SG.hu·

Szív a vasút, vár a MÁV - de mire?

Nehéz elképzelni, hogy az adózók zsebéből évente tizmilliárdokat kirántó Magyar Államvasútak egy fejlett optikai gerinchálózaton ül és nem kezd vele semmit. Szerkesztőségünk szomorú és szánalmas folyamatokra derített fényt a MÁV Informatika munkatársa, Szilvássy László segítségével.

Ugyan maga a téma nem igazán populáris - kit érdekel ugyanis néhány optikai vezeték széthúzgálva az országban - viszont a hozzáállás, a folyamatok képtelensége nagyon jellemző az állami tulajdonú vállalatokra. Meglepő, hogy a MÁV mennyire természetesnek veszi a veszteségességet és a múltban élést. Piac? Verseny? Mit neki.

SG.hu: Bemelegítésként segítsen felvázolni, hogyan néz ki pontosan a MÁV Informatika gerinchálózata. Milyen elemekből épül fel, mit köt össze és hová ér el?
Szilvássy: Előszöris nem a MÁV Informatikáé, hanem a MÁV-é az optikai hálózat. Addig, amíg a MÁV Informatika a MÁV szerves része volt, addig egyszerű volt az élet, mert egy nagy szervezet egyik eleme volt. 1995-ben viszont beindult a kiszervezési hullám, sok mindenkit kitettek külsősnek. 1996-ban jutott erre a sorsra az Informatika is. Egy lépésben ki lehetett rakni 600 embert, viszont az infrastruktúra maradt náluk, mivel a MÁV Informatika egy szolgáltató cég. Minden a MÁV-é, tehát a köldökzsinór rövid. A gerinc a Siemens és a Pantel közös telepítésű műve, ami ma is megvan, köszöni szépen, valószínűleg nincs kihasználva. Több szálból áll és a szerződés úgy van rögzítve, hogy kb. 2 szál a MÁV-é, 5 a Pantelé és persze vannak még apróbetűs részek a használati jogokat illetően.

SG.hu: Mit köt össze pontosan?
Szilvássy: Egy sima csillagpontos gerinchálózat Budapesti központtal, óriási sávszélességgel. Elér minden nagyobb állomásra, mint Nyíregyháza, Debrecen, Szeged stb. Ugyanez a helyzet magával a sínhálózattal is. Valamikor a monarchia idején kialakították a hálózatot, de Trianon után a körbemenő vonalakat levágták, tehát maradt egy csillag alakú háló, amihez azóta érdemben nem nyúltak hozzá.


SG.hu: Ezek szerint a MÁV egy kihasználatlan rendszeren ül? Nem értékesíti tovább feleslegesen maradt kapacitásait?
Szilvássy: Erről nem tudok pontos adatokat mondani, de a lényeg,hogy a MÁV nem profitorientált vállalat, hanem közszolgálatot lát el, ezért nem figyel arra, hogy bevételt szerezzen ilyen - számára nem alapvető - tevékenységekből.

SG.hu: Magának az informatikai cégnek milyen egyéb feladatai vannak azon kívül, hogy a szállításhoz kötődő IT feladatokat ellátja?
Szilvássy: Ez egy elég komoly feladat, tehát ez a fő profil. Mind a négy ágazat összes informatikai igényét kielégíteni nem könnyű feladat, lévén a személyszállítás, az árufuvarozás, pálya és forgalom irányítás és gépészet mind különböző megoldásokat kíván, üzemeltetni kell ezeket, tehát a legtöbb emberünk a végpontokon üzemelő elemek fizikai karbantartását végzi.

SG.hu: Ugyan a MÁV Informatika egy kiszervezett cég, de ezek szerint nyereségtermelésről szó sincs?
Szilvássy: Persze, hogy nincs. Ki a fő megrendelő? A tulajdonos. Egyik zsebéből a másikba fizet. Miről szólna a nyereség? Semmiről.

SG.hu: Ha a MÁV milliárdos veszteségeket termel az országnak, akkor elvárható lenne, hogy legalább a potenciális lehetőségeit használja ki és csökkentse ezt az összeget. Nyújthatnának szolgáltatásokat más megrendelőknek?

Szilvássy: Természetesen, a MÁV Informatika akár egy másik vasúti társaságot is kiszolgálhatna, vagy az optikai hálózatot is bérbe adhatná, de ez egy érdekes kérdés a kezdetektől fogva. A MÁV Informatika 2001 környékén megpróbált külső ügyfelek felé orientálódni, de nem lett átütő eredménye. A különböző felmérések és statisztikák szerint a piacon senki számára nem volt érdekes a cég. A fő erősségünk az üzemeltetés, tehát heterogén rendszereket, sok végpontos hálózatokat vagyunk képesek menedzselni akár különböző platformokon és különböző protokollokon keresztül is.

