetek. Egy új számítógépes rendszer minimálisra csökkentené az összeütközések számát.
Két vasúti szerelvény balesetét csak megfelelő és pontos információkkal lehet megakadályozni. A Német Légiközlekedési és Űrhajózási Központ (DLR) munkatársai egy olyan számítógépes szoftvert és hozzátartozó hardvereket fejlesztettek ki, amelyek képesek meggátolni, hogy két vonat egymásba rohanjon. A rendszer neve Railway Collision Avoidance System (RCAS). A szakemberek egy Aachen melletti tesztvonalon mutatták be az új megoldást. "Az RCAS egy olyan rendszer, amit a vasúti összeütközések elkerülésére hoztunk létre és ami a vasútvonalakon működő biztosítóberendezésektől függetlenül üzemel" - foglalta össze a program, lényegét prof. dr. Thomas Strang projektvezető, a DLR Kommunikációs és Navigációs Intézetének munkatársa.
"A rendszert elsősorban olyan vonalakra terveztük, ahol jelenleg nincsenek biztosítóberendezések, ilyenek például az ipari szárnyvonalak, az építési és tolatási területek" - mondta dr. Michael Meyer, a DLR kutatója. Az RCAS mindegyik tesztben önállóan értékelte és állandóan elemezte a pillanatnyi helyzetet. Amikor a szituáció kritikussá vált, a fedélzeti szoftver azonnal riasztotta a mozdonyvezetőt és felszólította, hogy haladéktalanul fékezzen.
Biztosítóberendezések nélküli tesztpályán vizsgálták a rendszert
A Railway Collision Avoidance System a jelenlegi legkorszerűbb kommunikációs és szenzortechnológiákat alkalmazza, s ezeknek köszönhetően létrehozható két vonat között egy megfelelő minőségű kapcsolat. Ezáltal a vasúti szerelvények képesek egymással különböző fontos információkat (pillanatnyi pozíció, sebesség, tervezett útvonal, szállított teher stb.) megosztani, amint egymás hatótávolságába érnek. "Amennyiben a rendszer azt állapítja meg, hogy összeütközés veszélye fenyeget, azonnal riasztja a vezetőket és megoldási lehetőségeket ajánl nekik" - közölte Thomas Strang.
Az új programmal nem a jelenleg használt European Train Control Systemet (ETCS) váltanák fel, hanem sokkal inkább kiegészítő megoldásnak szánják. A szakembernek meggyőződése, hogy egy RCAS vagy ahhoz hasonló megoldás alkalmazásával elkerülhető lett volna idén február 15-én Brüsszel mellett a két belga regionális vasúti szerelvény karambolja. Az RCAS előnye, hogy kizárólag kereskedelmi forgalomban is kapható hardverekből és szoftverekből épül fel, így a segítséggel egy egyszerű és viszonylag olcsó biztonsági rendszer hozható létre.
A projektben részt vesz még a DLR Közlekedési Rendszertechnikai, valamint Robotikai és Mechatronikai Intézete is, valamint az intézmény együttműködik a Bajor Felsőtartományi Vasúttal (BOB). A BOB biztosította a tesztekben használt Integral típusú motorvonatot.
Két vasúti szerelvény balesetét csak megfelelő és pontos információkkal lehet megakadályozni. A Német Légiközlekedési és Űrhajózási Központ (DLR) munkatársai egy olyan számítógépes szoftvert és hozzátartozó hardvereket fejlesztettek ki, amelyek képesek meggátolni, hogy két vonat egymásba rohanjon. A rendszer neve Railway Collision Avoidance System (RCAS). A szakemberek egy Aachen melletti tesztvonalon mutatták be az új megoldást. "Az RCAS egy olyan rendszer, amit a vasúti összeütközések elkerülésére hoztunk létre és ami a vasútvonalakon működő biztosítóberendezésektől függetlenül üzemel" - foglalta össze a program, lényegét prof. dr. Thomas Strang projektvezető, a DLR Kommunikációs és Navigációs Intézetének munkatársa.
"A rendszert elsősorban olyan vonalakra terveztük, ahol jelenleg nincsenek biztosítóberendezések, ilyenek például az ipari szárnyvonalak, az építési és tolatási területek" - mondta dr. Michael Meyer, a DLR kutatója. Az RCAS mindegyik tesztben önállóan értékelte és állandóan elemezte a pillanatnyi helyzetet. Amikor a szituáció kritikussá vált, a fedélzeti szoftver azonnal riasztotta a mozdonyvezetőt és felszólította, hogy haladéktalanul fékezzen.
Biztosítóberendezések nélküli tesztpályán vizsgálták a rendszert
A Railway Collision Avoidance System a jelenlegi legkorszerűbb kommunikációs és szenzortechnológiákat alkalmazza, s ezeknek köszönhetően létrehozható két vonat között egy megfelelő minőségű kapcsolat. Ezáltal a vasúti szerelvények képesek egymással különböző fontos információkat (pillanatnyi pozíció, sebesség, tervezett útvonal, szállított teher stb.) megosztani, amint egymás hatótávolságába érnek. "Amennyiben a rendszer azt állapítja meg, hogy összeütközés veszélye fenyeget, azonnal riasztja a vezetőket és megoldási lehetőségeket ajánl nekik" - közölte Thomas Strang.
Az új programmal nem a jelenleg használt European Train Control Systemet (ETCS) váltanák fel, hanem sokkal inkább kiegészítő megoldásnak szánják. A szakembernek meggyőződése, hogy egy RCAS vagy ahhoz hasonló megoldás alkalmazásával elkerülhető lett volna idén február 15-én Brüsszel mellett a két belga regionális vasúti szerelvény karambolja. Az RCAS előnye, hogy kizárólag kereskedelmi forgalomban is kapható hardverekből és szoftverekből épül fel, így a segítséggel egy egyszerű és viszonylag olcsó biztonsági rendszer hozható létre.
A projektben részt vesz még a DLR Közlekedési Rendszertechnikai, valamint Robotikai és Mechatronikai Intézete is, valamint az intézmény együttműködik a Bajor Felsőtartományi Vasúttal (BOB). A BOB biztosította a tesztekben használt Integral típusú motorvonatot.