Berta Sándor
Sokezer jegykiadó automatát telepít a Német Vasút
Míg nálunk sztrájkoktól hangos a vasút, addig a németek fejlesztenek: több ezer jegykiadó automatát telepítenek, amivel nemcsak kényelmesebbé és gyorsabbá teszik a jegyvásárlást, de költségeiket is csökkentik.
"A következő években összesen 7000 továbbfejlesztett automatát helyezünk majd el az egész országban több millió euróért. A tervek szerint a beruházás 2010-re zárul le. A kiemelten fontos pályaudvarokon és állomásokon még az idei év végén megkezdjük az új berendezések felszerelését. Ezek az eszközök már alkalmasak lesznek a helyi jegyek kiadására és elfogadják a papírpénzt is" - jelentette be Achim Stauß, a Deutsche Bahn személyszállítási üzletágának szóvivője. A cél azonban nemcsak az elektronikus jegyvásárlás népszerűsítése, hanem a személyi kiadások csökkentése is.
Az új automaták külsőre hasonlítanak a régi társaikra, azonban azoknál jóval fürgébben végzik a munkájukat, ráadásul egyszerűbben kezelhetők, így a szakemberek azt remélik, hogy az egész folyamat átláthatóbbá és gyorsabbá válik. Az első tesztek mindenesetre sikeresek voltak: a DB munkatársai még tavaly összesen hat nagy állomáson, köztük a berlini főpályaudvaron, Hamburgban, Frankfurtban és Drezdában szerelték fel az új berendezéseket. A visszajelzések pozitívak voltak.
"A célunk az volt, hogy a jegykiadást és a fizetést is egyetlen készüléknél lehessen elvégezni. A korábbi megosztott megoldás nem vált be, túl bonyolult volt folyamat. Ráadásul a két automata elhelyezése - különösen a kisebb állomásokon - túl sokba is került. Azt szeretnénk, ha az emberek rájönnének, hogy jobban járnak, ha elektronikus úton veszik meg a vonatjegyeiket, mert olcsóbb és így akár a helyjegyfoglalást is elvégezhetik" - közölte Achim Stauß.
2000 óta a jegykiadó automaták forgalma 8-ról 25 százalékra nőtt és jelenleg már minden második jegyet így vásárolnak meg az emberek. Az online jegyeladás forgalma a 2003. évi 2 százalékról 19 százalékra emelkedett. Mindez azonban azt jelenti, hogy az utazási központok forgalma folyamatosan csökken, emiatt pedig sokan újabb elbocsátásoktól tartanak. A szóvivő szerint ugyanakkor további központokat már nem fognak bezárni, ez a folyamat lezárult, így a 4600 jelenlegi létesítmény várhatóan megmarad.
"A következő években összesen 7000 továbbfejlesztett automatát helyezünk majd el az egész országban több millió euróért. A tervek szerint a beruházás 2010-re zárul le. A kiemelten fontos pályaudvarokon és állomásokon még az idei év végén megkezdjük az új berendezések felszerelését. Ezek az eszközök már alkalmasak lesznek a helyi jegyek kiadására és elfogadják a papírpénzt is" - jelentette be Achim Stauß, a Deutsche Bahn személyszállítási üzletágának szóvivője. A cél azonban nemcsak az elektronikus jegyvásárlás népszerűsítése, hanem a személyi kiadások csökkentése is.
Az új automaták külsőre hasonlítanak a régi társaikra, azonban azoknál jóval fürgébben végzik a munkájukat, ráadásul egyszerűbben kezelhetők, így a szakemberek azt remélik, hogy az egész folyamat átláthatóbbá és gyorsabbá válik. Az első tesztek mindenesetre sikeresek voltak: a DB munkatársai még tavaly összesen hat nagy állomáson, köztük a berlini főpályaudvaron, Hamburgban, Frankfurtban és Drezdában szerelték fel az új berendezéseket. A visszajelzések pozitívak voltak.
"A célunk az volt, hogy a jegykiadást és a fizetést is egyetlen készüléknél lehessen elvégezni. A korábbi megosztott megoldás nem vált be, túl bonyolult volt folyamat. Ráadásul a két automata elhelyezése - különösen a kisebb állomásokon - túl sokba is került. Azt szeretnénk, ha az emberek rájönnének, hogy jobban járnak, ha elektronikus úton veszik meg a vonatjegyeiket, mert olcsóbb és így akár a helyjegyfoglalást is elvégezhetik" - közölte Achim Stauß.
2000 óta a jegykiadó automaták forgalma 8-ról 25 százalékra nőtt és jelenleg már minden második jegyet így vásárolnak meg az emberek. Az online jegyeladás forgalma a 2003. évi 2 százalékról 19 százalékra emelkedett. Mindez azonban azt jelenti, hogy az utazási központok forgalma folyamatosan csökken, emiatt pedig sokan újabb elbocsátásoktól tartanak. A szóvivő szerint ugyanakkor további központokat már nem fognak bezárni, ez a folyamat lezárult, így a 4600 jelenlegi létesítmény várhatóan megmarad.