SG.hu: Lehetséges lenne, hogy több telephellyel rendelkező cégeknek nyújtanak szolgáltatást?
Szilvássy: Igen, megoldható lenne. A MÁV Informatika folyamatosan gondolkodik ezen, de nincs eredménye. Két dolog függvénye a dolog: létszám és erőforrás. Manapság a létszám lement 400 főre. Ez egy magyarországi informatikai vállalkozásnak igen nagy, viszont ebből 250 fő kifejezetten üzemeltető, tehát PC-t javít, modemet cserél. Aztán 100 fő aki az alkalmazási területen dolgozik, pl. a SAS rendszert és az Oraclet működtetik. A többiek az alkalmazásokkal magukkal foglalkoznak, amik napról napra változnak.

SG.hu: Kik lehetnének mégis potenciális ügyfelek?
Szilvássy: Olyan cégek, akik masszív gépparkkal rendelkeznek földrajzilag szétszórva, vagy komoly adatbázisokat kell üzemeltetniük. Viszont szerintünk az outsourcing üzlet - habár a 2000-es évek elején nagy reményekkel lett beharangozva - mégsem olyan fényes siker. Nem kötöttek nagy szerződéseket, mert a cégek nem nagyon akarják kiengedni ezeket a kezükből.


SG.hu: Ennek éppen ellenkezőjét tapasztaljuk, hiszen mára szinte minden nagy cég már kiszervezte informatikai részlegét. A MÁV-nak ez nem tűnt fel? Neki nem jutott semmi?
Szilvássy: Ez egy jó kérdés, meg kellene nézni tanulmányban, hogy ki hogy kapott, mi miért nem. Kérdés, hogy pályázott-e egyáltalán a MÁV ilyenekre. Ismétlem, látni kell, hogy a MÁV Informatika erőforrásainak nagy részét leköti a MÁV igényeinek kiszolgálása. Új üzlethez a rizikó tőke nem áll rendelkezésre. Kellene egy értékesítési csapat, nekünk ilyen nincs. Nem vagyunk piaci cég, pedig szerettünk volna az lenni, de a MÁV-nak ehhez nem fűzödött érdeke.

SG.hu: A MÁV maga üzemelteti a hálózati megoldásait, vagy igénybe vesz valamilyen célvállalatot erre a feladatra? Gazdaságosan működik legalább ez?
Szilvássy: Saját maga persze. Így jön ki a legjobb áron, hiszen a MÁV-on belüli órabérek és egyéb juttatások messze elmaradnak a piaci ártól.

SG.hu: Ezt talán túl is beszéltük, lezárult a kör, úgy tűnik, hogy ez már nem fog változni. Viszont sokakat érdekel, hogy vajon az InterCity vonatokon miért nincs internet? Technikai háttér van hozzá?
Szilvássy: Technikailag nem olyan könnyű ennek a megvalósítása, a kollégáim tanulmányait biztos elő lehetne bányászni. Ezzel is intenzíven foglalkoztunk, egy miniszteri biztos hajtotta ezt a dolgot. Majdnem egy évnyi munka elment fejlesztésre, tesztelésre kísérletezésre. Technikailag megvalósítható, de kérdés hogy van-e rá fizetőképes kereslet és megéri-e. A MÁV-nak nincs rá forrása, hogy ilyen befektetésbe vágjon. Minden pénznek megvan a helye, de ilyenbe a mostani helyzetben nem csap bele a cég. Nagyon kevés utazó érdeklődött és nem tudnák az árban a különbözetet érvényesíteni.

SG.hu: A 3G elterjedésével lehet, hogy a MÁV örökre eltemeti az ötletet?
Szilvássy: Sajnos valószínű. A MÁV számára a legfontosabb az alapszolgáltatás fejlesztése. Látszik, hogy amint a Budapest-Esztergom viszonylatban megújították a kocsikat, visszatért az utazóközönség.

Kapcsolódó cikkek és linkek

Hozzászólások

Jelentkezz be a hozzászóláshoz.

© zsibi2007. 06. 13.. 15:35||#58
© pimplike2006. 02. 23.. 10:21||#57
"a lényeg,hogy a MÁV nem profitorientált vállalat, hanem közszolgálatot lát el, ezért nem figyel arra, hogy bevételt szerezzen ilyen tevékenységekbõl."

Szóval amíg más f*szával verik a csalánt, addig nem érdekli õket....
© BaliBoy2006. 02. 22.. 14:21||#56
Faby: http://www.sg.hu/cikkek/42888

Itt nem szoktak cenzúrázni! <#kacsint>
© BaliBoy2006. 02. 22.. 14:19||#55
Kaadi: Nem sokat utaztál még IC-n mondjuk Db-Bp viszonylatban. Van oylan járat amire egy héttel (7 napnal) elfogy az összes jegy. Abban igazad van, hogy vannak olyan járatok amik nem teljes kihasználtságon vannak, de az megoldhatatlan dolog, hogy egy-egy járat kevesebb ill. több kocsival menjen. Vagy, hogy a délelõtti járatokat ritkítják a délutániakat meg sûritik! Ez sem igazán kivitelezhetõ a differenciák miatt (pl:utas szám különbség ide-oda)!

Más:
"a lényeg,hogy a MÁV nem profitorientált vállalat, hanem közszolgálatot lát el, ezért nem figyel arra, hogy bevételt szerezzen ilyen tevékenységekbõl."

Csak azt nem értem, hogy akkor miért sír állandóan a politikusok szája, hogy ennyi meg annyi az államháztartási hiány, amikor nem is törekednek azzal, hogy valahonnan kompenzálják. Gondolom a többi non profit állami cégeknél is ugyanez a helyzet!
Nehogy már jó legyen nekünk!
© Faby2006. 02. 22.. 13:44||#54
Akkor még1x: Miért nem találom a cikket? Meg akartam mutatni egy ismerõsnek, de "A keresett cikk nem található" üzenetet kaptam, a tegnapi hírek közül is kikerült, a keresõ sem találja.
Cikk url: http://www.sg.hu/cikk.php?cid=42763

Csak nem felütötte a fejét a cenzúra?

Egyszer már írtam, hogy nem található, de az a hozzászólásom is elveszett!
© pimplike2006. 02. 22.. 11:04||#53
Az állam rossz tulajdonos. Pontosan azért, mert a döntései politikai jellegûek, és nem gazdaságiak vagy szakmaiak. Ráadásul nagy a fluktuáció is.
Jártál már privatizált gyógyintézményben? Ég és föld! Ugyanazért a TAJ kártyáért minõségi szolgáltatást kapsz. Az tény, hogy maga a privatizáció folyamata sok buktatót hordoz magában, amivel vissza is szoktak élni, dehát mi várható a politikusoktól? Pont ezért kell a kezükbõl kivenni a dolgokat.

Teddybear: A két háború között elengedhetetlen volt az államnak az infrastruktúra fejlesztése, nem csoda hogy akkor jól ment a szerelvény😊. Most már csak fejõstehén. Kiváncsi lennék hogy a kertészetek és egyéb MÁV érdekeltségû vállalatok mennyi haszonnal zárják az évet.

Más. Szerintetek a prémium miért jár? Nem a siker jutalmazása? Hol van a siker? Merthogy prémium az van, nem is kevés! Miért is?

Laci: Van neked valami fogalmad az emelt szintû szolgáltatásról? Ez (Intercity) nem az! Hollandiában voltam kb 10 éve, és utaztam ott egy faluközti ingázó vonatjáraton, 15 menetidõvel. Tudod, ez a magyar kis piros megfelelõje. Azt kell hogy mondjam, a színvonal jóval a mai legkultúráltabb IC-k felett volt! Annak kéne lenni Európában az alapszintû szolgáltatásnak, és innen lehet emelni!
© Kaadi2006. 02. 22.. 07:38||#52
Mellesleg gyanítom hogy az optikai háló kihasználatlanságáért a Pantel és a Siemens a felelõs, valszeg tejelnek a MÁV biz. emberkéinek hogy ne csináljanak konkurenciát nekik állami finanszírozásból. Õk biztos jól elvannak a saját kábelpárjaikkal a MÁV meg legyen elégedett a saját szolgáltatásaival.
© Kaadi2006. 02. 22.. 07:34||#51
Nekem a színvonal azt jelenti hogy gépkocsinál olcsobban, idõveszteség nélkül utazom olyan kocsikban amelyekben légkondi van, szól a zene (kellemes hangulatot adva), az illemhely kifogástalan, az ülés kényelmes és tiszta. A vezeték nélküli net nekem is álmom de õszintén szólva az elmúlt néhány évben csak 1x láttam rajtam kívül valakit notesszal dolgozni a vonaton. én sem biztos hogy nekifognék navigálni, inkább szoktam elektronikus könyveket olvasni, vagy filmet nézni, ha épp nem hagytam otthon a fülhallgatót. Mellesleg szerintem Magyarországon a vonatjáratok túl sûrûn járnak. Nagyon kihasználatlannak találtam a MÁV napközbeni járatait. 9 és 16 óra között bizony fújdogált a szellõ a kocsikban. így nem csoda hogy az állampolgár fizeti a szolgáltatást az utazó helyett.
© Cat2006. 02. 21.. 23:39||#50
egyetértek. Ez kb. olyan, mint a BKV "márkázott járatai", a plusz szolgáltatás az, hogy a buszok naponta vannak takarítva, betartják a menetrendet és a buszvezetõ bemondja hogy milyen megálló jön. Ez az emelt szint???!

http://www.bkv.hu/bkvplusz/index.html
© Garfield2006. 02. 21.. 22:43||#49
Emelt színvonalú - és jóval drágább - személyszállítás mint pl. InterCity van Magyarországon is régóta.

Túrót.
Mi abban emelt szintû, hogy tiszta a kocsi, az ablakokon ki lehet látni és nem ragadsz oda az üléshez? Úgy fogalmaznék inkább, hogy emelt áron normál szolgáltatást kapsz.

Az emelt szint nálam tartósan 140 km/h-s sebességnél és olyan luxusszolgáltatásoknál kezdõdik, mint pl. vezeték nélküli net.